• Foorumilla on huoltokatko, joka on alkanut 30.5. klo 21.00 ja päättyy 31.5. klo 5.00.

Raskausajan liikunta

Susa65

Jostain jotain jo tietävä
Toukokuiset 2024
Minua hirveästi kiehtoo aihe. Liikunta eri muodoissa on lähellä sydäntäni. Aluksi nyt on vielä helppoa liikkua, mutta myöhemmin pakko tietenkin rajoittaa vain ”turvallisiin” lajeihin.

Kiinnostaisi myös treenata syviä vatsalihaksia heti näin alusta asti. 😅😁

Mitä te harrastatte?
 
Minä lenkkeilen koiran kanssa ja käyn vaeltamassa/retkeilemässä. Jännittää vähän jo etukäteen talvi ja liukkaat kelit reaktiivisen karvakamun kanssa, kun edellistalvina olen ollut rähmälläni useamman kertaa. Olen pohtinut olisiko pitänyt aloittaa raskausajan jooga tai pilates? 🤔
 
Tiedän tapauksia jotka viimeiseen asti liikkuvat esim salitreenit vielä samana aamuna kun synnyttys 🙈 ei, se en ole minä..

Täytyy oikeasti itse alkaa liikkumaan enemmän, pelkään kilojen kertymistä 😬
 
Muakin kiinnostaa! Aikaisemmin olen liikkunut aktiivisesti, erityisesti juosten, koirien kanssa lenkkeilen ja salilla. Nyt koirat on vanhoja ja juokseminen ja sali on jäänyt muuton jälkeen. Nyt lähinnä kävelen peltoteitä ja yritän saada 7500 askelta päivässä kasaan 😅 Eli tosi paljon polttelee aloittaa liikkuminen aktiivisemmin, mutta samaa aikaa mietityttää että mikä liikunta 🤔 Juokseminen ei tule kuuloonkaan tän rintojen aristuksen kanssa, mutta ehkä salille voisi uskaltautua. Onko kellään vinkkejä, mistä löytyisi tietoa raskausajan kuntosaliharjoittelusta?

@Emppis Ymmärrän hyvin että jännittää! Onko sulla jo kunnon nastakengät, esim. IceBug? Meidän isojen koirien ilme oli näkemisen arvoinen, kun emäntä ei enää liukunutkaan jäällä perässä 🤣 Myös kuonopantaan totuttelu tai hihnan antaminen jollekin muulle voi tulla kyseeseen, varmasti huoli olisi tosi kova jos kaatuu pahasti raskaana ollessa. Mulla on RhD-negatiivinen veriryhmä ja sikiöllä tod. näk. positiivinen, joten pelkään että pienempikin kaatuminen voi aiheuttaa jotain verenvuotoa ja sitä kautta immunisaation 😐
 
Juuri palailin juoksun pariin piitkän tauon jälkeen. Kävellen myös ajokortittomana ilman julkista paikallis liikennettä tulee liikuttua paljon. Nyt n. 8-12 km juoksu lenkkejä tehnyt parin päivän välein ja ajatuksena jatkaa niin kauan kun vaan pystyy. Salille oli tarkoitus ensi kuusta alkaen taas uusia jäsenyys, mutta en varmaan nyt sitten viitsikkään. Yleensä mulla pahoinvointi vetänyt siihen kuntoon että ehkä kotitreeni saa riittää jos edes sitä pystyy tekemään.
 
Mulla ollut viime kuukausina myös päälajina juoksu. Ens lauantaina osallistunkin ekaa kertaa ihan juoksutapahtumaan, Midnight Runiin. Vähän jännittää koska tällä hetkellä puhisuttaa pienikin rasitus. :tears:
Luulen että en ihan mun tavoiteaikaan pääse mut sen itselleni sallin tässä tilanteessa. Ilmottauduin kauan aikaa ennen raskautumista mutta toki tiedossa silloin jo oli että mahdollisesti oon raskaana tähän aikaa.
Jossain vaiheessa varmasti juoksut sitten kevenee ja varmaan vaihtuu kävelyyn ja mahdollisesti uintiin.
Ulkoliikunta on mulle kuitenkin tärkeetä ja auttaa voimaan paremmin. Esikoisen raskausaikana iski masennus ja nyt yritän ennalta ehkäistä sitä kaikin tavoin :folded: toivon siis että jaksan pitää liikunnasta kiinni.
 
Mulla on liikunta ollut viime aikoina tosi vähäistä. Koiran kanssa täytyisi tehdä pitempiä lenkkejä. Kerran viikossa on lihaskuntotreenit, jonne en vielä ekalla kerralla päässyt, mutta ensi viikosta alkaen sitten. Viime raskaudessa olin loppuun asti hyvävointinen ja vikoinakin päivinä tein pitkiä lenkkejä ja lumitöitä.
 
Mä aloin harrastamaan cheerleadingia 😅 tätä en voi kun tämän syksyn ja alkutalven harrastaa, sitten taidan jäädä tauolle. Onneksi on paljon taustaa urheilusta oikeestaan aina oon ollut tossut johonki päin menossa. Salilla oon käyny aktiivisesti, mutta oon huomattavasti vähentänyt nyt väsymyksen vuoksi.

Uinti innostelisi aloittaa, koska se olisi odotuksen loppuajastakin loistavaa liikuntaa. Täytyykin katsoa ensviikolla joku sopiva sauma käydä aloittamassa tätä harrastusta.

Liikunta vinkkejä salille otetaan ilolla vastaan, mitä ois suotavaa tässä vaiheessa treenata 😁
 
Mä harrastan muodostelmaluistelua, ja se täytyykin jossain vaiheessa lopettaa kaatumariskin takia. En oo varmaan kertaakaan kaatunut viimeisen vuoden aikana treeneissä, mutta nyt kun sitä pitäisi välttää, kaadun varmaan heti seuraavissa 🙈 Ajattelin kuitenkin jatkaa varhaisultraan asti. Tää alkusyksy tehdään aina uutta ohjelmaa, niin ajattelin, että jos varhaisultrassa tulee huonoja uutisia, osaan sitten ainakin ohjelman ja voin jatkaa luistelua. Mutta jos varhaisultrassa on kaikki hyvin, lopetan treeneissä käymisen.

Oon myös miettinyt tilalle uintia, just kun olisi hyvää sitten vielä loppuraskaudessakin 😊
 
Täällä kanssa yksi ison koiran omistaja 😅🫣 Pitää mennä tekemään pitkiä lenkkejä jonnekkin metsäteille missä saa olla rauhassa sitten kun keskivartalolla ei niin nykäisyjä jarrutella.
Muuten meinaan jatkaa liikuntaa voinnin mukaan kaikissa mahdollisissa lajeissa ja vaikka mennä jonnekkin uusiin ohjattuihin ryhmiin.
 
Mä esikoisen aikana treenasin crossfittia ja painonnostoa suht tavoitteellisesti 5xvk. Ja silloin tuli aika paljon perehdyttyä tähän aiheeseen, ja pystyinkin treenaan ihan läpi raskauden, toki monia juttuja piti jättää tauolle matkan aikana.
Tälläkin kertaa toivon pystyväni liikkumaan monipuolisesti loppuun asti, mutta jos kroppa sanoo tällä kertaa toisin, niin sit sillä mennään.
Mun mielestä liikunnasta pelotellaan liikaa raskaudessa, mutta toki jos et oo säännöllisesti esim. salitreeniä harrastanut, ei raskaus välttämättä ole oikea hetki sitä aloittaa. Mutta jos treeni ja liikunta taustaa löytyy hyvin, niin läpi raskauden voi kyllä liikkua aivan hyvin omaa kroppaa kuunnellen, toki myös järkevästi aiheeseen perehtyen 😊
 
Mulla kauniina ajatuksena treenata tasaisesti salilla, mutta viimeksi eilen jouduin kääntymään ovella, kun salilla haisi niin pahalle, että iski paha olo🤢
 
Mä oon yrittänyt lenkkeillä normaalisti, mutta oon huomannut, että hengästyn helpommin. Tämä kuuluu kai raskausoireisiin 🤔
 
Kävin tällä viikolla ekaa kertaa taas lihaskuntotreeneissä, joissa kävin viime syys- ja kevätlukukauden. Olin niiin loppu :tears: Sen lisäksi, että alkuraskaudessa hengästyy helpommin ja olin juuri flunssassa, vaikuttaa kyllä myös oma ylipaino ja suht huono kunto :No Evil Monkey: Siellä todella antaa kaikkensa, kun on joku kertomassa mitä pitää tehdä ja muita jumppailijoita ympärillä. Käyn nyt niin pitkään kun tuntuu hyvältä, kotona ei varmasti muuten tulisi tehtyä.
 
Mä oon löhinnä arkiliikunnan harrastaja, satunnaisesti käyn salilla tai ryhmäliikunnassa. Nyt mietin pitäiskö ostaa muutama pt-käynti, jos saisin jonkun raskausajalle sopivan saliohjelman.
 
Mä käyn tämän syksyn ulkona ohjatussa lihaskuntotreenissä 2 kertaa viikossa. Uskoisin, että pystyn hyvin joulukuun puoliväliin asti siellä käydä. Jossain vaiheessa vaan täytyy alkaa muokkaamaan liikkeitä.
Mulla on myös raskausvalmennus ja sen treeneillä jatkan sitten loppuajan. Varmaan otan keväälle jonkun joogan. Ekan raskauden aikana mulla oli etäjooga, se oli kyllä hyvä. Löytyyköhän vieläkin kivoja etäkursseja, saa vinkata jos tulee vastaan 🤗
 
Sain neuvolasta vähän kummastuttavia liikuntaohjeita 😅
1. Sikiötä ei saisi hölskyttää? Tämä oli ratsastusharrastuksen riski neuvolan henkilön mielestä 🤣 Itse pidän tippumisriskiä suurempana riskinä, mutta kokeneena ratsastajana niin kauan kun kropanhallinta pelaa en osaa ottaa liikaa stressiä
2. Maksimisykkeitä pitäisi välttää? Tuntuu että nyt tulee jo maksimisykkeet ylämäen noususta ja luulisi että monipuolinen myös sykettä kohottava liikunta olisi hyödyllistä
 
Takaisin
Top