Raskausajan liikunta

Westo

Puuhakas puhuja
Heinäkuiset 2023
Tulkaahan kertomaan, kuinka saisi pidettyä raskauden aikana kuntoa yllä! Mitkä on kivoja lajeja? Sali tuntuu hitsin mälsältä nyt.
Ratsastusta harrastan mutta tuskin kauan enää, kun alla ei mikään pomminvarma heppa oo 🤔
Onko esim. uinti kiva?
 
Ekassa raskaudessa mulla oli taukoa liikunnassa ekan kolmanneksen verran, mutta sen jälkeen kävin hölkkäämässä viikolle 30 (tukityö oli) ja salilla vielä lasketun ajan jälkeenkin. Pyöräilin myös aika pitkään. Ja YouTubesta löytyi hyviä barre- ja joogatreenejä raskaanaoleville!
Nyt on vielä pahan olon kausi menossa joten olen vain vähän kävellyt, katsotaan miten vointi antaa jatkaa myöhemmin.
 
Kiitos Westo tämän aiheen avauksesta! Mä kaipasinkin tällaista keskustelua 😆 Mun liikuntaharrastukset on olleet jo ennen raskautta aika niukat. Oon käynyt hölkkäämässä ja siinäpä se. (Ratsastusharrastuksen uudelleen aloittamista haaveilin, mutta se ajatus on nyt heitetty romukoppaan.) Olin suunnitellut, että kävisin hölkkäämässä nyt kaksi kertaa viikossa, mutta aiemmin tällä viikolla satutin jalkapohjani lenkillä. Eli saa nähdä, pääsenkö tällä viikolla toista lenkkipäivää pitämään.

Mun täytyisi myös etsiä jotain lihaskuntoharjotuksia, joita voisi kotona tehdä. En ole oikein koskaan innostunut lihaskuntotreenistä, mutta se tekisi varmasti hyvää kropalle, kun nyt on luvassa tällaista extremeä rasitusta kropalle.

Ja hei! Kohta pääsee myös hiihtämään 😄
 
@Emna minä niin oon inhonnut hiihtoa yläasteen takia, ja nyt syksyn mittaan oon miettinyt että pitäisikö tuota kokeilla tulevana talvena 😬 ei ois vielä varmasti iso mahakaan niin vois yrittää (ekaa kertaa oikeesti varmaan kymmeneen vuoteen)
 
Meillä on koira ollut jo pidempään hoidossa, ja voi hertti sitä energian määrää..ei ihan omaan tasoon sovi,varsinkaan työpäivän jälkeen pahoinvoinnin ollessa pahimmillaan😮‍💨 niin ihana kun itseensä keskittyminen olisikin, niin liikunta (ja muukin päivärytmi) pyörii aikalailla sen ympärillä mitä koiran kans talvella voi tehdä,eli kävelylenkit. Tämä nassikka innostuu muista koirista enintään viideksi minuutiksi, jonka jälkeen suuntaa taas katseensa tännepäin ja jos kävely jää lyhyeksi tai on liian energisoiva, niin energia purkaantuu sisällä.. Mutta valoisat hiihtolenkit (eli viikonloppulenkit) siintää horisontissa ja ehkäpä työmatkapyöräilyyn ja salilla käyntiin vapautuu uutta energiaa kunhan ens viikolla koira pääsee jatkamaan matkaa kotiinsa. Haaveilen siis kaikenlaista,mutta ainakin raskausaikana hankittu oma koira josta joskus haaveilin menee nyt ajatuksena täysin jäihin 😂
 
Mulla kans sali vähän jäänyt nyt, kun heti plussan jälkeisellä viikolla alkoi salilla tuntua menkkakipuja ja en sitten ole uskaltanut mennä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tällä viikolla aion kyllä käydä kokeilemassa taas. Tanssitunnilla oon käynyt 1-2 kertaa viikossa ja se on kyllä tosi kivaa! Myös koiran kanssa tulee lenkkeiltyä päivittäin.
 
Mulla kans sali vähän jäänyt nyt, kun heti plussan jälkeisellä viikolla alkoi salilla tuntua menkkakipuja ja en sitten ole uskaltanut mennä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tällä viikolla aion kyllä käydä kokeilemassa taas. Tanssitunnilla oon käynyt 1-2 kertaa viikossa ja se on kyllä tosi kivaa! Myös koiran kanssa tulee lenkkeiltyä päivittäin.

Minä käyn myös salilla , yli 8v käynyt siellä ja jatkaan käymistä.
Viimme viikolla itselläni sama homma, tunsin menkkäkipuja. Koko viikonloppuna on alavatsa turvonnut ja menkkäkipuja jatkuvasti.
Käyn tänään nostamassa painoja. En halua lopettaa.
 
Minä käyn myös salilla , yli 8v käynyt siellä ja jatkaan käymistä.
Viimme viikolla itselläni sama homma, tunsin menkkäkipuja. Koko viikonloppuna on alavatsa turvonnut ja menkkäkipuja jatkuvasti.
Käyn tänään nostamassa painoja. En halua lopettaa.
Sama juttu, en missään nimessä halua lopettaa! ☺️
 
Aktiivinen vuosia salilla treenannut täällä, on ollu pahoinvointi vaan niin hurjaa ettei oo nyt päässyt treenaamaan. Ajatuksena oli treenata alusta asti niin pitkään kun pystyy.. 🥲
 
Aktiivinen vuosia salilla treenannut täällä, on ollu pahoinvointi vaan niin hurjaa ettei oo nyt päässyt treenaamaan. Ajatuksena oli treenata alusta asti niin pitkään kun pystyy.. 🥲

Kolmannen raskauden aikana oli pahoinvointia niin paljon, että 3kk jälkeen lopettin ja aloitin taas kun vauva oli alle 2kk ikäinen.
Nyt ei ole pahoinvointia, mutta silmistä menee mustaksi melkein jokaisen setin jälkeen
 
Kolmannen raskauden aikana oli pahoinvointia niin paljon, että 3kk jälkeen lopettin ja aloitin taas kun vauva oli alle 2kk ikäinen.
Nyt ei ole pahoinvointia, mutta silmistä menee mustaksi melkein jokaisen setin jälkeen
Voi ei, voisiko sulla olla matala verenpaine tms?
 
Voi ei, voisiko sulla olla matala verenpaine tms?
Verenpainen kanssa ongelmia ei ole 🙂
Ekan raskauden aikana sama juttu, myös kävely aiheutti pyörtymiseen. Silmista oli musta 5-10minuuttia ja verenpaine oli silloin myös kunnossa.
 
Ihan peruskävelyllä/hölkällä. Ite en enää hölkkää ku mahaan tulee ikävä tunne, mutta kävely on hyvä liikuntamuoto. Joskus kävelen 10 kilsaa päivässä, joskus en yhtään. Eli aika vaihtelevaa 😅
 
Aloitin tässä pilateksen ja mamma joogan kerran viikkoon, sekä käyn kävelyillä useamman kerran viikossa. Ehkä näillä pysyy keho kunnossa ja saa lihaksia vahvistettua ☺️
 
Mulla uinnin ei mikään voita! Lisäksi katon youtubesta japanilaista rajio taisouta, en itse osaa japania mutta seuraan liikkeitä helposti. Se on vain sellaista kevyttä aamujumppaa tarkoitettu kaikille yleisvoinnista riippumatta, niin oon pysynyt mukana vaikka voisinkin pahoin. Löytyy etsimällä joko rajio taisou tai terebi taisou.
 
Takaisin
Top