Raskausajan liikunta

BarbaMama81

Puuhakas puhuja
Huhtikuiset 2021
Aloitanpas uuden ketjun liikunnan ympärille!

Millaisia harrastuksia ja liikuntatottumuksia teillä on ollut tai olette suunnitellut tuleviin kuukausiin?


Itselleni liikunta on lääke tuohon PCOS :ään ja aion jatkaa sitä omien voimieni sallimissa rajoissa. Toi mun hormoonihirviösairauteni aiheuttaa painonnousua pelkkää munkkirinkeliä ajattelemalla, joten ruokavalion on oltava erityisen tarkka ja liikunnan osa elämää. Painoa on aina ollut, ja tulee varmasti aina olemaan teki mitä tahansa, muutamia kiloja "liikaa". Stressiä en kuitenkaan aio ottaa, koska elämä on oikein hyvää näinkin. :happy:

Itselläni on siis kuntosalin jäsenyys, jossa käyn x3-5 viikko. Aion edelleen jatkaa erilaisissa ryhmissä, mutta ehken vähän valikoiden. Luonto ja vaellukset ovat meidän perheen yhteinen intohimo, joten sitä toki jatketaan myös säännöllisesti.

Äitiysjooga kiinnostaa myös ja ajattelin siihen perehtyä sitten alkuvuodesta. :blob7
 
Tämä olikin hyvä aihe, tätä ei vielä ollutkaan täällä huhtikuisissa :)

Mun vapaa-ajan aktiviteetteihin on kuulunut viikottaiset sali ja ryhmäliikuntatunnit sekä ulkoilu ja lenkkeily. Sali ja ryhmäliikuntatunnit tosin vaihtui jo keväällä koronan vuoksi kotitreeneihin. Pidän kovasti liikunnasta eri muodoissa ja se on mulle myös sellanen rentoutumiskeino.

Mutta nyt plussan aikoihin ja sen jälkeen olen ollut useimpina päivinä sen verran väsynyt/nuutunut, että en ole töiden jälkeen jaksanut juuri muuta kuin pienen kävelylenkin tms rauhallista.

Pitää nyt varmaan kuunnella omaa kroppaa ja tehdä sen mukaan muutoksia noihin aiempiin liikuntatottumuksiin. Tässä olisi kyllä nyt hyvä sauma miettiä jotain uusia tähän tilanteeseen sopivia lajeja :)
 
Oon aiemmin nyrkkeillyt, vesijuossut ja nyt kesällä käynyt ihan hölkkälenkeillä koiran kanssa. Vesijuoksua ajattelin jatkaa, kunhan tää väsymys väistyy.. . Metsässä tulee käveltyä tuntitolkulla muutamaan kertaan viikossa, nyt sienien perässä :grin
Kesän aikana löysin myös ulkokuntosalit, missä voi käydä niin kauan kuin kelejä riittää :)
Liikunta on ollut mun keino ahdistuksen poistoon. Nyt alkanut myös nauttia siitä eri tavalla
 
Mua vähän harmittaa, kun itsellä se oikein ”kunnon liikunta” on ollut salibandy... Sitä ei oikein saa raskaana pelata - enkä olekaan pelannut enkä aio (paitsi kerran kävin viikolla 3+ kun en vielä tiennyt). Säbästä oli taukoa kesän takia muutenkin ja kesällä tuli lähinnä vain käytyä koiralenkeillä tai käveleskeltyä muuten. Kunto melkolailla heikentynyt - olisi ollut mukava aloittaa raskausmatka vähän paremmalta pohjalta... :shifty:

Mulla on FressiTV-jäsenyys ja keväällä koronan aikaan tein melko innoissaankin välillä sieltä zumbaa ja kehonhuoltotunteja. Nyt tuntuu ettei oikein jaksaisi. Mietin, että salijäsenyyden aloittaminen voisi olla hyvä juttu - siellä voisi tehdä soveltaen, rauhallisesti ja kehoa kuunnellen. Mutta salin kannalta taas mietityttää korona! :bored: Uimassa vois olla kiva käydä - siellä ei tosin kärsivällisyys riitä kovin pitkiin uinti- tai vesijuoksupätkiin. Mutta tykkään tehdä vesijumppaa näytöltä. :joyful:
 
Hei jooo, noi virtuaaliset vesijumpat on muutes nykyään ihan huippuja. Muutamassa kohteessa moiseen olen törmännyt ja huomaamatta on tehnyt jonkun 30min. Ihan loistavia! :thumleft

Mä olen aiemmin ollut sellainen verenmaku suussa -liikkuja, koska mikään muuhan ei ole liikuntaa lainkaan.:wtf Nyt siis taas palauttelen mieleeni, kuinka tärkeitä ne kävelylenkit ja kaikki mukavuus edellä tehty liikunta onkin. Voisin kuvitella, että kunnon rääkki ei tässä kohtaa ainakaan omalla kohdallani tue mielen ja kehon hyvinvointia.

Onneksi mies tossa just komensi perumaan tämän iltaisen spinningin, kun en edes pääse tuolista ylös eilisen kahvakuula -tunnin jäljiltä. :grin Lupasi sen sijaan lähteä vähän kävelylle mun kanssani...
 
Minulla ei oo yhtään virtaa liikkua, kaikki energia kateissa eikä vaan jaksa. Töissä onneksi tulee liikuttua mutta sekin selviytymistä päivästä toiseen ja oottaa iltaa kun pääsee nukkumaan. Jospa viereystasot tästä nousis ja jaksais palautella liikunnan kuvioihin..
 
Keväällä piti aloittaa taas säännöllinen salilla käynti, mutta sitten tuli korona. Aloitin sit juoksuharjoitukset ja kunto kehittyi kivasti kevään ja kesän aikana. Juoksua kokeilin kertaalleen plussan jälkeen ja ei toivoakaan, että pystyisi. Rinnat sattuu tärähtelystä ihan mielettömän kovin, edelleen. Nyt olen käynyt sit vaan rauhallisella kävelyillä jaksamisen mukaan. Työpäivien jälkeen päiväunet pitää ottaa, että voi harkita edes käyvänsä haukkamassa happea :sleep011
 
Mulla myös korona-aikana alkoi juoksuharrastus. Mulla ei rinnat ole kipeytyneet ja lenkkeily tuntuu ainakin vielä ihan normaalilta. Ajattelin kevyesti hölkkäillä nyt ainakin alkuun. Lisäksi käyn salilla ja jumppaan kotona. Joku raskausjumppa voisi olla myös kiva, sitten vähän myöhemmin.
 
Keväällä piti aloittaa taas säännöllinen salilla käynti, mutta sitten tuli korona. Aloitin sit juoksuharjoitukset ja kunto kehittyi kivasti kevään ja kesän aikana. Juoksua kokeilin kertaalleen plussan jälkeen ja ei toivoakaan, että pystyisi. Rinnat sattuu tärähtelystä ihan mielettömän kovin, edelleen. Nyt olen käynyt sit vaan rauhallisella kävelyillä jaksamisen mukaan. Työpäivien jälkeen päiväunet pitää ottaa, että voi harkita edes käyvänsä haukkamassa happea :sleep011

No NIINPÄ! Kirjoittelin tästä tuonne oireketjuun, mutta unohtui tähän keskusteluun mainita. Kyllähän se todellakin vähän lajeja rajaa ku juoksuaskeleet on näiden rintojen kanssa ihan ehdoton nounou... :eek:
 
No NIINPÄ! Kirjoittelin tästä tuonne oireketjuun, mutta unohtui tähän keskusteluun mainita. Kyllähän se todellakin vähän lajeja rajaa ku juoksuaskeleet on näiden rintojen kanssa ihan ehdoton nounou... :eek:
Niinpä! Oma äiti varoitteli et hänellä jatkui pitkään, et katsellaan koska sitä sit pääsee taas juoksemaan. Pohdin jo, et no ensi kesänä sit, mut nauroi vaan et niinhän sä luulet. :laughing014
 
Mulla ainoo liikunta on koiran kanssa lenkkeily. Jotenkin ei oo koskaan ollu the juttu elämässä. Nyt ajattelin vähän jotain jumppaa kotona koittaa, hirvittää et vatsa pullahtaa näkyviin tosi aikasin. Haluisin kuitenkin pitää asian omana tietonani mahdollisimman pitkään. :smiley-angelic002
 
Mulla kuntosali ja lenkkeily (juoksu ja kävely) on tärkeimmät. Nyt korona aikana salikortti on kyllä ollut jäädytyksessä, kun ei oo viitsinyt ottaa turhaan riskiä menemällä sisätiloihin treenaamaan. Sen sijaan oon tehnyt kotona kahvakuulatreenejä ja jonkin verran myös kehonpainotreenejä sekä sitten hyödyntänyt paljon ulkotreenipaikkoja ja ulkokuntosaleja. Muutenkin ulkona liikkuminen kesäaikaan, kun on hyvät kelit on paljon kivempaa :)

Näiden lisäksi välillä myös tennistä, joogaa tms. Joogaa olisi varmasti hyvä lisätäkin, niin pysyisi vetreänä :D

Nyt syksyllä (ilmojen huonontuessa) oli tarkoitus palata takaisin salille sisätiloihin treenaamaan, mutta nyt raskauden myötä tämä kyllä mietityttää. Ja oonkin miettinyt pitäisikö jatkaa vaan noita kahvakuulatreenejä kotona ja lihaskuntotreenejä ulkona...

Lihaskuntotreeneihin liittyen on jo kovin mietityttäneet:
- Vatsalihasten treenaus
- Hypyt (esim. boxi hypyt)

Näistä kysyinkin silloin kun varasin neuvola-ajan, mutta sieltä ohjeena oli vain, että omaa kehoa kuunnellen eli jos on tuttuja liikkeitä ja ei tunnu pahalta, niin voi jatkaa vielä ensimmäisellä kolmanneksella normaalisti.

Tän mukaan oon sitten toiminut ja vielä ainakaan ei oo noista tullut mitään tuntemuksia, joten on voinut tehdä.

Core treeniin liittyen löysin tällaisen hyvän postauksen, jonka liikkeet varmasti tulevat käyttöön kun raskaus etenee:
http://www.candyontherun.com/2018/01/raskausajan-coretreenit-vatsalihasten.html

Juoksu on myös kulkenut vielä hyvin, eikä siinäkään oo tullut mitään tuntemuksia.

Välillä tuntuu, että tulee jopa "liikaa" kuulosteltua kehoa ja varottua, vaikka aika normaalisti kaikkea saa jatkaa. No ehkä se on ihan hyväkin näin aluksi olla mielummin ekstra varovainen :grin
 
Harrastan seinäkiipeilyä ja olen laiskahkosti viime aikoina päässyt käymään kiipeilemässä. Boulderoinnin jätän kokonaan tai ehkä jotain helppoja lämmittelyratoja uskaltaisi mennä. Yläköysittelyä onneksi tykkään muutenkin eniten tehdä ja edellisestä raskaudesta on mahavaljaat vielä kaapissa jemmassa. Vielä on voinut kiivetä ihan perus sporttivaljailla, mutta katsotaan kuinka pitkään.

Kiipeilyn lisäkis juoksin viime kesänä taas aktiivisemnin, mutta nyt olen kyllä tiputtanut senkin ihan minimiin. Viikko sitten ehkä kävin viimeksi n. 1km juoksemassa.:grin

Tavoite olis n. 2 kertaa viikossa hikitreeni. Nyt viime aikoina palautumisiin on mennyt kuitenkin melkein se pari päivää ja töiden alettua on valmiiksi jo niin väsynyt, että katsotaan kuinka tavoite pitää.
 
Kiva, et aloitettiin tällainen ketju. Liikunta on mietityttänyt mua kovasti.

Mullakin on rinnat niin kipeät, et kaikki hyppiminen on epämiellyttävää. Se sulkee pois tosi monta ryhmäliikuntatuntia. Bodycombatissa ja attackissa olen vielä käynyt, mutta en tee täysiä. Muuten käyn tanssitunneilla, joogassa ja pilateksessa, lenkkeilen ja uin. Oon tottunut liikkumaan paljon ja rankasti, niin tuntuu aika löysäilyltä.
 
Mun liikuntaharrastuksiin on kuulunut juoksu, kävelylenkkeily ja kotitreenit. Nyt oli tarkoitus myös aloittaa salilla käynti koronatauon jälkeen uudelleen kun sinne taas pääsee (työpaikan sali pistettiin kiinni mutta avattiin nyt uudelleen). Juoksuhan se jää sitten ekana luultavasti mutta toivottavasti ainakin rauhallisia kävelyjä sais tehdä loppuun asti. :)

Esikoisen aikaan kävin raskausajan joogassa loppuraskaudessa mikä oli kyllä kivaa. :)
 
Mä oon harrastanut lapsesta saakka monenlaista tanssia, mutta lukion jälkeen lopetin opiskeluiden ja muuton takia. Viime vuosina oon palannut tanssin pariin, ihan käymällä peruszumbassa mutta myös larinomix-tunneilla, laviksessa, paritansseissa, you name it. No, koronan myötä harrastukset loppui kuin seinään, mutta oon nyt 1,5-vuotiaan esikoisen kanssa jorannut kotona :D laitetaan stereoista tanssimusaa, hassutellaan ja tanssitaan. Hiki tulee ja lapsella on hauskaa. Yritän samalla myös tehdä punnerruksia, kyykkyjä jne, että tulis samalla lihaskuntoakin.

Sitten tulee käveltyä päivittäin, työmatkoihin menee puolisen tuntia kävellen suuntaansa ja päälle vaunulenkkeily :)
 
Ulkoilen koiran kans ja käyn salilla ja uimassa satunnaisesti. Nyt pahaolo ja väsymys vaikeuttavat liikkumista suunnitelmallisesti, mutta pyrin liikkumaan aina ko olo sen sallii.
 
Melkein kuukausi meni sohvalla maaten, kun olo olo niin karmea. Nyt olen päässyt taas kävelylenkeille ja yritän tehdä fyssarin ohjeen mukaisia liikkeitä päivittäin (erit. lonkille, pakaralle, lantionpohjalle). Käsiä olis hyvä voimistaa myös, että jaksaa nostella vauvaa.

Väsymys vaan vie välillä voiton.. Toivottavasti toisella kolmanneksella on helpompaa. Käyn mittauttamassa hb:n ja ferritiinin ens viikolla, kun kävelykin hengästyttää. Voipi se toki olla ihan raskauteen kuuluvaa väsymistäkin.
 
Aloitin ilmajoogan viime vuonna ja käyn jopa 3-4 kertaa viikossa, jos arki joustaa. Se on ihanaa ja tekee keholle niin hyvää! Silkit meni säppiin koronan takia ja ollaan jatkettu pienryhmissä mattoharjoituksilla. Noh nyt kesä sotki mun draivin ihan kokonaan ja eilen palasin studiolle ekan kerran moneen viikkoon. Ihanan ”kauliva” tunti oli mutta nyt tuntuu kuin olisi hakattu koko kroppa:hilarious:
Aika paljon oli sellaisia vatsaa hierovia rutistuksia ja kiertoja niin mietin että montakohan kuukautta se maha siihen väliin mahtuu:rolleyes: Äitiysjooga kiinnostaa täälläkin!
Silkki tunnit on avattu taas, mutta olen nyt jättänyt väliin koska etova olo ja alaspäin roikunta ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä.
Osa roikunnoista myös painaa voimakkaasti alavatsaa, niin se mietityttää..
Sali korttikin löytyy mutta eipä ole sitäkään tullut höyläiltyä, kun joku dorka oli mennyt sinne altistamaan porukkaa (tästä kyllä jo aikaa) ja onhan noita ketjun saleja muitakin.
Päivittäin liikun koiran kanssa mutta pitäisi kyllä tehdä vähän enemmänkin:oops:
Uusina oireina alkoi etova olo pitkin päivää ja tuntuu että happi loppuu ja hengästyttää.
Pitää tässä kehitellä ja seurailla omaa jaksamista.
Itse kyllä pidän liikunnasta mutta se ei ole aina prioriteetti nro1o_O
 
Mää käyn salilla joka toinen viikko 3xviikko. Ja sitten ne joka toiset viikot käyn kävelyllä. Tätä systeemiä aion jatkaa niin kauan kuin olotila sen sallii. Viime raskauksissa alkoi liitoskivut 20+ viikoilla ja luulen että nytkin,niin sit pitää keventää liikuntaa. Mut kävelyllä olen käynyt viimiseen asti.
 
Takaisin
Top