Raskausajan liikunta

Joogaan ja lenkkeilen. Joogaa olen harrastanut aiempienkin raskauksien aikana. Toki liikeisiin tulee rajoituksia jossain vaiheessa kun maha kasvaa. Mielenkiintoista nähdä miten pitkään päälläseisonta sujuu kasvavan masun kera. :dance018

Eilinen jooga oli sitten yksistään yin-joogaa, ja hyvä ettei vilu tullut rauhallisessa meningissä. Harvinaista, koska ohjaaja yleensä pitää suuren osuuden harjoituksesta voimajooga tai dynaamista yang-joogaa, kuten hän itse asian ilmaisee. Harjoitukset ovat yleensä tosi rankkoja, ja olenkin tässä miettinyt, pitäiskö mun vähän keventää omaa harjoitustani. Nyt sitten taas tuntui, että kroppa kuitenkin kaipaisi vähän fyysisempää tekemistä, ehkä se auttais tähän väsymykseenkin. Noh, kun tänään on noin kaunis iltakin, niin jospa sitä lähtisi vaihteeksi pienelle hölkälle. Tyttärellä on tänään ensimmäinen koulun disco, joten ajattelin ehkä saatella hänet sinne ja siitä pyrähtää pienelle juoksulenkille.

Mä olen innokas joogaaja, mutta pahoinvoinnin takia olen jättänyt tunnit väliin nyt 3 viikon ajan. Tarkoitus on jatkaa, kun vointi sallii. Jooga, jossa käyn on aika raskasta, mutta opettaja ohjaa hyvin raskaana olevia kevyempiin vaihtoehtoihin asanoista.

Juoksun vaihdoin kävelyyn, tai eilen ostamien sauvojen kanssa nyt myös sauvakävelyyn. Uimista harrastan satunnaisesti ja se on tuntunut hyvältä pahoinvoinnista huolimatta. Salilla tulee varmasti käytyä jatkossakin jonkin verran. Esikoisen aikaan kävin monta kertaa viikossa.

Kesää kohti kun mennään, niin ulkoliikuntaa enenevässä määrin :)

Tiistaina kävin sh'bamissa, ja kyllä nautin. Sen jälkeen on liikunta ollut aika vähillä. Mutta työ on aika raskasta joten olen laskenut että siinä on ihan kävelylenkkienkin edestä liikuntaa. Tänäänkin ollaan töitä paiskittu ihan kunnolla, joista tunti oli kunnon fyysistä ja raskasta toimintaa. Huomista odotan taas, kun menen tanssimaan israililaista tanssia naapurin kanssa. Joka päivä menen sen mukaan miltä kehossa tuntuu.
Te jotka harrastatte joogaa. Oletteko huomanneet että olette herkempi tuntemuksille? Siis kehon tuntemuksille. Ite tunnen tosi herkästi kaiken, ja olen sen ajatellut johtuvat karaten harrastamisesta. Karatessa kun opetellaan kuuntelemaan kehoa erittäin tarkkaan, ja olen siitä saanut monesti apua ennenkin. Joogaa en ole nyt harjoitellut kun tunnen itseni hyvin jäykäksi. Nyt kun pahoinvointi alkaa helpottamaan, alan innostumaan liikunnasta enemmän.

Joogaa harrastaneena sanoisin, että olenpa hyvinkin oppinut kuuntelemaan kehoani huomattavasti tarkemmin kuin ennen. Äitiysjoogasta oli myös minulle selvästi hyötyä synnytyksissä. Jooga, synnytyslaulu ja vesi riittivät minulle kivunlievitykseksi. Synnytyslaulua kokeilin vasta toisessa synnytksessä ja koin siitä olevan apua. Olin kyllä valmis ottamaan vastaan lääkkeellisen kivulievityksen, jos siihen olisi ollut tarvetta. Toisaalta ponnistusvaiheessa on vähän myöhäistä sanoa, että itse asiassa hei, voisin sittenkin ottaa sen epiduraalin. :wink

Mut joo, olen kyllä herkistynyt ja joogalla on ollut siinä merkitystä.

Ohjaan monenlaista ryhmäliikuntaa, nyt tosin kesäksi jää ryhmät tauolle. Suht hyvin jaksoin ohjata, välillä täytyi vähän himmata. Tosi helposti alkaa huimata liikuntaa harrastaessa. Tota kahvakuulaa pitäs alkaa heiluttelee tossa kotipihalla ja kävelylenkkejä vois alkaa nyt harrastaa. En oo aktiivinen salilla kävijä, mut eiks senkin voi alottaa raskausaikana, kevyillä painoilla?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mie kävin tännään koiran kanssa samoilemassa metässä. Se oli mukavvaa, vaikkakin loppumatkasta ylämäki tuntu hiukka raskaalta. En todellakkaan jaksa samallalailla, kun ennen raskautta. Huono olo on vieny voimat aikalailla. En oo ees pystyny aattelemmaan salille mennoo. Mut ehkä jossain vaiheessa.

Täältä löytyy muitakin ratsastajia ja koiranomistajia, kivaa. Itse ajattelin myös käydä ratsastaa niin kauan ku tuntuu hyvälle. Nyt olen käyttänyt turvaliiviä, vaikkei se vatsaa suojaakaan mutta kun ratsastamani hevonen ei ole se lempein. Koirien kanssa treenit ja kävelyt vie aika paljon aikaa. Huomasin yksi aamu etten kävellyt enää niin ripeästi, niin piti nopeuttaa tahtia. :) Käyn vielä 2 kertaa viikossa juoksulenkillä aamuisin. Mutta fiiliksen mukaan tosiaan mennään.

Meillä on 4 hevosta, tosin ovat ravureita joilla ei ratsastella juurikaan... Kärryillä treenaminen on melkoista ryttyytystä, joten ei varmaan suositella.. tosin mies pääasiassa treenauksen hoitaa... Hyötyliikuntaa tulee muuten kyllä tallihommissa, jokapäivä kun on neljä karsinaa siivottavana.. Tuntuu ettei muuta kerkeäkkään töiden ja kotihommien jälkeen.. Koirakin on adhd joka liikuttaa itse itsensä tallilla.. Lenkkeilyn voisin aloittaa, tuntuu vaan ettei aika riitä...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Täällä kevätkelit on suosineet työmatkapyöräilyyn palaamista, alkukesän ajattelin ainakin pyöräillä kun masu ei vielä tiellä ja kyytiläinen aika alhaalla piilossa ja turvassa vielä esim. kaatumistilanteissa. Salikärpäsen puremista odotellessa, salijäsenyysmaksu juoksee joka kk, mutta kun ei vaan kiinnosta... :oops:

Muuten kyllä lenkkeily maittais, mutta pitäisi koittaa repiä aikaa siihen useamminkin.

Mie sain viikonloppuna pyörän; aivan ihanan vanhan Nopsa mummiksen. Nyt pääsen tytön (5v) kanssa pyöräilemmään. Pojan (3v) vauhdissa pysyn vielä kävellen.

Jee jaksoin eilen mennä joogaan liki 2 kk tauon jälkeen!! :) Oon harrastanut hathajoogaa mutta nyt oon käynyt seasonal joogassa. Juttelin ohjaajan kanssa kun sain tietää raskaudesta, että onko turvallista käydä tunnilla. Hän sanoi että periaatteessa ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella ei suositella, mutta omaa kehoa kuunnellen ja varsinkin jos on jo pidempään tehnyt joogaa voi kyllä jatkaa niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. No mä otin varman päälle ja jätin väliin pari kuukautta, kun kevään vuodenajan ohjelma oli tosi rankka ja paljon syviä kiertoja ym. Noita voimakkaita kiertoja, taaksepäin taivutuksia, vatsallaan tehtäviä liikkeitä ja ylösalaisin-liikkeitä ei saa tehdä raskaana. Mutta ihanaa siis että voimat on sen verran palautuneet että jaksaa jo lähteä liikkeelle! :smiley-bounce013

Onpas täällä paljon joogaajia! :) Itse olen sitä pari kertaa kokeillut, mutta minulla se koetteli vain malttia! Pitäisi kokeilla uudestaan rauhallisemmalla mielellä, koska uskon että olen viime kokeiluista aikuistunut! Tykkään pelata jääkiekkoa ja kaukalopalloa, mutta kausi loppui juuri sopivasti. En tietekään ensi syksynä voi vielä höntsäillä jäällä :D Olen vaihtanut juoksulenkit pyörälenkkeihin nyt kun täälläkin pyörätiet on sulat. Harrastan painojen nostoa ja jonkinmuotoista fitnesstä omaksi ilokseni, sillä olen aina ollut jäntevä ja vahva kropaltani, joten se tuntui luonnolliselta kehittää näitä ominaisuuksia. Nyt olen vaihtanut ohjelmaani enemmän lihaskuntoon keskittyväksi ja teen pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla. Tällä hetkellä kahvakuula on hyvä ystäväni, sillä tuntuu että siten saan sopivasti haastetta, mutta harjoittelu tuntuu kuitenkin turvalliselta :) Tykkään myös treenata kotona, etenkin nyt, kun energiataso on alhaisempi :)

Täällä on yksi kirmailija eli juoksija. Tavoitteena oli tänä vuonna juosta ensimmäinen maraton, mutta kummasta syystä se nyt jää tulevien vuosien tavoitteeksi ;). Kirmata olen ajatellut niin pitkään kun se tuntuu hyvältä. Tällä hetkellä kroppa ja masu tulee hyvin mukana, mutta sykkeet tahtoo nousta hiukan liian korkeiksi. Se nyt oli odotettavissa, joten peruskuntolenkkejä tässä tehdään.
Salilla olen myös käynyt ennen raskautta 3-4krt/vko ja sitä jatketaan myös. Ja kun ei juosta enää pysty niin pitää siirtyä crossarin pariin ja vesijuoksun ajattelin myös ottaa ohjelmaan. Mutta kropan ja masun ehdoilla mennään.
Nyt vaan tää tautinen väsymys on haitannut harrastuksia jonkin verran, päikkärit on pop :)

Toista viikkoa nyt toteutan joka-aamuista joogahetkeä. Aamujooga on asia, joka on ollut mielessä jo pitkään, mutta jostain syystä vasta nyt olen alkanut toteuttaa ajatustani. 15-30 min joogailu panee kummasti veren kiertämään ja vetreyttää kroppaa. Todellisena ei-aamuihmisenä, tämä tuntuu tosi hyvältä tavalta aloittaa päivä. Muut aamutoimet sujuvat paljon virkeämmin ja aamukankeus on tiessään. Simppeli aurinkotervehdys- ja soturisarja molemmille puolille, muutamat venyttelyt kuten joutsenet ja shoelacet sekä silta/päälläseisonta tm mukava inversio.

Juoksulenkillä en ole käynyt hetkeen. Hengästyn ihan hirveästi jo tuossa joogatuokiossanikin. Tosin lasten perässä nyt tulee juostua kuten eilen pojan polkupyörän perässä... :)

Takaisin