Raskausajan diabetes

Mä myös nyt viikon mittaillut ja ylityksiä ei ole tullut, aamupaastot kyllä heiluu siinä 5,1-5,4 :confused: syömisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia ja iltaa kohden sokerit laskee noin 4,9 ennen syömistä. Olen siis ahkerammin kuin ohjeistus on niin mitannut jotta saan vähän osviittaa alkuun miten heittelee ja mikä vaikuttaa mihinkin.
 
Mä kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja jännitin kyllä aika paljon, kun se paastoraja on varsin tiukka ja äidilläni on ollut molemmissa raskauksista raskausdiabetes. Mutta onneksi arvot olivat hyvät! :smiley-ashamed004 Toivottavasti kaikilla diagnoosin saaneilla arvot saadaan aisoihin ja kaikki menee hyvin :smiley-angelic003 Ja vaikken olekaan mikään radi-asiantuntija, niin käsittääkseni kyseessä on kuitenkin ensisijaisesti (joskaan ei ainoastaan) insuliiniresistenssiongelma, joka liittyy raskaushormoneihin ja painonnousuun ja on onneksi raskauden jälkeen väistyvä tila. Vaikka toki altistaa jatkossa kakkostyypin diabeteksen puhkeamiselle.
 
Mä aloitan tänään taas uuden mittausjakson. Kaksosista istukkahormoonin määrä on niin suuri niin tarvii tehdä hyvissä ajoin uusi mittausjakson kun insuliini tasapaino häiriintyy. Välillä mulla on ollu päivällisen jälkeinen sokeri korkea, mut muuten on pysynyt hyvänä ruokavaliolla.
 
Koholla oleva paasto johtuu maksan insuliiniresistenssistä. Maksa alkaa normaalistikin tuottaa paaston aikana glukoosia verenkiertoon, mutta insuliiniresistenssin vuoksi tuottaa sitä liikaa, jolloin paastoarvo kohoaa. Sen maksan glukoosintuoton (=glukoneogeneesin) saa siis kuriin sillä että syö ja pistää tauon paastolle, tälleen vähän nurinkurisesti. Jos on sitä tyyppiä, jolla nimenomaan paastoarvo helposti on koholla, sitä on vaikeampi korjata ruokavaliolla kuin että olisi vain aterianjälkeiset sokerit koholla. Mut siis säännölliset ateriat ilman liian pitkää taukoa, pienet annoskoot ja kevyt ruokavalio, liikunta, näillä yleensä parhaiten pärjää. Tarvittaessa sit lisäksi iltainsuliini.

Sit jos ei olis raskausajan diabetes vaan ihan tavan 2-tyypin diabetes eikä tarvisi miettiä sikiön kasvua, niin sitten ei olisi niin väliä että nouseeko vähän paastoarvot välillä eikä tarvi niin välittää tästä "liian pitkästä paastosta" (jos ei ole insuliinia käytössä), vaan kokonaisuudesta ruokavaliossa ja ihan vain pitkän ajan sokerista.

Tuli tästä muuten mieleen sellainen lisäkysymys, että mitä ruoka-aineita silloin illalla olisi parhain syödä koska oon käsittäny että jotkut tietyt nostaa sokereita enemmän kellonajasta riippuen? Muista en osaa sanoa kuin että maitotuotteet ainakin aamulla nostaa enemmän kuin muina vuorokaudenaikoina, mutta muuten tämä aihe vähän hämärä. Ja varsinkin tuo ilta-ateria olisi kiva saada reilaan kun se kuitenki varmaan eniten vaikuttaa siihen aamun arvoon..
Ja toiseksi, että onko se sokeri koholla aamulla silloin kun on nälkä vai silloin kun ei ole nälkää heti herättyään? Mulla ei oo enää niitä lansetteja millä mitata niin siks mietin tietääkö täällä joku tohon vastausta:sad001 Paastoarvon onnistuin itelleni puhumaan ja onnistuin liveämään niistä sokerin juottokokeista, että nyt haluaisi pistää kyllä hyvät arvot linssiin kun tuo heikko insuliinineritys ja insuliiniresistenssi ei sinäänsä tule minään uutena tietona mulleo_O
 
Tuli tästä muuten mieleen sellainen lisäkysymys, että mitä ruoka-aineita silloin illalla olisi parhain syödä koska oon käsittäny että jotkut tietyt nostaa sokereita enemmän kellonajasta riippuen? Muista en osaa sanoa kuin että maitotuotteet ainakin aamulla nostaa enemmän kuin muina vuorokaudenaikoina, mutta muuten tämä aihe vähän hämärä. Ja varsinkin tuo ilta-ateria olisi kiva saada reilaan kun se kuitenki varmaan eniten vaikuttaa siihen aamun arvoon..
Ja toiseksi, että onko se sokeri koholla aamulla silloin kun on nälkä vai silloin kun ei ole nälkää heti herättyään? Mulla ei oo enää niitä lansetteja millä mitata niin siks mietin tietääkö täällä joku tohon vastausta:sad001 Paastoarvon onnistuin itelleni puhumaan ja onnistuin liveämään niistä sokerin juottokokeista, että nyt haluaisi pistää kyllä hyvät arvot linssiin kun tuo heikko insuliinineritys ja insuliiniresistenssi ei sinäänsä tule minään uutena tietona mulleo_O
No mittaamalla se oikeastaan selviää, koska sokeri on korkeimmillaan. Yleensähän korkeaa sokeria ei tunne varsinaisesti mitenkään. Eli pitäisi pyytää niitää lansetteja neuvolasta enemmän ja testailla (Edit: lansetit on itse asiassa aika halpoja ostaa itsekin, ne on ne mittaustikut mitkä maksaa). Oma kokemus on, että nälkä tulee kun verensokeri on laskussa, mutta ei siitä kyllä voi varsinaisesti päätellä mitään.

Ruuatkin on varmaan aika yksilökohtaisia, et mikä nostaa mitenkin sokereita ja pitäis itse mittailemalla kokeilla. Itse koen että rasvainen ruoka illalla ei sovi ja jotenkin huonontaa sokeriarvoja, vaan enemmän semmoinen kevyt ja hiilihydraattipitoinen, jossa on kuitenkin myös kuitua ja proteiinia. Vähärasvaiset maitotuotteet itselleni on sopineet kyllä illalla, mutta ei voi oikein mitään yksilökohtaista neuvoa antaa. Ja sitten se, että syö jonkun pienen annoksen juuri ennen nukkumaan menoa ja taas pian herättyä, ettei se paastoaika ehdi kauhean pitkäksi. En tiedä paljonko tällä on käytännön merkitystä oikeasti sikiön kasvun kannalta, mut tällöin ainakin paastoarvo ei ehdi niin kohota, kun aterian syöminen saa maksan glukoneogeneesin loppumaan ja haiman erittämään insuliinia, eli voisi mahdollisesti raskausdiabeteksessa ehkä parantaa noita paastoarvoja ja radissa ohje on, et pitää nimenomaan syödä säännöllisesti melko usein, mutta kevyesti ja pieniä aterioita. Muissa tilanteissa (diabeteksen / verensokerin suhteen) ei kyllä varsinaisesti käytännön merkitystä, vaan enemmän se kokonaiskalorimäärä ratkaisee.
 
Muokattu viimeksi:
Mua vähän jännittää, testi on edessä ja vähän pelkään että saan tuon diagnoosin. Välillä meinaan iskee tosi paha väsymys ja olen miettinyt, liittyykö se verensokeriin. Toisaalta olen lukenut, ettei raskausdiabeteksellä olisi oireita.
Sain hyvät tulokset, eli ei raskausdiabetesta. :) Ei tullut huono olo kokeen aikana, mutta kokeen jälkeen kun söi niin alkoi heikottaa ja väsyttää..
 
Mullekin eilen neuvolasta kehoittivat kiinnittämään huomiota iltapalaan ja etsimään itselle sopivan, sekä ettei paasto veny liian pitkäksi. Toisin sanoen kun nukun 9h, niin saan syödä just ennen nukkumaanmenoa ja heti herättyäni :hilarious: viikonloppuna oli ylitykset 5,6 molempina aamuina, eilen 5,2 ja tänään 4,8. Tänään sain parhaan mittaustuloksen koko 2,5vk ajalta mitä mitannut. Ihan lottovoittajafiilis :rolleyes: illalla söin Real-voikkarin margariinilla, juustolla ja kurkulla sekä maitorahkaa ~150g +sokeroimatonta mehukeittoa. Josko ne tästä pysyis nyt aisoissa, jos tällä viikolla tulee vielä paastossa ylitystä saan lähetteen äitiyspolille.
 
Kiitos irppu tietopaketista! :happy: Hassua miten sitä on tullut syötyä juuri tuota maitorahka+raejuusto+mehukeitto- linjaa iltaisin jo pidemmän aikaa kun se pitää niin hyvin nälän poissa. Näillä sanoila sen linjan jatkaminen näyttää hyvältä vaihtoehdolta! Vaikka miten sitä on tullut luettua noista diabeteksista niin tuntuu ettei siitä kuitenkaan tiedä lähes yhtään mitään tai ainakaan tarpeeksi:woot: Juuri tämänkaltaisia asioita kun sitä haluaisi löytää muttei tiedä mistä sitä etsisi.

Ja emsu86, hieno juttu kun olet onnistunut löytämään itsellesi sopivan aterian!:) Muistan että se on kyllä varsinaista salapoliisityötä löytää juuri itselle se optimi setti ja annoskoko..Mutta ihmetyttää että mistä syystä sulle tulee lähete äitiyspolille? Tarkastivatko ne siellä vaavan mitat vai miten se menikään?
 
Kiitos irppu tietopaketista! :happy: Hassua miten sitä on tullut syötyä juuri tuota maitorahka+raejuusto+mehukeitto- linjaa iltaisin jo pidemmän aikaa kun se pitää niin hyvin nälän poissa. Näillä sanoila sen linjan jatkaminen näyttää hyvältä vaihtoehdolta! Vaikka miten sitä on tullut luettua noista diabeteksista niin tuntuu ettei siitä kuitenkaan tiedä lähes yhtään mitään tai ainakaan tarpeeksi:woot: Juuri tämänkaltaisia asioita kun sitä haluaisi löytää muttei tiedä mistä sitä etsisi.

Ja emsu86, hieno juttu kun olet onnistunut löytämään itsellesi sopivan aterian!:) Muistan että se on kyllä varsinaista salapoliisityötä löytää juuri itselle se optimi setti ja annoskoko..Mutta ihmetyttää että mistä syystä sulle tulee lähete äitiyspolille? Tarkastivatko ne siellä vaavan mitat vai miten se menikään?

Jos noita ylityksiä tulee vielä, niin tulee lähete polille, ilmeisesti diabeteshoitajalle? Ja varmaan sit tarkemmin seurattaisiin vauvan kasvua? En ihan tarkalleen tiedä, edellisessä odotuksessa ei arvot ylittynyt koskaan. Nyt ne onneksi myös pysyny kahtena aamuna sallituissa rajoissa.

Tuo verensokerin käyttäytyminen on kyllä mielenkiintoista, tiistaiaamuna oli sen 4,8 ja keskiviikkoaamuna 5,1 vaikka oli täysin sama iltapala. Katsotaan mitä tänä aamuna on, kunhan jaksan nousta :grin
 
Mulla aloitettiin nyt tabletti lääkitys kohonneisiin paastoarvoihin. Toivottavasti sivuoireet (ilmavaivat ja/tai ripuli) ei oo elämää haittaavia ja että se auttaisi asiaan, niin sillä vois sit mennä lähes loppuun asti.
 
Takaisin
Top