Raskausajan diabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Freya
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Freya

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko kenelläkään kokemusta tai muuten vain tietoa tästä? Haluaisin kuulla kokemuksia, millainen on sairauden hoito, mistä sen sanotaan johtuvan, loppuuko se raskauden jälkeen, vaikuttaako ruokavalio miten, ym ym kaikkea mitä vaan aiheesta tietoa löytyy. Kyllä, olen googlettamassa myös, mutta haluaisin kuulla jos jollain olis ihan omakohtaista kokemusta.

Itse kävin sokerirasitus kokeessa, ylipainon takia! Sokeri arvot olivat kuitenkin hyvät.
mestettä pitää juoda litran verran nopeaan tahtiin. Lisää tietoa saat neuvolasta.

mä kyllä oksennan jos pitää nopeeseen tahtiin juoda litra sokerilitkua tyhjään vatsaan...

meema: millaista liikuntaa olet tehnyt? tuntuu, ettei kovin paljoo pysty tekemään...

Sokerirasituskokeessa juodaan n.½ litraa sokerilitkua eli mulla se oli ainakin kaksi kertakäyttömukillista kun itse kävin kokeessa. Suht nopeaan tarkoittaa sitä et juot ne niin nopsasti kun pystyt. Ensimmäisen mukillisen saa juotua melko kivuttomasti mutta toinen alkoi kyllä jo tökkimään..
Itse suoriuduin oksentamatta, ja jos oksentaa niin koetta ei silloin voida tietenkään ottaa.
Huono olo siitä kyllä tuli ja huilailinkin sen kaksi tuntia terveysasemalla sitä varten tarkoitetussa pedissä..
Itsellä oli arvoista koholla vain se viimeinen 2h arvo. Hoitona oli vaan noudattaa terveellistä ruokavaliota ja syödä säännöllisesti. Herkuttelinkin kyllä silloin tällöin.. Liikunta ja liikkuminen ylipäänsä diabeteksen hoidossa on oleellista, koska se vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan. Tarkkailemalla omia syömisiä, sillä pystyy jo paljon vaikuttamaan koholla oleviin arvoihin.
Normaali ja terve poika syntyi eikä vauvan sokereissa ollut syntymän jälkeen mitään poikkeavaa.

Sokerirasitus on täälläkin ylipainon takia edessäpäin.. [:'(] Niitäkin kun on kahdenlaista litkua, tuota selkeää sokerilitkua ja colamaista hieman helpommin alas uppoavaa juomaa, niin miun tuurilla täällä käytetään tuota sokerilientä. [8|]
Voisiko muuten alkavasta raskausajan diabeteksesta huomaamaan oireita jo ennen tuota sokerirasitusta..? Voisi sitten ajoissa jo huomoida paremmin ruokavalion ja liikunnan, jos tietäisi ettei tämä panostus tällä hetkellä ole toiminut. [:)]

Arwen: mulla se näkyi pissatestissä. Mutta tuskin terveellisestä syömisestä ja liikkumisesta on haittaa vaikkei oliskaan kohonneita sokereita!

Hei, kohtalotoverit!

Olen tämänkin sitten käynyt läpi, joten jospa olisi apua sulle Freya tästä mun tarinastani.

Elikkä, tää juttu menee näin:
Sokeriraistus koe 12 tunnin paaston jälkeeni. Ensin verinäyte (paasto-arvo) sitten juodaan se sokerinen neste. Nesteen väri ja maku vaihtelee suuresti eri puolilla maata, mutta on sokeriarvoltaan aina sama. Eikä sitä tarvi nyt niin hornimalla litkiä. Normaalisti, niinkun joisit muutenkin. n 1/2 litraa parissa pikku mukissa.
-sitten odottelua tunnin pätkä, seuraavaan näytteeseen.
- ja taas tunnin odottelu kakkos näytteeseen.
Huom! mukaan testeihin kannattaa otta käsityö, lukemista ym. viihdykettä, koska sieltä ei saa poistua!
Sitte viimeisen näytteen jälkeen voi heti juoda/syödä normaalisti. Joten ota mukaan myös jotakin pillimehun tapasta. ( mulla oli mies apuna ja hän ystävällisesti hankkinut mammalle evästä! Kahvia ja kinkkuleipää)

NEUVOLAN pissa SOKERINÄYTE: Helpommin positiivinen, jos olet juuri viimeisen parin tunnin aikan napsinut jotakin namia!!!

Omat arvoni sain kuriin RUOKAVALIOLLA. ELikkä vaihdoin himoitsemani viinirypäleet ja päärynät, puolukoihin,kurkkuun ja porkkanoihin. (jotain naposteltavaa oli pakko olla KOKOAJAN)
VAALEA LEIPÄ meetvursteineen vaihtui aamupuuroon. Voimariini Keijuun. Ja ruokavalioon paljon herkullisia juureksia! Ihanat mehut, joissa kaikissa luki EI LISÄTTYÄ SOKERIA. ne salakavalat sokeri piikit kokonaan pois ja vettä kraanasta tilalle! Jukurtti vaihtui maustamattomaan vaihtoehtoon ja viiliin.

Liikunta rajottui vessan ja jääkaapin välille pitkällisen jalkavaivani takia.

Helposti kävi! Kahden viikon syömisen jälkeen arvot olivat kohdallaan ja painonikin oli pudonnut!

Tällä linjalla olen jatkanut. Hyvälle tuntuu!

Itseleni oli yllätys se miten paljon sokeria hedelmät, mehut ja jukurtti sisälsi. Yks pikkupikari raikasta mansikka jukurttia sisältää m0nta palaa sokeria!

No mutta tsemppiä! Ei niitä testejä turhaan tehdä!

Mistä se sitten johtuu?

Raskausdiabetes  johtuu RASKAUDESTA!

Raskaus rasittaa haimaa siinämäärin, että joillakin insuliinia ei erity riittävästi pilkkomaan veren sokeria ( sitä mitä olet syönyt, ensin) tämä sokeri, sitten näkyy testeissä. Lorahtaa suoraan vauvaan ja vauva kasvaa, kasvaa, kasvaa IIIISOOKSI!

Usein taustalla on perinnöllinen taipumus, äidin ikä ja ylipaino. Myöskin edelliset suurikokoiset vauvat antavat aiheen testailuun!

RAskausdiabeetes harvoin jatkuu aikuisiän diabeteksenä! Mutta voipi sitten seuraavassa odotuksessa uusiutua.

Heissan Freya [:)]

Mulla kokemusta kolmen ootuksen verran tästä aiheesta. Eli olen joutunut sokerirasitukseen jokaisessa odotuksessani, koska painoni luokiteltiin lieväksi ylipainoksi ja kuntamme määräykset vaatii nykyään jokaisen odottavan äidin sinne. Koskaan neuvolareissuilla pissassa mulla ei ollut sokeria eikä valkuaista.

Sokerirasitus tehään labrassa juomalla glukoosijuomaa, jota ennen seuraa 12 tunnin paasto. Juotava juoma täällä meillä oli sitä colanmakuista ja sitä oli sellanen kaljapullollinen eli 0,3 desiä ja menee kyllä hyvin alas. Mulla oli paastoarvo koholla jokaisessa odotuksessa, mutta vain sen 0,1-0,2 pykälän verran ja kolmannessa ootuksessa oli myös tunnin arvo koholla. Tämän takia sitten oon seurannu syömisiäni ja juomisiani sekä mittaillut arvoja kotona. Olen opiskellut ihan raskausdiabeetikon ruokavaliot ja koittanut pitää niistä kiinni, mutta lipsahduksia tulee väistämättä, mutta sitä ei tartte ressata [;)] Käytännössä monet hedelmät sisältävä paljon hedelmäsokeria ja tämä nostattaa arvoja eli ennemmin syö marjoja. Peruna on yksi paha ja kaikki pastat, makaroonit ja riisit kannattaa olla tummajyväisiä. Ruuassa vaikuttaa ruuan oma glykemia-arvo ja sen tulee olla matala.

Liikunta edesauttaa sokereiden alhaalla pysymistä, joten liikkumaan sen mukaan, miten vointi antaa myötä eli jo pelkkä puolen tunnin kävelylenkkikin on jotain. Jatkuva jano voi olla merkkinä kohonneista sokereista ja pitemmän ajan syömättömyys aiheuttaa heikkoutta eli kannattaa tosiaan pitää sokerituotanto tasapainoisena koko ajan eli syömällä tasaisin väliajoin näitä ongelmia ei tule. Ja rd voi olla siis täysin oireeton!!!

Maarinen:
Ite kävin ihan diabetes-hoitajan luona raskauden aikana keskustelmassa ruokavalioista ja nii edasin, niin hän kyllä sanoi, että toisen vai olikohan se kolmannen korkealla ollessa ON RISKI sairastua myöhemmässä elämässä kakkostyypin diabetekseen, että ei ruokavalion muuttaminen terveelliseksi koko elämän ajaksi ole pahasta kelleen [:)]

Tässä muutama hyvä linkki rd:sta:

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=khp00076
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=5291

Ja tässä ruokavaliosta:

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00608

Toivottavasti saat jotain irti näistä [:)]

Heippa täältäkin suunnalta!

Mä kävin just perjantaina tuossa sokerirasitustestissä ylipainon takia ja ikäkin tietty vaikuttaa siihen. Mulla siis tuota ylipainoa oli jo ennen raskautta mutta raskauden aikana ei ole vielä tullut kiloja lisää kuin reilu 1kg joten ei paha... olen jo viikolla 21 + 6päivää.
Ensin piti olla 12 tuntia syömättä ja juomatta ennen testiä, sitten ensiksi kun menin labraan otettiin verinäyte ja sit join puoli litraa sellaista kolan makuista litkua (meni aika nopeasti alas kun oli jo hirvee jano [:)])... juoman piti siis juoda n. 5min sisään. Sit odottelin tunnin ja otettiin toinen verinäyte ja siitä sit vielä tunnin ja otettiin kolmas näyte.. sit kotiin kiireellä syömään.
Ei mitenkään paha testi!

Tuloksia tuossa soittelin muutama tunti sitten ja paastoarvo eli se eka näyte oli kuulemma 5,3...- se oli siinä rajalla että onko liian korkea. No muut arvot olivat ok, mutta silti neuvolatäti ehdotti että seuraisin arvoja muutaman viikon, joten menen huomenna töiden jälkeen hakemaan testilaitteet neuvolasta.
Sit saan tietää paremmin asiasta!
Ultrassa kun olin pari viikkoa sitten niin lapsi ei ollut ainakaan sen mukaan yhtään liian iso... päinvastoin pienempi kuin vertaa viikkoja... joten ei ainakaan vielä oo liikaa saanut sokeria [:D]
Itse asiassa huvittavaa kyllä mutta mä en yleensäkään syö karkkia enkä mitään sokeripitoista joten ei tuu ongelma rajoittaa niitä. Kyllä se paino mulle on tullut ihan liiasta rasvasta...ei siis sokerista [8|]
Täytyy jättää noi rasvaset jutut pois ruokavaliosta!

Kiitos teille vastauksista!! [:)]

Oon itse normaalisti hyvinkin urheilullinen ja aivan normaalipainoinen, nyt tietysti painoa on tullut lisää ja urheileminen keventynyt, mikä ehkä sitten juuri vaikuttaa haiman toimintaan?

Soitin neuvolaan ja kerroin, että olen ennen raskautta noudattanut vähähiilarista ruokavaliota, mutta raskauden aikana oon syönyt enemmän hedelmiä, leipää, perunaa, mehuja ja sokeriherkkujakin (tosin hyvin hyvin kohtuullisesti!). Ehdotin, että vaihtaisin takaisin VHH-ruokavalioon ja katsottaisiin millainen pissanäyte siitä saadaan aikaan. Se sopi sille ja oon torstaina menossa antamaan uuden testin. Nyt sitten vain VHH-meininkiä, niin ehkä selviän pelkällä säikähdyksellä... [:)]

Takaisin