Raskausajan akne

Mansikkainen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin avata oman viestiketjun kaikille kohtalotovereilleni eli voisimme kenties jakaa hoitovinkkejä täällä raskausajan akneen.

Itselläni oli ennen raskauksia hoidettu paikallista aknea sekä lääkekuureilla että voiteilla, mutta pääasiassa iho oli hyvässä kunnossa. Edellisessä raskaudessa akne rupesi vaivaamaan jo odotusaikana ja paheni synnytyksen jälkeen. Naamassa oli paljon todella isoja ja kovia "hormoninäppyjä". Kävin lääkärillä ja sain Epiduo-voiteen, joka oli tehokas, mutta sitä ei voi käyttää raskaana ollessa.

Nyt jo ennen kuin tein maaliskuussa raskaustestin, naamaan alkoi taas nousemaan todella kipeitä, isoja patteja. Tällä hetkellä naama on tyydyttävässä kunnossa ja onneksi meikit on olemassa, mutta millä voiteilla olette hoitaneet raskausajan aknea? Hoitokeinothan on hyvin rajalliset.

Mansikkainen
 
kiva että tuli tämmönenkin keskustelu :) itelle tuli naama täyteen näppyjä ja punittaa ym heti kun menkat ois pitänyt alkaa, eikä vielä aikaan ole menneet pois :/ 2 vuotta sitten sain pikkuaknen kesällä paskasesta työstä, mutta sain sen pois 6kerran mikrohionnalla ja pysykin poissa tuon 2 vuotta.. mikrohiontaa saa tehdä myös raskaana ollessa varmaan, eihän siitä ole mtn aineita kummiskaan mitä iholle laitetaan.. mutta hinta on paikasta riippuen 60-100e/kerta joten eipä ole nyt semmoseen varaa :( muita keinoja en oikeen tiedä, kun mtn voimakkaita juttujahan ei varmaan suositella raskaana oleville..
 
Minulla on tullut myös paljon pikkufinniä nyt raskausaikana. Ei tosin naamaan, mutta selkään ja decolteelle. Tympii kyllä, etenkin kun kesä tulossa.. Mutta toiveena on vielä, että jospa nuo olisi vain väliaikaista (?) ja lähtisi pois. Ei ole aiemmin ollut finnien kanssa ongelmaa.
 
Mulla tuntuu olevan samaa, ko naama kukkii aivan järkyttävästi! Ärsyttää, mutta toivottavasti on ohimenevää.
 
Joo täällä sama. Aknea ei oo ikinä ollu, mut tosi paljon näppyjä tullu nytten. kasvojen t-alueella, pari kaulassa, selässä ja pakaroissakin!!! :D Ei elämä! Mustapäitä tulee hulluna, saa kerran viikossa käyttää niitä kaupan (nivean) iholaastareja ja aina irtoo mustapäitä iha kohtuuhyvin niihi. Pitää varmaan käydä apteeksita ostamassa Vichy merkkinen kasvojen puhdistusaine, niitä käyttää moni kellä on rasvaisuuteen taipuvainen iho :) Ei kyllä todellakaan ole hehkäa olo! :( ja vielä tää turvotus päälle, ni voi morjens! Voisin vajota maan alle.
 
Eli kohtalotovereita riittää. Jotkuthan sanoo, että tyttövauvat vie äidiltä kaiken kauneuden, mutta ainakaan omalla kohdallani se ei pitänyt esikoisen kohdalla paikkaansa, vaikkakin tuli kyllä tosi suloinen poikavauva. ;)

Mulla oli edellisessä raskaudessa näppyjä myös selässä ja decolteen alueella, joissa aiemmin ei ole ollut mitään. Harmittavaa oli, että niistä jäi arvet eli näpyt on vieläkin nähtävissä.

Pitää varmaan harkita tuota mikrohiontaa, jos sillä saisi edes vähän apua.
 
mulla on vielä huono tapana, kauhee addiktio repiä tota naamaa, vaikka tulis vaan mustapäitä niin niitä sitten revin ja sitte tulee arpi ja sitten revin niitä.. eli ihan kauhean näkönen pärstä.. onneks kohta tulee kesä niin aurinko ja toiv. rusketus vähän häivyttää kans :) onko muilla muuten tukkakin alkanut rasvottumaan? mulla on ollu tajuttoman kuiva tukka koko elämäni ja riittäny kerran tai kaks viikossa ku pessy, nyt pysyy max yhen päivän puhtaan näkösenä :O  niin ja dekolte ja esim olkapäät on täynnä välistä jtn pieniä kutittavia näppyjä ja sitku raapii niin tulee ihottumaa, oon kyllä kaukana kauniista ja hehkeästä odottajasta :DD imetyksen jälkeen ajattelin mennä happokuirintaan.. taitaa olla ainoo mikä tehoo noin isoihin arpiin, se vaan polttelee kuulemma ihan sikana ja sen jälkeen näyttää viikon/kaks siltä kun ois kasvot palanu tulipalossa ennenku iho uusiutuu, mut lohduttaudun sillä että ei ne arvet loppuelämää tuu naamassa olemaan.. ainakaan toivottavasti :D
 
On tää raskaus sit niin ihanaa, naama näyttää iha hevonperseeltä ja muutekki olo on niin hiton hehkee :D :D :D :D
 
Mie luotan siihen, että keskiraskaudessa tuntuu hehkeältä, naama ei kuki, masu näkyy eikä väsytä :). Oisko täällä tyttö tulossa, kun minusta näin pahasti ei Onnista naama kukkinut, ja mielestäni en ollu ihan näin väsynytkään..?
 
Heippa! En kuulu tänne marraskuisiin, mutta bongasin tämän viestiketjun ja on pakko vastata :)

Minulla takana keskeytynyt keskenmeno rv 12 ( todettiin np-ultrassa) tammikuussa.
Olen nuorena kärsinyt tästä samaisesta vaivasta ja syönyt jopa roacuttan kuurin, mikä paransi ihoni täysin n. 3 kuukaudessa. Oli siinä haittavaikutuksetkin, mutta onneksi ne kesti vain sen lääkekuurin ajan. No, tästä hoidosta on nyt 5 vuotta aikaa.. Viime keväänä lopetin e - pillerit niin rupesi iho taas kukkimaan niin paljon, että söin 3 kk kuurin Vreya ehkäsisypillereitä ja taas iho parani vauhdilla.

Ja nyt olen TAAS lähtötilenteessa, plussattuani lokakuussa iho meni taas hormoneista sekaisin.
Hakisin muuten tietenkin taas vreyat, mutta kun tässä uutta raskautta yritetään niin eipä tietenkään tule kyseeseen.

Luin, että aknen hoitoon on olemassa antibioottihoitoa myös raskaanaoleville ja imettäville naisille, joten lääkärillä lähden käymään, jos tämä ei tästä enempää tasoitu :) Lääkäri, jolla kävin keskenmenon jälkitarkastuksessa, kertoi tämän olevan hyvin yleinen ja valitettava vaiva raskaana olevilla naisilla, siis hormoneista johtuva akne.
Voi olla, jos ei muu auta, niin pidetään pakosta taukoa taas pari kuukautta (Jollei tule pian tärppiä, tai tiedä vaikka olisi jo:) ), että saan ihoni kuntoon sitten vaikka e pillereillä! Onneksi tähän vaivaan löytyy hoitoa, siihen kannattaa vaan tarttua mahdollisimman varhain, ettei jää arpia muistoksi, onneksi siihenkin on nykyään hyviä laserhoitoja, kalliita kylläkin.

Vielä vinkiksi, luontaistuotekaupoissa on akneen tarkoitettuja voiteita, mitkä sopivat myös odottaville, kaikkeahan voi kokeilla!
 
Moi! Mulla nyt neljäs raskaus ja joka kerta puhjennut melko paha hormoniakne. Myös hiukset muuttuneet kuivaksi hampuksi ja turvotus ollut aiemmin ja tälläkin kertaa aika hurjaa joten puheet kaikenmaailman "raskaushehkusta" tuntuvat ihan sadulta... Itsekin nypin finnejä ja näppylöitä joka tietenkin pahentaa asiaa, en vain kestä suuria valkopäisiä paiseita naamassani. Näppyjä on myös selässä ja rinnassa ja kokemuksesta uskallan sanoa, että synnytykseen mennessä näpyt ulottuu jo takapuoleen asti. Yksi asia jota ei tule ihan heti ajateltua on sellainen, että jos akne selässä on erittäin paha ja tulehtuneita näppyjä on paljon, voi se estää epiduraalipuudutuksen laittamisen synnytyksessä. Itselläni anestesialääkäri pyysi kollegan konsultaation ennen kuin uskalsi asettaa kanyylin selkään joka oli pahan aknen peitossa. Onnekseni koitui, että synnytin loppukesästä ja olin saanut auringonvalolla kuivatettua ja hoidettua osan näpyistä. Tällä kertaa kokeilen täysin uudenlaista lähestymistä akneongelmaan ja vaihdan vahvat ihomömmöt tuoksuttomiin, hellävaraisiin apteekin tuotteisiin ja rasvaan ihoa useasti jollain voiteella jossa korkea vesipitoisuus ja vain vähän rasvaa. Varmaankin humektan tms. Myös luontaistuotekaupan ulkoisesti käytettävät tuotteet voisivat olla kokeilemisen arvoisia. Onko kukaan kokeillut niitä etana-lima voiteita? Ällöttää ajatus, mut olen kuullut, että tehoavat varsinkin arpiin!
 
se etana voide pitäis olla todella hyvä arpiin, niin akne kuin raskausarpiinki :) ei kannata pitää sitä ällönä, se tuubissa oleva etana "lima" on valmistettu labrassa etanoita vahingoittamatta :) löysin muuten myös luontaistuote akne voiteen, siinä on eristetty maitohappobakteerista ja bakteeria mikö uhoaa akne bakteereja, otin nyt käyttöön ja voin kirjotella tänne sit vaikka tuloksia lähtikö näpyt :)
 
se toimii! enään muutamia pikkunäppyjä naamassa :) harmi vaan et tosi pieni ja kallis puteli jos esim selkään haluis myös laittaa, puolputelia menny muutamas viikos pelkästään kasvoihin, enkä oo muistanu ees laittaan joka pv.. selkään on vähä vaikeeta ite laittaa ja nähä missä siel joku näppy on-- bactosin niminen ja saa luontaistuote kaupoista! :)
 
Butter, kiitos vinkistä! Pitääkin kokeilla, kun taas puskee kamalan suuria paiseita leukaan.

Mansikkainen
 
Onneks on muitakin vaivasta kärsiviä emoticon . Hemmetti, ja mulla ainakin menee vaan pahemmaksi. Huomenna olis rv 20+0. Patteja tulee koko naamaan ja kaulaan. Tänään kävin ostamassa 50ml etanageelin, joka makso 50 euroo, toivottavasti auttais edes hiukan. Ei kovin houkuttava ajatus kulkea koko kesä pakkelikerros naamassa, mut minkäs teet.. Onkos joku keksinyt jo hyvän hoitokeinon näihin ihanaisiin?? Kertokaa kiitos mullekin! Tilasin myös timanttikuorinta-ajan maanantaille, jos ei sillä lähde ni ei sit millään.. Mutta onneks masuasukki olemassa olollaan lohduttaa, ja auttaa kestämään nää pinnalliset jutut.emoticon Mut kyllä välillä ketuttaa..
 
timantti kuorinta toimii, mutta pitää käydä minimissään 5x yhestä kerrasta se vaan valitettavasti nostaa ne "uudetkin" finnit valitettavasti esille ja sit alkaa vasta väheneminen.. etana voide on hyvä arville, mutta ei tee mtn itse näpyille mitkä pitäs saaha eka pois ja sit etanavoidetta perään :) laitoinki tonne  ylemmäs ton luontaistuotteen nimen mikä pelasti mun naamani ja näin ollen kesäni : bactosan voide, ehkä 2vk meni  niin näpyt hävis.. nyt jos unohan laittaa yli pari päivänä niin alkaa tuleen, mut häviävät heti tolla :) ja timanttikuorinnan jälkeen ei saa sit meikata, saunoa yms ja pari pv VÄHINTÄÄN pitää olla pois auringosta, tai iho voi palaa pahasti tai tulla esim. maksaläiskiä, koska iho on kuorittu niin perusteellisesti, mutta suosittelen.. toimii myös arville ja rypytkin silottuu ja iho heleytyy.. kuhan käy sarjahoidossa :)
 
Takaisin
Top