Raskausajan ällönpuoleiset vaivat

PupuL

Jostain jotain jo tietävä
Heippa! Aattelinpa räväyttää ja alotttaa tämmösen ei-niin-ihanan ketjun.Tännään neuvolantätini soitteli ja totesi, että papa-kokeestani oli löytynyt hiivaa, siis että mulla on hiivatulehdus eikä minkäänlaisia oireita!!! Yleensä oon kyllä ollut erittäinkin tietoinen jahka hiiva on päässyt muhiutumaan kroppaan, eihän sitä kutinaa ja muuta oo voinu olla huomaamatta. Neuvolantäti kyllä tuumikin, että raskaana olevat eivät lähellekään aina ees tiedä hiivastaan.

Toinen ihanuusvaiva on ummetus, jota oikeen lisää raudansyöntini...Tätä nykyä kakkosasialla täytyy käydä ennää joka toinen päivä, mikä on suorastaan skandaali entiselle nopeasti ruokaa sulattavalle otukselle. Ja tästäpä vaivasta oonki jo huomannu, että peräpukamat on alkanu salakavalasti vaivaamaan:( Täytynee siis alkaa vetämään luumusosetta tms. Pissalla tosin saa ravata jo nyt (15.vko menossa) aikasta tihiään.

Kolmantena klassikkona: ilmavaivat:D Aina isomman ruokailun jälkeen peräpää pörisee ihan itekseen, en ees huomaa (muuta ku hajusta).
 
Juu, ilmaa täälläkin. Varsinkin työiltojen aikana sitä kertyy ihan kauheasti ja sen kyllä sitten huomaa kun pääsen kotiin. Vaivaa ne ilmavaivat kyllä kotonakin.
Mua ei taas ummetukset vaivaa vaan päinvastoin. Kyllä osaa kyrsiä kun toisinaan vähän väliä juosta isommalla asialla. Minnekään ei voi edes lähteä ilman että hoitaa ison asian pois alta.
Kaikista pahin ällötös on kyllä se oksentelu mitä tapahtuu onneksi vaan toisinaan mutta sekin on ihan liian usein. Mä en inhoa mitään enempää kuin oksentelua!!
 
Hihii, minkäniminen ketju. Mulla on, kuten PupuL:llä, myös ummetusta jota nuo rautatabletit eivät auta yhtään. Välillä tuntuu, että olisi kovakin hätä, mutta sitten vessassa saakin istua kauan. Täytyy jatkossa ottaa joku kirja mukaan :D Pissalla oon ravannut alusta asti, tunnin väleinkin. Menonsa täytyy suunnitella niin että on vessoja lähettyvillä. Yksi päivä olin pyörällä liikkeellä ja puolessavälissä matkaa oli niin hirveä vessahätä, että aloin jo tiirailla pusikoita;) Kestin kuitenkin kotiin, vaikka meinasi olla jo itku kurkussa.
 
Minä olen välttyny vielä nuilta ikäviltä oireilta, olen vain odottanu että koska niitä rantautuu tänne kun kauhulla olen lukenu että niitä pitäis olla
Maha toimii siis ihan kuin ennenkin, huh!
 
Ihan alussa oli paha ummetus, mutta nyt se on onneksi hävinny, nyt on ilmavaivat ja kuolaaminen!!! Aina ku käy nukkumaa niin huomaan jossain vaiheessa ennen nukahtamista sen että kuinka suupielessä tuntuu taas märälle. :D Aamulla ku herää poski on ihan kireä siitä ku se on koko yön ollu kuolassa. Siinä kaksi ärsyttävintä vaivaa tällä hetkellä, väsymyksen lisäks. :D
 

Ohannäitä ällötyksiä.. Samat täällä mitä muillakin näyttää olevan, ilmavaivoja (molemmista päistä) ja sitä ummetusta. Joku lehti on vessassa se paras kaveri.:DD

Sitten semmosen oon huomannu, että hiukset on menny ihan kamalaan kuntoon. Rasvottuvat vielä nopeemmin kun ennen. Ennen siis riitti shampoo-pesu joka toinen tai kolmas päivä ja välipäivinä pelkkä hoitoainepyykki. Nyt sais melkeen kaks kertaa päivässä pestä kunnolla hiukset.. Ja sitten ne hiukset kuitenkin on tosi kuivat latvoista.. Mikään hoitoaine ei enää tehoa samalla tavalla kun joskus. Ajan kohta kaljuksi, prkl!

 
Mulle puhjennu aivan ihana ihottuma tuonne selkään hartioihin ja rintaan. Aluksi alkoi kutinana ja nyt ollu sellaisia punaisia ihottuma laikkuja. Katoin aluks kauhuissani et onko mun selkää iskeny joku akne mut ei noi finnejä oo. Iho todella arka ja kipeä. Joko mulle tullu atooppinen tai tali ihottuma. Nyt Parin iltan laittanu kortisoonii ja ne laikut vähentyny mut edellee iho todella arka etten oo rintsikoita pystyny pitää ku hankaa olkaimet. Ainoo ohje minkä sain et pitää pestä päivittäin ja kosteelle iholle rasvaa ja pari viikkoo kerrallaa voi kortisoonia ja sit taukoo. Inhottavaa ku ihoo polttelee ja kirvelee koko ajan ja kutittaa mut ei saa raapii ja nää mun boobsitki on paisunu C-D kuppiin nii on kauheet olla ilman rintsikoit ku tuntuu et tissit painaa tonnin ja alkaa roikkuu.
Ihottuman lisäksi on myös sitä ihanaa ummetusta, ilmavaivoja ja naama kukkii ku 13 vuotiaalla vaikka mulla aina ollu hyvä iho teininäkin. Hius pohja on rasvasempi ku koskaan hiukset kuivaa hamppua ja hilsettä koko aja vaik käytän hilse shampoota.
Missä se raskaus hehku on prkl! "hiukset ja kynnet kasvaa vahvempina ja kiiltävempinä ja iho hehkuu " My ass... >.<
Sitä ootin koko ekan kolmanneksen ja nyt vaa karseempi olo päivä päivältä.
 
Ummetus valitettavasti. Mä toimin muutenkin hitaasti eli vatsa toimii normaalistikin korkeintaan joka toinen päivä ehkä joka kolmas. Nyt sitten tahti on entistä hitaampaa. Mä olen aina vitsaillutkin, että käytän varmasti ruuasta kaiken mahdollisen hyödyksi, kun vatsa toimii niin hitaasti. Siinäpä sitten syy painoongelmiin. Muuten ummetus ei juuri vaivaa, mut muistelisin, että loppuraskaudesta peräpukamia voi ilmaantua, tylsää. 
 
Yhtenä viikkona ummetus: kaksi kertaa kakkoselle viikon aikana.. Toisena viikkona joka päivä kamala ripuli. Hiukset on harventuneet entisestään ja olen kohta varmaan kalju. Ei vielä ehtineet palautua imetyksestä ja nyt kamalia tukkoja kädessä joka päivä. Kävin leikkauttamassa ne jo  lyhyeksi, jotta tukot näyttäisivät vähän pienemmiltä. Mutta sääri- ja kainalokarvat jaksavat kyllä rehottaa ja niitä saa olla lyhentämässä yhtä usein kuin mies partaansa. Pukamat on kasvaneet taas isoiksi ja niitä huljuttelen kuumalla vedellä joka päivä. Valkovuotoa on paljon ja se haisee nenääni, kuten kaikki epämiellyttävät hajut. Neuvolassa sanottiin sen olevan kumminkin siistiä vuotoa. Ja joka raskaudessa saan useita kertoja vyöruusun. Onneksi vain pienelle alueelle, mutta se on inhottava. Nyt 15+3 ja jo kolme vyöruusua on koristanut ihoani. Finnit, ihon rasvaisuus, hiusten rasvoittuminen.... Tämä saa todella olla viimeinen raskauteni! :) Olo on kaikkea muuta kuin niillä ihanilla naisilla televisiossa ja vauvalehdissä, jotka vain hehkuu kauniina. Onko se oikeasti mahdollista??
 
ja lisätääs listaan vielä virtsankarkailu... aina lirahtaa ku aivastaa... ja aivastella saa ku työskentelee navetassa lehmä-allergisena! pahanhajuisia pieruja on myöskin ollu havaittavissa täälläkin!
 
Mä valittelin aiemmin ummetusta, mutta nyt on pari päivää ollut maha sekaisin. Heti tietty huolestuttaa, että nyt oon saanut jonkun sikiölle haitallisen pöpön. Vaikka täällä muillakin näyttää olevan samaa, että välillä ummettaa ja välillä täytyy rampata vessassa. Tänään on myös huimannut vähän ihan sohvalla istuessa (se nyt ei tietty kuulu näihin ällöihin vaivoihin). 
 
en ny tie lasketaanko tää vaivaks, mutta huomasin et toiseen reiteen alkanu tuleen jo arpia..
 
En nauttinut ekasta raskaudesta yhtään, sen verran rankkaa puuhaa se oli kaikkine vaivoineen. Lähellä oli, ettei jäänyt ainoaksi.. :) Synnytys oli mun mielestä lastenleikkiä verrattuna raskausaikaan (vaikka kestikin minuutin välein tulevine supistuksineen lähes 20 tuntia ja ponnistusvaihekin yli tunnin...)!

Tällä hetkellä (kun pahoinvoinnista on vihdoin päästy) näitä ällöjä vaivoja on ummetus ja toooooodella runsas valkovuoto. Sitten on niitä ikäviä muttei niin ällöjä vaivoja enemmänkin, eli väsymys, liitoskivut, ruoansulatusvaivat, närästys, huimaus, lihaskrampit, ihon kuivuminen, kainalo- yms. karvojen huima kasvutahti jne. Selkäkipuja, supistuksia ja raskausihottumaa vielä odotellaan.. eiköhän nekin tähän vielä saada mahtumaan jossain vaiheessa. :) Hiukset on sentään taas vahvistuneet, kuten kävi ekassakin raskaudessa. Tosin sittenhän ne taas synntyksen jälkeen harvenee :D joten täytyy nyt nauttia tästä tuuheudesta niin kauan kuin tätä kestää!
 
Mulla kanssa ruuansulatus on hidastunut. ennen sai aamupalan jalkeen heti menna kakkoselle, mut nyt vaikka silta tuntuu, niin turhaan istuu alas. Hyvassa lykyssa pari pierua.. Ja sitten on pakko toissa iltapaivalla (kaikkien muiden iloksi tietty) kayda kakkosella. Ja kauheet mahakrampit sita ennen..

Ja ilmaa taallakin - aika komeita turautuksia viela.

Ja poskilla finneja

Pukamat sain molemmilla edelliskerroilla synnytyksen yhteydessa, joten sita odotellessa.. Voivat tietty ilmestya aiemminkin. (Toivottavasti ei..)

Je sit itsea vahan harmittaa mun tunnekuohut. Voin itkea pitkaan, kun ajattelen miehen tai jonkun muun mahdollista kuolemaa, eika millaan tahdo mieli rauhottua, vaikka yritan itselle muistuttaa, etta se on vaan sun paassa. Toisaalta en voi pidatella naurua ja sit on pakko nauraa vedet silmissa huonoillekin vitseille. Tuntuu jotenkin sosiaalisesti ulkopuoliselta..
 
Nythän se vaivan laitto tälle mammalle!! Suonikohju tuola uloimmassa häpyhuulessa! On meinaa kipeä! Ihmettelin ku on vaan vasemmalta puolelta kipeä ja etenki iltasin ku on touhunnu koko päivän ja nyt on alkanu olee koko ajan, ei voi jalkoja levittää, kyykkiä ollenkaa. Ei ollu ekassa raskaudessa enkä osannu edes odottaa tällasta ku luulin että niitä voi tulla vaan jalkoihi, mutta ku katoin että mikä sielä painaa ja tuntuu epämukavalle ni ol pakko googlettaa täälanen mahdollisuus ja sehä on yleistä.. 

Onko täällä kellään näitä vaivoja? 
 
ei voi enään istua tavallisella kovalla tuolilla ku vaan lyhyitä aikoja, tai muuten on takamus kipee, eikä töis pysty istuun ollenkaan satulatuoleilla.
 
Takaisin
Top