Raskaus/vanhempainvapaat: kysymyksiä

Kultakataja_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2026
Miten ajattelitte puolison kanssa jakaa vanhempainvapaat? Meneekö täysin puoliksi, vai luovuttaako puoliso osan teille? Luovutatteko te osan puolisolle?

Milloin kannattaa jäädä raskausvapaalle? Sehän pitää kuitenkin ilmoittaa työnantajalle 2kk etukäteen, niin mistä sitä tietää, jos ei pystykään olemaan ihan "loppuun" asti töissä.

Jos jää raskausvapaalle myöhemmin, ja lapsi syntyy ennen kuin kaikki raskausvapaat on käytetty, niin jatkuuko raskausvapaat kuitenkin siihen asti, että ne on käytetty ja sitten vasta alkaa vanhempain vapaat?
(Mietin tässä, että miten maksimoisi sen oman ajan lapsen kanssa kotona.)

Meillä sovittiin jo ennen raskautta, että pistetään tasan puoliksi. En tiedä sitten käytännössä, kuinka hankala on jättää vauva miehelle ja mennä töihin, mutta koen, että on tärkeää, että mieskin luo lapseen itsenäisen hoitosuhteen. Oon ymmärtänyt, että jos mies jo alusta saakka ottaa vastuuta lapsesta, niin sitten myöhemmin myös herkemmin jakautuu tasaisemmin vastuu lapsesta.

Meillä on selkeää että mies luovuttaa kaikki päivät mulle mitkä pystyy, on yrittäjä eikä voi pitää isyysvapaita. Vauvan kanssa ajattelin olla kotona yhden vuoden ikään asti eli kodinhoitotuella jatkan kun vanhempainvapaa loppuu, tosin jään työttömäksi ennen sitä, joten ei sitten ole edes työpaikkaa mihin palata ja raskausvapaan aloittaminen on ns mun päätettävissä sitten😅 tosin tammikuun puolella ajattelin raskausvapaan aloittaa vaikka laskettu aika on vasta 23.2., ihan vaan jotta saan maksimoitua sit vanhempainpäivärahat kun saan palkkaa kuitenkin vielä syyskuussa. Lokakuussa sitten joudun ansiosidonnaiselle niin ei tuu kun se loka-marraskuu tukirahoja siihen tulojen tarkastelujaksoon, kun aloittaa raskausvapaan tammikuussa. Sitä vapaan edeltävää kuukautta eli joulukuuta ei oteta huomioon siinä vuositulojen tarkastuksessa, niin menee näppärästi niin🙈

Meillä edellisessä raskaudessa oli ajatus, että mies luovuttaa mulle ne päivät mitkä pystyy, luultavasti samalla mennään nytkin. Täytty esimiehen kanssa jutella kunhan nt-ultra on takana ja laskettuaika tarkentuu. Luultavas pidän pari viikkoa lomia ensin pois, sitten jään raskausvapaalle ja pidän ne kaikki vanhempainrahapäivät jotka voin, luultavasti vielä lopuksi ensi kesän kesälomatkin jos vaan pystyy ennen töihin paluuta. Sitten mies jää pitämään omat vanhempainrahapäivänsä ja toiveena olisi itselläni jäädä sen jälkeen vielä hoitovapaalle, jos se vaan taloudellisesti on mahdollista. Katsoo sitten haluaako mieskin jotain hoitovapaata pitää, niin että vuorotellaan tms. Hyvin todennäköistä, että tämä yksi jää ainokaiseksi yhteiseksi, niin olisi ihana jos voisi olla paljon kotona pikkulapsi aikana.

Meillä on selkeää että mies luovuttaa kaikki päivät mulle mitkä pystyy, on yrittäjä eikä voi pitää isyysvapaita. Vauvan kanssa ajattelin olla kotona yhden vuoden ikään asti eli kodinhoitotuella jatkan kun vanhempainvapaa loppuu, tosin jään työttömäksi ennen sitä, joten ei sitten ole edes työpaikkaa mihin palata ja raskausvapaan aloittaminen on ns mun päätettävissä sitten😅 tosin tammikuun puolella ajattelin raskausvapaan aloittaa vaikka laskettu aika on vasta 23.2., ihan vaan jotta saan maksimoitua sit vanhempainpäivärahat kun saan palkkaa kuitenkin vielä syyskuussa. Lokakuussa sitten joudun ansiosidonnaiselle niin ei tuu kun se loka-marraskuu tukirahoja siihen tulojen tarkastelujaksoon, kun aloittaa raskausvapaan tammikuussa. Sitä vapaan edeltävää kuukautta eli joulukuuta ei oteta huomioon siinä vuositulojen tarkastuksessa, niin menee näppärästi niin🙈

Kait tiesitte, että puolisosi on mahdollista pitää vanhempainvapaita pätkissä? Niitähän voi pitää kahteen vuoteen asti. Eli pitää "lomia", yksittäisiä vapaapäiviä ym. Miten itselle sopii, tai sitten tehdä lyhyempää työpäivää tms

Miten ajattelitte puolison kanssa jakaa vanhempainvapaat? Meneekö täysin puoliksi, vai luovuttaako puoliso osan teille? Luovutatteko te osan puolisolle?

Milloin kannattaa jäädä raskausvapaalle? Sehän pitää kuitenkin ilmoittaa työnantajalle 2kk etukäteen, niin mistä sitä tietää, jos ei pystykään olemaan ihan "loppuun" asti töissä.

Jos jää raskausvapaalle myöhemmin, ja lapsi syntyy ennen kuin kaikki raskausvapaat on käytetty, niin jatkuuko raskausvapaat kuitenkin siihen asti, että ne on käytetty ja sitten vasta alkaa vanhempain vapaat?

Meillä sovittiin jo ennen raskautta, että pistetään tasan puoliksi. En tiedä sitten käytännössä, kuinka hankala on jättää vauva miehelle ja mennä töihin, mutta koen, että on tärkeää, että mieskin luo lapseen itsenäisen hoitosuhteen. Oon ymmärtänyt, että jos mies jo alusta saakka ottaa vastuuta lapsesta, niin sitten myöhemmin myös herkemmin jakautuu tasaisemmin vastuu lapsesta.
Meillä myös mies yrittäjä ja antaa mulle kaikki vapaat mitä voi. On edellisistäkin pitänyt omiaan aina lomilla pois mutta ei silti aina ehdi edes omiaan pitämään ennen kahden vuoden ikää😅
Koen myös imetyksen hoitamisen helpommaksi kun saa itse olla kotona vauvan kanssa mahdollisimman pitkään.

Mun mielestä äitiysloma kannattaa aloittaa mahdollisimman myöhään. Jos ei pystykään olemaan loppuun asti töissä, niin sitten ottaa sairaslomaa ennen sitä. Ei vähene turhaan toisesta päästä se kotona oloaika. Joillakin aloilla tosin saattaa työehtosopimus säädellä sitä milloin pitää jäädä viimeistään pois töistä raskaana. Itse oon jäänyt sen 5 viikkoa aiemmin ja ollut ihan hyvä kun vauva syntynyt aina 2-3viikon kuluessa siitä. Muutenkin hoitoalan työt alkaa olla loppua kohti aika sinnittelyä ison mahan ja kipujen kanssa.

Raskausvapaajakso kyllä jatkuu muuttumattomana, syntyi se lapsi sen aikana tai jälkeen. Raskausvapaan tarkoitus on varmasti mahdollistaa myös synnytys ja siitä toipuminen. Aikaisemmin taisi olla nimellä äitiysvapaa mutta sitten näitä termejä muokattiin neutraalimmaksi.

Meillä on vastuu lapsista jakautunut kyllä hyvin vaikka minä olenkin alkuun vauvasta päävastuun ottanut. Imetyksen loppumisen jälkeen miehestä on monesti tullut sille vauvalle hetkeksi jopa se "ykkösvanhempi" kun touhuaa ja leikkii lasten kanssa paljon. Ja nyt kun mies on ollut vanhempainvapaalla kesälomalla kuukauden ja minä töissä, mies kyllä hoitaa lapset, kodin ja ruuankin valmiiksi. Meidän melkein 1v on parissa viikossa liimautunut ihan häneen kiinni. Ei meinaa aina äiti kelvata enää🤭

Mä pidän kaikki päivät, kun oon yksinhuoltaja. Mä saan pitää ns. molempien vanhempien päivät. Viimeksi aloitin sen 30 arkipäivää ennemmin, mutta jouduin jo paljon aiemmin sairauslomalle. Mutta nyt ajattelin aloittaa niin myöhään kuin mahdollista.
Laskeskelin et joululoman jälkeen kerkeän olemaan töissä viel viikon.
Kesällä palaan ns. töihin ja elokuussa sitten jatkan vanhempainvapaata. Kunta ei kuitenkaan maksa sijaiselle palkkaa kesältä, vaikka olisin vanhempainvapaalla.

Kait tiesitte, että puolisosi on mahdollista pitää vanhempainvapaita pätkissä? Niitähän voi pitää kahteen vuoteen asti. Eli pitää "lomia", yksittäisiä vapaapäiviä ym. Miten itselle sopii, tai sitten tehdä lyhyempää työpäivää tms
Niin siis mitä lomia?🤭😂 jos joskus pitää yksittäisen vapaapäivän, niin sellaisen ilmoittaminen kelaan tuntuu ihan todella turhalta.

Niin siis mitä lomia?🤭😂 jos joskus pitää yksittäisen vapaapäivän, niin sellaisen ilmoittaminen kelaan tuntuu ihan todella turhalta.

"Lomia" ei oikeita lomia, vaan vanhempainvapaalla olemista. Itselle sopivina aikoina.
Toki jos yritysmaksut on minimaaliset, niin kelan vanhempainrahaa menee niiden mukaan. Kuitenkin mieheltäsi jää sellainen vajaa 100 päivää käyttämättä. Joita sinulle ei voida siirtää.

Ajattelin vain infoa, kun tämä systeemi muuttunut 2023 syksyllä. Jolloin jaettavat päivät vähenivät. Kannattaa sen mukaan suunnitella vahempainvapaita.

"Lomia" ei oikeita lomia, vaan vanhempainvapaalla olemista. Itselle sopivina aikoina.
Toki jos yritysmaksut on minimaaliset, niin kelan vanhempainrahaa menee niiden mukaan. Kuitenkin mieheltäsi jää sellainen vajaa 100 päivää käyttämättä. Joita sinulle ei voida siirtää.

Ajattelin vain infoa, kun tämä systeemi muuttunut 2023 syksyllä. Jolloin jaettavat päivät vähenivät. Kannattaa sen mukaan suunnitella vahempainvapaita.
Juu, tiedossa tosiaan on kuinka paljon niitä jaettavia päiviä on. Isyysvapaita ei pysty pitämään, joten sille nyt ei voi minkään että ne päivät menee ns hukkaan.😄 ja tosiaan joidenkin yksittäisten vapaapäivien ilmoittaminen on ihan turhaa, kun se korvaus on niin pieni että se on vähän kun yhtä tyhjän kanssa😊

Meillä myös mies yrittäjä ja antaa mulle kaikki vapaat mitä voi. On edellisistäkin pitänyt omiaan aina lomilla pois mutta ei silti aina ehdi edes omiaan pitämään ennen kahden vuoden ikää😅
Koen myös imetyksen hoitamisen helpommaksi kun saa itse olla kotona vauvan kanssa mahdollisimman pitkään.

Mun mielestä äitiysloma kannattaa aloittaa mahdollisimman myöhään. Jos ei pystykään olemaan loppuun asti töissä, niin sitten ottaa sairaslomaa ennen sitä. Ei vähene turhaan toisesta päästä se kotona oloaika. Joillakin aloilla tosin saattaa työehtosopimus säädellä sitä milloin pitää jäädä viimeistään pois töistä raskaana. Itse oon jäänyt sen 5 viikkoa aiemmin ja ollut ihan hyvä kun vauva syntynyt aina 2-3viikon kuluessa siitä. Muutenkin hoitoalan työt alkaa olla loppua kohti aika sinnittelyä ison mahan ja kipujen kanssa.

Raskausvapaajakso kyllä jatkuu muuttumattomana, syntyi se lapsi sen aikana tai jälkeen. Raskausvapaan tarkoitus on varmasti mahdollistaa myös synnytys ja siitä toipuminen. Aikaisemmin taisi olla nimellä äitiysvapaa mutta sitten näitä termejä muokattiin neutraalimmaksi.

Meillä on vastuu lapsista jakautunut kyllä hyvin vaikka minä olenkin alkuun vauvasta päävastuun ottanut. Imetyksen loppumisen jälkeen miehestä on monesti tullut sille vauvalle hetkeksi jopa se "ykkösvanhempi" kun touhuaa ja leikkii lasten kanssa paljon. Ja nyt kun mies on ollut vanhempainvapaalla kesälomalla kuukauden ja minä töissä, mies kyllä hoitaa lapset, kodin ja ruuankin valmiiksi. Meidän melkein 1v on parissa viikossa liimautunut ihan häneen kiinni. Ei meinaa aina äiti kelvata enää🤭
Tässä kannattaa huomioda se, että et voi itse päättää jääväsi raskausvapaalle mahdollisimman myöhään eli sen 2 viikkoa ennen, vaan se on sovittava työnantajan kanssa. Työnantajan ei siis tarvitse siihen suostua. Joillekin on tämä tullut yllätyksenä. Työnantaja voi arvioida juuri esim. sitä, miten todennäköisesti työntekijä pysyy työkuntoisena niin pitkälle, jos vaikkapa jo aiemmin raskausaikana on ollut sairastelua.

Meillä mies siirtää kaikki mahdolliset siirrettävät päivät minulle. Meillä minä hoidan lasta ensisijaisesti vähintäänkin ensimmäisen vuoden ajan jo ihan kiintymyssuhdenäkökulmasta. 😊 Ollaan pidetty lapset kotona 3-vuotiaaksi, joten siinä on ehtinyt mieskin heitä hoitaa ja luoda ihan samanlaisen suhteen heihin, silloin kun se on vauvalle kehityksellisesti suotuisinta.

Minä aloitan nyt syksyllä opintoja, joten raskausvapaan ja vanhempainvapaan jälkeen jatkan opintovapaalla. Toki opiskelen raskaus- ja vanhempainvapaillakin. 😅

Tässä kannattaa huomioda se, että et voi itse päättää jääväsi raskausvapaalle mahdollisimman myöhään eli sen 2 viikkoa ennen, vaan se on sovittava työnantajan kanssa. Työnantajan ei siis tarvitse siihen suostua. Joillekin on tämä tullut yllätyksenä. Työnantaja voi arvioida juuri esim. sitä, miten todennäköisesti työntekijä pysyy työkuntoisena niin pitkälle, jos vaikkapa jo aiemmin raskausaikana on ollut sairastelua.
Tai niinkuin meillä, työnantaja määritellyt, että 30pvä ennen laskettya aikaa tulee jäädä vanhempainvapaalle. Näissä joutuu olemaan tarkkana ja kannattaa aikaisin selvittää mitkä ovat oman työpaikan käytännöt.

Mun mies on vaan osa-aikaisesti töissä ja tehdään molemmat etätöitä. Tarkoituksena olis, että mies siis siirtää mulle kaikki vapaansa ja mä haluaisin olla kotona mahdollisimman pitkään. Voi kuitenki olla että jos mies ei saa tässä reilun vuoden aikana enempää töitä, niin mun on sit palattava ainakin osittain töihin. Tähän mennessä on ollu vaikee saada esim 80% työaikaa, mutta jospa sit lasten myötä se tai vaikka 50% onnistuis. Kunpa tuo talous nyt lähtis vielä nousuun niin olis joustavampaa töissä. Onko tosiaan niin että tuon about 9kk vapaan jälkeen mennään kotihoidontuella joka on jotain 300€/kk? Tuntuu ihan käsittämättömän pieneltä rahalta. 😬

Tai niinkuin meillä, työnantaja määritellyt, että 30pvä ennen laskettya aikaa tulee jäädä vanhempainvapaalle. Näissä joutuu olemaan tarkkana ja kannattaa aikaisin selvittää mitkä ovat oman työpaikan käytännöt.
Meillä on kanssa näin. Itseni kannalta toivoisin tietysti joustoa, mutta työnantajan kannalta on kyllä täysin ymmärrettävää, kun riski sairauslomille tai muuten heikentyneelle työkyvylle ja joustojen tarpeelle on silloin loppuraskaudessa niin iso.

Tää työnantajan mahdollisuus evätä myöhäinen aloitus onkin itsellä tiedossa, mutta mulla se 30 alkaa just jouluna. Hukkaan monta päivää lomalla. Mä oon sitä mieltä et kannattaa silti aina yrittää aloittaa mahdollisimman myöhään. Toki eri asia, jos lähtökohtaisesti on tiedossa ettei se onnistu.

Minä käytän kaikki mitä voi luovuttaa. Näin myös aiemmista sillä aiemmin mies on ollut kotona ja tehnyt etäopintoja. En ymmärrä miten voisi olla mahdollista että mies olisi yksin lasten kanssa kotona ja minä töissä, kun lapset ovat olleet niin tissitakiaisia vauvana. Sitten myöhemmin on aivan toinen asia mutta vauvavuosi on minun.

En ollutkaan tiennyt, että työnantaja voi evätä sen myöhäisen raskausvapaan aloituksen. Kiitos näistä kommenteista! Tiedän, että mulle on ehkä vähän haastavaa saada sijaista, joten toivottavasti se auttaisi mua siinä, että saan enempi itse myös määrittää sitä, millon aloitan.

Ois ihana olla vauvantahtisesti kotona, mutta ollaan miehen kanssa avoliitossa, kulut sovittu et laitetaan 50-50 kun tienataan noin saman verran, mutta vanhempainvapaan aikana puolin ja toisin toisen vapaalla tarvittaessa autetaan myös rahallisesti. Ollaan molemmat kuitenkin toimisto töissä ja mulla on 100% etätyö sopimus, joten uskon että pystyn jatkaan imetystä tarvittaessa reilusti pidempään. Mies tuo sitten syötille 🤭

Mä olin esikoisesta kotona tasan vuoden ja rehellisesti se oli mulle ehkä vähän turhan pitkä aika, loppupuolella kaipasin töihin todella kipeästi. 🙈 Mies oli sen jälkeen puoli vuotta vanhempainvapailla ja lomilla, eikä päiviä luovutettu puolin eikä toisin. Miehellä on nykyään merkittävästi parempi palkka kuin mulla, esikoisen aikaan oltiin vielä aika tasoissa, mutta hän kiipeää uratikkailla mua nopeammin, höh. 😅 Mutta ei anneta sen vaikuttaa perhevapaasuunnitelmiin, koska suurituloisenhan nimenomaan kannattaa pitää kaikki mahdolliset päivät, niin saa parhaan vastineen verorahoilleen! Ja joka tapauksessa siinä on kuukausista kysymys, niin saadaan säästöillä asiat kyllä järjestymään. Ymmärrän toki, ettei kaikilla näin ole.

Meillä mies siirtää kaikki mahdolliset siirrettävät päivät minulle. Meillä minä hoidan lasta ensisijaisesti vähintäänkin ensimmäisen vuoden ajan jo ihan kiintymyssuhdenäkökulmasta. 😊 Ollaan pidetty lapset kotona 3-vuotiaaksi, joten siinä on ehtinyt mieskin heitä hoitaa ja luoda ihan samanlaisen suhteen heihin, silloin kun se on vauvalle kehityksellisesti suotuisinta.

Minä aloitan nyt syksyllä opintoja, joten raskausvapaan ja vanhempainvapaan jälkeen jatkan opintovapaalla. Toki opiskelen raskaus- ja vanhempainvapaillakin. 😅
Tuo ois kyllä ihana, että vois olla lasten kans kotona pitkään. Jo etukäteen huolettaa laittaa pientä hoitoon. Yritetään löytää varmaan sitten joku perhehoito paikka, että ei joutuisi kuitenkaan päiväkotiin.

Meillä mies haluaa ehdottomasti että jaetaan 50-50, kun esikoisen kanssa oli hyvät kokemukset vauva-ajasta. Näin varmaan siis tehdään lähtökohtaisesti tehdään, jos ei tule suuria muuttujia. 🙂 Esikoisen osalta mä menin töihin osa-aikaisesti kun vauva oli 6 kk, tein alkuun vain 2 PV viikossa ja mies 3 PV, tätä jatkettiin 2 kk ja sitten kun vauva oli 8 kk niin mies otti 100 % hoitovastuun ja mä palasin 100% töihin. Päiväkotiin meni 1 v 3 kk iässä, käytettiin sit kans kesälomia ym hoitoon. Tuo osa-aikainen vanhempainvapaa oli itellä super, sain pehmeän laskun takaisin töihin. Kaikille työnantajille tämä ei toki sovi.

Mä kannustan lämpimästi jakamaan mahdollisimman tasan vapaat. Edelleen joku 90 % miehistä luovuttaa vapaat ja hoitovastuut jää naiselle (heterosuhteista puhe nyt siis) ja tää on musta iso yhteiskunnallinen kysymys. Meillä oli superjuttu että myös mies oli niin aikaisin täysin vastuussa lapsesta, kehittyi ihan omanlainen suhde kun mä en ollut sotkemassa ja päsmäröimässä miten hommat pitää tehdä. Pitkään oli myös niin että isi oli ykkönen (nykyään on taas paljon äiti äiti äiti äiti), varmasti kiitos varhaisen hoidon. Mun kohdalla imetys epäonnistui, joten en osaa siitä sanoa, mutta näkisin että monet muut hyödyt (tasa-arvo, talous, lapsi-ei-synnyttävä suhde) ovat niin isot että kannattaa harkita. Jos vapaat laittaa tasan niin imettääkin ehtii kuitenkin yli puoli vuotta ja siinä vaiheessa vauvan ravinnon pääpaino alkaa joka tapauksessa siirtyä muuhun kuin maitoon.

Takaisin