Raskaus ja ympäristö

NtiKesäheinä

Satasella mukana keskusteluissa
Hieman tuli kökkö otsikko mut ajattelin perustaa tällasen oman topicin aiheesta.

Tämä idea tuli mieleen tämän päivien Turun Sanomien isosta artikkelista jossa puhuttiin sikiön altistumisesta kemikaaleille ja niiden vaikutuksista. Esillä oli raskauden aikainen kosmetiikan käyttö.
Kuinka moni teistä on miettinyt näitä asioita?
Itselläni on ollut näihin hieman kaksijakoinen suhtautuminen eli mulla on ollut hyvinkin "vihreitä kausia" ja sitten näitä "hälläväliä" kausia. Nyt kun oman elämäni lisäksi vastaan toisesta elämästä, on näitä asioita miettiny paljon enemmän. Varsinkin ns. turhamaisuuteen liittyviä asioita esim. hiustenvärjäys ja muu kosmetiikka.

Ajattelin että tässä ketjussa asiaan voisi ottaa kantaa ja jakaa esim. tuote- tai tietovinkkejä ja linkittää artikkeleita tms.  Ja jos joukossa on niitä joita asia ei niinkään kiinnosta niin välttyvät tältä höpinältä kun on oma ketju :)

Turun sanomien artikkelin miniversion voi lukea tästä:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/174088.html

ja muuta kemikaali aiheista pohdintaa YLEn toimittajan blogista

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/  

(toimittaja on tuore äiti eli paljon myös raskaus ja vauva-aiheista juttua ympäristönäkökulmasta)

Oli ihan mielenkiintoinen juttu, mutta ainakin tässä tynkäversiossa olisin kyllä kaivannut esimerkkejä. Itse en kosmetiikkaa yms kemikaaleja käytä (hiukseni kyllä pesen[:D]). Mutta oliko sitten tässä paperiversiossa tarkemmin mitään kerrottu?
Ja kun noita kommenttejakin luki, niin aikalailla paikkansa pitivät, että on sekin otettava huomioon nämä työskentelyasiat. Esimerkiksi juuri hitsatessahan tulee kaiken maailman juttuja, esim alumiinihitsarithan ovat äärimmäisen alttiita eri mömmöille.
Mielestäni on hyvä, että otetaan huomioon meikkaamisen yms. vaikutukset, mutta ylenmääräinen hössötys olisi hyvä jättää.

kaivan lehden esiin...

"monissa kosmetiikkatuotteissa on kemikaaleja, joita ei pohjoismaisella Juotsenmerkillä varustetuissa tuotteissa ei sallita laisinkaan, koska ne luokitellaan terveydelle haitallisiksi" (esimerkkeinä oli erillisessä taulukossa NTA, BHA, bronobol, formaldehydi (joka on syöpävaarallinen), metyylidibromoglutaronitriili, hydrokinni, boorihappo, boraatit ja perboraatit, nitromyskit ja polysykliset myskiyhdisteet)

"se tiedetään, että välittömiä terveysvaikutuksia käytössä olevat lain sallimat kemikaalit eivät aiheuta, mutta huolta nostattavat erityisesti pitkäaikaisvaikutukset ja sikiövaikutukset"

-rintasyöpään liittyen tutkitaan parabeeniyhdisteitä ja niitä on myös apteekin perusvoiteissa (en jaksanut kirjoittaa koko sitaattia) samoin alumiini dödöissä yhdistettyinä muihin kemikaaleihin saattaa olla yhteydessä rintasyöpään

-Tanskassa on havaittu esimerkiksi siittiömäärien radikaalia laskua, kivessyövän yleistymistä ja sukupuolielinten epämuodostumien lisääntymistä
-> syy-seuraus suhteita ei pystytä todistamaan mutta koe-eläinkokeissa on todistettu että kemikaaleilla on vastaavia vaikutuksia

-Tanskassa neuvotaan myös karttamaan muoviastioiden kuumentamista mikroaaltouunissa kun kuumenevasta muovista irtoaa ftalaatteja, joille ei ole suotavaa altistua

-torjunta-aineita ja säilöntä aineita tulisi välttää ruuassa

Eli artikkeli oli sinänsä aika yleinen eikä täysiä suosituksia annettu (koska meillä on omat viralliset suositukset joita ei tuosta vain kumota)

Itse tänään tilasin pitkästä aikaa luonnonkosmetiikkaa netistä ja koska sekään ei ole niin helppoa niin käytin apuna sen yllämainitseman blogin tuotesuosituksia. Kun myös osassa luonnonkosmetiikkaa on haitallisia aineita.
Onhan se kiva käyttää tuotteita, josta on myös vähemmän haittaa ympäristölle ja enemmän luonnon ainesosia ja tuota blogia lukiessa jäi kyllä monta tuotetta mieleen mitä pitää kokeilla kuten mustaa saippuaa ja kookosrasvaa(vai oliko se öljyä?)
Tuo kyseinen toimittaja on näemmä julkaisemassa myös kirjaa kemikaaleista.

Itse en ole hiuksiani värjännyt puoleen vuoteen ja tosin juuri et jätän huulipunankin käytön vaan ihan erikoistapauksiin ja ostan jotain luonnonmukaisempaa huulirasvaakin (kun kuinkahan paljon sitäkin tulee "syötyä). Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Oho, piti korjata hieman kirjoitusvirheitä [:D]

Hei,

Mie myös olen jo pidempään pohtinut kemikaalien vaikutusta ylipäänsä omaan elimistöön. Työn puolesta on näytettävä edustavalta, joten meikkaamista ja hiusten laittoa en voi kuvitellakaan jättäväni. Tilasin siis minäkin kasan luonnonmukaisempia tuotteita tänään. Saa nähdä, ovatko toimivia. Ainakin lupailivat verkkosivuilla, että valmistavat tuotteet luonnonmukaisesti luonnon omista raaka-aineista. Onko kenelläkään kokemusta ruusu deodorantista? Sellaisenkin tilasin, mutta vähän jännittää, pitääkö hajut loitolla.
Hiusten värjääminen on tähän saakka ollut säännöllistä, mutta nyt mietityttää. Pitäisi varmaan kuiten kerran uskaltautua värjäämään lähelle omaa väriä, niin sitten saisi kasvaa pikkuhiljaa. Nyt kontrasti oman ja värjätyn välillä on niin suuri, että kunnon juurikasvuna aikaan pitäisi pitää pipoa päässä töissäkin. Oletteko värjänneet hennalla koskaan?

kiva kun on muitakin joita asiat mietityttää [:)]

Mistä Mimosa77 tilasit tuotteita? itse tilasin netistä Hyvinvoinnin tavaratalosta vähän kaikenlaisia tuotteita. mm. shea-voidetta, shamppoota ja lisäksi SkinOrganics nimisestä nettikaupasta myös rasvaa ja oliivisaippuan. Heidän sivuillaan olevat tuotteet ovat vielä muistaakseni luomuja ja INCI-listat ovat todella lyhyet. Myös kotimainen Vihreä Kosmetiikka nettikauppa kiinnostais. Tarkkana silti saa olla eli niinku tämän päivän Iltalehdessä sanottiin että luonnonkosmetiikkamerkkejäkin on moneen lähtöön ja monissa niissäkin saattaa olla vieraita kemikaaleja eli INCI-listoja pitää syynätä. Itse käytän tosissaan apuna paljon tuota Kemikaalicocktail blogia ja sen toimittajan tekemiä tuotetestauksia.

Hei,

Tilasin sellaisesta kuin ecodeal.fi
http://www.ecodeal.fi/?gclid=COrA8LLVpaUCFQsJ3wod9jhEMQ

Selailin useampaa verkkokauppaa, mutta tuolta tuntui löytyvän noita meikkejä niin hyvin, että päätin keskittää tilauksen sinne. Täytyypä itsekin tutustua tuohon blogiin ja täällähän voitaisiin sitten suositella, jos hyviä tuotteita löydetään. Tuolta ecodealilta sai myös kaikenlaista, mutta hieman jäi mietityttämään, että juurikohan kaikki ob´vat aivan luonnonmukaisia.

Itsekin viluilin tuota Ecodealia ja näytti siellä ihan kivoja merkkejä olevan. Itseäni kiinnostaisi seuraavaksi tilata tuota Tropicain kookosöljyä joka käy ruuanlaitosta kauneudenhoitoon. Ja sillä voisi kuulemma korvata aika paljon kosmetiikkaa, jopa dödön (siinä blogissa oli tuosta just juttua)!

Eli katsotaan ja kokeillaan ja vinkataan jos tulee jotain tosi hyvää vastaan [:)]

Itse käytän jo mineraalimeikkejä ja ajattelin peitevoiteen vielä käydä vaihtaa Couleur Caramelin peittariin kun ne ovat lukemani perusteella laadukasta luonnonkosmetiikkaa. En pidä mineraalimeikkien "jauhopeittareista" vaan haluan nimenomaan peitevoiteen.

Oli niin mielenkiintoinen blogi, että tallensin suosikkeihin. Aika menee siivillä, kun ahmii uutta tietoa. Täytyypä kokeilla tuota itse tehtyä kasvovettä ja deodoranttia [:D]

Tuosta kookosöljystä sen verran, että ainakin cocovin kookosöljy on hyvää tavaraa ja sitähän löytyy monesta eko/terveyskaupasta ja sitä on kokoja 0,25l varmaan siihen litraseen ainaski. Ja on todella hyvää ruoanlaittoon ja muuhunkin, kuten esim. hierontaan.

lamir: kiitos vinkistä! mistä sitä saa?
Itse olen kuullut että myös Tropicai merkillä on hyvä luomukookosöljy ja sitä saa Ruohonjuuresta. Sen olen kans kuullt et kookosöljy on tosi monipuolinen tuote ihan sisäisesti ja ulkoisesti :)
kookosöljy hieronta kuulostaisi niin rentouttavalta.

Itse sain SkinOrganicsin paketin tänään ja tosi kivana yllätyksenä tilaamieni tuotteiden mukana tuli viis testeriä! sellasia 8 mm pieniä rasioita (eli helppo ottaa matkalle mukaan!) joista osasta riittää useampaankin kokeilukertaan (vartalovoiteesta toki vain yhteen). Tilaamani tuotteetki vaikuttivat tosi hyviltä. Osa tuoksui kyllä aika voimakkaasti (mikä ei ole hyvä, koska tuoksuja tuli välttää) mutta toisaalta ne tuotteet joita levitetään suuremmalle ihoalueelle esim. ihana monitoimirasva, ei tuoksunu hirmuisesti [:)]

Mun mielestä sitä cocoviä saa lähes jokasesta terveyskaupasta, luulisi, että ruohonjuuresta löytyis. Yleensä ne paikat ainaski, missä on niitä superfoodeja, pitävät saman valmistajan kookosöljyä valikoimissaan.

Kookosöljy tuli tänään ja ajattelin sitä kovasti testailla [:D]

Tilasin myös Weledalta oman öljyn joka on tarkoitettu nimenomaan raskausarpien ehkäisyyn. Ajattelin käyttää yhdessä sheavoin kanssa. Mulla siirtyminen valikoituun luonnonkosmetiikkaan on parantanu ihon kuntoa huimasti! en olisi ikinä uskonut! ja vaavi tykkää kun ei tule niin paljon ylimääräistä kehoon pelkän mamman kauneuden tähden [:D]

Heippa!

Kysyin kampaajalla hiustenleikkuussa käydessäni hänen mielipidettään alan ammattilaisena tuosta hiusten värjäämisestä raskausaikana. Hän sanoi, että kannattaa toki varoa, mutta kevytväreillä uskaltaa värjätä kyllä. Ja raitoja voi laittaa ihan milloin vain, koska ne ei tule hiuspohjaan asti ollenkaan. Voimakkaita värjäyksiä (blondaus?) voimakkailla kemikaaleilla tulisi siis välttää ja olla varovainen.

Meikkailusta en ole jaksanut niin välittää, meikkaan ehkä kerran-pari viikossa ja silloinkin hyvin kevyesti, joten ajattelin, että välillä annan itselleni luvan näyttää ihmiseltä välittämättä sen enempää, kun nuo suositukset ei ole kuitenkaan virallisia. Ennemmin olisin huolissani esim. aspartaamista joka todella on vaarallisia ilman raskauttakaan. (löytyy yllättävistäkin tuotteista!)
Tässä aika mielenkiintoinen artikkeli, kannattaa lukea!

http://www.aitoterveys.fi/Aspartaami.php

Itseäni harmittaa hirveästi se, että hyvin paljon kaupungilla käydessään joutuu tahtomattaan altistumaan tupakan savulle. Teinit (ja muutkin) pesiytyvät kauppakeskusten liukuovien eteen ja välillä välillä savua on sisälle tullessa hyvin pitkälläkin matkalla kun tuulettimet puhaltaa ovilla sisäänpäin. Ja sama toistuu joka ovella! Ei viitsi kuitenkaan valittaa heille, kun katsottaisiin varmaan, että mikä lie hullu olen. Yritän vain pidätellä hengitystäni kun tuo haju eika lailla etoo nykyään enemmän kuin ennen. Yhtenä päivänä kävin shoppailemassa niin kotiin tullessa hiukset ja ulkovaatteet haisivat aivan tupakalle, ihan kun itse olisi polttanut! Ikävää, ei nyt haluaisi koko aikaa kotonakaan olla. Saati sitten kun lapsi on syntynyt. Minun puolesta koko tupakkateollisuus voitaisiin kieltää tai ainakin polttaminen julkisella paikalla.. :) Onneksi sentään ravintoloissa ja baareissa on tupakointi kielletty, niin olen päässyt muutaman kerran "tuulettumaan" neljän seinän sisältä kavereiden kanssa. Tosin huomaa, että puolen yön jälkeen alkaa olla niin poikki, että on luikittava kotiin nukkumaan. :) (Täytyy nyt korostaa että selvinpäin tottakai olen liikkeellä, ettei kukaan ymmärrä väärin..:))

Josta tulikin mieleen, että onko muilla "superhajuaistia"? Minulla on ollut koko raskausajan (nyt 17 vko) aivan tosi tarkka nenä ja mieskin välillä jo pyörittelee päätään, kun haistan niin tarkasti hassujakin juttuja. Senkin takia tupakka tuntuu entistä etovammalta. Ja ne kerrat kun on ollut tuolla ravintoloissa muiden mukana, niin senkin takia pitää puolen yön jälkeen alkaa hiippailla kotiin, kun niissä alkaa haista niin pahalle :D.

Vastauksena ja jatkona kamelin ajatuksille:

Minulle oma kampaajani sanoi, että ei ole mitään rajoituksia värjäämiselle, kunhan ei viikoittain käy värjäämässä. Samaa mieltä oli neuvolan terkkari. Joten olen käynyt aivan normaalisti kampaajalla tässä raskaudenkin aikana.
Myöskään meikkauksesta en ota stressiä, suoraan sanottuna minusta tuo meikkitutkimus on hieman humpuukia... En usko että voin meikkivoiteella/kasvorasvalla/saati rispivärillä vahingoittaa vauvaani. Mutta hatun nosto teille jotka jaksatte näitä pohtia ja etsiä ne luomut ja ekologiset vaihtoehdot! :)
Tuo tupakan savu ja haju ällöttää täälläkin! Jopa raittiissa ulkoilmassa, jos kävelee jonkun tupakoivan takana, haju on todella ärsyttävä ja inhottava! Julkisten paikkojen tupakointikielti (myös ulkona) saisi kannatusta täälläkin. ;)
Ja viimeisimpänä tuosta herkästä hajuaistista, sitä on nimittäin täälläkin. Mm. eräänä päivänä keitetyt kananmunat haisivat mielestäni aivan kamalalta. Siis edellisenä päivänä keitetty, ja haisivat jääkaapista suljetun jääkaapin oven läpi! :D Mies ei nuuskimalla saanut mitään hajua esille. Monet muutkin (erityisesti miehen mielestä ihmeelliset) asiat haisevat ja todella pahalle. Kaikesta en viitsi edes valittaa tai mainita, vaan hengittelen sitten suun kautta. :D Tämä hajuherkkyys alkaa jo haitata joitain toimintoja, esim. tiskatessa ne likaiset astiat lemuaa ihan hirveälle. Kaikkea ei kuitenkaan viitsi ulkoistaa miehellekään. Olen itsekin ihmetellyt, miten voin haistaa näin tarkasti kaikkea. Itselläni tämä hajuherkkyys on tällä hetkellä suurin ja voimakkain raskausoire, viikkoja tänään 17+5.

Takaisin