Raskaus ja uusi työ

Acelya

Jostain jotain jo tietävä
Hei,
Näinhän tässä piti käydä..NOOT!!! olen etsinyt liki vuoden töitä ja nyt sain todella hyvän työpaikan mielenkiintoisessa roolissa hyvällä palkallakin. Työ on sellainen josta olen aina uneksinut. Aloitan työt elokuun alussa. Mutta..olen raskaana:) Nyt mietityttää jaksavatkohan minua siellä pitää ja mitähän laki sanoo.. Eikös koeajalla saa irtisanoa ilman syytä. Päätin aloittaa työt raskaudesta huolimatta. Maha taitaa jo näkyä elokuun alussa..:))
 
Lisättäköön tähän vielä, että hain työpaikkaa ennenkuin sain tietää olevani raskaana.
 
Työnantaja ei saa kysyä onko raskaana, ei kuulu palkan maksajalle. Lain mukaan työnantajalle kuluu ilmoittaa äitiysloman alkamisesta 2kk ennen laskettua aikaa. Ja raskauden takia ei saa päättää työsopimusta, mut ainahan työnantaja voi keksiä jonkin muun syyn sopimuksen päättämiselle. Näissä asioissa kannattee aina soittaa omaan liitoon, tai jos ei ole liitossa niin nyt on hyvä hetki liittyä. 
 
Hei

Täällä toinen ketä alotti uuden työn koe aikaa ois jäljellä mulla 2kk ja 2 viikkoa. sen jälkeen ei helpolla irtisanota. Itse ainakin koitan hoitaa työn hyvin ja peitellä pahan olon toimisto työssä. pakkohan ei ole kertoa raskaudesta kun jollain tyyliin viikolla 30? varmista jostain. ajattelin itse kertoa vasta kun tulee nuo lain määräämät viikot täyteen. Tällä hetkellä pahoin voinnin takia tuntuu täysin mahdottomalta salata asiaa mutta yritän ainakin =)

Mieheni kyllä ilmoitti että kyllä tekevälle töitä on kun valitin asiaa. eli en ainakaan itse panikoi asiaa hirveästi. tietenkin tressaa ja vaivaa. minulla myös unelma työ ja mahtava työ porukka =)
 
Kiitos vastauksista. Mulla olisi koeajan jälkeen jo viikkoja 30, ja jos lain mukaan 2 kk ennen äitiysloman alkua pitää kertoa,  taitaa olla niin että minun pitää koeajalla sitten kertoa. Siksi mietinkin, että kertoisin aika pian, n. 1 kk työssäolon jälkeen. Luin netistä, että irtisanomissuoja olisi raskaana olevalle myös koeaikana. Eli suoja alkaisi heti siiitä kun työnantaja tietää raskaudesta. Tästä olisi kiva löytää tarkempaa tietoa.

Työ alkaa vasta 1.8. Tuolloin minulla on viikkoja jo reilu 13. Näkyyköhän maha jo tuolloin :))
 
Hei

Vauh..tuo on ihan uutta minullekkin.Olis joo kiva lisä infoa jostain saada =)

Itse tosiaan otin rohkean teon. Jouduin hakemaan loppu viikon saikkua. olen oksentanut koko viikonlopun.sain tämän viikon sairaslomaa. samalla kun kerroin sairaslomasta kerroin myös rehellisesti syyn. Yllätyin suuresti kun esimieheni kertoi asian olevan ok. kyseli vain koska laskettu aika ja toivotti Paljon Onnea!

Toivottavasti muillekkin odottaville löytyy näin ihania esimiehiä!
 
Ymmärrän :) Siis sun saikun.. mulla kans tosi huonoo oloo.. Toivon kovasti, että ne loppuis ennen töiden alkua. Mulla kun ei ollut yhtään mitään kahden ekan lapsen kanssa. Nyt oksettaa, väsyttää, pää kipee, maha kipee.. ei kivaa.
 
Hei

Toivottavasti sullakin menee hyvin sen työn kanssa..=) Just hain apteekista B6 vitamiinia pitäis auttaa tähän pahoinvointiin. kokeiluun siis moinen vitamiini. pari päivää vietin ettei mikään sisällä pysynyt nyt sata vinkkiä kokeilussa. pahoinvointi tapletteja jota sain lääkäristä reseptillä. inkivääri tee kuulema auttaa myös.mut tsemppiä sinne kans
 
Main87: Inkivääriähän ei nykyään suositella käytettäväksi raskauden aikana ja EVIRAn suositusten mukaan inkiväärivalmisteissa (mm. tuo tee), pitäisi olla varoitusmerkintä raskaana olevia varten. Ei nyt varmaan mitään paniikkia kupillisesta, mutta kuitenkin hyvä pitää mielessä...
 
Moikka! Täällä myös sama tilanne, että uusi työ alkaa elokuussa ja kolmas tulossa. Nyt onneksi alkoi edellisestä työstä kesäloma ja saa levätä. Mulla ois jo viikko 15 kun työ alkaa, et mitenköhän sitä piilotellaan? Hulluinta, et en hakenut sitä toimea vaan olin ilmoittautunut alueelle sijaiseksi ja sit soittivat pyytäen haastatteluun ja sain paikan. Onnellinen raskaudesta ja uudestä työstä!
 
No voi plaah. Mun kirjottamani teksti otti ja hävis.....
Acelya: Raskaus ei tule yleensä näkyviin kuin vasta viikon 20 jälkeen tai siinä main. Varsinkin jos olet ensisynnyttäjä. Tietysti eroja yksilöllisesti on mutta kyllä saa raskaus edet aika pitkälle enne kuin vatsa rupeaa kunnolla näkymään. Eli varmasti ole näkyvissä vielä viikolla 13.

Itsekkin pitäisi tämän kakosen jälkeen oalat töihin 5.9. Taidan olla silloin ylittänyt puolen välin en ole tarkkaan katsonut. Mutta paree olis kuvät tietäis ajois ku voisivat kirjottaa tarpeeks pitkän määräyskirjan. No kuhan on sinne vuoden vaihteeseen mistä se äitiyslomankin kuuluis alkaa.
 
Hei

Joo lueskelinkin ettei inkivääriä enään suositella. en ehtinyt edes kokeilla kun olin viikon sairaalassa tipassa.niin kauheaksi yltyi tämä pahoin vointi.

Työ paikka ottanut ymmärtäväisesti olen nyt saikulla 5 viikkoa..=) oksentelu siis pahaa. onneksi laki turvaa työ paikan.
 
Miten olette ajatelleet hoitaa neuvolat yms. uudessa työpaikassa. Itse yritän venyttää kertomista mahdollisimman pitkälle, mut miten mennä neuvolaan, kun ajat on aina työaikana? Help! Vielä on tää ja ens viikko lomaa ja sit uusi työ alkaa...
 
Työsopimus tehty ja uusi työ alkaa ensi viikolla. Tämä on mun kolmas lapsi jo, ja mielestäni maha jo näkyy, koska en voi pitää normi farkkuja enää, ne kiristää ja sattuu. Neuvolasta ajattelin sanoa että mulla on lääkäriaika. Väsymystä on edelleen, onneks pahimmat pahoinvoinnit on ohi.
 
Kun menin ekaan neuvolaan, sanoin töissä meneväni lääkäriin. Toka neuvola on taas työpäivänä, heti aamusta. Meillä on onneksi liukuva työaika, joten voin sanoa, että tulen vähän myöhemmin, kun aamulla pitää hoitaa yksi oma asia. Kolmannen neuvolan yritän ottaa vapaapäivälle ja sen jälkeisillä kerroilla voi varmaan jo kertoa suoraan, minne on menossa.

Onneksi lääkäriaika, labrat ja eka ultra sattuvat kaikki kesäloman aikaan niin ei tartte selitellä kellekään. Ainoastaan sairaalassa luikin pitkin käytäviä, ettei serkku tai sen mies tule vastaan, kun ne on molemmat siellä töissä.
 
Mulla PITÄS jatkua koulu, mutta ajattelin jättää kesken ja jatkaa mahdollisesti joskus? Pitäisi kyllä ensin löytää työ.
Ootteko millasissa töissä? Kannattaako mennä esim. kahvilatyöhön joka on aika "raskasta"? Vai etsinkö ennemmin jotain kassan tyyppistä....?
 
Jos olet jo raskaana, voi olla varmaan aika hankala löytää uutta työtä enää. En usko, että kukaan haluaa uutta ihmistä vain muutamaksi kuukaudeksi töihin. Jotain staffpoint-tyylisiä kaupankassavuorojakin on aika raskasta tehdä, kun joudut lähtemään lyhyellä varoitusajalla kauas töihin ja joka kerta uuteen vieraaseen paikkaan.
 
voi olla... mutta sehän "ei saa olla este?" tietysti jos maha jo näkyy yms :D en kyllä tiedä miten pärjätään taloudellisesti jos en saa töitä.... :/ tukiakaan en saa mistään miehen tulojen takia, jotka juuri ja juuri ylittävät rajan... en kyllä haluaisi olla koulussa raskauden aikana.
 
Täällä myös uusi työ alkanut ja työsopimus kirjoitettu. Työ on tosi mielekästä! Onneksi nykyään myydään vaatteita, joilla pystyy piilottamaan jo näkyvän mahan. Jos pystyisi piilotteleen vielä kuukauden ja sit ehkä tunnustais tilanteen.
 
Takaisin
Top