Raskaus ja työttömyys

Itseä ahdistaa. Olen ollut vakityöstä sairaslomalla heinäkuusta asti. Nyt myös raskaana ja laskettu aika huhtikuussa. Ilmeisesti ovat minua pistämässä pihalle yt:n varjolla, ja en ymmärrä miten tässä nyt sitten mahtaa käydä. (Töihin en ole raskaudesta ilmoittanut)

Olen tietenkin työsuhteessa niin pitkään kuin tietysti pystyn, mutta irtisanomisaikaa ei ole ilmoitettu, mutta mutta

skenaaria A) jään omasta työsuhteestani äitiyslomalle, palaan joskus töihin ja saan potkulapun käteen palattuani
B) joudun työttömäksi työnhakijaksi ennen äitiyslomaani (onko mahdollista koska sairalsoma?)
C) saan potkut, joudun kuntoutustuelle (sairaslomapäivät täynnä), josta äitiyslomalle

Mutta mitä ä-loman jälkeen? Kotihoidon tuella ei elellä, mutta jos en ole tuolloinkaan työkykyinen, niin olenko työtön työnhakija joka ei ole työvoimatoimiston käytettävissä, kuntoutustuella vaiko pakottaako ne minut hakemaan vajaakuntoisena töitä.

HUOH! Ja raskaana ei sais ressata..
 
Huh, on sinulla ikävä tilanne. Olisiko liitosta apua ( jos siis kuulut johonkin ammattiliittoon )?
Sairaustapaus+raskaus ja yt siihen päälle taitaa olla jo sellainen byrokratiasoppa...
 
Mun mielestä menee niin, että niin kauan kun olet saikulla, niin sinua ei saa irtisanoa/lomauttaa, jos olet ollut saikulla jo ennen yt.n alkua. Jos palaat töihin niin sitten vasta alkaa kulua irtisanomisaika/lomautusilmoitusaika. Perhevapailla olevaa ei voi kovin helposti irtisanoa laillisesti, ellei koko toimipisteen toiminta lakkaa, mutta tämä suoja alkaa vasta, kun olet jo perhevapailla. Raskaus ei vielä siihen riitä.

Kannattaa ottaa yhteyttä työpaikan luottamusmieheen tai jos sellaista ei ole, niin suoraan liittoon!

Mun tilanne on tällä hetkellä se, että olen lomautettuna toistaiseksi. Äippäloma alkaa maaliskuussa.
 
Työtön ollaa.iha omast "tahost" ku sairastan masennust jne ni ei noi sosiaaliset jutut onnistu.. ja tuntuu turvalliselt olla kotoo ettei töis riehu enne eka ultraa ja oon tottunu olee kotoo pari vuotta jo siin välis pieniä kuntouttavia juttuja ollu vaa..
 
Takaisin
Top