Raskaus ja työnantajat

Kerroin muutama päivä ennen joulua. Sano että hyvä homma, aina tarvitaan lisää veronmaksajia.
 
Minä en ole vielä kertonut, koska työsuhde alkoi tammikuun alussa, mulla on määräaikainen työsuhde heinäkuulle saakka. Nyt sit mietin et millon uskaltaisin kertoa, luultavasti rakenneultran jälkeen tulen kertomaan, mutta mietin miten siihen reakoidaan, sanovatko irti vai saanko jatkaa äitiysloman alkuun. Mutta jännittää kertoa.
 
Raskauden takia ei saa irtisanoa! Käsittääkseni silloin se olisi laiton irtisanominen.. Millä alalla työskentelet? Kannattaa kuitenkin kertoa hyvissä ajoin, jotta ehtii etsiä uuden työntekijän. Virallisestihan se on viimeistään 2kk ennen äitiysloman alkua kerrottava. :)
 
Juu ajattelin että kerron tuon rakenneultran jälkeen (2.2) olen pph, työskentelen kunnalla. Mietin kun on 4kk koeaika että voiko irtisanoa sen takia vaan, tarviiko ne siihen syyn?
 
Koeajallakaan ei saa päättää työsuhdetta syrjivistä syistä, eli jollei heillä olisi asiallista syytä päättää työsuhdettasi koeajalla niin se olisi laitonta. Alle 8kk määräaikaisessa sopparissa ei myöskään koeaika saa olla pitempi kuin puolet työsuhteen kestosta.
 
Pusuli, mulla ihan samat fiilikset edelleen että mietin kuinka suhtaudutaan kun koeaika on maaliskuun loppuun asti. En ole vieläkään uskaltanut kertoa, vaikka suunnittelin toisin.
Tuo irtisanominen koeajalla on hankala ja kun on uudessa paikassa eikä tunne pomoa niin ei tiedä kuinka häikäilemätön voi olla.
Mutta tsemppiä Pusuli :-)
 
No nyt olen luottavaisemmin mielin jos koeajallakin pitää olla joku peruste miksi irtisanoa. Ja pomo on kyllä mukava että varmasti hyvin ottaisi sen uutisen vastaan.
Onko sun jatkosta puhuttu työpaikallasi Sini?
 
Päivän paras. Kerroin tänään esimiehille töissä - niitä on periaatteessa 3. Vanhemmanpuoleisen mieshenkilön vastaus "meille on tulossa vauva" -ilmoitukseen oli, että "ai kenelle meille"? :wink

Nyt se on ainakin hoidettu. 77 työpäivää jäljellä.
 
Mä en tiedä millä sanoilla lähden uutista kertomaan pomoille :D Tällänen mä oon, mietin ja tuskailen etukäteen hirveesti miten asiat sanon. :D Tänään en saanut mahdollisuutta kertoa, mutta tämän viikon aikana aion kertoa.
 
Heh. Mie kävin pari viikkoo sitten kaupassa, jossa olen monesti työskennellyt (määräaikaisena). Siinä kaverin kans juteltiin ja paljastin et kesällä tulee toinen baby meille. Eka kommentti oli et voi v*ttu. Mut sit kyl onnitelikin. :D ja siis tämä siksi, kun oli kuvitellut saavansa miut kesäks (noin 6kk) töihin. Totesin vaan et kattellaa vuoden päästä uudestaan.
 
Mulla on siis sopimus marraskuun loppuun asti.

Tänään aamulla työkaverit alkoi kyselemään, enkä sitten oikein voinut kieltääkään. Joten nyt on ensi viikolla pakko kertoa uudelle esimiehelle ennnen huhujen leviämistä. Toivottavasti uusi esimies ottaa uutisen hyvin.
 
Kerroin pomolle tänään ja hän suhtautui ihanasti. Kehoitti olemaan pitkään kotona ja nauttimaan siitä arjesta sitten. Ohjeisti myös miten toimia lomatoiveiden kanssa ym. Kyllä jäi hyvä fiilis :)

Toinen pomoista ei ollu paikalla ja osastonhoitaja lupasi kertoa uutisen hänelle. Kysyi myös luvan, että saako kertoa toiselle pomolle. :)

Eniten jännäsin just tän toisen reaktiota. Häneltä voi päästä sammakoita suusta joten olen tyytyväinen ettei mun tarvinnu itte kertoo uutista hänelle :D
 
Silloin kun itse kerroin osastonhoitajalle niin hänkin kysyi että tietääkö muut ja silloin ei tiennyt niin lupasi pitää tiedon itsellään. Valehteli siinä mulle päin naamaa nimittäin oli heti seuraavana päivänä kertonut osastollamme muillekkin... Hiukan otti päähän....
 
Ite en oo vielä kertonut, kohta ois pakko kun enää ei masua pysty kauaa piilottelemaan. Ongelmana on se että miulla on epämääräinen "nollatyösopimus", jonka takia jatkoa ei ainakaan ole tiedossa. Enkä tiedä miten suhtautuvat muutenkaan kun on vasta syyskuussa alkanut yritys jossa juuri saatu henkilökunta koulutettua.
 
Aika aikaisessa vaiheessa kerroin, tosin mies on samassa lafkassa töissä ja tavallaan yks mun esimiehistä :p
Työn laatu (pääsääntöisesti yötyö) semmoista, että joulukuussa kun alkoi lista päivää toimistolla jänkin siihen sitten.
Tuottavassa työssä turhan suuret riskit sille että jotain sattuisi oli liian suuret (turvallisuusala).
Mutta työnanataja on siis suhtautunut hyvin ja ongelmitta saanut järjestettyä vaihtoehtoista työtä.

Paluu töihin vielä askarruttaa, ei ainakaan toistaiseksi yövuorot napostele ajatuksena, sen verran rankkoja ne on ja olisi kiva myös lapsen kanssa viettää aikaa.
 
Viimeisenä työpäivänä viime viikolla pomo tuli kakkukahveille ja toi ensipupulelun lahjana! Kiva kun pääsi paikalle, on meinaa hurjan kiireinen tyyppi! Oisin kyl loukkaantunu hieman, jos ei ois tullu... Oon kuitenki niin pitkään ollu talossa ja repeytyny aina sinne minne pyydetään... Mut hyvä näin! :)
 
Takaisin
Top