Raskaus ja työnantajat

Titiuuu

Oman äänensä löytänyt
Koska olette ajatelleet kertoa raskaudesta töissä? Viimeistäänhän se pitää tehdä vasta pari kuukautta ennen äitiyslomaa.

Mikä on ollut työnantajan tai esimiehen reaktio asiaan? Onko totta että ennen työkavereita asia pitää kertoa ensin pomolle?

Sain itse aika jäätävää palautetta asiasta kun ilmoitin kaikille asiasta yhtäaikaa enkä ensin pelkästään pomolle. :sad001

Miten muuten teillä on työkaverit raskauteen reagoineet?
 
Kerroin lähimmälle esimiehelle isänpäivän jälkeen. Ihan neuvola ja ultra käyntien takia. Tuntui suhtautuvan ihan ok. Paitsi että pari viikkoa tuon jälkeen sain kuulla että teen työni huonosti ja työsopimukseni sanottiin irti... määräys tuli isommalta pomolta.
 
Kerroin esimiehelle jo aika aikaisessa vaiheessa koska mulla on neuvolakäynnit toisella paikkakunnalla, en jaksanut alkaa keksiä mitään tarinoita :) esimies suhtautui tosi hienosti ja oli kuulemma jo odotellutkin uutisia. Lähimmille työkavereille kerroin sitten nt-ultran jälkeen.

En ole kuullut, että pomolle pitäisi kertoa ennen työkavereita juuri tuon 2 kk säännön vuoksi. Onpa kurjaa, että sait huonon vastaanoton Titiuuu. Samoin Äiti1977, kuulostaapa melkoisen törkeältä!
 
pari viikkoa tuon jälkeen sain kuulla että teen työni huonosti ja työsopimukseni sanottiin irti...

Voi ei :eek: Kuulostaa ikävästi siltä, että haluttiin vain eroon raskaana olevasta, ettei tarvi maksaa äitiyslomaa. Oliko sulla vakituinen soppari?

Mulla on sellainen ala, että sopimukset on lähes aina määräaikaisia. Tällä hetkellä kaikki sopimukset päättyy toukokuussa. Olen kertonut kaikilla työpaikoilla jo, paitsi yhdellä, missä en näe koskaan ketään, vaan menen käytännössä tekemään työni itse ja lähden. Mun työt koostuu siis pienistä palikoista siellä täällä. Pomot on suhtautuneet hyvin, koska ei tämä käytännössä vaikuta heihin mitenkään. Ainut ongelma on, että mulla olisi viimeiset työpäivät vielä 15.5. ja la siis 5.6. Aika hilkulle siis menee. Ja voin toki jäädä aiemmin pois, mutta en millään haluaisi, koska tässä työssä projektit huipentuu aina tuohon kauden loppuun ja haluaisin todella olla mukana. En tiedä onko se edes laillista. Pitää selvitellä asiaa. Sinänsä mitään rankkaa siinä ei ole, eli jos vauva ei päätä syntyä aiemmin, niin uskon pystyväni olla ihan hyvin loppuun asti mukana. Paitsi jos tulee jotain tosi hankalia vaivoja.
 
Vakituinen sopimus oli. Sopimus loppuu sopivasti 30.5 ja äitiysloma kelan mukaan alkaa 17.5.
Asiaa tutkitaan nyt mahdollisena laittomana irtisanomisena.
Aina ennen on suhtauduttu hyvin raskauksiin mutta nyt meillä sellainen aluejohtaja joka ei hyväksy mitään... on muutenki tökerö käytöksinen. Ei esim. tervehdi alaisia, vaikka itse ekana tervehdin.
 
Kerroin lähiesimiehelle aikaisessa vaiheessa koska saan tehdä neuvolakäynnit työaikana ja saan palkan. Työni on päivätyötä joten sijoittuu aina nva. Käynnit työajalle. Hyvin ottivat ilmoituksen vastaan :)
 
Mulla nyt ei tätä murhetta onneksi ole opiskelijana, mutta ärsyttää kuulla pomojen negatiivisesta asenteesta. Ihan sen takia ajattelinkin tehdä ensin lapset ja mennä sitten töihin. Pienellä paikkakunnalla ei ole varaa käydä hakemassa potkuja raskauden takia.

Mutta toivon tosissaan ettei tänne tulla kirjottamaan lisää noita ikäviä tapauksia :meh:
 
Nuorena naisena ei myöskään välttämättä saa töitä. Täällä yksi sellainen. Muutamissa haastatteluissa käyneenä ja ilman työtä edelleen. Jos siul on mies ja elämä muutenkin mallillaan, niin kukaan ei palkkaa. Pienellä paikkakunnalla ainakaan. Haastattelijan naamasta sen huomannut kun perhesuhteista ollut puhe.. Ikävä kyllä.
 
Pitää vaan olla vastaamatta sellaisiin kysymyksiin. Mikä tietysti on epäilyttävää ja jättää sen takia palkkaamatta.. Olis pitänyt varmaan syntyä peniksen kera :D
 
Tollasia perhesuhdejuttuja ei kyllä saisi työhaastattelussa kysyä. Itse olin juuri meillä rekryssä mukana ja palkattiin minua ihan vähän nuorempi nainen jolla juurikin elämä mallillaan ( ei kysytty, kertoi itse) ja voisi kuvitella että lapsiasia ajankohtainen parin vuoden sisään. Ei kyllä tullut meillä edes pohdinnassa esille etteikö palkattaisi tuon takia ja ihan huipputyttö saatiinkin taloon. Meillä muutenkin otettu minun vauvauutiset tosi kivasti vastaan. Tämä siis vain siksi, että löytyy niitä hyviäkin työnantajia, minä ainakin olen ollut tosi onnekas tämän suhteen :)
 
Minulta kysyttiin vähän kiertäen: minkälaisia arvoja on elämässä ja onko minkälaiset tulevaisuuden suunnitelmat. Vastasin että ihan "normaalit" arvot, terveys, mielekäs työpaikka, jne, ja perhe myös joskus. Olin haastattelun aikaan 26 v ja naimisissa. Sain paikan :) minäkin siis olin onnekas että työnantaja palkkasi nuoren naisen.
 
Joo ja se voi olla niinkin päin, että sitten kun on se pieni lapsi jo olemassa, niin kukaan ei enää palkkaa kun ajatellaan, että lapsen takia ollaan paljon saikulla jne. :sour: :mad:
 
Mun oli pakko kertoa työni luonteen takia jo melkein heti, kun sain tietää :/ ajattelin ensin, että en kerro ennen kuin ensimmäinen kolmannes on ohi mutta, koska työskentelen paikassa missä on sairaita ihmisiä tuli ongelma :sad001 en saa työskennellä parvorokko-potilaan enkä tuberkuloosi-potilaiden yhteydessä, joten pakko oli vaan kertoa. Lisäksi tullut ongelmia nostojen takia, koska en ole pystynyy nostamaan painavia asioita keskenmenon riskin vuoksi. Pomo suhtautui aluksi tosi ystävällisesti ja innostuneesti, raskauspahoinvointi kuitenkin paheni niin pahaksi, että en saanut mitään pysymään sisällä ja silloin pomokin alkoi olemaan tosi töykeä. Sairasloma päättyy vuodenvaihteessa ja vähän pelottaa mennä töihin takaisin, että millainen on vastaanotto odottamassa..
 
Terve,

olen pienessä paikassa töissä. Takana kuusi vuotta lapsettomuutta, joista 4 vuotta käytiin hoidoissa. Plussa tuli kuitenkin luomusti. Pomo tiesi hoidoissa käynneistä ja eli koko ajan mukana. Kerroin hänelle samana päivänä kun plussasin. Häneltä tuli onnen kyyneleitä. Eli tosi hyvin suhtautui:happy:.

Minun töissäni onneksi nämä asiat ymmärretään elämään kuuluvina eikä minun ole tarvinnut pelätä työni puolesta.
 
Terve,

olen pienessä paikassa töissä. Takana kuusi vuotta lapsettomuutta, joista 4 vuotta käytiin hoidoissa. Plussa tuli kuitenkin luomusti. Pomo tiesi hoidoissa käynneistä ja eli koko ajan mukana. Kerroin hänelle samana päivänä kun plussasin. Häneltä tuli onnen kyyneleitä. Eli tosi hyvin suhtautui:happy:.

Minun töissäni onneksi nämä asiat ymmärretään elämään kuuluvina eikä minun ole tarvinnut pelätä työni puolesta.


Mukava kuulla, että jossain päin pomot osaavat suhtautua noin hienosti :)

Onnea ja iloa odotukseesi :)
 
Meillä myös suhtauduttu töissä todella hyvin. :) Esikoista odottaessani sain ylennyksen ja nyt pääsin mukaan haastavaan projektiin joka jatkuu vielä äitiyslomani alkamisen jälkeen. Ja molemmilla kerroilla työnantaja on jo tiennyt raskaudesta päätöstä tehdessään. Olen onnekas. :) Onneksi näitäkin työpaikkoja Suomessa on. Ja kyseessä on nyt Suomen mittakaavassa ISO yritys.
 
Itselleni tulee ajankohtaiseksi kertoa asiasta lähiviikkoina, ihan vaan siksi että päivätyö ja neuvola käynnit pakko sijoittaa työajalle. Ainut mikä jännittää, on se että olen juuri joulukuun alussa aloittanut uudessa työpaikassa ja siten vielä koeajalla. Esimies on todella mukava, harmi vain että esimies vaihtuu tammikuussa eli toivottavasti suhtautuminen molemmilta tulee olemaan hyvä. Olin kyllä jo liittoon yhteydessä ennen työn aloittamista ja kysyin neuvoja asian suhteen. Silti jännittää kertoa :|
 
Itse kerroin heti sillä neuvolakäynnit ja ylimääräiset lääkärikäynnit (diabeteksen takia) sijoittuvat aina työaikaan ja on pakko olla pois. Esimies ja työkaverit suhtautuivat tosi hyvin asiaan ja olen pystynyt tekemään töitä niinkuin ennenkin vaikka olen päiväkodissa ja siellä eri taudit ja pöpöt ja jatkuva lasten nostelu ja sylissäpito :)
 
Itse kerroin esimiehelle ja parille työkaverille tiistaina. Hyvin ottivat asian, toinen oli jo odotellutkin, milloin perheenlisäystä tulee. Viisi vuotta tuli nyt täyteen samalla työantajalla ja hyvin tiivistä yhteistyötä olemme tehneet. Olivat onnellisia meidän puolesta ja tuli kyllä helpottunut olo, kun vihdoin oli riskiajat ja lomat ohi ja pääsi kertomaan! :) salailu ei oo kyl miun juttu! :D
 
Takaisin
Top