Raskaus ja terveellinen ruokavalio

Keskustelun 'Laskettu aika 2015' aloitti TaatanPerhe, 3 syys 2014.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. TaatanPerhe Uusi käyttäjä

    Nyt otetaan vastaan ajatuksia raskauden aikaisesta terveellisestä ruokavaliosta!

    Itse ennen raskautta tiputin painon normaaliin sen Jutan nettisuperdietillä jossa kaloreita oli päivässä 1200. Nyt jo raskauden alkuvaiheessa rv 5 huomaa että koko ajan on nälkä ja pitäis lisätä ruuan määrää aikaisemman kylläisyyden olon tilalta.

    Tiedän, että täytyy lisätä määriä mutta mitä? Onko kellään vinkkejä ruokamääristä joilla tulee riittävästi eikä liikaa syötyä?

    Odotan nyt kolmatta lasta ja ensimmäisestä tuli painoa reilu 30kg ja raskausaikainen diabetes oli. Toisesta tuli reilu 20kg ja nyt toivoisin et voisin pitää painon nousun maltillisina koko raskauden terveellisellä ruokavaliolla ilman ylimääräisiä herkkuja.

    Apua? :)

    Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
  2. Kolibri Tuttu foorumilla Tammikuunmammat 2015

    Mä koitan nostaa tässä raskausaikana samalla omaakin painoani ja oon ihan ok siinä onnistunutkin (nyt rv 21 ja painoa tullut tähän mennessä 7kg). Periaatteessa syön ihan normimääriä perusruokaa ja niiden päälle 2 apteekin täydennysravintovalmistetta (á 300kcal) päivässä. Eli ruuasta energiaa kai noin 2000kcal. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

    Ainakin mulle parempi syödä tasaisesti pitkin päivää toi 6 kertaa, pienempiä annoksia useammin. Ihan perusruualla oon mennyt. Puuroa, leipää, hedelmiä, kasviksia, maito-/soijatuotteita jne.. Olen kasvissyöjä, joten sinänsä ei ole vaaraa proteiinin liikasaannista, jota raskausaikana kannattaa välttää. Myös näin karppi ja vh-dietti aikoina.. :rolleyes:

    Eli perusruokavalio ns. lautasmallin mukaan on kai suositeltavinta. Käsittääkseni normipainoisen ravinnontarve lisääntyy vasta raskauden vikalla kolmanneksella ja silloinkin se on luokkaa juustoleipä+mehulasi päivässä extraa. Toki kannattaa kuunnella omaa oloa, jos on nälkä nin täytyy syödä, muttei ehkä mättää just suklaalevyä välipalaksi tms.. Ei ihminen perusruualla liho. Välipaloina ainakin itse syön useimmiten hedelmiä, rahkaa, jogurttia, smoothieita tms.. ja herkkuja vaan pari kertaa viikossa.
  3. tipunen Tuttu foorumilla

    Minä en ole oikeastaan muuttanut ruokavaliota juuri mitenkään, olen jopa omasta mielestäni syönyt liian vähän ja epäsäännöllisesti ja silti on lapsi kasvanut ihan hyvin. Lähtötilanteessa olin suht normaalipainoinen (BMI22), vaikka pari ekstrakiloa olikin talven aikana päässyt syntymään siihen mitä yleensä olen painanut. Ruokatottumukset on kyllä ollut aina epäsäännölliset ja on sitä vieläkin. Nyt menee 1-2 lämmintä ateriaa päivässä, välipalana useimmiten pari palaa leipää juustolla ja kinkulla + salaatilla, välillä leipää myös iltapalana. Hedelmät ja jogurtit on myös hyviä välipaloja,banaani varsinkin vie nälän tunnetta pois. Et siis tarvitse juurikaan enemmän ruokaa, mutta katsot, että syöt terveellisesti, eli turhat sokeriherkut pois. Ehkä ainoa muutos on, että olen nyt koittanut tietoisesti syödä hiukan enemmän kalaa - pääasiassa kaupan pakastealtaiden kalapuikkoja ja paneroituja fileitä. Ens viikolla taidan tehdä uunilohta tai seitä kasvisjuustohöystöllä. Jos on nälän tunne, niin sopivasti isompien aterioiden lomaan pieniä välipaloja. Mulla alkuraskaudesta meni eka kolmannes aika lailla hedelmäpainotteisesti, kun ei raskaampaa ruokaa tehnyt juuri lainkaan mieli, vain jokunen lämmin ateria per viikko, sen edestä sitten upposikin jogurttia ja viinirypäleitä. Joillakin taitaa taas olotila vaatia alusta lähtien enemmän ravintoa, että pysyy pahaolo kurissa, mutta kannattaa siinäkin pitää järki mukana, ettei paino lähde nousuun, ainakin jos on normaali- tai ylipainoinen lähtötilanteessa. Kolibrilla painon nousu on vaan ollut suotavaa =)
  4. leku Aloittelija

    Onko sulla raskausdiabeteksestä jäljellä ruokavalio-ohjetta? Mulla viime raskaudessa oli. Mulle oli helppoa ku joku oli valmiiks paperille kirjottanu mitä syön ja mihin aikaan. Ei enempää, muttei vähempääkään. Kaloritki oli summittain laskettu. Raskaudessa kuitenki pitäs saada riittävästi energiaa, erityisesti riittävästi ravintoaineita janälkä on mun mielestä lihomisen pahin vihollinen varsinki tylsässä kotielämässä.. (Helppo vetästä suklaata ku on tylsä, yksinäinen hetki ja vähän nälkä kurnii niin ettei sitä vielä itse tunnista näläksi). Jos ei ohjetta löydy niin pyydä neuvolasta.


    Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app
  5. Tökkönen Rakastunut foorumiin Huhtikuunmammat 2015 Huhtimammat 2017

    Voin sen verran kommentoida tähän, että kun pahoinvointi vaivaa, on mulle ainakin mahdotonta miettiä mitään ravintoympyröitä. Itse en voi syödä tällä hetkellä mitään makeata (ja esim teehenkään en voi sokeria laittaa). Mikään tuore vihannes tai hedelmäkään ei maistu. Tai siis kaikki kyllä maistuisi mutta järkky olo siitä tulee. Eli täällä ainakin mennään sillä mikä vähiten aiheuttaa oksuja... (Nyt 8+0)
    • Sympatiaa Sympatiaa x 2
  6. Pippan Peruskäyttäjä

    Mullakin karsee pahoinvointi ja oksentelu :sad001 terkkari neuvoi että myös muiden kokemuksen mukaan pysyy parhaiten sisällä vaalea höttö hiilarit ja sen oon itekki todennu, eli vaaleeta leipää, viimeiseen viikkoon ei oo maistuneet edes hedelmät. Jogurtti sentään uppoaa. Lämmintä ruokaa silloin tällöin jollei se ole oma tekemää. Tänään juuri 13+0 ja loppua ei pahoinvoinnille vielä näy. :sad001
  7. Pippan Peruskäyttäjä

    Niin ja nälkä ois mahdoton, mutta kun maha täytenä oksettaa ja tyhjänä vielä enemmän. Ois syötävä 2h välein, mutta kun ei tekisi mitään mieli.
  8. tipunen Tuttu foorumilla

    Jos leipä maistuu niin mites olis lämpimät voileivät uunissa? Teet pellillisen erilaisilla kinkuilla, makkaroilla, maun mukaan sinappia/ketsuppia ja mausteita, suolakurkkua, tomaattia tms. ja päälle juustoa. Joskus talvisin kun on noita tehnyt, niin voi sitten seuraavanakin päivänä syödä kylmänä, kun on hyvät mausteet laittanu. Vähän kuin pikkupitsoja =)

    Kyllä se pahoinvointi ennen pitkää ohi menee. Tsemppiä olon korjaamiseen!
    • Tykkää Tykkää x 1
  9. Kolibri Tuttu foorumilla Tammikuunmammat 2015

    Mulla pahoinvointi on onneksi ollut suht lievää ja ällöttävät ruokaaineet on ehtinyt vaihtua tässä raskausaikana jo muutamaan otteeseen.. Kahvi on kyllä pysynyt kokoaika yök-listalla. helpoiten menee alas mehut ja smoothiet yms. raikkaat ja ruokaisat juomat. Ja sosekeitot.
    • Tykkää Tykkää x 1
  10. Pippan Peruskäyttäjä

    Mut joo, ei ollut tarkoitus muuttaa tätä ketjua pahoinvointiketjuksi, joten pahoittelut siitä.
    Ja kiitos hyvistä ideoista Tipunen ja Kolibri, taidankin kokeilla lämpimiä voileipiä ja sosekeittoa. =) Nyt kahtena päivänä olen jo ajatellut että onkohan tämä pahoinvointi hiipumassa, odotan sitä nii-iiin paljon.

    Lähinnä olen huolissani sokerin saamisen paljoudesta, kun kuitenkin juotava usein jotain hieman makeaa. Osaatteko kertoa millä viikoilla niitä sokerin rasituskokeita ja muita tehdään? Itsekin kun olen tämmöinen pullukka (bmi 34) niin välillä tulee mieleen että ihan varmasti minulle tulee se raskausdiabetes. Voiko sitä ennakoida jostain oireista tai oireileeko se edes mitenkään?

    Syöttekö muuten lisänä jotain vitamiineja?
  11. uuteenkevääseen Aloittelija

    Kolibri, olen sulle kade, toivoin pääseväni kahvista eroon raskauden myötä, mutta siitä ei valitettavasti tullut mulle mitään yök-reaktiota :wink

    Pippan, vitamiineista suositellaan ainakin d:tä (viralliset suositukset ovat melko alhaiset) ja monivitamiinia. Itse käytän lisäksi magnesiumia (suihkeena) sekä sinkkiä ja vahvaa b-vitamiinia. Tilasin ennen raskauttani Kutrin ilmaisen oppaan, jossa oli mm. raskausajan vitamiineista ym. Eli jos kiinnostaa, niin http://kutri.net/naiseus/

    Vitamiineissa on paljon eroja, joten niiden laadun suhteen kannattaa olla, erityisesti raskausaikana, tarkka. Useissa apteekeista ja luontaistuotekaupoissa myytävistä valmisteissa on turhia täyteaineita, joita keho ei tarvitse. Parhaat vitamiinit saa tilattua ulkomailta (esim. iHerb), mutta olen kyllä ollut tyytyväinen myös Solgarin valmisteisiin. Tosin niissäkin on jonkin verran noita turhia täyteaineita..
    • Tykkää Tykkää x 1
  12. Saimai Rakastunut foorumiin Tammimammat 2017 Helmikuunmammat 2015

    Minä syön Multitabs raskaus ja imetys-vitamiineja. Lisäksi syön kalsiumia, magneesiumia ja omega3:a. Raskausajan vitamiineja oli myös omega3-lisällä. Seuraavaksi ostan niitä, niin saa tabletit vähemmäksi.
  13. Äm85 Peruskäyttäjä Tammikuunmammat 2015

    Syöthän raskausajan omegaa? Tästä on aika ristiäviä mielipiteitä saako syödä ollenkaan omegaa. Minulle sanottiin, ettei saa syödä mitään kalaöljyä, ei edes raskaus. Samoin siskolleni sanottiin. Kuitenkin jotkut suosittelee. Itse en ole syönyt. Apteekissa eivät uskalteneet suositella, koska eivät olleet varmoja asiasta. Syytä en tiedä.. Ainakaan a-vitamiinia ei saa olla, mitä noissa normi omegoissa on.
  14. Kolibri Tuttu foorumilla Tammikuunmammat 2015

    Omega rasvahapot on raskausaikanakin hyvästä, miksi suositellaan syötävän rasvaista kalaa usein, mutta jos syö kapseleita niin oltava juurikin ilman a-vitamiinia. Niitäkin löytyy :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  15. Citrus Ihastunut foorumiin Joulukuunmammat 2014

    .
    Last edited: 24 syys 2014
  16. Äm85 Peruskäyttäjä Tammikuunmammat 2015

    Juu sen tiedän ja olen googlettanut kyllä, mutta neuvolassa oli ehdoton ei ja samaa sanoi sisko helsingin päässä.. Koitan syödä kalaa nyt niin, että ei tarvi omegaa napsia.
  17. tipunen Tuttu foorumilla

    Mullakaan ei oo lisäomegaa pillereinä, vaan koitan syödä kalaa. Eiköhän se oo tärkeintä, että hahmottaa mitä "hyvyyksiä" saattaa jäädä omassa normaalissa ravinnossa saamatta, ja koittaa sitten joko pillereiden tai ruokavalion parannuksin saada tilanteen korjattua. Toinen mitä mun pitää "lisätä" omaan ruokailuun on maito - normaalisti en sitä kovin paljoa nauti, joten nyt on sit pitänyt syödä muroja ja puuroja vähän enemmän. Juustoo kyllä upposi jo ennenkin ja edelleen, mutta sehän ei oo sama asia.
  18. Äm85 Peruskäyttäjä Tammikuunmammat 2015

    Mulla maitoo menee varmaan litra päivässä! Siksi kalkkitabletteja en myöskään syö :)
  19. Kolibri Tuttu foorumilla Tammikuunmammat 2015

    Juu kalsiumin saanti on tosi tärkeetä jo nyt. Sikiö kuulemma kyllä ottaa tarvitsemansa, mutta äidin luuston kustannuksella ellei sitä tule riittävästi ravinnosta. Ja meillä naisilla kun muutenkin luusto alkaa iän myötä haurastumaan... nimim. Osteoporoosi diagnoosi vuodesta 2002... kalsiumin lähteeksi kelpaa kyllä kaikki maitotuotteet, myös se juusto ja monissa soijatuotteissa on nykyään kalsiumia yhtä paljon kuin lehmänmaidossa.

    Kalkissa sama kuin omegoissa ja muissa esim. vitamiineissa, imeytyvät varmasti paremmin oikeasta ravinnosta kuin pillereistä..
    • Tykkää Tykkää x 2
  20. Piikkipensas Tuttu foorumilla Marraskuunmammat 2015

    Mä vetelen aina monivitamiinia, mutta vaihdoin sen mamma-malliin plussan jälkeen. Lisäksi nautin sinkkilisää ja magnesiumia (tämä migreenin takia). Ruokavalio muuten pysynee taas ihan normaalina raskauden ajan, tietysti tämä etova olo tekee sen, että lämminruoka ei meinaa maistua ollenkaan. Mennyt pari päivää jugurtti-smoothie-hedelmä-linjalla :D Sama juttu oli esikonkin kanssa jonkin aikaa.

    Einekset ei maistu mulle normaalistikaan juuri millään niin nyt ne haisee ihan törkeän pahalta mun nenään :D

    Nyt odotan mielenkiinnolla mitä sunnuntaista tulee, kun pitäs mennä lounastamaan mun vanhempien luokse. Ja se lämmin ruoka tosiaan ei oikein uppoa. Eikä vielä haluttas kertoa raskaudesta. Ja maanantaina olisi anoppila... :D

Jaa tämä sivu