Raskaus- ja synnytysaiheiset sarjat, elokuvat, dokumentit, kirjat

Selmiina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joulukuiset 2026
Kovasti sattuneesta syystä kiinnostaisi tämä aihe ja kaipailisin suosituksia raskaus- ja synnytysaiheisista sisällöistä. Voi olla realitya, draamaa tai dokumentti, kunhan vaan raskaus liittyy asiaan. Areenasta katsottu "Raskaana" sarjan kaikki kaudet ja "Toisen kanssa" sarja. Kätilön kahvitunti podcastista olen kuunnellut kaikki ilmaisjaksot.

Spotifyssä Sydänääniä podcast. Synnytystarinoita, muistaakseni joka jaksossa käytiin nopeasti raskausaika läpi ja sit synnytyskertomukset oli pääasiassa. Oli paljon jaksoja ja tosi monenlaisia kokemuksia. Tykkäsin kovasti, tosin kuuntelusta on jo usea vuosi, mut raskaana musta oli mukava kuunnella näitä tarinoita. 👍

Mä olen tykännyt kuunnella Vapaasynnytys Suomi- ja Luonnollinen synnytys -podeja. 😊 Kotisynnytys tai vapaasynnytys ei ole itselle vaihtoehto vaan tunnen olevani turvassa sairaalassa, mutta tykkään tuosta ajatusmallista että luodaan yhteys vauvaan raskausaikana ja kuulostellaan omia tuntemuksia eikä liikaa odoteta, että ulkopuolelta kerrottaisiin asioiden olevan hyvin.

Kuuntelin äänikirjana Irene Naakan Hullu kuin äidiksi tullut. Se on omakohtainen kertomus esikoisen saamisesta. Tykkäsin siitä!

Aloin sen jälkeen kuuntelemaan sen jatko-osaa Ärhäkkä kuin äidiksi tullut. Oon kuunnellut siitä vajaa puolet, eikä se ole ollut ihan mitä odotin. Luulin kirjan kertovan uusperheestä ja toisen lapsen saamisesta, mutta kirjassa onkin todella pitkiä osioita, joissa on katkeraa tilitystä patriarkaatista. Raskaus on tähän mennessä ollut lähinnä maininnan tasolla.

Oon kuunnellut äänikirjana 'Peloton synnytys':tä. Kiinnostavaa asiaa ja tykkään näkökulmasta että synnytystyö on 'aktiivista passiivisuutta' ja keho kyllä tietää mitä se on tekemässä jos stressireaktiota saa lievitettyä sen verran että kehon viesteihin reagoimiselle pystyy antamaan tilaa.

Teknisenä asiana hieman risoo että kirjan kpl:t ovat tosi lyhyitä (veikkaisin että painetussa sivun/parin mittaisia), niin että uutta äänitiedostoa saa olla käynnistämässä parin minuutin välein. Toki jollakin toisella puhelimella voi olla näppärä tapa tehdä luvuista pidempi soittolista, mulla ei nyt vaan ole sattunut toimimaan.

Takaisin