Raskaus ja sairasloma

marge_

Jostain jotain jo tietävä
Hei kaikki huhtimamit :wink

Johonkin aikaisempaankin ketjuun purnasin tästä asiasta, mutta aloitan sille nyt omansa. Eli

miten te olette jaksaneet alkuraskaudesta? Oletteko pystyneet olemaan normaalisti töissä/koulussa?

Minulla on nyt menossa rv 9. Viikolta 5-6 lähtien oireena on ollut aivan käsittämätön väsy ja pääkipu, nämä siis suurimmat oireeni. Käytännössä käyn siis töissä virastoaikaan, mutta kun pääsen kotia, en jaksa mitään muuta tehdä kuin nukkua, nukkua ja nukkua. Teen töitä kuntoutuksessa ja minusta tuntuu, että en pysty panostaa asiakastyöhön niin kuin haluaisin. Mikään ei kiinnosta, pelkään myös asiakkaideni huomaavan sen. Lisäksi pääkipu on niin järjetöntä, että en osaa edes sanoin kuvailla. Tuntuu, etten muista enää millaista oli olla se virrakas nainen, joka kävi töissä ja illat harrasti monipuolisesti liikuntaa ja virtaa oli vaikka muille jakaa. Töiden ohessa opiskelen ja tarkoitukseni on valmistua loppuvuodesta. Nyt opiskelut on ollut muutaman viikon ihan täysin poissa kuvioista, mutta se stressi, mikä tässä on vielä päällänsä, käy kohta ylitsepääsemättömäksi. Minulla on todella suuri kynnys hakea sairaslomaa, haen sitä yleensä silloin, kun ei kerta kaikkiaan pysty sängystä nousemaan. Olo alkaa olla nyt todella uupunut, mutta jotenkin pelkään mennä lääkäriin valittamaan tällaista. Varsinkin kun tuntuu, että oireeni ovat "pieniä" verrattuna niihin, jotka oksentavat päivät pitkät ym. Jotenkin kaipaan nyt vertaistukea, mitä tehdä :D
 
Itsekin viime raskaudessa sinnittelin töissä alun järkyttävien pahoinvointien ja väsymyksen kourissa -TURHAAN. Kukaan ei siitä tullut kiittelemään, ja itsekin mietin myöhemmin, miksi piti kiduttaa itseään. Oikeastaan jo silloin päätin, että jos olen joskus vastaavassa tilanteessa, en hetkeäkään epäröi sairaslomalle jäämistä.

Nyt olen toista viikkoa kotona ja on kyllä ollut oikea ratkaisu. Itselläni pahoinvointi vaivaa, mutta töissä koin juuri tuota samaa: mikään ei kiinnostanut eikä pystynyt hoitamaan työtään niin hyvin kuin olisi halunnut. Ensi viikolla aion yrittää taas töitä, mutta tämä parin viikon lepo on auttanut kyllä paljon. Varsinkin kun kotona häärää ehtivä kolmivuotias, päivällä onneksi päiväkodissa.

Sinun kertomuksesi perusteella on täysin oikeutettua hakea sairaslomaa. Uupumus, päänsärky ja stressi ei kuulosta hyvältä yhdistelmältä odottavalle äidille ja en epäile hetkeäkään, ettetkö saisi sairaslomaa. Pieni aikalisä voi tehdä ihmeitä stressille ja asiat alkavat sen jälkeen rullata helpommin. Suosittelen!
 
marge_, sulla on kilpirauhanen voinut mennä vajaatoiminnalle. Pyydä otattaan T4V jatsh labrat ja huolehdi, että ne tulkitaan oikein. Jos tsh on 2 tai yli ja / tai T4V on alle 14, tarvitset raskaanaollessasi thyroxinhormonikorvauslääkityksen. (kamala sana) Siis Thyroxin on se lääke.
Ja jos tuo T4V on todella ylhäällä ja tsh 0,jotain, onkin liikatoimintaa, mutta tämän lääkärit osaavatkin tulkita.
 
Mä oon ollu nyt sairaslomalla reilun 3vk.. Nyt meneillään 9+4..
Kannattaa hakea sairaslomaa, jos vähänkään siltä tuntuu..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on TSH mittaamaton ja silti T4V vain 14 ja risat, siksi melkein kaikki lääkärit pelkääkin mun lääkitystä, eikä uskalla ottaa kantaa siihen. Mutta siis normaali tilanteessa pitäisi olla lukemat noin, kuin Sannnna jo mainitsi.

Mä olen ollut lomalla, niin en saikkua ole hakenut, mutta katsotaan nyt kauanko jaksan töissä, kun jo nämä muutamat loman jälkeiset päivät on olleet aika rankkoja. Meillä ei pääse tauoille, kuin ehkä neljän tunnin välein jos käy esimieheltä ruinaamassa, että on huono olo ja pakko päästä ja työpisteellä tosi vaikea ruveta syömään mitään asiakkaiden silmien edessä. Natsi meininki! :smiley-angry007 Tänään oon koko päivän yökkäillyt ja oksentanu useampaan kertaan, loppu aika on mennyt nukkuessa, kiva vapaapäivä.
 
Kiitos teille vastanneille :) :Heartred Heti helpotti olo, kun luki teidän kommentit :)

Ajattelin tämän viikon vetää töissä kunnialla loppuun ja maanantaina marssin lääkäriin. Mitäpä sitä tosiaan itseään rääkkäämään. Unelmana nyt vaan on, että saisin ees muutaman päivän putkeen vaan nukkua ja levätä! Tämä raskausaika taitaa olla melkoinen matka "omaan itseensäkin". Pitää priorisoida asiat hieman eri tavalla ja ajatella nyt itsensä lisäksi myös tuota papua tuolla masussa.

Voidaan hyvin :Heartred
 
Minä voin pari viikkoa todella huonosti, silti en pystynyt jäämään kotiin. En ole ikinä ollut ns.saikkuilija eli todella huonosti olen ikinä jäänyt kotiin. Esimieheni tietää raskaudesta ja näin ollen ymmärtää hyvin tilanteeni :)
 
No se riippuu tietenkin työstä, mitä tekee että pystyykö sitä hoitamaan jos laatta lentää jatkuvasti... En itsekään ole ikinä mitenkään kevyistä syistä jäänyt saikulle, mutta mun työhön kuuluu vastuu ala-ikäisistä, joten niitä ei voi oikein yrjöjen takia jättää keskenäänkään ilman valvontaa eikä toista aikuista ole kovin nopeasti aina mahdollista saada paikalle... Itse olisin useamman kerran saanut oksentaa sitten lasten/teinien seuratessa vieressä, että ei oikein sellainen kiinnosta :p Tästä syystä siis pelkkä esimiehen ymmärrys ei oikein riitä!
 
Takaisin
Top