Raskaus ja päänsärky

toukoihme

Jostain jotain jo tietävä
Olisin kiinnostunut kuulemaan onko muita joilla on päänsärkyä usein, vertaistuki ja hyvät vinkit jakoon! Mitä lääkkeitä olette käyttäneet ja ovatko tuoneet helpotuksen?
 
Kahvi!! Joskus toimii salmiakki ja yleisesti vedenjuonti kunhan juo paljon. Huomaan että yön aikana päätä käy särkemään, sillä nestehukka ehtii sillä välin hiipiä elimistöön. Vessareissuilla juo vettä ja vaihtaa tyynyn matalampaan ja pehmeämpään. Näillä omat säryt lähti ja nyt on vain ihanaa autuutta :Heartred Mulla ei tehonnut päähieronta, hartiajumppa eikä särkylääkkeet. Toivottavasti näistä jostakin on apua sinullekin ja pääset tuosta kurjista kurjimmasta vaivasta eroon.
 
Kauratyyny pään alle ja lepo, mikään lääke ei auta. Särkypäivänä huomaan jo aamulla että päivällä alkaa särkemään ja tiedän että kestään yöhön asti.
 
Jep, täälläkin päänsäryt ovat olleet vaivana, yksi kunnollinen migreenikohtaus ja toinen vähän helpompi joukossa. Juttelin asiasta lääkärin kanssa, ja sain luvan syödä Buranaa jonkin verran (ei enää vikalla kolmanneksella), ja migreeniin kirjoitti Panacodia. Tuntuu, ettei oikein mikään auta, vaikka hartiat onkin jumissa, säryt ovat pääosin tuntuneet selkeästi hormonaalisilta. En kai mä hormoneille mitään voi :D Välillä lepo auttaa, välillä pahentaa, ota tästä nyt sitten selvää. Kurja juttu!
 
En tiedä, mikä auttaa, aivan järkyttävää tämä on ollut. Viimeiset kolme kuukautta pää on ollut kipeä lähes joka päivä. Toisina päivinä ei yhtä paha, toisina päivinä aivan jär-jet-tö-män kuluttava.
Ja juuri näin, välillä lepo pahentaa, välillä auttaa.

Asun itse maassa, jossa lämpötila aina vakio 30 + astetta, joten jatkuva kuumuus ei varmasti auta asiaa.
Lähinnä tekisi mieli vetää lihasrelaksantteja, valitettavasti se ei kuitenkaan ole sallittua.

Itku on tullut useana päivänä, kun ei jaksa uskoa enää päänsäryttömiin päiviin.
Kuumassa suihkussa hengaan tunnin ja itkeskelen. Se aina vähän auttaa.
Nyt viikko 15 ja mietin vaan, että koskahan tämä loppuu.

Valmis kokeilemaan kaikkia (kauratyynyjä täältä ei tosin saa).
Kahvi varmaan joo, mutta ajatuskin sen juomisesta aiheuttaa vessareissun.

Millä viikolla teillä on loppunut?
Sanokaa nyt joku pliis, että loppuu varmasti pian.

Ihan on kovin jo epätoivoista tämän ihmisen elo, kun töissä pitäisi jaksaa yrittää käydä.

En voi käsittää, miten sitä ikinä jaksaisi olla kotona, jos olisi vielä toinen lapsi hoidettavana tallaisessa tilanteessa. Näin ensimmäistä odottaessa on onneksi saanut elää ihan vain itselleen / omien aikataulujen kautta. Mutta että jos työpäivän jälkeen pitäisi vielä yrittää jotain kontribuutata vanhemmuuteen, niin se ei ainakaan tämän raskauden perusteella olisi mahdollista. Ei vain olisi. Eli thumbs upit vaan kaikille teille, jotka siihen pystytty.

Itse löydän itseni palavereiden välistä vessasta nojaamassa seinään ja ottamassa vartin päikkäreitä (tai vaan pitämässä silmiä kiinni) ja kuuntelemassa youtubesta jotain rentoutusmusiikkia päänsärkyyn. Ilman näitä vessabreikkejä en pystyisi olemaan työpäivää loppuun saakka.
 
Vaikka tää on niin @$&#£*#^@ vaiva, niin on tosi lohdullista että ei o ainoa. Mulla on tosissaa ruvennu vaikuttaa elämän laatuun tää jatkuva särky. Mul on nyt 3 viikkoo särkeny sillee että on ollu 1 päivä ilman särkyä.. viikossa on noin 2 migreeniä ja muulloin tavallista päänsärkyä. Heti kun aamulla pään nostaa tyynystä on masentavaa huomata että ei v....u taas. Äänet tuntuu sata kertaa kovemmilta kun normaalisti ja saa pään jyskyttämään kovempaa järkyttävästi sydämen sykkeen tahtiin. Samaten tavalliset kattovalot häikäsee hulluna ja silmät väsyy jotenki oudosti. Asentojen vaihtaminen ja varsinkin kumartelu saa kunnon särkypiikit aikaan. Jotenki niin masentavaa kun vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti tää särky elämään. Burana tai panadol saattaa toimia tai olla toimimatta, mutta kokonaan ne ei ole särkyä vienyt raskausaikana ollenkaan, tavallisesti Burana on toiminut mutta Panadol ei. Oon huomannut että myös tuoksut saa välillä säryn huippuun, esim. Hajuvedet ja deodorantit. Hämärää. Tyynyjä on kokeiltu erilaisia ja sillä en o saanu helpotusta. Pitää kokeilla kaikki keinot mitä täältä kuulee :)
 
Huh huh, tuollainen jatkuva särky vie kyllä mehut todella tehokkaasti! Nyt minulla ei onneksi ole noin pahana ollut, mutta muutama vuosi sitten taisi lähes vuoden särkeä aina 3-4 päivää viikosta. Ei ollut elämänlaatu ihan parhaimmillaan! Tosin kaikkeen taitaa tottua, nyt kun olen noista pahimmista särkykausista päässyt, oon jo ihan helisemässä parin päivän säryistä! Toki niistä jäi myös melko pahat kammot, ja aina pelkään kierteen uusiutumista. Pari kertaa on myös ollut migreenilääkkeet tepsimättä ja on ollut lähdettävä ensiapuun hurjissa kivuissa. Oikeastaan vähän omituisella tavalla odotan mielenkiinnolla, miten nuo ja pari muuta kokemaani kovaa kipukokemusta vertautuvat synnytykseen :D
 
Täällä on ollu täysin kivuton päivä, kyllä on olosta nauttinut! :Heartred toivon että kun putki on päässyt kunnolla katki ettei o ollu ollenkaa särkyä ni se ei jatkuiskaa enää samana :) ois niin ihana päästä laittaa koti takas ruotuun ja vaikka vähän joulua ja kaapeista turhat romut roskii ja kierrätykseen. Vaikka ees pari pussillista sais romua pois ni piristäis kummasti :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Täällä taas toisinpäin ja kipu jatkui siitä mihin illalla jäi, auts! Aamun oon yrittäny ulkoilla ja liikkua vaan ei mitään vaikutusta, vielä kun illaksi pitäisi töihin jaksaa, tämä ei oo taas minun päivä :)
 
löyty tämmänen netistä
 

Liitteet

  • päänsärky.jpg
    päänsärky.jpg
    23.3 KB · Katsottu: 30
Mielenkiintoinen!
Mulla tämä kipu on kuin vanne joka kiertää tuolta takaa ja tökkää pistäen joko toiseen ohimoon tai sitten tuohon kulmakarvojen kohdalle, ei siis jomottele vaan on juuri sellainen "en halua liikuttaa päätäni" ettei "kipu lähde kiertoon" :grin En osaa selittää. Noh hormonaalista kipua taitaa kuitenkin olla, aikoinaan olen kärsinyt kovista pääkivuista mutta silloin syykin oli niinkin selvä kuin huonot elämäntavat :)
 
Etsijä kyllähän varmasti monella tää särky on raskausaikana ihan hormooneista johtuvaa :) Ainaki ittellä selkeesti tulee tiheemmin noita migreenejä (vaikkei toi max 1 kerta viikkoon paha oo) niin aikonaan sisko oli aikalailla koko raskausajan migreenissä ja joutu käymään tiputuksessa sairaalassa sen takia.
 
Terveisiä sairaalasta! Täällä tipassa jo neljättä päivää migreenin takia. Olo on vihdoin paranemaan päin.
Tulin siis ensiavun kautta, koska kipu ja oksentaminen karkasivat käsistä.
Aiemmin olen pärjännyt jotenkin niiden kanssa vielä kotona.
Vaikka olo alkaa viimein parantua, niin olen todella yllättynyt siitä, että niillä ei täällä sairaalassa ole todella antaa muuta kuin Panadolia. Sitten hirveän taistelun jälkeen (ja että allekirjoitan itse 'I understand the risks' lomakkeen' antavat jotain Panacodin tyylistä (jossa siis kodeiiniä).
Sitä oli kuitenkin torstaina pakko antaa, koska muuten en tiedä mitä olisi tapahtunut, varmaan lähtenyt taju.
Asun siis ulkomailla ja täällä kaikki on todella tarkkaa (pelkäävät joka asiasta, että potilas haastaa sairaalan / lääkärin oikeuteen).
Mutta kuvittelin siis, että tosi hädän tullen olisi olemassa jotain pilleriä tai pistosta, jolla tilanne saataisiin kuriin.
Jos Suomessa näin on, niin ei ainakaan täällä (asun siis EU:n ulkopuolella).
Nesteytys ja tiputus kyllä auttavat ja se että saa levätä yksin pimeässä huoneessa ja palvelu täällä on loistavaa (yksityssairaala).
Mutta jospa tää nyt tästä. Toivon todella, että tämä kokemus jää tähän yhteen kertaan.
Toivottavasti pääsisin kotiin jo huomenna (pääsärky ei ole vieläkään kokonaan poissa, mutta palautunut from scale 9 to 5).
Itselläni on siis auraton migreeni.
 
Mulla kans päänsärkyä lähes päivittäin, joskin olen siinä onnekkaassa asemassa, että 1g panadolia yleensä auttaa. Hetkeksi. Luultavasti en muista juoda tarpeeksi, pitäisi koko ajan kulkea se vesipullo kourassa.
 
Voi ei Ellen! Ehkä vain pahentaa oloasi, mutta täällä saisi kyllä paremman avun :/ Sain reseptin lääkäriltä juuri tohon panacodiin, josta sanoi että tutkimuksien mukaan turvallinen, ainoana vaarana riippuvuuden kehittyminen, jos jouuu syömään säännöllisesti. Ja aikaisemmin olen joutunut hakemaan migreenicocktailin ensiavusta, eli lääkitys suoraan suoneen, hurja migreeni taittuu euforiaksi parissakymmenessä minuutissa, ja silloin lääkäri kysyi olenko raskaana, lisäten perään, että "tai kyllä tämän voisi antaa vaikka olisitkin". Oma logiikkani toimisi muutenkin niin, että lähestulkoon mikä tahansa lääke olisi sikiölle pienempi paha kuin tuollaisesta kivusta aiheutuva stressi :/ Onneksi olet vähän helpotusta saanut, toivottavasti loppuolokin helpottuu pian! Äläkä siis tosiaan huolehdi siitä panacodista, täällä pidetään yleisesti turvallisena!
 
Täällä yksi, jolla on ollut nyt viimeisen viikon päänsärkyjä. Helpotuksen sain juomalla vettä selkeästi normaalia enemmän. Taitaa pikkuinen kuluttaa nyt kropasta sen verran enemmän, että on vaan jatkossa tarkkailtava juomisiaan! :) Panadol Novum -tabletin olen ottanut 2x koko raskauden aikana. Enemmin tuosta vedestä kuitenkin oli apua.
 
Moikka kaikille ja kiitos viesteistä. Pääsin tosiaan viiden päivän jälkeen sairaalasta kotiin. Migreeni kesti oikeastaan kolme päivää, neljäs päivä oli normaali päänsärky ja viides päivä oli jo normaali.

Koska sairaalakulut täällä ovat tähtitieteelliset, hoiti vakuutukseni laskut suoraan sairaalan kanssa. Tähän prosessiin kuuluu myös se, että suomalainen lääkäri soitti ja kyseli vointia ennen maksusitoumuspäätöksen tekoa. Hän oli sitä mieltä, että migreeniä oli pitkitetty tarpeettomasti sillä, että tarpeeksi vahvaa lääkitystä ei annettu ajoissa.

Suomalainen lääkäri totesi siis ihan saman, että Panacodia voi ottaa koviin kipuihin. Hän sanoi myös, että Miranaxia ja Clotamia voi ottaa mgreenikohtauksen yllättäessä. Hänen mukaansa äidin stressi verrattuna yhden lääkeannoksen haittavaikutuksiin on suurempi.

Todella hassua, että käytännöt voivat vaihdella nän rajusti. Sain täällä todella sen kuvan, että jokainen annos Panocodia on vaarallista vauvalle.

Nyt siis kotosalla ja ihan paranoidi-olo siitä, ettei sama tilanne vaan toistuisi. Juon vettä nonstoppina, venyttelen hartioita, yritän välttää telkkarin katselua, en stressata töistä jne.

Ehkä tää tästä. Tänään siis jo kolmas päivä ilman päänsärkyä, WOOP WOOP!!!
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Herttinen Ellen että noin pitkään jouduit olemaan! Onneksi asia on sentään hoidossa nyt!
 
Mulla on ollut 4päivää pää kipeä! Liikunta vain lisää jomotusta. Aamulla voi tuntua et on olo ok mutta ylös noustessa alkaa taas :/
 
Pt teki uuden saliohjelman ja sanoi että niskahartioista johtuvaan päänsärkyyn tuo helpotusta yksinkertainen liike. 6-8kg käsipainot ja kädet rentoina alas. Sitten pyörittää vain hartioita yhtäaikaa välillä eteen ja välillä taakse.3x10-15. Aina kun saa yhden kerran pyöräytettyä niin antaa kunnolla valahtaa alas alkuasentoon. Rauhallisia liikkeitä. Suosittelen! Olat rutisee mutta tuntuu ihanalta :Heartred
 
Takaisin
Top