Raskaus ja migreeni

owen'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinäkuunmammat 2015
Onkos täällä muita, jotka sairastaa migreeniä? Onko ollut kohtauksia, päänsärkyä? Millaisia hoito-ohjeita olette saaneet kohtausten varalle/ oletteko itse keksineet keinoja helpottaa, ehkäistä kohtauksia?

Kohtauksia varten määrätyt lääkitykset on tietysti nyt kielletty, ja perus särkylääkkeet ei ainakaan itsellä auta, sama kuin nallekarkkeja söisi :sad001

Mulla jo lapsena todettu aurallinen migreeni, joka ei viime raskaudessa luojan kiitos "puhjennut" kuin kerran, ihan viime metreillä, silloin hoitona oli tiputus synnytysosastolla, kun niin viimisillä oltiin.. Nyt on ollut kohtaus jo kolmeen kertaan tähän mennessä, kotihoidolla saatu loppumaan.. Nyt oon keväällä paljon kaksin esikoisen kanssa, ja pelkään noita kohtauksia, kun puhkeavat niin nopeasti ja varoittamatta, ja sitten olen hetkessä aivan toimeton :sad001
 
Mulla on auraton migreeni eikä tosiaankaan särkylääkkeet auta. Kipu ei oo ollu nyt niin lamauttavaa mutta kestää monia päiviä, ehkä panadol ehkäissyt kivun menoa pahaksi. Lääkärini oli sitä mieltä että imigrania voi käyttää raskausaikana..kerran otin ja oli niin kovat omantunnon tuskat sen jälkeen etten kyllä enää ota vaan mielummin kärsin. Tosta imigranista ei siis ole paljoa tutkittua tietoa mutta gynen mukaan paljon käytännön tietoa ja siksi turvallista käyttää..
 
Miulla kans auralallinen migreeni, johon miulla ollut estolääkitys monta vuotta. Jouduin lopettamaan sen reilu viikko sitten ja sen jälkeen jo kaksi kertaa viikon sisään ollu migreeni. Lääkärin kanssa olikin puhetta, että jos kohtauksia tulee, täytyy miettiä jotain muuta lääkitystä. Ja nyt tosiaan näyttä siltä, et maanantaina pitää soitella lääkärille ka kysellä miten jatko jos tää sama jatkuu... Kun en kyl pysty töihin, jos on migreeni useamman kerran viikossa :sad001.
 
Mulla aurallinen migreeni, mutta onneksi oon ainakin toistaiseksi säästynyt kohtauksilta nyt raskausaikana..
 
Mulla migreeni puskee viikottain ja lääkityksestä ei apua. Joten kärsittävä on. Estolääkitystä ei voi käyttää ollut samassa kun mun verenpaine lääke
 
Kuulin, että Panacodia sais käyttää raskausaikana....? Täytyy varmistaa viel lääkäriltä ja jos sais reseptin siihen, jos se vaikka auttais.
 
Mulle on kirjoitettu Panacodia pahaan ärsytysyskään. Kolmiolääkehän se on, mutta lääkärit (2kpl) vakuutti sen olevan turvallinen (ainakin minun tapauksessani). Pyysivät mua miettimään myös, että mikä on hyöty-haittasuhde mielestäni eli että onko vaivasta parempi kärsiä (ei voi olla sekään sikiölle hyväksi) kuin hoitaa pois. Näillä perustein söin Panacodia kuurin ja se auttoi, mikä helpotus oloon!
 
Viime raskaudessa sain työpaikkalääkäriltä sellaisen "off the record"- vinkin, että kohtauksen tullessa Panacod, kuppi mustaa kahvia ja tollainen monivitamiiniporetabletti, mut ei oo tullut kokeiltua.. Kohtaukset alkaa nykyisin niin salakavalasti, ja sit jo oksennankin täyttä häkää, et eipä mikään lääke kyllä pysyis alhaallakaan.. Panacod ei oo myöskään aiemmin sopinut mulle (menee pää ihan sekaisin)..
Mulla on ollut kohtauslääkkeenä toi tollainen nenäsumuteampulli ja relert, mut kumpaakaan ei saa käyttää.
 
Mulla on. Syön estolääkkeenä metohexalia (verenpainelääke, pienin annostus, ei juurikaan apua). Kohtauksiin sumatriptaania (nenäsuihke, tabletit), särkylääkkeenä panadol+panacod (reilu annos heti kärkeen) ja jos ne ei auta, niin nyt 2.kolmanneksella saan ottaa buranan (800mg). Ja en todellakaan pysty kohtauksia vaan kärsiä. Oon käynyt kerran terveyskeskuksessa hakemassa piikkiä ja tippaa, kun kohtaus äityi pahaksi.
 
Miulla oli estolääkkeenä Triptyl ja Klotriptyl joista jälkimmäisen jouduin lopettaa jo heti raskauden alussa.
 
Mammamaria: Oot siis saanut ottaa tota Sumatriptania kohtauksiin? Mulla on ollut se imigranin sumute, ja viimeksi lääkäri sen ainakin kielsi (2012-13). Täytyy varmaan käydä lääkärillä uudemman kerran kyselemässä noista kohtauslääkkeistä, josko saisi jonkun täsmälääkkeen varuille..

Viimeksi tosiaan sain jo alkuun ohjeen, että yhteys sairaalaan ja tipalle, jos kohtauksia tulee (kun ei lääkkeet olleet ennen raskauttakaan kohtauksiin auttaneet, ja olin aina loppujen lopuksi tiputuksessa). Nyt on vaan tätä lusittavaa vielä se noin 25vkoa jäljellä ja kohtauksia ollut jo enemmän kuin viime raskaudessa, ja tosiaan kaksin paljon viikkoja pojan kanssa keväällä, niin tippaan menokaan ei oikein onnistu noin vaan..
 
Joo saan ottaa ja ihan "tuoreilla luvilla" useemmaltakin lääkäriltä (työterveyslääkäri, neuvolalääkäri ja terveyskeskuslääkäri). Sumatriptaania saa ottaa, mut esim. migardia ei. Sitäkin reseptillä siis. Ainakin luin ton sumatriptaanin tuoteselosteen tai mikä onkaan ja sielläkin lukee, ettei lääkkeen ole havaittu aiheuttavan epämuodostumia. Aika tarkkojahan noista varsinkin lääkefirmat ovat.

Oiskin niin, et joku kahvi, sokerishotti ja panadol tähän auttas.
 
Mulla on todella aktiivinen(yli16 kohtausta/kk),auraton migreeni. Itsellä raskauden alusta asti n. 1x/vkossa kohtauksia, johon käytin sumatriptaani 50mg.
Rv7 alkoikin sitten kunnon kohtaussuma, migreeni laukesi koko ajan uudelleen, 2 viikon ajan. Ensimmäisinä kolmena päivänä otin sumatriptaanin kohtaukseen, mutta kun migreeni vain uusiutui, en uskaltanut enää täsmälääkettä käyttää ja sitten vaan kärsin kivuista. Rv8 menin tk-lääkärille, joka luki jostain suosituksista, että sumatriptaania saisi käyttää alkuraskauden aikana 3x ( olin jo triplannut käyttömäärän tuohon mennessä). Tk-lääkäri lähetti mun sairaalan päivystykseen "tippaan", johon en kuitenkaan päässyt. Sairaalan päivystävä lääkäri määräsi otettavaksi kohtaukseen sumatriptaanin (50g) ja 1g panadolin???!!
Lääkäri ei kuitenkaan "antanut lupaa" käyttää kohtauksiin jatkossa tuota täsmälääkettä, vaan pyysi odottamaan neurologin konsultaatiota ko.asiassa, jota sainkin sitten odottaa viikon. Migreenit jatkuivat heti sairaalasta päästyäni, seuraava kohtaus alkoi vielä samana yönä..
Neurologin kanssa mulla oli siis puhelinaika viime tiistaina ja multa kiellettiin ainakin kaikki lääkkeelliset hoidot mm. Estolääkkeetkin, paitsi panadolin käyttö. (Panadoliakaan ei saa käyttää säännöllisesti mahd.maksavaurion ja lääkepäänsäryn takia).
Joten hyvin on ristiriitaista tietoa monelta lääkäriltä saa..
 
Niinpä! Eihän se olis "ongelma eikä mikään", jos menis kahvikupposella, nallekarkeilla ym ohi :grin

Mutta siis, Uhh, ihanaa, on asiat menneet eteenpäin! Täytyypä heti huomenissa soittaa lääkäri ja pyytää resepti.. Kummallista et voi näin "innoissaan" (lue: äääärimmäisen helpottunut) olla jostain lääkkeestä :grin Edes se tieto, et on olemassa joku, millä se tarpeen tullen menee ohi, helpottaa kummasti!
 
Ugh. No voihan sentään :sad001 Kyfi, käy kyllä todella sääliksi sinua, kuulostaa tosi karseelta tilanteelta :hungover: Todella toivon, että vielä löytyisi lääke, jolla saisit helpotusta!
 
Joo ei tähän noi lääkkeetkään tunnu oikein aina auttavan. Kyl miltei mitä vaan on valmis kokeilemaan, et tästä pääsis eroon. Ainakin mulla kohtaus lamauttaa koko päiväksi ja sit just tuo uusiutuminen, niin mullakin lääkärikeikan jälkeen uusi tietty samana iltana. Ihan mahtavaa.

Parasta on tietty olla kotona kahestaan alle vuodenikäisen lapsen kanssa ja tätä koittaa hoitaa siinä kohtauksen aikana. Huh huijakkaa!
 
Takaisin
Top