Raskaus ja migreeni?

Nanna-

Satasella mukana keskusteluissa
Onko kenelläkään kokemusta migreenistä raskausaikana? Onko loppunut/alkanut raskaana ollessa? Onko voimistunut tms? Kestääkö migreenistä toipuminen kauemmin?

Itselläni ei ole ollut yli 5 vuoteen migreenikohtausta ja eiköhän pari päivää sitten iskenyt kauhein migreeni ikinä! Ja tätä on kestänyt 3 päivää jo.. Onneksi nyt on jo helpottanut silleen, että vain valot aiheuttavat särkyä ja huonovointisuutta (eikä tämä koneella istuminen ainakaan helpota :D). 

Eli olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksistanne niin tietää vähän että mitä odottaa omalla kohdalla :)
 
Heippa, ilmoittaudun migreenikerhoon! Valitettavasti.. ;)

Mulla oli alkuraskaudessa kaksi maailman kauheinta migreenikohtausta, kestivät noin kaksi tai kolme päivää. Erikoista niissä oli tavalliseen verrattuna se, että ne alkoivat kuin salaman iskusta, ennakoivia oireita ei ollut oikeastaan yhtään.

MUTTA migreenit jäivät alkuraskauden jälkeen, ja lopun raskauden sain olla ilman migreenikohtauksia :) Nyt tytär on reilut 2,5 vuotta, eikä tässä ajassa ole ollut kuin pari hassua kohtausta! Raskautta ennen migreenejä oli lähes viikottain, ja syksyisin jopa puolet viikosta meni migreenissä.

Ikävä vaiva tämä migreeni, onneksi yleensä raskausaikana migreenit vähenevät jolleivat katoa kokonaan! Toivottavasti sullakin käy näin!
 
 
mun tyttö tulee sunnuntaina vuoden ikään eikä mulla ollu raskausaikana migreenikohtauksia ja synnytyksen jälkeenki vain lihasperäistä päänsärkyä. aikaisemmin migreenikohtauksia tuli huonosta nukkumisesta, huonosti ajoitetuista ruokailuista, alkoholista ym. alkoholin jätettyäni kohtauksetki väheni, mut ainaki kerran parissa kuukaudessa tuli kunnon migreenikohtaus. mulla on ollut täsmälääkitys, mutta nyt ei ole tarvinnut sitäkään, kun panadol on riittänyt päänsärkyyn :)
 
Mulla on migreenejä, joiden takia oon jo useamman vuoden käyny askupunktiossa vuosittain kolmen kerran sarjoissa. Nyt alko taas tulla migreenikohtauksia muutama peräkkäin, ja oli pakko ottaa kohtauslääke. Niinpä siis hakeuduin taas akupunktioon. Sen jälkeen jäi taas kohtauket pois. Soitin teratogeeniseen tietopalveluunki ja kysyin et mitä lääkkeitä voi raskausaikana käyttää, kun panadol ja panacod ei auta. Viikkoja nyt siis 18. Toivon et loppuaika menee ilman yhtäkään migreenikohtausta. :)
 
Miramaria: Joo toivottavasti tämä migreeni olis vaan joku alkuraskauden vaiva. Toisaalta mulla on nii vähän muita vaivoja ollu tässä raskaudessa niin kai sitä on pakko jostain edes kärsiä :D Luulin vaan, että mulla tää migreeni olis jo taakse jäänyttä elämää kun tosiaankaan ei oo ainakaan yli 5 vuoteen ollu! Oikeestaan voi sanoa, että nyt vasta pää rupeaa tuntumaan taas omalta, että pitkäkestoinen kyllä ainakin oli :)
della_79: Melko tasaista ja säännöllistä mun elämä on, tosin nyt olen työharjoittelun takia joutunut heräämään kolmisen kertaa viikossa puoli 6 ja niin aikaiset herätykset ei varsinkaan tän raskausväsymyksen kanssa sovi yhteen et voihan se olla ainaki yks aiheuttaja :(
Minttu32: Meillä lääkäri soitti neurologille asti ja kysyi myös, että eikö olisi mitään mitä raskaus aikana voisi ottaa helpottamaan tätä migreeniä. Neurologi oli vain sanonut, että lepo ja kylmä on ainoat turvalliset, jota voi yrittää. Oli jopa sanonut, että ei suosittele panadoliakaan, koska sen vaikutuksia ei ole niin selvästi tutkittu. Toinen lääkäri taas sanoi että on turvallista ottaa panadolia...
 
Minä olen nyt rv 38+3, onneksi jo loppusuoralla.. Minulla ei alkuraskaudesta vaivannut migreeni ollenkaan, luulin että kuulun niihin onnellisiin jotka ei raskausaikana migreenistä kärsi ollenkaan! Mutta eipä vaan, 3 viikkoa sitten tuli ensimmäinen kohtaus.. joka jatkuu edelleen. Olen siis kärsinyt lähes kuukauden jo migreenistä, eikä mitään voi tehdä. Ihan suoranaista helvettiähän tämä on kun en siis todellakaan ole myöskään nukkunut kunnolla koko migreeniaikana (herään valovilkkeisiin ja sitten oksennan..). Minut on jo kaksi neurologiakin tutkinut, mutta kumpikaan ei suositellut MITÄÄN lääkkeitä, vaan suosittelivat synnytyksen käynnistystä että saisin otettua täsmälääkkeet. No siihenhän taas ei synnärillä suostuttu ollenkaan, ja loppujen lopuksi synnärillä on se päättävä lääkäri. Eli kidun siis loppuun saakka tämän tuskan kanssa. Koko ajanhan se menee pahemmaksi jo unenpuutteen vuoksikin. Minulle on määrätty sekä panadolia että panacodia ja lisäksi vielä nukahtamislääkkeitä.. Mielestäni hassua että näillä viikoilla lääkärin mielestä on parempi tehdä lapsesta lääkeriippuvainen kuin käynnistää synnytys.. Mutta minähän en sitä päätä. Lisäksi minulle olisi annettu lupa ottaa sumatriptaania ja kokeilla sillä, mutta koska aiemmin (ennen raskautta) sain hengenahdistusta kyseisestä lääkkeestä niin en oikeasti uskalla sitä ottaa. Pisti se lekuri reseptin kouraan vaikka sanoin etten uskalla johtuen tuosta hengenahdistuksesta.. Mutta alku- ja keskiraskaus meni loistavasti, loppuun asti ilman migreeniä en kuitenkaan selvinnyt. toivottavasti muut ei joudu tästä "kestomigreenistä" kärsiä, ottaisin mieluummin 3 synnytystä kuin tämän monen kuukauden tuskan!!!
 
Voi kauheeta mitä oot joutunut kestämään! :( Itse olin aivan kuollut jo muutaman päivän jälkeen et en voi kuvitellakaan mitä oot joutunut kestämään! On kyllä kumma ettei ne voinu yhtään aikaistaa synnytystä jos kaikki vauvalla kuitenkin hyvin oli. Melko voimattomia nuo lääkärit ja neurologit ovat raskaus aikana kun mitään ei voi ottaa kun mikään ei ole varmasti turvallista sikiölle. Toisaalta meillä yks lääkäri sanoi ettei se jatkuva kipu hyväksi oo sikiöllekään. Toivottavasti synnytys käynnistyy sulla pian. Voimia ja jaksamisia sinne!:)
 
Mielenkiintoista, miten erilaisia ohjeita eri lääkärit antavat. Itse kärsin vaikeasta migreenistä ja hieman kauhuissani olen kun lääkearsenaali on rajoitettu raskauden vuoksi. Kahdessa edellisessä raskaudessa en tosin juuri migreeneistä kärsinyt.

Syön estolääkkeenä Triptyl 50mg x 1ja tätä on tarkoitus jatkaa läpi raskauden (olen siis neurologin hoidossa) Kohtauksiin hän neuvoi ottamaan ensisijaisesti Panacodia ja mikäli se ei auta, niin voi ottaa triptaanin (Zomig 2,5). Triptaaneja en ole joutunut nyt käyttämään, mutta muutaman Panacodin olen ottanut.
Edellisten raskauksien aikana (2000 ja 2003) pärjäsin kelvollisesti neuvolan th:n vinkillä ottaa kohtauksen alkaessa 500mg parasetamolia, 500mg ASAa ja 1 kofeiinitbl emoticon

Oli miten oli, helvetillinen sairaus tämä on ja valitettavasti tuntuu siltä, etteivät migreenin invalidisoivaa särkyä ymmärrä kuin toiset siitä kärsivät, niin vähättelevästi siihen usein suhtaudutaan. emoticon
 
TestaRossa: Sanopas muuta! Ei tätä voi ymmärtää ellei itse kärsi. Aika jännä, että teillä tuollainen suhtautuminen :o Meillä kun tk lääkäri soitti neurologille, sanoi neurologi ettei oikeen mitään voi tehdä kun ei ole mitään mikä olisi täysin varmasti turvallista sikiölle. Mutta kaitpa eri lääkäreillä on eri näkemykset :)
 
Joo, todellakin näyttää suhtautuminen ja näkemykset vaihtelevan kovasti lääkäreittäin. Itse meinasin luottaa lääkäriini, hän on erikoistunut nimenomaan migreeniin ja tekee paljon mm. lasten migreenitutkimuksia.
Estolääkitystä yritin heti raskaudesta tiedon saatuani varovasti purkaa pois, mutta se aiheutti heti jatkuvan päänsäryn. Lääkäriltäni asiasta kyselin, niin hän vakuutti minulle, että tuo 50mg/vrk Triptyliä on niin pieni annos, ettei siitä ole sikiölle haittaa.

Aika pitkälle aion kyllä ihan vaan kärsiä kohtauksen yllättäessä, Panadolista kun ei minkään valtakunnan apua ole. Kuitenkin minua ainakin helpottaa jo tieto siitä, että voin jotain ottaa jos on aivan pakko emoticon
 
TestaRossa: Luin ammattilaisten käyttämältä sivustolta Triptyl 50mg eli lääkeaine läpäisee istukan ja erittyy äidinmaitoon. Ihmisillä sen ei tiedetä aiheuttavan sikiövaurioita. Varmuuden vuoksi Triptyl-hoidosta on syytä pidättäytyä raskauden ja imetyksen aikana, mikäli se on vain mahdollista. Siellä luki myös,että on syytä käyttää pienintä mahdollista annostusta, joka auttaa. Panacodia ei saa käyttää viimeisen raskauskolmanneksen aikana, koska se voi aiheuttaa lapselle riippuvuutta ja hengityslamaa. 
Että sellaista tietoa :) Lääkkeethän voivat olla turvallisiakin, mutta siinä on aina se että onko valmis ottamaan sen riskin :(
 
Nanna- Juu, nuo on tullut tankattua, jo ammattinikin puolesta ja kovasti olen noita lääkitysasioita pohdiskellut. Tuosta Triptylin annostuksesta juuri neurologin kanssa puhuttiinkin, normiannos on yleensä kuulemma 250-300mg/vrk ja hän oli sitä mieltä, että tuo minun 50mg/vrk on turvallinen. Tosin yritän kyllä purkaa sitäkin vähää pois, kunhan vaan migreenitilanne pysyy jotenkin aisoissa.
Panacodia ei tosiaan loppuraskauden aikana suositella ja muutenkin koko raskauden aikana tietysti mahdollisimman vähän, niinkuin muitakin lääkkeitä. Tärkein tehtävähän lääkärillä on tietojensa perusteella arvioida kummat on suuremmat, lääkkeen haitat vai sillä saavutetut hyödyt. Minulla migreeni pahaksi päästyään usein kroonistuu päivien, jopa viikkojen mittaiseksi kärsimykseksi joka päättyy sairaalaan ja tiputukseen.
Useimmilla ihmisillä kuulemma raskaus helpottaa migreenioireilua ja niin kävi minullakin edellisissä raskauksissa, toivottavasti meillä kaikilla pysyy tilanne hallinnassa ja voimme nauttia raskaudesta turvallisin mielin =)
 
Takaisin
Top