raskaus ja masennus

Täällä lähestyvä h-hetki on aiheuttanut kovasti päänavaivaa, kun tuntuu että toi pääkoppa keksii kaikkea mahdollista mietittävää ja pelättävää. Tähän saakka raskaus mennyt sekä fyysisin että psyykkisin osin tosi hyvin, mitä nyt viime aikoina ollut aivan kamalia mielialanvaihteluita ja parisuhde kiristänyt aika ajoin. Tähän asti jotenkin jaksanut ajatella aina positiivisesti, että kaikki asiat menee hienosti ja että minusta tulee hyvä äiti.

Nyt kuitenkin jostain syystä on alkanut epäillä omaa jaksamistaan ja kauheesti mietityttänyt, että mitä jos ei jaksakaan pienen vauvan kanssa. Tuleeko minusta huono äiti, rakastanko lastani, kestääkö parisuhde, ymmärtääkö minua kukaan ja uskallanko myöntää kellekään, jos alkaa ahdistaan...Hirveesti tämmösiä kysymyksiä pyörii mielessä ja vaikka ajatteleekin, että noi kaikki kuuluu asiaan , niin silti ne ahdistaa ja pyörii jatkuvasti päässä. Kovasti oon puhunutkin läheisten kanssa kaikista tuntemuksista, mutta ei sekään tunnu auttavan. välillä on tosi hyviä hetkiä, mut sit taas alkaa mietityttään.

Välitän jo nyt yli kaiken tästä lapsesta ja odotan kovasti hänen tuloaan, mutta kaikki uusi pelottaa valtavasti[&:]Miten elämä muuttuu ja miten minä muutun?
Sisimmässäni tiedän, että pärjäämme hienosti, mutta jotenkin en kuitenkaan siihen luota. Nää ajatukset on välillä niin turhauttavia. Toki myöskin jännittää, kun pian on aika lopettaa paniikkihäiriö lääkitys synnytyksen ajaksi. Mietin sitäkin, että kuinka sen kestän ja miten synnytyksen jälkeen voin henkisesti ja tarvitsenko mahdollisesti sen jälkeen lääkityksen takaisin.

Neuvolassa yritin puhua, että monet asiat mietityttäneet, mutta eivät kerinneet kuuntelemaan, kun tekivät vaan niitä mittauksiaan. Terkka löi sit käteen tommosen esitteen ensiperheiden tukityöstä ja sinnehän minä sit soittelin. On siis tämmönen tukipaikka ja heidän tarkoituksenaan on auttaa uuden elämäntilanteen kanssa ja tarjota keskusteluapua koko perheelle. Sinne saavat siis ottaa yhteyttä ihan kaikki ensimäistä lastaan odottavat ja on ilmaista. Ei siis tarkoita, että joudutaan mihinkään erityissyyniin, tätä kun meidän on ollut vaikea ymmärtää. Tulevat meille nyt ekaa kertaa ens viikolla ja sit kuulemma mietitään, että onko heistä meille mitään hyötyä. Mies ei hirveesti innostunut ajatuksesta, mutta suostui kuitenkin kokeilemaan. Mikään pakkohan tuohon ei velvoita ketään ja voidaan lopettaa koska vaan. Tukisuhdetta on myös mahdollista jatkaa, kun lapsi on syntynyt. Mulle oli jotenkin tosi korkea kynnys soittaa sinne, kun mä jotenkin ajattelen helposti, että nyt mä oon epäonnistunut odotuksessa, kun kelailen kaikkia juttuja ja haluan niistä keskustella. Odotuksen kun usein ajatellaan olevan pelkkää positiivista. Mut ehkä toikin ajatus pikku hiljaa helpottaa, kun tajuaa, että kaikille tämä on iso muutos elämässä eikä se oo ihmekään että välillä asiat mietityttää ja pelottaa.

Onko muita jotka olis nyt alkaneet pyöritteleen tämmösiä juttuja/onko teilllä kokemusta tommosista tukijutuista??

Turkoosi meinaatko lopettaa ton cipralexin käytön synnytyksen ajaksi?
Mulla on ollut stressi myös siitä, että ehdinkö ajoissa lopettaa lääkettä (mulla siis citalopram 10mg), kun vauvalle kai saattaa tulla vierotusoireena jotain ohimeneviä, joskin lieviä oireita. Ei millään haluaisi että vauva joutuu mistään kärsimään...Puhu lääkäri tosiaan, että lopetettais siinä viimesen kuukauden aikana, mutta mitä jos syntyykin aiemmin. Voi apuva[&:]

Positiivista mulla on ollut onneksi se, että mieliala on kuitenkin pysynyt suht korkeella ja pirteenä. Päivittäin jaksaa touhuta ja suunnitelle kaikkea. Se nyt vaan on tuo ajatuslinja, mikä jumittaa..Voi voi kun osaisi luottaa asioiden sujuvan omalla painollaan..

Tsemppiä kaikille mammoille täällä ja toivotaan että kevätaurinko toisi mukavia uusia tuulia meille kaikille!!!
 
Turkoosi meinaatko lopettaa ton cipralexin käytön synnytyksen ajaksi?

En meinaa. Hoitava lääkäri on ollut sitä mieltä että ei lopeteta, koska lääkettä tarvitsen. Nyt siis 5 mg, mutta lupa nostaa välittömästi 10 mg:aan jos tarvetta tunnen. Musta on hienoa, että äidin olo tunnustetaan tänä päivänä ensisijaisen tärkeäksi. Hulluahan se olisikin, että jo valmiiksi huonoa oloa alettaisiin repiä tietoisesti alaspäin.

Lääkärin kanssa on ollut puhetta mahdollisista vieroitusoireista, mutta oman toimintakykyni säilyttämiseen verrattuna ne on nähty pienempänä riskinä. Myös puolisoni on vahvasti samaa mieltä. Mua on myös lohdutettu sanoen, että vauva kärsisi paljon enemmän äidin poissaolosta.

Samanlaisten huonommuuden epäilysten kanssa painin kuin Anelse. Mua on lohdutettu paljon, että on ihan tavallista kaikilla odottajilla. Itsellä on valitettavasti jäänyt omilta vanhemmilta saamatta vanhemmuutta, jota olisin tarvinnut. Joudun nyt miettimään, mitä äitiys on. Oma saamani malli on karkeasti sanottuna siisteyttä, järjestystä ja suorituksia. Se mitä omalle lapselleni haluaisin äitiyden olevan on läsnäoloa, kuulemista ja hyväksymistä.
 
Turkoosi itselläni samat asiat olleen viimeaikoina mielessä, nimittäin mitä se äitiys on. Mitä voin lapselleni tarkota? Enkä tarkoita nyt mitään rahaan liittyvää, vaan jotain paljon tärkeämpää. Minä olen asunut koko ikäni isäni kanssa, n.4 vuotiaasta asti jolloin vanhempani erosivat. 2 vuotta minua nuorempi veljeni jäi äidille ja minä halusin ehdottomasti isän luo asumaan. Ja hyvä niin! Oma äitini on ollut ja on nykyäänkin KAMALA. Varhaisimpia lapsuusmuistojani äidistä onkin sellaiset, jolloin olen viikonloppukylässä äidin luona ja aina aamuisin kun veljeni kanssa heräsimme, emme saaneet tulla ulos lastenhuoneesta, emmekä meteilöidä millään tavalla tai äiti tuli ja huusi kuin mielipuoli että HÄN NUKKUU! Koita siinä sitten leikkiä päästämättä ääntäkään ja voi sitä pelkoa jos legotorni vahingossa kaatuikin... Ja erään kerran muistan, kun olin äidin luona yökylässä, heräsin keskellä yötä siihen että veljeni itki kuin viimeistä päivää (olin siis pakostakin tosi pieni, koska veljeni oli vielä pinnasänkyikäinen) Menin hakemaan äitiä, mutta äiti ei ollut kotona! Veljeni itki ja itki ja itki ja minä olin ihan paniikissa myös kun tajusin että olemme kahdestaan. Onneksi naapurin täti tuli ovikelloa soittamaan, oli ihmetellyt miksi lapsi on huutanut niin pitkän aikaa. Että tälläinen äiti pienille lapsille. Myöhemmin, kun olin teini-ikäinen jo, hän haukkui mut oikeestaan joka asiasta, milloin olin liian läski, milloin oli liikaa finnejä, milloin vaan muuten vaan huono. Ja kun esittelin ekan poikaystävän, äitini haukkui minut huoraksi ja ettei siinä iässä vielä seurustella. Hän myös repi minua tukasta, sylki naamalleni ja kerran potkaisi minua kun olin teini. Äitiä saa myös aina hävetä, ihan minulle ventovieras mies tuli kerran sanomaan baarissa että "Kato Piian tyttö! Annatko yhtä helposti ku äitees?" Ei ihmekään että nykyisin pikkuveljeni on täys nolla, dokaa ja elää sossun avustuksilla, asuu isäni nurkissa eikä siis tee mitään... Säälittää [&o] Onneksi isäni on aivan ihana, on aina ollut ja tulee aina olemaan...
Tähän asti en ole oikeastaan kaivannutkaan mitään äiti-tytär suhteita vaikka olenkin nähnyt monilla ystävilläni ihania äitejä. Mutta nyt, kun olen itse raskaana ja vieläpä kun ilmeisesti tyttö on tulossa, nämä asiat ovat palanneet mieleen ja olen tuntenut jopa suurta haikeutta koska en itse tiedä mitä se äidin ja lapsen välinen rakkaus on. Olemme viettäneet paljon viikonloppuja anoppilassani, ja sekin osaltaan "pahentaa" tätä oloa, koska anoppini on aivan ihana! Hän on aivan upea äiti miehelleni ja on aina ollutkin. Huolimatta siitäkin että mieheni isä kuoli kun mieheni oli 7 vuotta vanha. Minua anoppi kohtelee kuin tytärtään, ja välillä meinaakin tulla kyyneleet silmiin se on jotenkin niin hellyyttävää (tämäkin äärimmäisen kummallista, en ole koskaan ollut herkkä enkä varsinkaan itkuherkkä! Syytän raskaushormooneja...) Kerran kysyinkin mieheltäni ihan leikkimielisesti, että olenhan ainoa nainen jota hän rakastaa, ja hän oli hetken hiljaa tuumivaisen näkösenä ja sanoi että "et, sä et oo ainoa nainen. Mutta sä oot ainoa alle 50 -vuotias nainen jota rakastan, koska äiti ja mummo on jo iäkkäitä". Tosi sulosesti sanottu [:)]

Mutta tähän päivään. Äitini innostui kun kerroin olevani raskaana ja kyseelekin vointiani vähän väliä ja auliisti kertoo omista odotuksistaan ja synnytyksistään jne. mitä vain olen kysynytykin. Minusta oli vain niin raivostuttavasti sanottu äidiltä, kun kysyin että pitäskö hänen äidilleen kertoa, äiti sanoi. "Hän oli aina todella huono äiti, myöskin nykyään. Mutta ihan miten haluat." Onko tämä siis jotenkin perinnöllistä? [&o]
Onko meidän äidin puolella kaikki naiset olleet huonoja äitejä? Tulenko minäkin olemaan? Nämä ajatukset ovat siis menneet niin pitkälle että tunnen itseni äärimmäisen masentuneeksi, jota en kai ole ollut koskaan aikaisemmin. Nämä tunteet on ihan uusia, ja jotenkin pohjattomia. Kun mieheni aamuisin lähtee töihin, jään yksin kotiin märehtimään näitä ja tulee märistyä lähes päivittäin. Oon varmaan hölmö, kun ei mulla oikeasti ole ongelmia, en siis kai ole oikeasti "masentunut", oli nyt vain pakko päästä jollekin purkamaan näitä ajatuksia. Miehelle olen kyllä kertonut, mutta hän ei oikein ottanu mua tosissaan ja sanoi vain ettei osaa edes kuvitella että minusta tulisi samanlainen äiti lapselleni. ARGH! En tosiaankaan haluis märistä neuvolatädille näistä asioista, mutta tuntuu että räjähdän jos en saa keskustella jonkun kanssa, joka ottaa mut tosissaan [:@] Kiitos ja anteeksi tästä vuodatuksesta, helpotti! [:)]
 
Durina kuulostaa kovin tutulta. Omalla kohdalla paljon on auttanut oman lapsuuden läpikäyminen sekä ammattilaisen kanssa, että vertaistukiryhmässä. Vertaistuki ehkä vielä parempaa, kun tuntuu, että toiset ymmärtävät puolikkaastakin sanasta.

Se on kyllä jännä, miten vanhempien kohtaaminen herättää jotain hyvin syviä lapsuudessa olleita tunteita. Eikä järjen kanssa noita voi selittää. Tai aina voi selitellä, mutta tunteeseen ei välttämättä auta. Olen aina "ymmärtänyt" vanhempiani. Eivät ole voineet kauhalla antaa, kun eivät itsekään ole kuin (pikku)lusikalla saaneet. Yritän olla silti mitätöimättä omaa kokemustani - vaillinaista vanhemmuutta.

Tiedän, että juuri raskaus ja äidiksi tulo aktivoi näitä tunteita. Se että näistä puhuu, tulee tietoiseksi ja taas kerran puhuu, auttaa. Toivottavasti sinuakin Durina. Hoida ja huolehdi itsestäsi ja vertaa sitä milla tavalla olet erilainen kuin äitisi. olet ajatuksissani. Tsemppiä!
 
Durina: Hyvä, että tänne kirjoitit, kun puhuu tai kirjoittaa, niin silloin käsittelee asioita. Ensimmäinen askel muutokseen on se, että tiedostaa haluavansa jonkin asian olevan erilailla kuin aikaisemmin. Muutoksen tekeminen ei ole koskaan helppoa, mutta se ei ole koskaan myöskään myöhäistä. Mutta niin, omien vanhempien virheitä ei tarvitse toistaa, vaan voi olla ihan omanlaisensa vanhempi.

Mun mielestä voi ihan hyvin kysyä keskusteluapua neuvolasta tai vertaistukiryhmistä, kuten Turkoosi sanoi. Ei se oo mitään ruikuttamista tai valittamista, että asioita miettii, vaan vastuun ottamista. Suomalainen asenne on vaan sellainen, että itse pitää itsekseen selvitä kaikesta. Minä kävin pohjalla sen asian kanssa, että pidin kaiken vaikean itselläni, enkä puhunut siitä kenellekään. Sitten väsyin henkisesti niin totaalisesti, etten vieläkään ole siitä täysin toipunut.

Lisäksi jostakin luin kerran sellaisen lauseen, että riittävän hyvä vanhemmaksi. Eikös se ole niin, että jokainen meistä on yksilö, jokainen vanhemmuus/ lapsisuhde on erilainen ja se muotoutuu lapsen ja vanhemman temperamentin mukaisesti vuorovaikutuksessa. Tietysti vanhempi on alkuun ohjailevana osapuolena, mutta myös vanhemmaksi kasvetaan lapsen kehittymisen myötä, ei voi olla täydellinen vanhempi lapsen syntyessä. Täytyy olla itselleen armollinen ja antaa itselleen aikaa kasvaa vanhemmaksi. Vaikka itseäni välillä huolettaa se, millainen vanhempi minusta tulee, niin tiedän jo nyt, että rakastan tuota masussa kasvavaa ihmettä valtavasti, enkä halua mitään pahaa hänelle aiheuttaa. Samalla kuitenkin tiedän, että en voi olla aina läsnä lapsen elämässä ja estää häntä kohtaamasta kaikkea pahaa, mitä maailmassa on. Tärkein asia on mielestäni kanssa se mitä Turkoosi sanoi: läsnäolo, kuuleminen ja hyväksyntä. Se, että lapsi tietää olevansa turvassa kotona ja voivansa olla siellä oma itsensä ja uskaltaa puhua, eikä sulje pelottavia asioita sisäänsä, niin kuin itse olen ankaran isän ohjauksessa tehnyt. Vanhemmat on se tuki ja turva, minne voi aina palata, jos elämä liikaa heittelee.

Jaksaminen: Täällä myöskin iso huolenaihe. Tosiaan olen uupumuksen ja masennuksen takia ollut välillä niin väsynyt, etten ole jaksanut kiinnostua tai motivoitua yhtään mistään muusta kuin nukkumisesta. Pelottaa aivan kamalasti, että mitä jos samanlaisia uupumusjaksoja tulee vielä lapsen synnyttyä. Toki itsellä on siihen vielä aikaa, mutta silti. Samalla pelottaa, että mitä jos en jaksa valmistautua lapsen tuloon ollenkaan. Toisaalta, kun olin syksyllä kuntoutuksessa, niin siellä oli myöskin masennuksesta kärsivä naishenkilö, jolla omia lapsia. Hän kysyi, että milloinkas aion lapsia tehdä. Kun sanoin, että en tiedä jaksanko niiden kanssa, niin naishenkilö sanoi, että kyllä sitä lapsen kanssa jaksaa. Lapsi tuo kuulemma niin paljon elämään. Tähän haluan uskoa. Että sisältöä tulee[:D]. Samalla tiedostan kuitenkin, että ei lapsi perheen arki ole mitään ruusuilla tanssimista. Tiedostan, että myöskin tarvitsen apua sekä suunnittelussa, että omassa jaksamisessa. Täytyy vaan osata pyytää sitä apua, että saa myös omaa aikaa, huolehtia omasta jaksamisesta ja sanoa ääneen, jos tuntuu ylivoimaiselta. Mutta kait se elämä muotoutuu omalla painollaan. Toivottavasti. Vielä kun tämän kaiken muistaisi käytännössä[:D]

MLL:n sivuilta löytyy kaikenlaista tietoa ja opastusta vanhemmuuteen.:

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/vanhemmaksi_kasvu/

http://mll-fi-bin.directo.fi/@Bin/b142d2854b7fa2d624df71bb9863cbd1/1267777528/application/pdf/11644168/JKK_Vuorovaikutus_TK_lyhyt_pieni.pdf
 
Takaisin
Top