raskaus ja masennus

Miilo

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Terve!

Onko kukaan sairastanut masennusta raskauden aikana? 
minulla todettiin masennus (ahdistus ja paniikki) puolisentoista vuotta sitten. kävin terapiassa ja söin lääkkeitä ja niistä kummastakin oli paljon apua. nyt olen puolisen vuotta pärjännyt hyvin ilman lääkkeitä ja voinut erittäin hyvin.
ikävä kyllä olen taas saanut pieniä ahdistuskohtauksia ja huomaan ärsyyntyväni erittäin helposti, ihan niinkuin ennen diagnoosin saantia. nyt mua mietityttääkin onko masennus mahdollisesti palaamassa vai onko tämä kaikki raskaushormoonien syytä?
onhan tässä vastoinkäymisiä ollut esim isän kuolema ja km joten ei se masennus ihan puun takaa tulisi. mutta muuten olo ollut aivan mahtava, ihan yllätti nuo ahdistukset ja raivarit. en tahtoisi raskauden takia syödä lääkkeitä mutta en tiedä kestänkö itseäni jos tämä tästä pahenee.

auttakaa [:)]
 
Täällä toinen. Masennusta minullakin. En ole vielä käynyt lääkärissä asian takia, mutta joskus nuorempana olen sairastanut masennuksen, niin tunnistan oireet. Kaikki ärsyttää ja mikään ei kiinnosta. Näen unia joissa läheisiäni kuolee joka toinen yö ja ajattelen päivittäin, että "mitä jos äiti kuolee ennen kuin lapsi kerkeää syntyä.... Mitä jos mies kuolee".

Minäkin olen miettinyt, että onko tämä raskaushormoonin aikaansaannosta vai onko masennus uusinut tai kenties molempia?

Minulla myös syitä. Parisuhde ei ole parhaimmassa jamassa, eli ajoitus raskaudelle ei ole maailman paras. (Mutta onneksi kumpikin lapsen haluaa). 
Kumpikaan ei olla päästy yli ensimmäisen raskauden keskenmenosta ja tämä näkyy sitten siinä, että kumpikin pelätään uutta km:a enemmän kuin osataan nauttia raskaudesta.

Minä en halua alkaa syödä mitään lääkkeitä. Lapsen takia ja inhosin niitä pillereitä silloin nuorempanakin. Oli helpottavaa, kun vihdoin ja viimein pääsin niistä eroon. Kyllähän ne helpotti oloa, mutta samaan aikaan turhautti, että jaksaminen oli pillerin varassa.

En minä auttaa osaa. Mutta itse ainakin aion ottaa asian puheeksi ensiviikolla neuvolassa ellen aikaisemmin jo tilaa itselleni aikaa lääkäristä tai joltakin psykologilta. Ensiviikon neuvolaikaa pidän takarajana.
 
sehän tässä onkin niin turahuttavaa kun ei tiedä onko tää masennusta vai raskauden aiheuttamaa!! minäkin olen suunnitellut että neuvolassa otan asian puheeksi. viimeistään.

minulla ei ole lääkkeitä vastaan mitään, en olisi jaksanut ilman niitä vaikka alku olikin yhtä helvettiä.

mulla ei onneksi nyt ole muita oireita kuin nuo vittuunutmiset ja ahdistuskohtaukset. sellaista yleistä pelkoa,saamattomuutta,univaikeuksia yms ei ainakaan vielä ole. mutta pelkään kyllä että ne vielä tulee. kun vihdoin pääsi siitä pirusta eroon niin ei kyllä millään haluaisi sitä takaisin!

toivotaan et tää johtuu ihan hormoneista eikä olla tulossa hulluiksi [;)] [:D]
 
Heips!

Minulla ei ole kokemusta masennuksesta raskausaikana, mutta kaverini sairasti odotusaikana masennuksen, ensisijaisesti masennus pyritään hoitamaan lääkkeettömästi (ainakin ensimmäisen 3kk ajan) ja jos tämä ei auta niin sen jälkeen harkitaan lääkkeellistä hoitoa. Toki käytäntö voi vaihdella paikkakunnittain ja lääkärin mukaan. Ihan hyvin nuo oireet voivat johtua raskaudestakin, minullakin on mielialat vaihdelleet suuresti ja saatan suuttua ihan mitättömän pienestä asiasta, ja tässä yks päivä itkin miehelle kun olin sille raivonnut taas jostain et mistähän mä taas oikein niinku raivosinkaan sulle et ärsyttää kun hormoonit heittelee, parhaiten tuota mielialojen vaihteluja kuvaa se kun sanon et samassa lauseessa voin nauraa ja itkeä. Suosittelen ottamaan neuvolassa asian puheeksi niin he tietävät kyllä mitä tehdä asian suhteen.!

Maajo
 
sen verran alkaa jo tää olo vituttamaan et taidan jo varhaisultrassa kysästä! jos vaikka se setä vois auttaa.
 
Masennus,siinä missä muitakin sairauksia hoidetaan lääkityksellä-kannattaa ehdottomasti hoitaa ,jos on tietoinen ,että itsellään jonkin sortin vaje jonkun "hormoonin" välittymisellä.
Itse aikoinaan vahvasti kielteinen lääkkeitä kohtaan- vaan kahden rankanpuoleisen masennusjakson jälkeen oppinut ,jotta lääke on ainoa serotoniilin tuotannon tasoittaja; siis jollen ole raskaana tai imetä-ne ovat sen verran voimakkaasti minulle mielihyvähormoonia tuottavia tekijöitä,että näinä aikoina en ole lääkitystä tarvinnut.
Vaan nyt otin pilleripurkin taas kiltisti käytöön kun "enkelityttäremme rv 11" syntyi kuolleena viikko sitten. Fyysisesti voin nyt hyvin-sydän tietty suree, mutta en tunne masennuksen saavan niskalenkkiä tilanteestani; sillä puhunut,itkenyt ja yrittänyt nähdä asian valoisatkin puolet...sillä tyttömme olisi ollut rakennevaurioinen, joten oli helpotus sinänsä,että sikiö oli eloton- eikä itse tarvinnut tehdä päätöstä pitääkö sairas lapsi vai ei.
Voimia kaikille odottajille ja muillekkin aurinkoista ja valoisaa mieltä!
 
Hei vain kaikille! Niin se vain on, että masennus voi iskeä koska vain. Itselläni juuri kyseinen juttu (lievä masis+ahdistusoireet) hoidon alla ja vkoja 23. Tuli yllärinä itsellenikin, koska olen reipas ja sosiaalinen ihminen. Mutta niin vain hormonit ja tuleva suuri elämänmuutos pistivät ajatukset koetukselle. Juttelin aluksi neuvolatädin kanssa, joka ohjasi lääkärin luokse. Sain lääkkeet ja voin jo paljon paremmin. Sinnittelin pahan olon kanssa ihan liian pitkään pikkuisen takia. Nyt vasta tajuan, että apua olisi pitänyt pyytää aikaisemmin. Nyt osaan nauttia raskaudestani.
 
Lääkkeen saatuani pyysin vielä neuvoja gynekologiltani ja Teratologisesta tietopalvelusta. Lääkeni on turvallinen ja yleisesti käytetty raskauden aikana. Ainoa tavoite olisi lopettaa se ennen synnytystä, jottei vauva saa vieroitusoireita.
 
Tämä raskaus on vain vähän sellainen tabu, että kaikkien pitäisi olla vain onnellisia. Aina ei mene niin. Vaikka raskaus on usein toivottu ja ihana asia, ei se poista arjen jo olemassa olevia ongelmia. Ja onhan tämä äidiksi tuleminen ISO juttu. Hormonit saavat ongelmat joskus tuntumaan jopa pahemmilta ja laittavat miettimään vakavammin.
 
Zemppiä kaikille odottajille! Älkää aristelko jutustella neuvolatädin kanssa. Ne ovat tärkeitä juttuja ottaa huomioon tässä äidiksi kasvamisen projektissa. Ihanaa kesän jatkoa kaikille!!
 
kiitos baby 2009!!

ajattelin kyllä ottaa neuvolassa asian puheeksi vaikka olo onkin selkeästi parempi! ei siitä haittaa ole vaikka asiasta puhuisikin. ja mua ei haittaa vaikka joutusinkin taas lääkkeille ja terapiaan menen ihan mielelläni [:D]
 
Minulle neuvolassa sanottiin, että katsotaan raskauden puolenvälin jälkeen onko masennusta vielä. Voi kuulema mennä ohi.
En tiedä osasinko asiaani oikein esittää. Mutta ainakin neuvolassa tietävät.
Oma olo on ainakin nyt pari päivää ollut ihan hyvä. Välillä on mielikin ollut valoisa. Ehkä se tästä. Joskaan ei sitä voi parin päivän perusteella sanoa.
 
Hei

Myös minä olen kärsinyt masennuksesta. Jo kauan ennen raskautumista. Lääkärin kanssa on todettu, etten pärjää raskausaikana ilman lääkitystä. Kokeiltiin kyllä ennen raskautumista - huonoin seurauksin.

Nyt olen aika pienellä annostuksella ja tarkoitus oli olla viimeinen kuukausi ilman lääkettä. Lääkkeeni on ns. turvallinen lääke, mutta on todettu, että vauvat (joiden äidit ovat syöneet läääkettä), ovat voineet osin olla velttoja ja ärtyisiä.

Neuvolalääkäri totesi kuitenkin, että jos äiti oikeasti tarvitsee lääkettä ja sen pois jättäminen ei välttämättä olekaan paras vaihtoehto. Jos mieli on jo valmiiksi matalalla ja kun synnytyksen jälkeen estrogeenin taso romahtaa ja voi tällaisissa tapauksissa
johtaa synnytyksen jälkeen jopa psykoosiin, joka vaatii sairaalahoitoa. Eli enpä tiedäkään enää miten menetellään. Tämä kuulostaa kyllä huomattavasti pahemmalta vaihtoehdolta kuin ärtynyt ja veltto vauva. Eikä vauvallekaan voi olla hyväksi olla äidistä erossa pitkään. Vähän huolestuneena siis.
 
Heippa tulitikku!

Minä oon jo muutaman vuoden ajan sairastanut paniikkihäiriötä, aikanaan ongelmana oli myös ahdistuneisuus ja lievä masennus. Liittyi tod.näköisesti 20 kriisiin ja edesmenneeseen huonoon parisuhteeseen. Akuutti tilanne saatiin muutamassa kuukaudessa hallintaan sairaalahoidon, terapian ja oikean lääkityksen avulla ja löysin taas elämäni raiteille. Mulla ehkä on suurimpana ongelmana ollut just se, että mun elimistö reagoi ihan sika helposti jännitykseen ja elämän ongelmiin. No tässä sitä on elelty normaalia elämää, mihin toki kuuluu ahdistusta ja kaikkea mahdollista, mutta normaalisti ja niistä selviää. Edelleen syön estolääkitystä pienellä annoksella, jottei oireet uusisi.

Nyt oon 28.viikolla raskaana ja edelleen syön lääkettä. Joskin raskauden alussa lääkärin kanssa vaihdettiin lääke sopivampaan ja pienennettin annosta. Lopetan lääkkeen sitten ennen synnytystä, ettei vauvalle tule mitään vieroitusoireita. Muuten vauva kasvanut hienosti ja kaikki rakenteet ym kunnossa. Lääkettä tutkittu paljon ja niinkun joku sanoikin, että joskus se on tärkeintä että myös äiti voi hyvin. Lääkkeen ei ole tutkimuksissa osoitettu vaikuttavan mitenkään sikiön kasvuun eikä lapsen kehittymisene. Eli siis vaihtoehdot kyllä punnitaan tarkkaan.

Tässä maailmassa sairastetaan kuitenkin miljoonia eri sairauksia ja joskus ne on myös osa odotusta. Joskus ajattelin niin, että voinkohan saada lapsia ollenkaan, että voidaanko nää lääkket lopettaa ja palaako kaikki jutut taas ym ym. No nyt oon tullut siihen tulokseen, että se ei minusta tee yhtään sen huonompaa äitiä, jos paniikkihäiriötä sairastan ja siihen lääkettä syön. Muutenkaan mielestäni elämässä ei kannata ressata liian pitkälle ja luoda kauhuskenaarioita tulevaisuudesta, koska milloin vaan kenelle tahansa voi sattua jotain. Eli päivä kerrallaan mä uskon etä hyvä tulee.

Se mitä raskaudenaikaisiin mieliala juttuihin tulee, niin kyllä se mieli jyrrää täälläkin, vaikka lääkettä syönkin. Eikä sen tarkoituskaan ole tehdä elämästä helppoa, joskin siedettävämpää. Alussa oli tosi ahdistunut olo, koska panikoin sitä, että apua onko musta äidiksi ja pystynkö hoitamaan lastani, masennunko synnytyksen jälkeen ym. Kunnen tajusin, että kaikki odottavat äidit todennäköisesti miettivät samoja asioita jossain vaiheessa. Eli kyllä nuo hormoonit saavat aikaiseksi ihan normaalisti kaikenlaisia ajatuksia ja tunnetiloja, mutta se on aivan normaalia. Elämänmuutos tulee oleen kuitenkin niin suuri, että olisihan se ihme, jos ei välillä ahdistaisi ja asiat mietittyttäisi. Se on sitä kasvamista ja kasvaminen tekee joskus kipeää. Mutta siitöä palkitaan maailman ihannimmalla tavalla. Puhuminen on itselle äärettömän tärkeää, ja heti jos alkaa ahdistaan niin on avauduttava. Toivottavasti sulla on neuvolassa sellanen henkilökunta, joka osaa kuunnella ja ottaa jokaisen asiat ja ongelmat yksilöllisesti. Mulle ainakin tää foorumi on ollut pelastus ja täältä saa tosi hyvää vertaistukee. Huomaa, että hei enhän mä olekaan ainoa maailmassa joka näin ajattelee[:D]

Taitaa nyt mennä vähän aiheen sivusta nää mun jutut, mutta eipä kai tuo haittaa. Hieno kuulla, että sulla on mennyt hyvin ja olet pärjännyt ilman lääkkeitä jo pitkään. Usko, että hyvin menee myös jatkossakin. Muistat vaan puhua kaikista tuntemuksistasi. Missään asioissa ei ole hävettävää ja niinku oot varmaan jo täältä huomannut, että monet ajattelee samoja asioita. Raskauden aikana monet asiat mietityttää, ja jos ahdistus tai masennus alkaa vaikuttaan sun normaali elämään, niin sit kannattaa tosissan puhua asiasta neuvolassa. Se helpottaa kummasti kun puhuu. Välillä itse miettii kovastikin, että miten sitä jaksaa henkisesti sitten kun vauva-arki alkaa ym, mutta jotenkin toisaalta toi pieni antaa niin paljon voimia, että jaksaa väkisinkin hymyillä. Minusta tulee äiti tuolle pienelle, ja olen sille niin hyvä äiti kun vaan voin ja pystyn. Enempää ei mielestäni tarvitsekaan yrittää. Se riittää että yrittää parhaansa.

Onko sulla minkälainen tukiverkko ympärillä?Itelle ainakin tosi tärkeetä, että on mies ja molempien vanhemmat, ystäviä ym jotka on tärkee osa elämää ja silloin jos tuntuu että elämä ei aina kanna, niin läheiset kyllä kantaa.

Mä toivon sulle koko sydämestäni tsemppiä ja voimia tulevaiusuuteen ja uskoa itseesi ja siihen että pärjäät varmasti ja elämällä on tapana järjestyä[:)]
Kaikilla meillä on joskus vaikeaa, se ei meistä tee yhtään sen huonompia ihmisiä. Se sijaan ne huonotkin kokemukset vaan saa arvostamaan elämää eri lailla[;)]
 
Olen 30:llä viikolla ja syön edelleen Cipralexiä 10 mg/päivä. Ehkä tuoksi viimeiseksi kuukaudeksi annosta voisi laskea 5mg:aan, mutten taida uskaltaa jättää kokonaan pois.

Olen sairastanut masennusta pitkään n.10 vuotta. Välillä on ollut parempia, välillä pahempia jaksoja. Lääkkeitä olen syönyt lähes koko ajan - jotain katkoja on ollut, mutta selvästi tarvitsen lääkettä. Liekö aivojen välittäjäaineissa tms jotain tuhoutunut lopullisesti jo kauan ennen ensimmäistä diagnoosia.

Tänään hyväksyn tämän sairauden - toivottavasti myös huomenna.

Lämpimiä halauksia ja jaksamista!
 
anelse ja turkoosi, kiitos vastauksistanne!!

mä pärjäsin hyvin ilman lääkkeitä mutta sit mun isä kuoli, sain ne kolme keskenmenoa ja mieskin petti. kaikki tämä 9kk aikana. aikamoista myllerrystä siis olleet nuo kuukaudet. nyt olen aloittanut uudestaan terapian ja haluaisin myös lääkkeet avuksi. ainakin viimeksi koin saavani suuren avun juuri lääkkeistä. turkoosin tavoin käytin silloin cipralexiä ja ne sopivat minulle. hyvä siis tietää että olet saanut luvan käyttää sitä raskauden aikana. minulla onkin huomenna lääkäri ja otankin asian esille hänen kanssaan. nyt on kyllä ihan hyvä mieli (terapeutti on aivan mahtava!) ja ollaan miehen kanssa saatu asiat kuntoon ja tutkimuksissakin ollaan käyty noitten keskenmenojen vuoksi. elämä siis jatkuu. en kuitenkaan koe olevani ihan tolpillani, se masennus kytee mun sisällä. kuten turkoosillakin olen ollut masentunut jo vuosia, vähintään 15v. se kuitenkin diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten, ehkä siis minullakin aivojen välittäjäaineissa jotain pahasti jo vialla.
nyt alkoi ajatus takkuilla,blaah. kiitos vielä teille, helpotti oloa kummasti! toivottavasti teidän raskaudet sujuvat loistavasti ihan loppuun asti!!
 
Ei oo masennusta, on vaan alakulonen olo. Väsyttää vaan koko aika ja tekis mieli nukkuu. Lisäks on järkyttävät selkä liitoskivut jotka vetää mielen matalaks [&o]. Ei pysty kunnolla kävelee, joten oon nyt välttäny kaikkee ylimäärästä liikkumista, istuminen kipeyttää tota selkää entisestään ja on hankala olla muutenkin. Alaselkään ja häpyluuhun sattuu todella paljon kun kävelee, eli joudun kävelee vähän kumarassa. Ei siinä mitään mutta kun pitäis koulussa jaksaa, niin sit oon tän viikon pinnistäny väkisin ja siitä seurauksena se että paikat entistä kipeemmät ja nyt sit todella tukala olo [&o]. Tänään kun pääsin kotiin niin itku pääsi, niin väsyny ja noi kipeet paikat saa mielialan pohja lukemiin [:(]. Pakko soittaa neuvolaan huomenna jos sinne pääsis käymään sen verran et se täti kirjottais saikkua, olin noitten kipujen takia viime viikollaki saikulla ja ne meni ohi. Mutta näköjään palas kahta kauheempina, en vaan jaksais enää tässä vaiheessa ajatella mitään koulun käyntiä. Tuntuu niin hemmetin raskaalta tällänen ja sitkun koulussa sanoo että en millään jaksais niin kukaan ei ymmärrä. Se sit vielä lisää tota pahaa mieltä [:(]. Äitiyslomaki alkaa vasta 22 helmikuuta, eli on vielä monta viikkoa kestettävää ja nyt jo niin poikki et tekis mieli vaan itkee. Rv 30+4 menossa, mutta pääasia että toi pikkunen voi hyvin.

Koittakaa jaksaa, kyllä tää odotus meillä kaikilla vielä palkitaan ja saadaan rakkautta sylin täydeltä [:)]
 
Täällä myös masentunut raskailija.

Masennuksesta olen kärsinyt jo vuosia, enkä pysty olemaan täysin ilman lääkitystä. Pienensin nyt kuitenkin annostustani, koska en halua vauvan joutuvan kärsimään syntyessään vieroitusoireista. En tiedä, saanko lopettaa lääkkeitä täysin synnytyksen lähestyessä. Pelottaa todella paljon synnytyksen jälkeisen masennuksen mahdollisuus.
Nyt on muutenkin ollut mieliala maassa, koska pahoinvointi rajoittaa tekemisiäni joka päivä. Mitäpä sitä sitten tekisi päivisin, vaihtoehtoina nukkuminen, nukkuminen ja nukkuminen. Ja kun haluaisin iloita raskaudesta, mutta nyt en ihan jaksa. Mietin myös, miten paljon vauva aistii äitin mielialoja vattasta käsin...
 
Hei kaikki!

Minä myös olen sairastanut vakvan masennuksen ja syömishäiriön siinä ohella. Nyt pelottaa jonkin verran että oireet palaa, koska kai ne raskaushormonitkin voi jotenkin laukaista sen uudelleen? Tulee tuplasti kauhea olo kun itkettää ilman syytä ja pitää vielä pikadiagnosoida itseään että ei kai se nyt alkanut taas ja meneekö tämä aamuun mennessä ohi.

Neuvolassakin kun masennus tuli puheeksi ja sanoin että edellinen masennus liittyi isoon elämänmuutokseen kun muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle ihan uusiin piireihin. Niin hoitaja kun sanoi että tarkkaile nyt itseäsi kun on kerran taipumusta, tämähän se vasta iso elämänmuutos onkin. Joten tuntuu että jos pääsenkin tämän raskauden yli terveenä, miten sitten kun vauva tulee? Tuntuisi ihan kamalalta sairastua sitten, kun vauva on niin älyttömän toivottu ja vauvasta olen haaveillut jo tosi nuoresta asti.

Mutta niitä keinoja millä minä ainakin yritän ennaltaehkäistä on se liikkuminen, se auttaa ihan konkreettisesti. Sitten teen kivoja asioita siksi vaan että niistä tulee hyvä mieli, ja jos mua väsyttää niin sitten lepään enkä paahda väkisin.

Jaksamista teille kaikille ja heti soitto neuvolaan jos alkaa tuntua liian kovalta.
 
Täällä kanssa yksi masennuksesta kärsivä odottaja. Noin puolitoista vuotta sitten sain burnoutin, 24 vuotiaana. Siitä alkoi elämäntapa muutos, joka on pahasti kesken vielä. Oikeastaan vuoden vain nukuin, enkä paljon muuta tehnyt. Uupumisen jälkeen olen kärsinyt vakava asteisesta masennuksesta. Aina välillä tuntuu, että on menossa parempaan suuntaan ja sitten taas otetaan takapakkia. Nyt raskautumisen jälkeen on tuntunut paljon paremmalta, paitsi viimeisen viikon aikana. Jokainen päivä on ollut vaikeampi, taas on takana muutama valvottu yö, joista luulin jo päässeeni eroon. Vielä ei ole onneksi tullut yhtään paniikkikohtausta. Käyn säännöllisesti terapiassa, tänään viimeksi. En kuitenkaan saanut siellä purettua pahaa oloa, jotenkin en vaan jaksanut sanoa, että taaksepäin on menty. Enkä ole oikein miehelleni pystynyt  puhumaan, kun hänellä on omat murheet. Jotenkin tuntuu, että on niin kamalan yksin. Onneksi saan tänne kirjoittaa. On paljon apua, että näillä sivuilla voi keskustella muiden raskaana olevien kanssa. Muutenkin yritän tehdä kaikkea mukavaa, hemmotella itseä ja sellaista.

No päivä kerrallaan. Selvästi oon levon tarpeessa, eikä tää puolitoista kuukautta kestänyt pahoinvointi oo helpottanut asiaa yhtään.

Tsemppiä kaikille! Päivä kerrallaan.. omaa jaksamista kuunnellen.
 
Sairastuin masennukseen ensimmäisen kerran 14-vuotiaana (olen nyt 23) ja siitä lähtien se on ollut osa elämääni, joko voimakkaammin tai lievemmin oireilevana. Olen myös sairastanut syömishäiriötä (anoreksiaa ja bulimiaa) jo vuosia, ja myös sinänsä raskaus oli minulle todella ihana ja iloinen asia. Joskin yllätys.

Masennuksen suhteen raskaaksi tuloni ajankohta ei ehkä ollut aivan paras, mutta toisaalta päätin lopettaa lääkkeiden käytön samalla ja pärjäilen nyt ilman niitä, vaikka niitä raskauden aikana olisikin ollut turvallista käyttää. Toivon, ettei minun tarvitsisi enää myöhemmin aloittaa lääkitystä.

Hormonien ja lääkkeiden lopetuksen vaikutuksesta masennukseni on oireillut jonkin verran tässä odotuksen aikana, mutta olen kaiken kaikkiaan voinut kuitenkin ihan siedettävästi. Toisinaan epäilen kaikkea; lähinnä itseäni ja jaksamistani äitinä. Olen kuitenkin koettanut suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen - pitkästä aikaa. Halu parantua masennuksesta on kova, ja se varmasti auttaa asiaa. Syömishäiriöpeikko on vaikeuttanut ulkonäön ja fyysisen olemuksen muuttumisen hyväksymistä, mutta yritän kovasti jättää sen kaiken taakse. Ainakin tähän mennessä olen pärjännyt olosuhteisiin nähden hyvin, vaikka vaikeitakin hetkiä on ollut.
 
Kovasti tsemppiä kanssasisaret!

Täällä kitkutellaan nyt tuolla pienenpienellä lääkeannoksella ja malttamatomasti odotan pienokaisen ulostautumista [:)] Lääkäri sanoi, että pahimpiin "kohtauksiin" ahdistuslääke on parempi, koska se poistuu verenkierrosta nopeammin kuin pitkävaikutteinen Cipralex.

Välillä on huonoja, välillä todella huonoja, mutta välillä myös parempia päiviä. Onneksi tarvitsee jaksaa vain päivä kerrallaan.

Halauksia!
 
Takaisin
Top