Raskaus ja krooniset sairaudet

Mulla on ollut kilpirauhasen liikatoiminta joka aiheutti lapsettomuutta. Jota en itse edes tiennyt sairastavani, kunnes lääkäri soitti kauhistuneella äänellä ja kysyi, että "voi hyvänen aika sentään, oletko sä kunnossa ja mikä olo on?"
Arvot saatiin lääkityksellä tosi nopeasti kuriin ja nyt olen ollut ilman lääkitystä n.vuoden. Vähän kyllä jännittää, että miten käy raskausaikana. Olen ainakin ymmärtänyt että liikatoiminta on paljon haitallisempaa sikiölle ja hankalampaa hoitaa raskausaikana kuin vajaatoiminta

Kilppari ongelmat on aina hankala hoitaa. Toki on poikkeustapauksia joille löydetään heti sopiva annos ja sitä ei tarvitse säätää missään vaiheessa mutta mulla ei ainakaan ole ollut edes vuotta samaa annosta ja sairastanu 9vuotta. Kilpparin liikatoiminnan lääkityksestä en tiiä mitään mutta lääkäri sano mulle kun odotin kakkosta että vauvalle on pahempi että on vajaalla ja säätikin mun lääkityksen niin että Tsh mittaamattomissa ja t4v 19 (mikä ei periaattees oo kyllä vielä liikatoimintaa) ja siis näin korkeelle siks et mulla oli silloin paras olo. On tietty eriasia olla thyroxiinilla lääkittynä ns liikatoiminnalla vs että oma kilppari on ihan liian vauhdikas.

Mulla keskenmenojen takana (joittenkin niistä) on tuo vajaatoiminta. Lääkitys pitää nostaa heti, kun alotetaan yritys ja silloin myös kannattaa tarkastaa arvot.

Hei. Tulin kurkkimaan tänne vauvakuumeissani.. :)

Ninni 22, Mä olen myös epileptikko ja takana kolme onnistunutta raskautta. Kaikki tytöt ovat terveitä. :) Foolihappoa minäkin söin vähintään tupla-annoksena puoleen väliin raskauksia ja sitten himmasin annostusta. Epilepsialääkitystä säädettiin ja katsottiin sopivin lääke ja annostus. Kaikki meni hyvin ja olin täysin oireeton joka raskauden aikana. Ultria oli tiheämmin, mutta toisaalta se oli ihan kivakin juttu kun pääsi näkeen pikkuista useammin. Elä stressaa, hyvin kaikki menee. :)

Hei. Tulin kurkkimaan tänne vauvakuumeissani.. :)

Ninni 22, Mä olen myös epileptikko ja takana kolme onnistunutta raskautta. Kaikki tytöt ovat terveitä. :) Foolihappoa minäkin söin vähintään tupla-annoksena puoleen väliin raskauksia ja sitten himmasin annostusta. Epilepsialääkitystä säädettiin ja katsottiin sopivin lääke ja annostus. Kaikki meni hyvin ja olin täysin oireeton joka raskauden aikana. Ultria oli tiheämmin, mutta toisaalta se oli ihan kivakin juttu kun pääsi näkeen pikkuista useammin. Elä stressaa, hyvin kaikki menee. :)
Voi ihanaa ViuVau tuli itku silmään :') siis kiva kuulla, että kaikki lapsesi ovat terveitä ja kaikki meni sinulla hyvin. Mullakin on tähän asti mennyt tosi hyvin, raskausoireita toki on :) Huomenna pääsen neuvolaan ja olis kiva jos pääsis neuvolan kautta varhaisultraan niinkun säkin sanoit että sulla oli tiheämmin ultria :) ihanaa kuulla hyviä uutisia, niin itsellekin tulee semmonen olo, että kyllä kaikki hyvin menee!

Täällä migreeni ja colitis ulcerosa, molempien paheneminen raskausaikana pelottaa... Migreenilääkkeitä olen joutunut käyttämään viisi vuotta noin 5-15x kuukaudessa ja nyt pitäisi pärjätä ilman! Suoli rauhallinen, tosin muutama viikko sitten tähystyksessä näkyi lievää tulehdusta peräsuolessa. Lääkkeenä asacol tbl, asacol supot ja colifoam vaahto.

Itsellä tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, tai voisiko sanoa että on ollut. Lääkkeitä en ole syönyt 4 vuoteen. Mutta raskausaikana arvoja seurataan varmuuden vuoksi.

Selkärankareumaa sairastan ja ilman lääkkeitä joudun nyt elämään, mikä pelottaa kyllä vähän. 2 vkoa ilman lääkkeitä ollu ja sen kyllä huomaa :(

Mulla on myös migreeni, estolääkkeet piti lopettaa nyt raskauden ajaksi, mutta panacodia saa kuulemma hätätapauksessa ottaa kipuun. Raskaus yleensä suojaa aika hyvin sairauksilta, itellä on ainakin aika paha allergia hävinnyt melkein kokonaan. Cu:ssakin pahenemisvaihe tulee yleensä sitten synnytyksen jälkeen vasta, samoin migreeni monilta häviää raskauden aikana.

Yleensä reumakin muuttuu oireettomaks kun on raskaana. Mutta eikös se niin ole, että poikkeus vahvistaa säännön ;)

Viime synnytyksen jälkeen lääkäri sano heti varoituksena, että suurinosa autoimmuniteettisairauksista muuttuu aktiiviseks raskauden ja synnytyksen jälkeen.

Itselläni atopia vaivannut lapsuudesta saakka, harmi että raskaus lisännyt ihon oireilua, edellisessä raskaudessa jouduin ihottuman vuoksi verikokeisiin ja ihonpalatutkimukseen mistä muistona pieni arpi lantiossa

Alkanut tämä crohn hieman vaivaamaan, kun ei pysty pahoinvoinnin takia syömään kuten kuuluisi. Äsken meni muusia ja makkarakastiketta... Paljoo kukkakaali maistu :D

Mä sain tänään tietää kilpirauhasarvot vihdoin ja ovat täysin normaalirajoissa! Eli ei tartte lääkitystä aloittaa,jota olen pelännyt kuollakseni. Mulla ollut siis kilpirauhasen liikatoiminta, jonka lääkityksen aikana ei saanut edes yrittää raskautta. Nyt voi huokaista helpotuksesta, ainakin hetkeksi. Seuraava kontrolli on 6vkon päästä.

Täällä myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisäsin omatoimisesti kans tuon 0,25 ku plussasin. Lisäksi mulla on astma, joka on nyt vähän oireillut (ahistaa ja ääni menee). Mulla vajis aiheuttaa ihottumaa ja se on myös nyt viikon aikana pahentunut, ja nyt ei voi käyttää vahvaa kortisonivoidettakaan joten pitää vaan kestää. Huomenna meinasin uskaltaa soittaa neuvolaan aikaa :)

Junttura 6+0

Onko sulla Junttura jotain erityisen vahvaa kortisonivoidetta? Mulla on atooppinen iho, jota hoidan mm. kortisonilla. Ei mulle ainakaan neuvolassa sanottu mitään sen käytöstä... Mulla on vaan apteekista ilman reseptiä saatavaa 1,5% vahvuista. Onko siitä haittaa..? En tule kyllä pärjäämään ilman sitä...

Yhden netin lähteen mukaan kohtuukäyttö turvallista. En jaksa enempää tänään asiaan perehtyä, väsyttää niin :D

Junttura, pyydäppä et laittavat lähetteen labraan samalla kun soitat neuvolaan. Ne kilppariarvot on hyvä tarkistaa heti alussa varsinkin jos jokin oire pahentunut.

Mulla myös atooppinen ihottuma, ja olen saanut äitipolilta ohjeen, että parempi kortisonin kohtuukäyttö kuin aivan tulehtunut iho.

Mulla on tommosta lääkärin määräämää voidetta nimeltään Duocort. Katoin vielä tuosta pakkausselosteesta ja siinä lukikin että lyhytaikainen ja pienen alueen hoito on sallittua. Oletin vain itse ettei näitä saisi käyttää raskausaikana, kun on keskivahvaa kortisonivoidetta. Helpottaa kummasti kun käsivarsien ihottuma kutisee pahasti ja raavin ihon tuolta alueelta öisin rikki.

En ollut oikeaan aikaan liikkeellä, joten ajanvaraaminen neuvolaan jäi huomiselle. Pitääpä muistaa mainita noista kilpparikokeista.

No kai mäkin uskallan käyttää kortosonia sitten huoletta. En mä sitä kumminkaan älyttömiä määriä käytä enkä edes päivittäin. Atooppinen iho ja tuntuu että joko kevään tai raskauden takia normaalia huonommassa kunnossa. Siitä on onneksi apua ettei iho ole aivan rikki koko ajan.

Hei te siitepölyallergikot, mitä allergialääkettä käytätte vai uskallatteko käyttää mitään? Mulla ahdistaa henkeä astmalääkkeistä huolimatta, ajattelin että niistä voisi saada edes vähän lisäapua.

Takaisin