Raskaus ja krooniset sairaudet

Vilijonkk4

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuunmammat 2015
Tulevat mammat, onko teillä mitä pitkäaikaissairauksia ja jos on niin mitä? Oletko huomannut raskauden vaikuttavan sairauteen joko hyvällä tai huonolla tavalla? Itse sairastan Crohnin tautia, joka on toistaiseksi ainakin lähes oireeton, enkä myöskään syö siihen mitään lääkkeitä. Sillä, mitä suuhunsa pistää on niin paljon merkitystä vointiin. Nyt kuitenkin reilun viikon ajan, mitä nyt tässä raskaana ollaan oltu, on saanut hypätä vessassa viitisen kertaa päivässä. (Niin, ja joka ei tiedä kyseistä tautia on se suomennettuna krooninen eli parantumaton suolistotulehdus). En tietääkseni ole himoista huolimatta mitään epäsopivaa suuhuni pistänyt, joka olisi vinut olla syy tähän. Toivottavasti tilanne rauhottuu ja saan jatkaa elämää ilman lääkkeitä.
Mulla on myös astma, joka myöskään ei vaikuta jokapäiväiseen elämääni juuri ollenkaan, sitä tosin joudun lääkitsemään päivittäin.

Tässä mun sairaudet, löytyisikö keltään muulta IBD sairautta? Luulen, että joukossamme niitä on, mutta niistä ei vain ehkä kehdata puhua?

Tervetuloa keskustelemaan!

Minulla on nivelreuma, sairastunut olen v.95 kun olin 11v. Lastenreumana se vielä kulkee diagnoosissa. Ensimmäisessä raskaudessa olin sairauteni osalta täysin tulehdukseton eikä minun tarvinnut lääkitä itseäni ollenkaan.
Jännästi niveltulehdukset rauhoittuvat plussausta nytkin.

Monet myös tätä sairastavat sanoo, että oireet helpottavat tai jopa häviävät raskausaikana. Toivottavasti ei ainakaan pahene. Nykytilanne on niin hyvä verrattuna siihen pahimpaan mahdolliseen.

Moi, tulin tuolta marraskuisista tänne kurkkaamaan :-) mulla on colitis ulcerosa, se on tosin saatu nyt remicade hoidolla ja ruokavaliolla asioihin, on tällä hetkellä remissiossa. Remicadea ei voi nyt raskaana ollessa käyttää, joten vähän jännittää että jos suoli meneekin taas huonoon kuntoon kun se lopetetaan. Mutta toisaalta, mulla on ollut pitkiäkin hyviä jaksoja ja aina on melkein ollut joku syy miksi menee huonoksi, eli siis joku stressaava elämäntilanne tms. Viimeksi meni pahaksi kun multa leikattiin selkä ja jouduin syömään paljon särkylääkkeitä.. Nyt pitää siis koittaa ottaa rennosti ja syödä terveellisesti masua liikaa rasittavaa :-) mulla on sikäli outo tilanne nyt kun on ummetusta, joka kai raskaana ollessa ihan normaalia, mutta vessassa ramppaamaan tottuneena ihmeellistä kun ei edes pariin päivään välttämättä tule käytyä isolla hädällä. Pissallahan saa toki juosta yötä myöten.. :-P
Onko sulla jotain lääkkeitä käytössä vilijonkka?

Itse sairastan epilepsiaa, syön siihen lääkkeitä vaikka niitä ei saisi raskaana syödä. :( Mutta niitä ei voi lopettaakaan. En tiedä muuten raskaudenajan seurannasta, koska neuvolassa en ole vielä käynyt, mutta verikokeita on tulossa jatkuvasti ja jotain puhuttiin, että saatan päästä enemmän ultriin, ehkäpä varhaisultraan? :) Toivottavasti kaikki menee hyvin. Syön tämän takia 1400 mikrogrammaa foolihappoa (estää ilmeisesti jotain epämuodostumia?). Toivottavasti kaikki selviävät sairauksiensa kanssa hyvin ja varsinkin raskausajan! <3

Lispe, en syö mitään lääkettä. Diagnoosin kun sain, aloin syömään pentasaa. Se vasta pistikin mahan sekasin ja lääkärin kanssa päätettiin, ettei uutta lääkitystä aloiteta, kun oireet ovat niin mitättömät tai niitä ei oikeastaan ole.

No niinhän sä näköjään tossa aloituksessakin mainitsit, että et syö lääkkeitä.. Hyvin luettu taas :-D minkälaista ruokavaliota olet noudattanut? Kun mulla oli vatsa tosi huonona, lopetin kaikkien viljatuotteiden syönnin ja suureksi osaksi maitotuotteetkin. Vain tiettyjä juustoja ja itsetehty jogurttia sai syödä. Myöskin sokeri ja kaikki pitkälle prosessoidut elintarvikkeet, eli kaikki lisäaineelliset oli pannassa. Pääasiassa ruokavalio koostui siis lihasta, kalasta ja kasviksista sekä hedelmistä. Sillä sain vatsan tosi hyvin rauhoittumaan, toki tolla remicadellakin oli varmaan osuutensa, mutta lääkäri oli tosi skeptinen senkin suhteen kun ei mitkään muut lääkkeetkään olleet auttaneet. Lääkäri olis ollut ihan valmis leikkaamaan koko suolen pois, mut mä en haluaisi sitä.. Ja onneksi vatsa nyt saatiinkin kuntoon :-) nyt oon sitten syönyt vähän muutakin kuin mmitä tohon diettiin kuuluu, aika terveellisesti olen kuitenkin yrittänyt. Esim sokeria ja lisäaineita vältän vieläkin ja nyt onneksi tässä alkuraskaudessa ei ole tehnyt yhtään makeita edes mieli.hedelmätkin meinaa olla liian makeita :-P voihan se ripuli olla ihan raskausoireisiinkiin sulla? Ihan kun olisin jostain lukenut, että nimenomaan alussa voi joko ummettaa tai sitten vatsa mennä löysäksi.

Lispe ja Vilijonkk4, tulin kurkkimaan syyskuisista. Mulla myös colitis ulcerosa, todettu viime kesänä. Lääkkeinä on pentasa ja mercaptopurin. Toistaiseksi pysynyt oireettomana, enkä oo noudattanut mitään erityisruokavaliota. Punaista lihaa koitan syödä harvoin, koska se voi pahentaa. Kesällä vatsa oli todella huonossa kunnossa ja osastollakin meni reilu pari viikkoa. Suoli jouduttiin melkein leikkaamaan, kun oli ihan puhkeamispisteessä. Sitten kesti vielä pitkälle syksyyn, että vatsa rauhoittui. Nyt kuitenkin ok tilanne, kun on hyvät lääkkeet. Sairaalasta kyllä sanottiin, että synnytyksen jälkeen usein iskee akuutti, joten vähän jännittää, kuinka sit käy...

Mulla ei oo suolistossa mitään vikaa, mutta kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy. Muita?

Mulla on TSH heitellyt tosi paljon ennen tätä raskautta, parhaimmillaan oli päälle 3 ja pahimmillaan yli 7. Tasapainoa ei oo vielä tyroksiinin suhteen löytynyt. T4V tosin on ollut koko ajan hyvä (14-15) vaikka TSH huono. Ihmeemmin vajaatoiminnan oireitakaan mulla ei ole ollut, muuta kuin tosi epäsäännölliset menkat, jotka pistän kyllä myös PCO:n piikkiin. Neuvolaan kun viikko sitten soitin niin sanoivat että tyroksiiniannosta rukataan vasta neuvolalääkärillä, mutta nyt lueskelin netistä niin jotkut vauvaa yrittävät ovat saaneet ihan ohjeeksi lisätä annosta heti 25 mikrog:lla kun plussa pärähtää testiin.

Eilen sitten lueskeltuani päätin että lisään nyt ainakin siihen lääkärille asti omatoimisesti annostusta sen 25 mikrog. Jos tulee jotain liikayoiminnan oiretta niin palaan sitten entiseen annostukseen. Huolettaa vaan niin kovasti.

Tietääkö muuten kukaan, että voiko alkuraskaus tehdä sen että TSH pomppaa tosi ylös...? Ja vaikka tässä TSH onkin ollut huono niin T4V hyvä, niin ei kai tässä mitään hätää ole kun T4V kuitenkin se tärkeämpi :)

Mulla ollu kilpirauhasen vajaatoiminta jo melkein kymmenen vuotta. Ekan lapsen alkuun saamiseen meni 6kk kun lääkitys oli pielessä, toka lapsi sai alkunsa tokasta kierrosta kun osaain jo tulkita omat arvot ja tiesin nostaa annosta vaikka lääkäri erimieltä, täs kolmannes meni kans puol vuotta ja kaks varhaista keskenmenoa ennen tätä ja selkeesti johtu huonosta lääkityksestä. Mua on aina ohjeistettu nostamaan heti 25mikroo ja sen jälkeen sit vaan kontrollien mukaan säädetty sitä. Mä hoidan aika omatoimisesti noi säätelyt kun mulle ei normi arvot oo hyvät vaan tarttee vetää tsh mittaamattomiin :/ hankala sairaus kun vaikuttaa niin laajaasti koko kropan hormoonitoimintaan :(

Tsh saattaa hetkellisesti nousta raskautuessa kun rupee piiskaa kilpirauhasta tuottamaan lisää hormooneja. T4v reagoi hitaamiin ja on joo se tärkeämpi arvo mutta laahaa perässä kun taas tsh arvot muuttuu vuorokauden ajan mukaan ja siihen vaikuttaa aktiivisuus, uni, ruoka ,tupakka jne..

Kiva CiCaDo että heti löytyi vertaistukea :)

Mulla on kyllä paljon noita TSH:hon vaikuttavia mainitsemiasi tekijöitä, teen ensinnäkin kolmivuorotyötä ja unirytmikin on sen mukainen, joskus yövuorojen jälkeen saattaa unirytmi jäädä vapaiden ajaksi sille tielleen kunnes joutuu taas töihin, että onks se nyt sitten ihme että arvot heittelee vaikka ennen klo 10 olenkin aina verikokeilla käynyt :D Tupakoinkin kyllä ennen raskautta. Tupakka ilmeisesti nostaa TSH:ta hetkellisesti?

Mulla toi TSH pomppas just siinä raskautumisen tienoilla sinne 7:ään. Lääkärikin ihmetteli tuota vaihtelua eikä osannut oikein mitään syytä sanoa, mut en tiennyt vielä silloin olevani raskaana että todennäköisesti johtui siitä sitten vaan.

Millä viikolla sulla tuli ne km:t? Tosi kauheaa että oot joutunut kärsimään noin kamalasti tän sairauden takia :(

Muokattu viimeksi:
Mä kanssa tupakoin ennen positiivista testiä ja oon ymmärtäny et tupakka itseasiassa laskee hetkellisesti tsh:ta. Tsh on korkeimmillaan aamusta heti kun on heränny ja siks pitäis sillon käydä sielä labrassa, takana olis hyvä olla hyvät yöunet eikä aamu kahvia ja tupakkaa sais vetää ennen labroja ;) toi korkee Tsh ei välttämättä tarkota et lääkitystä tarttis nostaa mut kontrollissa olis syytä käydä kuukauden päästä jotta näkee onks se laskenu t4v:tä..

Ne keskenmenot tuli onneks molemmat just samana päivänä kun olis pitäny kuukautisten alkaa mut tikkuttelin niin ajois et kerkesin iloita sen pari päivää :( Nyt pelottaa et tääki menee kesken ku lopetin tupakan joka hidastaa nyt sit kilpparin toimintaa vaikkakin lisäsin sen 25mikroo mut nyt sit hiki valuu :D koskaan ei oo hyvä :D

Kiitos paljon infosta sulle! :Heartred Mä otin aamusti sen ylimääräisen 25 ja nyt tuntuu jo että paikat hakkaa, mutta voi olla että kuvittelen vaan :D Mulla on kyllä yleensä aina annosnoston yhteydessä tullut hetkeks tällainen olo mutta mennyt kyllä ohi kun kroppa tottunut. Mieluummin sit varmaan liika- kuin vajaatoiminnalla tässä vaiheessa.

Mä oon muutenkin menossa labroille jo ens viikon tiistaina työterveyshuollon kautta, oli muutenkin ohjelmoitu sopivasti tähän kohtaan. Mä oon kans niin käsittänyt että se on nimenomaan se matala T4V joka alkiolle saattaa kehityshäiriöitä ja keskenmenoja aiheuttaa eikä korkea TSH, että ei kait tässä nyt sit mitään suurempaa hätää kun kerran T4V ollut ihan ok :) Ihan kamala huoli vaan raskaudesta ja vauvasta, tää raskaus oli muutenkin kuin lottovoitto kun olin jo ihan varma etten hetkeen raskaaksi tule. Yritän nyt vaan olla huoleti, onneks ollaan jo sentään rv 5+3 :D

Juuri noin on mulle lääkärit sanoneet kun mun TSH on ollu mittaamattomissa et sillä ei oo niin välii kuhan mun olo on hyvä ja T4V on hyvä :)

Mulla kans korkeet nostot aiheuttaa tykyttelyy ja tukka tippuu pääst mut se tasaantuu aika nopee :) ja yleensä nostan aina tosi hitaasti vaan puolikkaalla 25mikrosella jotta jää ne tykyttelyt välistä.

No niin, kilpparikontrolleissa käyty ja TSH oli laskenut mukavasti 7,8:sta 3,1:een ja T4V oli 16. Todella helpottunut olo nyt, vauvalla ainakin nyt tyroksiinin suhteen kaikki hyvin :)

Täällä myös hypotyreoosi, arvot oli ihan huonot aiemmin keväästä mutta annosta nostettiin ja kuitenkin raskauduinkin... Nyt olen nostanut edelleen plussan vuoksi. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ikävä sairaus tääkin :confused: Huolettaa kyllä että kehittyykö pallero normaalisti kun nostosta vasta vähän aikaa.

Täällä kans kilpirauhasen vajaatoimintaa. Heti nostin annostusta 25mikrogrammaa, verikokeissa kävin, mutta en tiiä tuloksista, kun ei lääkäri niistä soita.

Takaisin