Raskaus ja krooninen sairaus- löytyykö muita?

mom2be2018

Jostain jotain jo tietävä
Itse sairastan haavaista paksusuolen tulehdusta ja siihen lääkityksenä asacol ja azamun. Sattuuko täällä olemaan muita tulevia äitejä, joilla on jokin krooninen sairaus ja siihen mahdollisesti lääkitys raskausaikana? Olisi kiva jakaa kokemuksia.
 
Itsellä mingreeni ja sydämmen tiheälyötisyys. Ja näihin menossa atenolol.
 
Yksityisellä puolella olisi tosiaan kiva jutella ja vaihtaa kokemuksia. Itse en vielä kuulu salaiseen ryhmään, koska en ole ollut jäsenenä vielä kuukautta ja ihan vielä en ole laittanut 30 viestiä :) Parin viikon päästä pitäisi tulla tuo kuukausi täyteen.
 
Jatketaan sitten :) muakin kiinnostaa kuulla sun kokemuksia saman sairauden kans.
 
Tehdään niin. Minulla meinannut tauti vähän aktivoitua, mutta toivon nyt todella, että rauhoittuisi levolla, neutraalilla ruualla ja vahvoilla maitohappobakteereilla. Kortisoonia en haluaisi käyttää raskauden aikana :sad001 Mutta jatketaan tosiaan juttua siellä yksityisellä puolella :)
 
Ok. Tsemppiä! Toivottavasti ei tuu akuuttia. Eikä se kortisonikaan maailmaa kaada, mieluummin sitä sit ku kunnon akuutti...
 
No se on kyllä totta. Ilmeisesti sitä kortisonia kuitenkin aika paljon käytetään raskaudessa, esim. reumaatikot. Enää vajaa pari viikkoa jäljellä ekaa kolmannesta, niin sen ainakin koitan sinnitellä ilman kortisonia. Ja tietenkin parasta, jos suolisto nyt vaan rauhoittuisi. Yleensä kun puhutaan, että tauti on rauhallinen raskauden aikana. Sitä odotellessa :)
 
Täällä crohnin tautia sairastava äiti. Keväällä oli tähystyksessä merkkejä tulehduksesta ja haavaumista. Oli tarkoitus aloittaa biologiset azamunin rinnalle, mutta ei nyt aloitettu raskauden takia. Ei kyllä haittaa kun ei ole ollut mitään oireita :)
 
Mukava löytää muitakin suolistosairautta sairastavia odottavia äitejä täältä :) Hieno, että sinulla on pysynyt tauti rauhallisena. Minulla oli keväällä akuutti vaihe, joka lähti kortisonilla pois. Sitä ennen varmaan 1,5 vuoden remissio. Satutko sinä Anselmiini olemaan tuolla yksityisellä puolella, jos siellä juteltaisiin enemmän? Minun pitäisi päästä liittymään sinne vajaan parin viikon päästä.
 
En ole vielä ja selvittelen parhaillaan koska sinne pääsen kun olen vanha käyttäjä ja unohdin salasanani jaja pyysin uuden. No tästä johtuen se teki musta uuden käyttäjän :sad001
Eli katotaan miten sinne pääsen. Aloin eilen vasta kirjotella kun kevään keskenmeno pisti odottamaan kirjottelua ultran jälkeen!
Mutta mieluusti siis vaihdan kokemuksia :)
 
Joo mäkin olen ollut aika varovainen vielä tämän suhteen, kun taustalla yksi kohdunulkoinen viime keväältä ja nyt uhkaava keskemeno. Tänään lähti 12. viikko käyntiin ja hetkittäin jopa ajattelen, että jospa tämä raskaus menisi hyvin. Vaikka alussahan sitä vielä ollaan ja mitä vaan voi vielä käydä. Mutta hei, jatketaan juttua tuolla yksityisellä puolella, kun sinne jossain vaiheessa päästään :)
 
Täällä on kans yks haavaisen paksusuolentulehduksen sairastaja! Mulla oli aivan superhyvänä vatsa alkuun lääkkeinä siis asacol ja pentasa tarvittaessa. Noh tilanne niin hyvä silloin et pystyin jättämään pentasan pois. No oireet tulivat kuitenkin takaisin noin rv 18 aikoihin ja enää pentasakaan ei auttanut...[emoji51] nyt ollaan viikko syöty sitten kortisonia ja sillä mennään pari kuukautta, toivottavasti alkaisi rauhoittumaan [emoji53] lääkäri kyllä kovasti vakuutteli että kyseinen kortisoni (prednisolon on täysin turvallinen) ja parempi syödä sitä kuin kärsiä akuutista, josta todennäköisesti olisi enemmän haittaa. Tällä hetkellä menossa 22+1
 
Juu ehdottomasti jatketaan :) Pääsen salaiseen kun viestit täynnä kun vanha tilini löytyi ja se palautellaan jossain kohti :)
 
Mäkin olen ymmärtänyt, että kortisonia käytetään paljon raskauden aikana, mutta itse haluaisin välttää sen käyttöä ainakin ekan kolmanneksen aikana. Jostain luin suuremmasta riskisti huuli- ja kitalakihalkioon. Onneksi ensi viikolla lähtee tulee 12 viikkoa täyteen, niin jos suoli ei meinaa rauhoittua, niin sitten on varmaan minunkin turvauduttava kortisoniin. Onneksi oireet eivät ole olleet mitenkään kovin pahoja ja vessakäyntejäkin vai noin 2/pvä. Oon syönyt tosi neutraalia ruokaa, paljon puuroa ja sosekeittoja :D Alkaa ne tosin jo vähän tympimään.. Otin Vivomixx ja Precosa kuurit, niin tuntuu, että näistä on ehkä ollut vähän myös apua :)
 
Onko teillä suolistosairauksista kärsivillä muuten kuinka tiheä raskauden seuranta? Minulle neuvolassa puhuttiin, että raskautta tullaan seuraamaan tiiviimmin ja ultria on varmaan useammin kuin terveillä odottajilla.
 
Kortisoniahan käytetään välillä lapsettonuushoidoissa auttamaan kiinnittymistä. Mulla oli kortisonikuuri just menossa kun tärppäs. Mut onneks enää pienillä annoksilla. Ja tosiaan viime raskaudessa lopussa laitettiin suoneen isoa annosta. Mut se oli ihan vikalla viikolla ennen synnytystä.
Joo eiköhän tässä tuu ylimääräisiä käyntejä äitiyspolille ja gastrolle. Viimeks about asuin äitiyspolilla, mut siitä sit lisää tuolla salaisissa...
 
Sydän on operoitu 6x ja seuranta sydämen kanssa on tarkempi kun terveen ihmisen raskauden kanssa. Luottavaisin mielin kuitenkin olen. :joyful: Löytyy testiä jos jonkinlaista ja tätä suunnitellaan yhdessä sitten hoitohenkilökunnan kanssa. En voi synnyttää kotikaupungissani,mutta onneksi läheltä löytyy tuttu sairaala johon synnyttämään sitten talvella. :Heartbigred
 
Ekassa raskaudessa kävin äitiyspolilla joskus rv 30 jälkeen. Meillä olis ollu seuraava aika rv38, mutta poika syntyi muutamaa päivää ennen :)
Itse ehdin käydä siis vain kerran.
Gas:n puolesta verikokeita oli vähän normaalia tiheämmin.
Juu ja en kyllä pistä pahitteeksi, että vauvaa seurataan hiukan normaalia enemmän. Pystyypä itse olla paremmalla mielellä kun tietää, että kaikki ok! :)
 
Takaisin
Top