Raskaus ja kohonnut verenpaine

Mirnikka

Silmät suurina ihmettelijä
Toivottavasti täältä ei oo jo kaikki häipynyt suljetumpaan ryhmään

Mutta siis, onko konkareilla kokemusta kohonneesta verenpaineesta? Mulla on nyt kuukauden verran seurattu ja säännöllisillä mittauksilla on yläpaine osoittautunut korkeaksi (150-170). Alapaine suht normaali. Syke myös korkea. Oon ollut pari viikkoa saikulla tämän takia. Ensi viikolla saikun katko, nlalääkäri kehotti varaamaan uuden ajan mikäli paineet ei laske. Ja eihän ne juurikaan ole laskeneet.
 
Toivottavasti täältä ei oo jo kaikki häipynyt suljetumpaan ryhmään

Mutta siis, onko konkareilla kokemusta kohonneesta verenpaineesta? Mulla on nyt kuukauden verran seurattu ja säännöllisillä mittauksilla on yläpaine osoittautunut korkeaksi (150-170). Alapaine suht normaali. Syke myös korkea. Oon ollut pari viikkoa saikulla tämän takia. Ensi viikolla saikun katko, nlalääkäri kehotti varaamaan uuden ajan mikäli paineet ei laske. Ja eihän ne juurikaan ole laskeneet.

Ei ole kyllä omaa kokemusta.. minkälaisia verenpainelukemia sinulla oli ennen raskautta tai ihan raskauden alussa? Kuinka suuresta noususta siis puhutaan?
 
Ihan suurinpiirtein normaalit verenpaineet aiemmin (alapaine 70-85, yläpaine 125-135). Nyt alapaineet jää kyllä pääsääntöisesti alle 90, mutta yläpaineet 150-170. Syke myös korkea (90-105), vaikka leposykehän tuon pitäis olla. Tuonut mukanaan myös päivittäisen päänsäryn. Viikkoja nyt 16+5.

muoks. Ihan alkuraskaudessa verenpainetta ei mitattu (ekassa neuvolassa). Asiaan kiinnitettiin huomiota nt-ultran yhteydessä viikolla 12, ja silloin aloitettiin rr-seuranta.
 
Mullakaan ei kokemusta korkeista paineista, viime raskaudessa kerran meni alapaineet yli 85. Mutta silloinkin paineet oli aina muuten hyvät.

Eilen illalla tuli suihkussa tuli ihan hirveä olo, heikotti ja roikutin itseäni kuin mikäkin oranki. Miehen oli pakko hakea tuoli, että pystyin käymää suihkussa. Sit mittasinkin paineet niin oli 99/66. Ei nyt supermatalat olleet, mut aika matalanpuoleiset kuitenkin

Kumpakaan ei ole oiken hyvä, matalat tai korkeat paineet. Tutkimusten mukaan molemmat altistavat perinataalikuolleisuudelle. "Äidin verenpaineen ja perinataalikuolleisuuden välillä oli U-käyrä: sekä matala että korkea verenpaine lisäsivät perinataalikuolleisuutta." Kiva juttu :sad001:sad001

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/aidin-matala-verenpaine-voi-olla-sikiolle-riski/
 
Kuinkahan paljon näin raskaana ollessa on merkitystä sillä, kumpi paine nousee? Kun tavallisestihan sanotaan että ylipaine on herkkä heilahtelemaan mutta alapaineem nousu on se joka huolettaa ja tuo hankaluuksia..

Itselläni on siis myös enemmän taipumusta alhaisin kuin korkeisiin paineisiin.
 
Mulla ollut koko alkuajan koholla ja nyt vihdoin 117/75. Jospa ois johtunut stressistä ja alkais helpottaa...
 
Mulla on seurailtu kahdessa ekassa raskaudessa tiiviisti ja tokassa sain sit jossain vaiheessa verenpainelääkitykset. Ekassa ne nousi kunnolla sit vasta loppua kohden ja liitty raskausmyrkytykseen. Tokasta paineet pysy koholla myös lapsen syntymän jälkeen ja lääkitys(tosin eri kun raskausaikana) jatku. Nytkin ne on koholla, mut pysynyt ihan hyvänä ilman lääkitystä. Pitäs päivittäin mittailla, mut en muista ikinä!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top