Raskaus ja kofeiini?

Iiii-saaa

Sanavalmis juttuseppä
Siis minulle on nyt paasattu suunnasta ja toisesta erilaisia mielipiteitä kofeiinin käytöstä raskauden aikana.
Juotteko itse normaalisti kahvia? Oletko vähentänyt?

Minä lopetin ihan alkuraskaana, mutta sitten aloin juoda 3 kuppia päivässä ja sitten join jopa hieman enemmän. Neuvolan lehdissäkin oli juttua että 3 kuppia on se suositus. Nyt minulla on alkanut ilmenemään raudan puutosta, mikä alkaa jo tässä vaiheessa olla normaalia, mutta jos lopettaisin kahvin juonnin niin sitten kaikki vitamiinit ja muut imeytyisivät paremmin.
Kannattaako enää rv 18 lopettaa kahvin juontia kokonaan? Eikö sikiö saa vieroitusongelmia?

Minulla on neuvola seuraavalla viikolla ja aion kysyä sieltäkin.. mutta olisi kiva kuulla miten te muuta raskaana olevat olette toimineet?

Niin, minulla on vielä sekin, että kahvi aiheuttaa minulle välillä hirveän levotonta oloa (jopa ahdistuneisuutta) ja kamalaa ajatella mitä se tekee mahassa olevalle pienelle :--(((

Olen kamppaillut saman asian kanssa. Sallitun annostuksen arviointia hankaloittaa, kun juon espressoa enkä tavallista suodatinkahvia. Oletan että 3 kuppia/pvä koskee suodatinkahvia, joka on miedompaa. Itse juon aamulla kahvia ison mukillisen eli 3 espressoannosta maidolla. Se saa riittää koko päiväksi. En kuitenkaan ala vähentämään, koska tarvitsen (muka) kickstartin aamuun. Laittaa myös suoliston toimintaan vauhtia, kun on hidastunut raskauden aikana.

On kuitenkin mainittava että lomailimme viikon ajan etelässä, emmekä löytäneet koko viikon aikana kelvollista kahvia. (Minäkö nirso?!) Olin mielummin ilman, kuin join kaameaa kuraa. Aamupalalla koitin korvata kofeiinivajetta juomalla 3 kuppia mustaa teetä :) Onnistui! Voin suositella teetä kahvia korvaamaan.

Olen ajatellut etten stressaa aiheesta, mutta koitan pysyä kolmessa annoksessa per päivä. Imettäessähän vauva saanee kofeiininsa kuitenkin sitten maidosta, enkä halua ajatella miten jaksaisin vajailla yöunilla ilman aamukahvia.

Kysy ihmeessä asiaa neuvolasta, koska aihe painaa mieltäsi. (Ja kerro sitten tännekin!) Jos olet huomannut että voisit paremmin ilman, niin ehkä olisi mahdollista vähentää annoksia hissukseen. Levottomuus johtunee liiallisesta määrästä. Ja olisiko niin, että ahdistuneisuus tuleekin vain siitä huolesta että "teenköhän nyt väärin vauvaa kohtaan?"

Minkään sortin tutkimustietoa tässä nyt sitten ei ollut taustalla. Ihan vain omia ajatuksia ja kokemuksiani. Toivottavasti oli silti apua.

Kiva, että vastasit!

Minulle sukulaiseni sanoi ettei olisi mukamas väliä kiskooko sitä kahvia 3 kuppia vai pannullisia! :D Minä olen juonut nyt tässä viime aikoina 4-6 kuppia ja pari pv:ää sitten parturissa aloin tutkailemaan että nyt taitaa olla raudanpuutosta. Silmänaluset nimittäin kuin pandakarhulla, ihan mustat. Pelottavaa! [&:]
Ja silloin vielä joku aika sitten, kun join vähän kahvia ja teetä niin näytin ihan ihmiseltä :D Mutten ole sata varma onko näillä yhteyttä keskenään, sittenhän sen huomaan jos alkaa vähän virkenemään ulkoinen olemus ja väsymys väistyy.

Viimeksi neuvolassa sanoivat että seuraavalla kerralla varmaankin rautakuuri määrätään kun oli laskenut jonkin verran.. Eli voisin nyt itse edesauttaa edes hieman, jos alkaisin pitämään kiinni siintä 3 kupista. Ei niitä aina jaksa laskea, jos sattuu vierailla käymään niin siellä sitten juo ja sitten kotona tottumuksesta vielä lisää!
Mutta nyt olen sen päättänyt että aamulla yksi kuppi ja sitten kun päivä etenee niin katsoo riittääkö korvaus teen voimin, vaiko onko kahvia ihan pakko saada 2 kuppia lisää :)

Mutta joo, seuraavaa neuvolaa odotellessa!

Voin lohduttaa sen verran että se ilman kahvia tuleva väsymys katoaa kyllä aika pian. Hyvinä puolina myös se että pysyy koko ajan virkeämpänä (jopa heti herättyä) kun ei pirteystaso piikitä tai laske kofeiinin saannin mukaan.

Ei siinä ole mitään logiikkaa että kun on juonut alkupuolella raskautta kahvia niin ei kannata lopettaa tai vähentää nytkää. Jos (siis jos, en sano että on) kohtuulliset/pienet määrät kahvia on vahingollista sikiölle niin loogisesti koko ajanhan ne riskit lisääntyy. Myöskään kofeiinin kertymistä sikiöön ajan kanssa ei välttämättä pidä jättää huomiotta.

Jos ajatuksena on se, että sikiö kärsisi vieroitusoireista niin onko sen helpompi kärsiä ne kohdussa kuin ulkopuolella? Toisekseen, jos jokin aiheuttaa riippuvuuttaa ja vieroitusoireita, niin ei se voi olla kovin terveellistä. Miksi siis altistaa oma lapsi sille?

Eikö kahvinjuonnissa voi käyttää samaa ohjeistusta kun tupakoinnissa imetyksen aikana? Että imettää ensin, sitten vasta kiskoo sumppiannoksensa niin pysyy maidonkin pitoisuudet pienempänä.

Kylläpä tuli moosestusta.. [8|]

Olet aivan oikeassa Pähkylä..

Minut leimattiin kofeiinin vähentämisen ja lopettamisen takia HÖSSÖTTÄJÄKSI ja STRESSAAJAKSI ja aloitin kahvin juomisen uudestaan pikkuhiljaa, enkä olisi jaksanut isosiskoni piikittelyä siintä kuinka hullu olen stressaamaan vauvan hyvinvoinnista! :D

Ja aion todella lopettaa kahvinjuonnin, koska tuntuu pahalta.
En edes erityisemmin pidä kahvista, se on ollut vain opittu tottumus, niinkuin joku tupakan polttokin.. Sen lopetin heti seinään kun sain tietää raskaudesta.

Tänään olen juonut vain yhden kupin kahvia, loput teetä ja kofeiinitonta teetä näin illalla!
Eikä ole ollut vielä edes päänsärkyä..

Niin, sitä lähinnä mietin että tuleeko kofeiinin lopettamisesta tosi pahat vieroitusoireet sikiölle?

öö mitäs hyötyä on vaihtaa kahvi teehen kun sekin sisältää kofeiinia? [8|]
Itse juon töissä muutaman kupin päivässä kahvia.

Kofeiiniton tee? esim. ruusunmarja tee ja Roiboos ovat kofeiinittomia.

Ja kyllä siintä on hyötyä vaihtaa normi kahvi, normiin teehen..

Tee vs. Kahvi:

Kupillisessa teetä on kofeiinia eli teiiniä 0,01-0,05 g (vastaavassa määrässä kahvia 0,1 g).
Liiallinen teen juonti voi aiheuttaa ummetusta ja värjätä hampaat keltaisiksi. Muita haitallisia vaikutuksia teellä ei ole havaittu.

Kahvikupillisessa kahvia on kofeiinia 100 mg. Turvallinen annos on 3 kuppia päivässä. Yliannokset kofeiini aiheuttavat lihaskouristuksia. 0,6-1 g kofeiinia on selvästi myrkyllistä ja 3,2 g aiheuttaa kuoleman.

Tietenkin kaikki on ok kohtuudella, mutten siltikään haluaisi raskaana kahvia juoda kun itselleni se on vain seurustelujuoma, josta helppo luopua.

Ja siintähän ollaan puhuttu kuinka noita kaikkia nykyään tutkitaan liikaa, mutta vieläkin olen sen puolella että raskaana kahvi ei kyllä voi olla hyväksi.. Tosin kyllä luin jostakin jutun, jossa odottavalla äidillä oli häikkää olisiko se ollut verenpaine tms ja lääkäri oli ehdottanut kahvinjuontia mutta se nyt on poikkeus..

Jäitä hattuun kuomat. Tavoitelkaamme seesteistä tilaa :)
Joo-o, itse asiaa lisää pähkäiltyäni ajattelin siirtyä mustalla teellä pois kahvista. Huomenna neuvola, kysyn vielä sieltä kahvin vaikutuksesta sikiöön. Nyt istun ja hörpin vihreää teetä. Lieneekö sallittua? ;)

Hahha, tottahan on se ettei pidä liian vakavasti ajatella tai stressaantua! :)

Mutta aika tavallista taitaa olla näin ensimmäisttä odottaesssa, että tulee nuuskittua jokainen tiedonjyväinen joka voisi olla haitaksi.. [:D]

Milamariaa: Mistä lähteestä olet kyseisen tekstin löytäny?

Tee vs. Kahvi:

Kupillisessa teetä on kofeiinia eli teiiniä 0,01-0,05 g (vastaavassa määrässä kahvia 0,1 g).
Liiallinen teen juonti voi aiheuttaa ummetusta ja värjätä hampaat keltaisiksi. Muita haitallisia vaikutuksia teellä ei ole havaittu.

Kahvikupillisessa kahvia on kofeiinia 100 mg. Turvallinen annos on 3 kuppia päivässä. Yliannokset kofeiini aiheuttavat lihaskouristuksia. 0,6-1 g kofeiinia on selvästi myrkyllistä ja 3,2 g aiheuttaa kuoleman.

Öööh, se oli joku mikä ensimmäisenä tuli vastaan kun googletin.
Eikö pidä paikkaansa? Wikipediassakin sanotaan samaa noista määristä.. Mikä siinä sitten on pielessä?
Ähh, ihan sama minulle.. Kuhan nyt vain laitoin, kun joku kyseli mitä hyötyä on vaihtaa kahvi teehen! [:)]

Itse lopetin kahvin juomisen ainoastaan siitä syystä, että aina tuli kamalan paha olo sen jälkeen. Nyttemmin olen alkanu aina ajoittain juomaan kupin kahvia lähinnä kyläillessä, mutta pakko se on myöntää että edelleenkin siitä tulee jotenkin kuvottava olo.

Ennen raskautta piti aamuisin saada ainakin se yksi kuppi kahvia ennen kuin todella heräsin. Nyt tosiaan herään virkeänä ilman kahvia, vaikka kyllähän se aikansa otti, että pääsi kahvinjuomisesta eroon.

En ole aikaisemmin kuullu, että joku voisi kuolla liialliseen kofeiiniin mutta toisaalta tuohon määrään pitäisi juoda useampi litra päivässä kahvia.. Mies saa tuon tiedon mukaan 1,6g päivässä kofeiinia ja vielähän tuo porskuttelee, vaikka useamman vuoden ajan on juonut saman verran :) Wikipedia ei ole luotettava tietolähde..

Itse olen koko raskausajan juonut kahvia.. siis juon jos tekee mieli. Huomasin että alkuaikana ei tehnyt kahvia mieli, mutta sitten oli vatsaongelmia.. toisella kolmanneksella alkoi kahvi taas maistumaan ja vatsa toimii taas normaalisti. Maksimissaan 3 kuppia juon päivässä, kuten aikaisemminkin ennen raskautta.. en tiedä vaikuttaako kofeiini vauvaan, koska samalla tavalla alkaa möykkäämään mahassa jos juon esim. kylmää vettä tai mehua.

http://kahvi.net/index.php?k=110927 Tuolta löytyy hyvin asiaa kahvista raskaus- ja imetysaikana.

http://www.poliklinikka.fi/?id=6552563&page=0578192# Kahvi ei välttämättä ole syynä siihen, että raskausaikana Hb laskee.

Miksi toisaalta pitäisi juoda kahvia, jos siitä tulee levoton olo?

En usko että kannattaa olla huolissaan mahdollisista vauvan kofeiinin vieroitusoireista. Sillähän on paremmat oltavat mahassa kuin ulkopuolella, aina vatsa täynnä ja lämmin olla..

Minulle sanoivat neuvolassa, että vähennä kahvia kun rauta-arvot putoaa.
Mutta tee, lähinnä vihreä, kiellettiin! (Tästä löytyy juttua Ravinto-osiossa) Heistä se on yrtti ja vähemmän tutkittu kuin kahvi. Tuohon Roiboos-teehen en uskaltaisi kajota, kun se ei ole edes teetä...

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266

Tuossa aika selkeästi myös teestä ja kahvista.. Neukkarissa mulle sanottiin että myös rooibos on ihan ok raskauden aikana.

ALKUPERÄINEN: Rolli10

En ole aikaisemmin kuullu, että joku voisi kuolla liialliseen kofeiiniin mutta toisaalta tuohon määrään pitäisi juoda useampi litra päivässä kahvia.

Ninno, kuoleehan liiallisen vedenkin juomiseen.

Kun opiskelin vielä join runsaasti kahvia (siis todellakin LIIKAA minulle), kuntoilin myös paljon ja sain kerran rytmihäiriöitä kahvista, en ollut kuullut että kahvi voisi sitä aiheuttaa liikaa nautittuna. Myöskin kaverillani, joka ei ollut raskaana sai kahvi alentamaan Hb:ta ja lääkäri oli suositellut kahvin vähentämistä reilusti tai kokonaan lopettamaan.

Mutta edelleenkin, kaikki tietävät että kaikkea kohtuudella, jos joku haluaa nauttia kahvia odotusaikana tai yleensäkkin :D

Itse päätän jättää nyt ihan kokonaan kahvin lipittämisen, _koska unohdan sitten jossakin vaiheessa laskea ne_ ja sitten alkaa vaivaamaan ja ärsyttämään epätietoisuus että olenkohan juonut 2 vai 4 kuppia kahvia..
Ja nähtävästi ovat nyt sitten alentaneet tuota suositusta kahteen kuppiin.. Eli joo, minä heitän sovinnolla hyvästit kahville [:)]

Ja "miksi pitää juoda kahvia kun tulee levoton olo", mainitsin aiemmin että se on ollut minulle seurustelujuoma ja tapajuoma.. Siksi olenkin lopettamassa sitä, kun se ei varmaan sovi minulle, enkä siintä pidä.
Samaan juttuun päädyin vuosi sitten alkoholin kanssa, en näe syytä enää hirveämmin edes maistella alkoholia, koska en pidä itsestäni kännissä, tai edes hiprakassa. Turha, opittu juttu alkoholikin!

juon noin 5 kuppia ja aion juoda vastakin...riittää jo kun luopunut tupakasta ja alkoholista ym myrkyistä...
kakkosen kanssa en juonut kahviakaan ja täytyy sanoa että sai koko raskauden ajan vedellä laksatiiveja et edes suoli jotenkin olis toiminut...TOIVOTTAVASTI KAFFEE AJAN NYT SEN ASIAN :)[:o]

Raskauden aikaisesta kahvin juonnista en osaa sanoa mitään varmaa mutta imettämisen aikaisesta kyllä. Äiti kertoi että mun pikkuveli oli rauhaton eikä suostunut nukkumaan kunnolla, koliikkiakin epäiltiin, kunnes äiti lopetti kahvin juonnin imetyksen aikaan. Sen jälkeen "normalisoitui" ja nukkui ihan hyvin eikä huutanut yhtä paljon.

Mulle ei ole neuvolassa sanottu kahvista mitään. 2-3 kuppia juon kahvia päivässä niinkuin esikoisenkin odotusaikana.

Takaisin