Raskaus ja kivut ja säryt

Vilijonkk4

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuunmammat 2015
Tein ihan uuden aloituksen, koska jos ei vielä niin ainakin pian ihan varmasti on joillain kipuja ja särkyjä muillakin kuin minulla. Olis mahtavaa, jos täällä olis joku lääkäri, jolta sais oikeesta tietoo. Kävin jo siis tk:ssa, mutta en paljoa viisastunut. Aiheeseen;

Mulla on selkä oireillut jo vuosia ja se on magneettikuvattukin, tosin ei löydetty mitään. Silloin kipu esiintyi pitkään istuessa tai seisoessa (puhutaan tunneista). Särkylääkkeet eivät auttaneet eikä myöskään Dolan merkkinen lääke. Kipu oli silloin vaivaava, muttei työtä tai koulua haittaava, joten annoin olla.
Olin rv 10-12 töistä lomalla ja kun palasin töihin, parin työtunnin jälkeen selkä oli jo todella kipee ja kipu säteili jalkoihin. Välillä särkyaallon tullessa tuntuu, että jalat lähtevät alta. Myös jalat on tuntunu jotenkin jäykiltä. Kävellessä vaapun kun pingviini :D työni on seisoma- ja kävelytyötä ja kiireisinä päivinä taukoja ei juuri ehdi pitää.
Mihin otan yhteyttä, kun terveyskeskuksessa minua ei otettu todesta. Määrättiin paracetamolia (joka ei ole ikinä kipuun auttanut) ja sairaslomaa. En todellakaan halua olla saikulla loppuraskautta, ellei ole ihan pakko. Luulen, että hermosärkyä tämä on, mutta tk lääkäri ei sanonut juuta eikä jaata mun epäilykselleni.

Ensin meinaa töissä tulla itku, kun särkee niin paljon ja kotiin tullessa se itku tulee siitä, ettei lääkärissä oteta todesta.

Kiitos ja kumarrus
Vilijonkk4 13+4

Mulla on itselläni selkäsäryt alkanu rv 13. Oon kans kyselly lääkäriltä että mistä vois johtua kun ei mulla ole vielä edes kunnon masua mikä painaa.. mutta ei ne osannu sanoo mitään siellä. Ite joogaan ( ihan kotona vain) mutta tuntunut auttavan tosi paljon!

Mulla tuli viime raskaudessa, tosin vasta viikon 30 tienoilla muistaakseni, ihan järkyttävä alaselkä-/pakarakipu. Kaikki muu paitsi paikallaan makaaminen tai istuminen sattui niin että itku meinasi tulla ja tulikin. Neuvolasta sain lähetteen fysioterapeutille, joka teki väärän diagnoosin ja antoi jumppaohjeita, joita en pystynyt noudattamaan, koska liikkeet sattuivat niin paljon.

Menin ekaa kertaa elämässäni osteopaatille, joka hoiti selän kuntoon. Ekaa hoitokertaa seuraavana päivänä pystyin kävelemään kivutta ja tokan kerran jälkeen ongelma poistui kokonaan eikä palannut. Ongelma liittyi siihen, että raskauden aikana paikat löystyy mutta ei tasaisesti, jolloin nivelsiteet ym. joutuu koville, sitten lihakset menee jumiin kun yrittää välttää kipua ja kierre on syntynyt. Tai jotain sinne päin. Suosittelen kokeilemaan, jos mahdollista. Harmi, ettei kuulu Kela-korvattaviin eikä neuvolasta voi saada lähetettä.

Joo mulla samaa vikaa joka raskaudessa ja on jo alkanu mutta venyttämällä pakaralihasta kipu yleensä hellittää eikä kerkee mennä pahaan kramppiin. 1,5 vuotta sitten rikoin selän ku mursin varpaan ja lähin sillä murtuneella varpaalla ostaa uudet ihanat 8cm korkkarit j aniillähän oli pakko kävellä koko päivä kaupungilla. No seuraavan päivänä oli selkä niin kipee et liikkuminen teki kipeetä pari kuukautta ja jouduin lopettaa treenaamisen etten tuhois pahemmin, mikä oli siis isoin virhe koska kivut vaan paheni. Lääkäri ei ylläri pylläri tehnyt muuta kun käski syödä buranaa, jep tää on se syy miks en käy mielellään lääkärissä. Mä sitten kyllästyin kipuihin ja treenaamattomuuteen ja rupesin hyvin kevyesti tekemään hyvää huomenta liikettä kevyillä painoilla ja viikossa olin kunnossa :) se liike venytti jotenkin niitä krampissa olevis lihaksia niin et ne pääs rentoutumaan ja palautumaan :) eli venytä venytä mutta varovasti. Osteopaatille kannattaa ehdottomasti mennä jos vaan pääsee.

Mulla on välilevyn rappeuma joka osaltaan aiheuttaa kipua. Ennen raskautta päästiin aika hyvään jamaan,eikä kipuja juurikaan ollut, työpäivät sujui ihan hyvin. Nyt raskaana ollessa kivut palasivat välittömästi. Oikeastaan mitään apua en nyt ole tähän keksinyt, jumppapallolla venytän noita alaselän lihaksia ja kivuttomina hetkinä teen noita selkälihasten vahvistusliikkeitä...
Epäilen että loppuraskaus voi olla yhtä tuskaa, ellei kipuja jotenkin tässä saa kuriin... Särkylääkkeitä en siihen syö.

Mulla sattuu nivusiin.pistää alamahaa vasemmalle puolelle. Kauheen pakotus vaa käy.. töissä olo on rankkaa

Mullakin on ollut tota pakarakipua, iskee jostain puskista ja jalkaa meinaa pettää alta kun alkaa. Esikoisen kanssa meinasin kaatua, kun olin nostamassa syliin ja yhtäkkiä se taas kävi kipuilemaan. Niin ihme juttu, kun ensin ei ole mitään kipua, sitten yhtäkkiä kipeytyy, ja taas jonkun ajan jälkeen kipu helpottaa ja pian olo on kun mitään ei olisi ollutkaan. Liittyisköhän noihin löystyviin niveliin sitten..

Mullakin ollut pakarakipua oikealla puolella, mutta ei onneks joka päivä. Tuntuu seistessä/kävellessä työpäivän päätteeksi tai selällään maatessa. Mietin, että nojaanko liikaa oikeeseen jalkaan töissä ja, kun paino lisääntynyt niin ärsyyntyy alaselkä ja pakara. Yllättävän hyvin ja pienillä särkylääkemäärillä selvinnyt raskauden tähän asti, vaikka kroonisen kaularankakivun takia oma asento hiukan kierroksella. Vain muutamia särkylääkkeitä joutunut kuukaudessa ottamaan:)

Mulla on myös ollut semmosta epämääräistä pakarakipua, varsinkin yön jäljiltä kun nousee ylös. Tosi inhottava semmonen vihlaiseva kipu, ihan ku jalka meinais pettää alta.

Olisko toi pakarakipu iskiaskipua?

Mulle on ilmaantunu jotain epämääräsiä ylävatsakipuja. Välillä tekee pahaa hengittää syvään, ja jotkut pienetkin ponnistusliikkeet voi tehdä kipeetä. Oon miettiny jo vähän palleatyrää, mutta en tiä kuin ylhäällä sen pitäis oireilla.

Te, joilla on ollut virtsatulehdus sekä raskausaikana, että ei raskausaikana niin onko niiden oireet eronneet toisistaan? Mulla on pari päivää ollut alavatsakipuja ja parit vähän kivuliaammat harjotussupistuksetkin on tullu. Soitin neuvolaan ja tietenkin sieltä käskivät tuoda näytteen. Oireet eivät vain ole yhtään samanlaiset kuin tulehduksessa ei raskausaikana. Toivotaan, että olisi kuitenkin virtsis, eikä ainakaan mitään vakavampaa :/

Vilijonkk4 25+2

Ittellä oireet olleet lähinnä pissatessa sellainen kipu kun rakko tyhjentyny, ei niinkään kirvelyä ja sit vähän väliä saanu vessassa juosta. Vessassa juokseminen ny saattaa ihan kasvavasta masustakin johtua niin yrittää sitä oiretta ny huomata muiden vessakäyntien joukosta :D itsellä kuitenkin on jo kahden kuukauden sisään kolme tulehdusta ollut joten aloitettiin estolääkitys virtsiksiä vastaan. Näyte kannattaa viedä niin saa varmuuden :) auttaako lepo noihin kipuihin sulla?

Joo lepo auttaa ja heti aamusta niitä ei olekkaan. Heti pienen rehkimisen (lue: esim. kaupassa käynnin) jälkeen kivut alkavat. Liikkeitä on myös alkanut tuntua vähemmän... Soitin äitiyspolille neuvolan käskystä, mutta ei kuulemma ole akuutti asia. Ensi maanantaille (vasta) sain ajan. Pitää soittaa vielä neuvolaan, jos pääsis edes sydänääniä kuuntelemaan niin ei tarvitsisi olla huolissaan. :/

Ei sit kyll välttämättä tulehdus ole :) soita ihmeessä jos pääsisit ne sydänäänet kuuntelee. Ootko kokeillu jotain makeaa syödä ja sen jälkeen mennä makuulle kuuntelee liikkeitä?

Alustava tulos oli puhdas. Kävin muissa asioissa keskussairaalassa ja poikkesin äitiyspolilla kätilön juttusissa. Sen mielestä kaikki mun oireet on normaaleja. Myös ne kivuliaammat supistukset iltaisin. Ja menkkamaiset alavatsakivut joiden päälle välillä tuntuu kumaraan vetävää vihlaisevaa kipua. Tiedä nyt sitten. Jos vielä vähänkään kipeemmäksi tulen eikä liikkeitä ala tuntua, soitan suoraan synnärin päivystykseen. Pelkään vain, että ne "nauraa mut ulos" sieltä, kun kätilön kanssa asiointikin oli niin hankalaa. Tähän asti mulla on ollut ihania ja ymmärtäväisiä kätilöitä ja lääkäreitä, jos tuo olikin joku -ei niin myötätuntoinen- yksilö :D Pääsen huomenaamuna kuuntelemaan sydänäänet, mutta sehän nyt ei kerro koko totuutta esimerkiksi kohdunsuun tilanteesta. Mulla vaan on sellanen tunne ettei tää nyt ihan normaalia ole...

Ei ne naura siellä ja jos nauraa niin kunhan työnsä tekevät. Nuo kivut voi olla niitä liitoskipuikin. Ne on välillä suht julman tuntuisia. Itteki ekan raskauden aikana soittelin neuvolaan vähän väliä että onko normaalia :) ku ne liitoskivut on välillä nii julmia että tuntuu ku veitsellä viillettäis. Meiän masuasukki vielä tuppaa potkii just alas päin niin pahentaa sitä kipuu entisestään. Jos siullaki levossa rauhoittuu niin sit kannattaa ihan kunnon lepopäivä ottaa ja ihan sellainen että naksukippo käteen ja sängylle tai sohvalle kattelee telkkuu ja ottaa päikkäritkin :)

Vilijonkk4: onko sulle kerrottu liikelaskennasta neuvolassa..? Oliskohan siihen aihetta, jos liikkeitä tosiaan tuntuu vähän..?

Ei ole kerrottu. Nyt taas eilisiltana liikkeet tuntui normaalisti liikkeet. Edessä oleva istukka kai niitä välillä vaimentaa.
Onko teillä yöt alkanu olemaan kivuliaita? Mä oon nyt muutamana yönä pyörinyt vaan sängyssä, kun on selkä- ja liitoskipuja ja vielä lisäksi noita menkkamaisia jomotuksia. Tällästökö tämä on loppuaika? :D

Tuntuu että öisin joutuu pyörimään ja välillä hankala löytää masulle hyvä asento ku muuten ois kropalle hyvä asento. Välillä herään toinen jalka turtana.

Täällä alkanut yölliset selkäkivut. Menee jotenkin ihan jumiin selkä yöllä eikä missään asennossa oo hyvä. Selällään ei muuten koske, mutta jos vetää syvään henkeä niin sit vihloo.. Tässä just kävelen taloa ympäri kun oli pakko nousta kun ei tullut sängyssä olemisesta enää mitään, päivisin ei oo mitään ongelmia kun aamulla aina helpottaa kun nousee ja alkaa liikkua. Mikähän tuohon auttaisi? Pitkät 20viikkoa jos alkaa tälläistä olemaan yöt tai jos tästä vielä pahenee

Takaisin