Raskaus ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Luojan luoma

Oman äänensä löytänyt
Hei!

Päätin aloittaa aiheesta ketjun, kun en ainakaan ole vielä törmännyt aiheeseen täällä elokuisissa. Löytyykö täältä kanssasisaria ja miten olet pärjännyt sairautesi kanssa odotusaikana? Onko arvot pysyneet kohdillaan?
 
Täällä! :stop: Ei ole mitattu vielä arvoja, nyt on vasta 8+1. Kahdella lähisukulaisella, joilla on nyt pieniä lapsia, on myös vajaatoiminta. Sieltä saa onneksi kokemusperäistä tietoa.

Miten itse voit ja onko kilpirauhasen suhteen mennyt ok?
 
Hei Onnenomena! Kiva kuulla, että en ole yksin asian kanssa! Väsy on ollut valtavaa ja mietinkin välillä, että voiko johtua pelkästään raskaudesta...

En kyllä muista, että näin väsynyt olisin ollut esikoista odottaessani. Voisin vain nukkua. Iho on tosi kuiva ja koko ajan saa rasvata. Muisti pätkii, joka kyllä sekin voi hyvinkin liittyä ihan vain raskauteen. Oon myös tosi vilunen koko ajan ja tuntuu, että vaikka lauhat kelit, niin tarviin kunnolla toppaa päälle.

Kauheen uupuneeksi en koe oloani, ja sekin varmaan johtuu ihan vain siitä, että oon pystyny ottaa nyt alkuvuodesta töissä vähän rennommin. Lopuvuoden olin tosi uuvuksissa.

Sellanen tietynlainen into ja särmä puuttuu, tosin pahonvointi alko kyllä helpottaa vasta ihan tässä viime päivinä, että ihmekös tuo, ettei oo kauheesti asiat innostanu...

Huomenna labrat. Tekis mieli vaan ite nostaa suosiolla Thyroxinia enemmän, ku neuvolasta sanoivat, mut pitää kai oottaa ne labrat ja kattoo, mitä lääkäri meinaa. Mua vaan tympii tässä sairaudessa se jatkuva arvojen tuijottelu, ku olonhan se pitäisi ratkaista...

Mulla siis todettu tää jo pari vuotta sitten ja periaattessa menny ihan ok Thyroxinilla srn jälkeen. Kyllä olo ainakin huomattavasti koheni lääkityksen alettua vaikuttaa.

Mites sulla? Millasia oireita ja ootko pitkään sairastanu?
 
Täällä yks. Mulle sanottiin heti ku soitin ja varasin ekaa neuvolaa että heti pitää nostaa thyroxin kaksinkertaiseksi annokseksi. Arvot mitattiin hetki sitten ja hyvät oli. Mutta mullakin on tota aivan käsittämätöntä väsymystä, kun mitään ei pysty tehdä... Mutta mä olen laittanut sen vaan korkean ikäni (mielestäni ainakin) piikkiin.. Enpä olis osannu ajatella että jos se johtuu tuosta. Mutta toisaalta kun olen jo syönyt muutaman viikon sitä tupla määrää niin luulis olevan ok.en sitten tiedä
 
Moi LA! Hyvä, jos sulla arvot kohillaan ja onhan tässä se haaste, että väsymystä joka tapauksessa raskaudessa, niin arpoa nyt sitte, mikä johtuu mistäkin. Olihan nuo munki labrat lopulta sitte ihan ok, vaikka jos ite saisin päättää, niin koittasin silti vähän nostaa annosta. Iltasin oon nykyään ihan toivoton tapaus, vaikka normisti valvoisin vaikka miten myöhään. Samoin aamusin nukkusin vaikka miten pitkään, mut kai tää menee ihan raskauden piikkiin...Mulla ei tuplattu annosta, käskettiin nostaa vain 25 mgr/ pv, mikä on kuulemma neuvolassa yleinen ohjeistus. Tiedä sitte..
 
Hei!

Minä kävin kokeissa pari viikkoa sitten ja TSH oli 2,35. Aloin epäilemään, että ehtiikö 10.-12. viikolla ottaa kokeet, koska siskolleni oli annettu ohje nostaa heti plussaamisen jälkeen sillä 25 mikrogrammalla/päivä. Ohje löytyy myös linkistä https://www.terveyskyla.fi/naistalo...sairaudet-ja-raskaus/kilpirauhasen-ja-raskaus

Hyvää tietoa löytyy myös Kilpirauhasliirosta https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhanen-ja-raskaus/

Minulle ei siis neuvolasta annettu ohjetta nostaa, joten oli hyvä että aloin itse ajatella... Kävin labrassa ja nostin annoksen itse. Kun kävin tällä viikolla lääkärissä muusta syystä, sanoin lääkärille nostaneeni annoksen ja hän sanoi että ok ja kirjasi uuden annoksen koneelle.

Olen sairastanut vajaatoimintaa jo niin monta vuotta, etten muista, onko 6 vai 8 vuotta. Välillä annoksen kanssa on ollut säätämistä. Ennen diagnoosia olo oli hirveä, masennusta, väsymystä, fyysisiä oireita vaikka mitä. Kun sain lääkkeen, heräsin henkiin. :woot:
 
Muokattu viimeksi:
Nyt raskaudessa olin pari ensimmäistä viikkoa plussaamisen jälkeen tosi väsyny, mutta sen jälkeen olen ollu ihan ok-pirteä. Mutta iltaisin iskee aina yhtäkkiä väsymys, sekin mennee raskauden piikkiin.

Jäin miettimään, että kun TSH oli jo niin lähellä 2,5:ttä, että olisikohan noussut yli rajan, jos olisin vielä pari-kolme viikkoa odotellut labrassa käyntiä ja sitten vasta annosta nostettu.

Hyvä, että teille annettiin ohje nostoon heti.
 
Hei Onnenomena! Olipa hyvä, että tajusit itse nostaa annosta. Tekis mieli ittekki vielä vähän nostaa, mutta en oo oikein uskaltanu itskekseen alkaa annosta muuttamaan. Mietin vaan, että jaksaisinko paremmin, jos koittais nostaa...1/3 jo takana, mutta en kyllä ainakaan vielä tunnista itsessäni sitä keskiraskauden energiabuustia, josta paljon puhutaan, okeastaan päin vastoin.. Noh, tulevalla vkl: lla nvlalääkäri, niin jospa siellä saisin asiaa nostettua esiin. Hyvää, antoisaa ja energistä odotusta!
 
Hei! Ehdottomasti ota puheeksi ja pyydä kestolähete kilpirauhaskokeisiin. Siskollani on ja hän käy koko raskauden ajan kuuden viikon välein kokeissa. Minäkin aion pyytää samaa.

Oliko sinulla tammikuun lopun kokeissa tuon kilpirauhasliiton sivuston taulukon mukainen TSH?
 
Se pitää tarkistaa ainakin kuuden viikon välein. Joskus neljänkin. Mun "neuvolantäti" ei siksi suostunut kirjoittamaan kestolähetettä kun kysyin, sanoi että ei se itse kuuden viikon välein käynti välttämättä riitä. Halusivat seurata tarkemmin, tarvittaessa kuukauden välein. Minulla TSH oli viime mittauksessa laskenut edellisestä (tyroksiiniannos nostettiin) ja oli varsin hyvä.

Mutta mulla on muuten jostain tuntemattomasta syystä käynyt niin, että pieni poikamme syntyi ennen aikojaan rv 15+2. Lapsivedet menivät, eikä mitään ollut tehtävissä. Tässä on fyysisesti toipuminen ihan hyvällä mallilla, mutta henkinen vasta aluillaan... Suuri suru lapsen menetyksestä.

Jollain aikavälillä lähden täältä elokuisten palstoilta.
 
Hei Onnenomena ja lämmin osanottoni menetykseen! ❤ Voin vain kuvitella surusi tällä hetkellä...
Mulla mennyt muuten hyvin, mutta imuroidessa pitää jo alkaa himmailla ja esikoisen kanssa ei näköjään enää hypitä hyppynarulla kilpaa. Sain viimeksi niin tuskaset supistukset, jotka ei aluksi meinanneet edes hellittää, että pysäytti. En halua riskeerata yhtään, että tulisi ennen aikojaan.

Sulle kovasti Voimia ja Jaksamista surun keskellä! ❤
 
Kiitos, Luojan luoma! Hyvää vointia sinulle, toivon sydämestäni, että raskautesi sujuu hyvin!
 
Onpas erikoista, ei mulle oo sanottu mitään tähän viittaavaa missään kohtaa neuvolassa tai lääkäri käynnillä, vain silloin aluksi että annos piti nostaa. En siis tod oo käyny missään testeissä 6 vko. N välein vaan sen perus millonkohan se nyt on, ööööh vuoden välein vai kuinkahan...? :eek:
 
Hei LA! Ei mullakaan oo ollu puhetta tuosta, että joka 6. vko arvoja mitattais. Itse asiassa unohdin edes kysyä nvla lääkärillä viimeksi...On kuitenkin tulossa uudet kilppariarvojen mitaukset sit viimesellä kolmanneksella, eli pari kertaa tulee sit tän raskauden aikana mittaukset, ei sen useammin. Normaalisti about kerran vuodessa. Eikä mullakaan oo hirveesti Thyroksiini annosta nostettu, se 25 mg päivää kohden. Seurailen oloani. Nyt tosin otin rautalisän, ku rupes hemoglobiini tippuun sen verran alas.
 
Okei, ehkä munkin pitää ens neuvolassa kysyä mitataanko niitä uudestaan jossain kohtaa. Mitään muistakaan arvoista ei oo ollu puhe että mitataanko vaikka rautaa tms jossain välissä... Nyt vko 21 menossa..
 
Kannattaa ottaa puheeksi. Mulla muuten 22 vko menossa, että hyvin samassa vaiheessa mennään. Tsemppiä odotukseen! Toivotaan, että pysyy kilppariarvot kohillaan!
 
Täällä myös yksi, jolla kilpparin vajaatoiminta. Mulla se on todettu jo lapsena ja siitä asti mennyt Thyroxin. Arvot ovat onneksi pysyneet hyvinä ja lääkeannos ollut sama jo monta vuotta.

Plussasin muutama viikko sitten ja sain silloin heti ohjeen nostaa annosta hiukan. Labrat otetaan sitten 4-6vk välein. Nyt menossa rv 8+2 ja olen muutaman viime viikon ollut todella väsynyt ja uupunut. Mietinkin, että onkohan tää sitä normaalia raskauden tuomaa väsymystä vai voiko kilppariarvoissa olla jotain pielessä. Tänään oli onneksi kilpparilabra ja nyt odottelen tuloksia.

Mulla on normaalisti tässä vuosien varrella testattu samalla aina TSH ja T4V, mutta nyt raskauden aikana eli tänään testattiin vain TSH. Onko teillä muilla otettu raskausajan labroissa vain TSH vai noi molemmat?
 
Takaisin
Top