Raskaus ja kasvisruokavalio

Mummi oli tänään tehnyt jauhelihapihvejä, tosi hyviä oikeen paistijauhelihasta, ja mul on ollu koko illan hirvee ähky ja röyhtäyttäny vaan x( Tuli siis taas todettua, että ei lihaa. Mummi on onneks helppo tapaus, voin vaan sanoo sille seuraavalla kerralla, että laittaa jotain vaikka pavuista.

Merihirviö, lasagne on varmaan tosi nam linsseistä! Mä tein eilen papukeittoa, jonka maustoin koskenlaskijalla. Mies ja iskä söi melkeen kaiken :D Suuret lihansyöjät.
 
Oih papukeittoa koskenlaskijalla, kiitti vinkistä :) jotenkin kun tonne kauppaan suuntaa niin pää on aina ihan tyhjä eikä mitään tee mieli, mut pikkuhiljaa tää varmaan helpottaa!
 
Merihirviö, joo, sama ongelma... Ostaisin aina vaan piimää ja appelsiineja. Mut ku muutakin pitäs syödä. Mun on kaks päivää tehny mieli sellaista jätskiä, jossa on suklaapaloja seassa, vaikka harvoin tekee mieli makeeta. Niin ku se sellanen pyörremyrsky, jota on Spice icessa. Mut Tampereen keskustassa ei oo Spice icea enää. Löydettiin kuitenkin vastaava Sokoksen kahviosta ja kyl oli hyvää. Mies oli tosin taas dustbin, kun enhän mä jaksanut ees puolia :D
 
Hahaha, mulla on kans appelsiini-riippuvuus :D vetelen päivässä noin neljä appelsiinia, ja sitä tiettyä merkkiä ainoastaan. Hassuinta täs on, että oon allerginen niille mut nyt raskauden aikana ei oo tullut mitään oireita :D :D ihan outoa!
 
Oon ihan sekasyöjä, mutta kuulun kans niihin, joilla liha ei vaan uppoa raskaana ollessa. Mistä lie johtuu.. Oisko kellään hyviä kasvisruokavinkkejä? Sellaisia helppoja ja suht nopeita ja myös lasten makuun sopivia? Ja soijattomia, perheestä kun löytyy soija-allergikko.
 
Mie tein eilen kasvispihvejä. Oli hyviä. Raastoin porkkanaa, perunaa, kukkakaalia ja sipulia, sit sekotin kulhossa maitoon korppujauhoja ja vähän täysjyvävehnäjauhoja. Ite laitoin myös soijajauhoo mut se ei oo pakollista. Kolme kananmunaa viel joukkoon, suolaa, mustapippuria, yrttimaustetta ja ripaus valkopippurii ja paprikaa, koko sotku kasvisraasteen sekaan. Sit lorautin viel öljyy joukkoon. Laitoin leivinpaperille lettusia ja paistoin uunissa n. 200 asteessa kiertoilmalla ajan x, eli otin pois kun olivat hyvän värisiä. Sit kermaviilikastike kahesta kermaviilipurkista ja yhestä sipsidipistä ja keitettyy perunaa kaveriks. Nam!
 
Mulla on nyt lihan syönti vähentynyt entisestään raskauden aikana, ei vaan tee mieli sitäkään vähää mitä ennen. Kalaa en syö ollenkaan ja luomulihaa aina silloin tällöin. Kasvisruoka on vaan niin hyvää! Eniten tulee syötyä erilaisia uunijuureksia, kasvissosekeittoja, ruokaisia salaatteja, kasvispastaa ja sellaista. Myös uuniperunat kasvistäytteellä ovat aivan ihania!

Tämän hetken lemppari taitaa kuitenkin olla couscous-salaatti, johon tulee kesäkurpitsaa, paprikaa, punasipulia, parsakaalia ja valkosipulia paistettuna. Lisäksi kirsikkatomaatteja, cantaloupemelonia, fetajuustoa, oliiveja, sitruunaa puristettuna ja pieneksi silputtua persiljaa sekä korianteria. Niin nam! :)
 
Huomatkaa kuitenkin naiset hyvät, että vauva syö teidän proteiinit :) Kunnolla kasviproteiinin lähteitä ruokaan! Tai kananmunia, juustoja, rahkaa...
 
Oho! Mun listalta unohtui muuten kananmunat kokonaan! Me syödään free range-munia ja niitä keittelen usein aamupalaksi tai teen erilaisia munakkaita kasvisten tai salaatin kanssa. Myös juustoa ja jogurttia/rahkaa menee, samoin pähkinöitä ja papujakin :)
 
Vähän tää on oftopic mut kysyisin teiltä kasvisruokailijoilta neuvoa! :) Tein soijarouheesta "jauhelihakastikkeen" ja meni lapsille läpi kuin väärä raha! :) Ainoa maininta oli että vähän maistuu oudolta ja juu vaikka kuinka maustoin niin kastikkeessa on sellainen "pahvinen" maku! Millä sen saisi taitettua pois?? Muutoin oli oikein maukas soosi makaronin kanssa, mut pahvisuus harmitti hieman... :sad001
 
Soijarouhetta vaan pitää maustaa niin perkeleesti :D Ite opiskelunälkävuosina syötiin sitä eksän kaa joka pvä ja hyi en oo sen jälkeen pystyny :wtf:
 
Ite tykkään soijasuikaleista, niitä ku marinoi kunnolla yön yli ni imeevät makua hyvin ja ovat ku possua, tosin hiukan sitkeämpiä vain
 
Mäkään en tykkää oikeen soijarouheesta. Härkäpapurouhe ja quorn-rouhe on paljon parempia! Ootan myös kuin kuuta nousevaa sitä uutta suomalaista nyhtökauraa!
 
Muokattu viimeksi:
Mä sain tuolta toiselta sivustolta jo aika hyviä vinkkejä mitä pitää kokeilla! :) Eli mä keitin sen rouheen pakkauksen ohjeen mukaan kattilassa mutta pitääkin paistaa pienessä määrässä kasvislientä pannulla sipulin yms kera! :) Pitääpi kokeilla ensi keralla....
 
Takaisin
Top