Raskaus ja kasvisruokavalio

merihirviö

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

Onko täällä muita jotka kasvisruokavaliolla? Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan, miten huolehditte siitä että saatte riittävästi proteeinia sekä kalsiumia raskauden aikana? Itsellä meinaa ruokavalio lipsua aika yksipuoliseksi, kun useammat ruuat kuvottavat.. Itse käytän kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.
 
Samalla ruokavaliolla mennään Merihirviö! Mulla ei kuvotus onneksi ole kovin paljoa vaikuttanut syömisiin, joten pyrin ohjeistuksen mukaan syömään kalaa vaihtelevasti eri lajeja. Yleensäkin syön melko runsaasti kalaa. Lisäksi käytän raskausajan monivitamiinia. Neuvolassa ei ainakaan oltu huolissaan asiasta :) . Mulla toki on ylipainoakin joten uskoivat varmaan että tarpeeksi ainakin syön, ehkä ne protskutkin menee siinä samassa :grin. Mä oon enemmän huolissani siitä, että söisin kalaa yli suositusten.
 
Sama homma täällä. Lihat ei kuulu ruokavalioon, mutta kala, maitotuotteet ja kanamunat joo. En ole huolissani proteiinien saannista, mutta kalsiumin riittävyys mietityttää. Mulle sanottiin neuvolassa että maitoa tm. pitäisi tulla 8dl päivässä. No ei taida tulla mun kohdalla.
 
Mulla on myös sama ruokavalio ja lisäks oon nirso :D Ruokavalio on kaventunu yökötyksen takia aika paljonkin. Kalsiumia oon alkanu ottaa purkista ja proteiinia tankkaan protskujuomilla välillä kun ne menee helposti alas. Ennen söin kananmunia aamulla ja iltasin protskuletuissa mut ne ei uppoo nyt yhtään :hungover:
 
Kiitti vastauksista! Joo tuo kalsiumin saanti kyl mietityttää itseäksi, tuskin täyttyy nuo määrät. Syön kyllä raskausajan monivitamiinia, mutta silti pohdiskelen että onko se riittävää..On tää vaikeeta, ehkä kuvotus pikkuhiljaa helpottumassa niin pääsee taas syömään monipuolisemmin :) Protskuletut onkin hyvä vinkki, lähtee kokeiluun!
 
Maitopohjasissa protskujuomissa on aika hyvin kalsiumia nii sillon otan aina vähemmän purkista. Mulle neuvolantäti ihan erikseen kysyi siitä että mistä saat kalsiumia ja anto sellai lehtisen missä ne määrät mistä saa tarpeeks. Pitää itekki kokeilla taas protskulettuja.
 
Ja ite oon ottanu kaikkea mahdollista aiemminki purkista: magnesium, sinkki, monivitamiini, b-complex, d-vitamiini, omegat. Kalsiumin ja viel ylimääräsen foolihapon lisäsin sit vaa jonon jatkoks :hilarious:
 
Mun tekis mieli kans ruveta kasvissyöjäksi raskauden ajaksi, koska liha uppoo niin huonosti. Mut mulla on kroonisesti tosi matala hemoglobiini, niin en tiiä, mitä se tykkäis :/ Ja lisäks kasviproteiinin lähteet on biologisesti huonolaatuisia, eli eivät sisällä kaikkia tärkeitä aminohappoja. Siitäkin oon huolissani.
 
Muakin alkoi protskuletut kiinnostamaan. :) en oo koskaan tehny. Minkälaisella ohjeella ootte tehneet, haluatteko jakaa?
 
Mun mielestä itteensä ei voi sanoa kasvissyöjäksi jos vetää kalaa.
Mut netistä löytyy hyvin ohjeita kasvisruokavalioon ja vitamiinien saantiin. Tiedän pari salilla käyvää tuloksia tekevää tyyppiä, jotka on täysin vegaaneja.
Ainoa taitaa olla (vegaaneilla)tuo B12-vitamiini, mikä pitää hakea piikkinä terveysasemalta.

Edit. Eli ei kasvissyönti ja raskaus poissulje toisiaan. Kunhan pitää huolta vitamiinien ja hivenaineiden saannista. Jos ruoka ei mene alas, niin sitten tärkeimmät purkista.
 
Muistaakseni se on vesiliukoinen vitamiini eli häviää nopeasti elimistöstä, niin toi piikki piti määrän tasaisena 3kk.
Yks mun vegaani kaveri joutui sen aina hakemaan.
Itse olin lakto-ovo-vegetaristi 12 vuotta, nykyään syön kalaa ja luomulihaa.

Edit. Piti ihan tarkistaa. Eli pillerinäkin voi sen otta. Olikohan sillä mun kaverilla(10-vuotta sitten, en muista niin tarkkaan) pahempi B12-puutostila minkä vuoksi sen piti se piikkinä saada)
 
Muokattu viimeksi:
Jos syö kalaa, munia ja maitotuotteita nii on lacto-ovo-pisco vegetarian :wink mut joo ei tää mikään kilpailu oo :D Mä sanon kyllä että oon kasvissyöjä mut syön kalaa.
Mimulus tässä mun itekehittelemä protskulettutaikina:
- 1 isohko ei liian kypsä banaani (kypsästä banaanista ei tuu kuohkeita lettuja)
- 3 valkuaista
- 0.5dl kaurahiutaleita
- vähän vajaa 1/2 mitta soijaprotskujauhetta
- saman verran vaniljan makusta protskujauhetta
- mausteeks ceylonkanelia ja himalajan ruususuolaa
Oon paistanu kookosöljyssä ja syöny marjojen kanssa. Voi laittaa myös vaan yhenlaista protskujauhetta 1 mitallisen. Soijaprotskun avulla saa superkuohkeita pikku pannareita :)
 
Muokattu viimeksi:
Hei kiitos Popcorni! :) Netissäkin on tosiaan ohjeita jos jonkinlaisia, mutta on kiva saada ohje, joka on hyväksi havaittu.
 
Mimulus paista ja käännä varovasti, vähän vaikeeta oli saada ekaks onnistuu kunnolla :) Ja apua unohdin 0.5dl kaurahiutaleita ohjeesta :dead:
 
Pahoittelut harhaanjohtavasta otsikoinnista :wink protskujuomat on myös loistava idea!! Miten ei itelle oo tullu ees mieleen?
 
Olin pesco-vegetaristi esikoista odottaessa mutta tämän vuoden puolella hairahduin syömään myös luomulihaa.. nyt raskauden aikana liha alkanut inhottaa taas joten varmaan jää kuvioista pois.

Linssejä syön tosi paljon, kikherneitä, normaalisti munia mutta nyt alkuraskaudessa en ole pystynyt ! Maitotuotteet on ihan minimissä, mutta maidon kalsiumhan ei todellisuudessa imeydy erityisen hyvin.. Seesaminsiemet (esim tahini) ovat tosi hyviä kalsiumin lähteenä ! :)
 
Moikka! Ite en syö punaista lihaa, mutta kalaa ja kanaa kyllä, niin en voi sanoa itseäni kasvissyöjäksi.
Seurailen kuitenkin tätä ketjua, jos täältä saisi hyviä vinkkejä, kun useampana päivänä viikossa meillä kuitenkin ihan kasvisruokaa syödään.
 
Nyt kun alkaa taas ruoka paremmin maistumaan, niin ehkä jaksaa kokkaillakin paremmin. Suunnitelmissa tehdä ensi viikoksi esim. tulista linssi-tomaattikeittoa tai linssilasagnea, nam :) Ehdottomasti myös Merivesivärin postaama resepti menee kokeiluun!
 
Takaisin
Top