Raskaus ja jatkuva virtsatietulehdus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nähi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Nähi

Vieras
Onko kellään ollut tällaista? Viikosta 10 lähtien syönyt neljä 10 pv antibioottikuuria (penomax) virtsatietulehdukseen. Myös estolääkitys käytössä (nitrofur c).

Nyt viikolla 26 ja neuvolalääkäri soitti juuri ja kertoi että näytteessä taas bakteeri kasvanut. Ei nyt määrännyt uutta antibioottikuuria kun ei vaikuta auttavan. Aikoo konsultoida taas erityislääkäriä.

Oon huolissani kun kaikkialla lukee että tulehdus on vaarallinen sikiölle ja äidille ja että se pitää aina hoitaa raskauden aikana. Mutta mitäs nyt kun mikään hoito ei auta? Kellään muulla jatkuva vti tulehdus raskauden aikana?

Onko kellään ollut tällaista? Viikosta 10 lähtien syönyt neljä 10 pv antibioottikuuria (penomax) virtsatietulehdukseen. Myös estolääkitys käytössä (nitrofur c).

Nyt viikolla 26 ja neuvolalääkäri soitti juuri ja kertoi että näytteessä taas bakteeri kasvanut. Ei nyt määrännyt uutta antibioottikuuria kun ei vaikuta auttavan. Aikoo konsultoida taas erityislääkäriä.

Oon huolissani kun kaikkialla lukee että tulehdus on vaarallinen sikiölle ja äidille ja että se pitää aina hoitaa raskauden aikana. Mutta mitäs nyt kun mikään hoito ei auta? Kellään muulla jatkuva vti tulehdus raskauden aikana?
Onkohan sitten jotenkin antibiooteille resistenssi kanta. Voi harmi 🙁

Meidän tytöllä oli virtsatieinfektio aikanaan ja joutuivat vaihtaa antibioottia, kun ensimmäinen ei toiminut. Vaihto sit onneksi auttoi! Toivottavasti sullakin vaihdetaan ja se sit auttaisi. ❤️

Jotenkin oon ymmärtänyt, että tuossa vaiheessa ja noilla viikoilla suurin riski on synnytyksen ennenaikainen käynnistyminen jos tulehdus kiipeää munuaisiin asti. Onneksi sulla nyt hoidetaan tota niin varmaan saadaan hallintaan. ❤️

Mulla oli viimeisimmässä raskaudessa oireettomia virtsatietulehduksia ja lopulta meni munuaisiin asti, kun niitä ei oltu hoidettu mitenkään. Olin sitten rv28 aikoihin pari päivää osastolla antibioottitipassa ja sen jälkeen sain tuon saman estolääkkeen loppuraskauden ajaksi. Kuulemma mulla on raskausaikana taipumus oireettomiin virtsatietulehduksiin ja mahdollisesti niitä oli myös edellisessä raskaudessa, kun jouduin silloinkin suunnilleen samoilla viikoilla tulehduksen takia osastolle.

Herkästi ainakin yhteys päivystykseen, jos tulee vatsakipuja, selkäkipuja, kuumetta tai muita oireita ❤️

Ikävä kuulla, että on moinen vaiva. Oliko sinulla ennen raskautta infektioita virtsateissä? Ja oliko jokainen kuuri noista neljästä sama, eli Penomax?

Virtsa pitää testata ja viljellä joka kerta, jotta selviää mikä bakteeri siellä on ja mille antibiootille on herkkä. Jos ei Penomax tehoa, miksi sitä syötetään uudestaan? Onko tietoa mikä bakteeri siellä kasvaa?

Ja sitten pitää yrittää estää uuden tulehduksen tuleminen.

Ikävä kuulla, että on moinen vaiva. Oliko sinulla ennen raskautta infektioita virtsateissä? Ja oliko jokainen kuuri noista neljästä sama, eli Penomax?

Virtsa pitää testata ja viljellä joka kerta, jotta selviää mikä bakteeri siellä on ja mille antibiootille on herkkä. Jos ei Penomax tehoa, miksi sitä syötetään uudestaan? Onko tietoa mikä bakteeri siellä kasvaa?

Ja sitten pitää yrittää estää uuden tulehduksen tuleminen.
Ei mitään hajua että mikä bakteeri. Aina vaan sama, bakteeri kasvanut floorassa ja penomax joka kerta. Viimeksi lääkäri sanoi että on vain kaksi antibioottia jotka tehoaa ja penomax on niistä ainut jota voi käyttää raskaana. Onneksi konsultoi nyt erikoislääkäriä äitiyspolilta. Kerran aikasemmin sitä konsultoinut ja tuli ohje tuohon estolääkitykseen mikä ei nyt kuitenkaan ole auttanut.

Ja ei ole koskaan ennen ollut. Joskus lapduudessa kerran todettu virtsatietulehdus
Mulla oli viimeisimmässä raskaudessa oireettomia virtsatietulehduksia ja lopulta meni munuaisiin asti, kun niitä ei oltu hoidettu mitenkään. Olin sitten rv28 aikoihin pari päivää osastolla antibioottitipassa ja sen jälkeen sain tuon saman estolääkkeen loppuraskauden ajaksi. Kuulemma mulla on raskausaikana taipumus oireettomiin virtsatietulehduksiin ja mahdollisesti niitä oli myös edellisessä raskaudessa, kun jouduin silloinkin suunnilleen samoilla viikoilla tulehduksen takia osastolle.

Herkästi ainakin yhteys päivystykseen, jos tulee vatsakipuja, selkäkipuja, kuumetta tai muita oireita ❤️
Voi ei :/ Toivottavasti parani antibiootilla ja estolääkitys toimi?

Herään joka yö alavatsakipuun mikä helpottaa vasta kun käyn pissalla. Herään nyös yöllä pissalle 2-4 kertaa. Tuntuu että rakko ei tyhjene kunnolla. Joutuu usein käymään heti uudestaan alle 5 min sisään kun käy pissalla.

Turhauttaa ja ahdistaa kun tätä on kuitenkin hoidettu alusta asti mutta ei vaan parane.

Ja ei ole koskaan ennen ollut. Joskus lapduudessa kerran todettu virtsatietulehdus

Voi ei :/ Toivottavasti parani antibiootilla ja estolääkitys toimi?

Herään joka yö alavatsakipuun mikä helpottaa vasta kun käyn pissalla. Herään nyös yöllä pissalle 2-4 kertaa. Tuntuu että rakko ei tyhjene kunnolla. Joutuu usein käymään heti uudestaan alle 5 min sisään kun käy pissalla.

Turhauttaa ja ahdistaa kun tätä on kuitenkin hoidettu alusta asti mutta ei vaan parane.
Kuullostaa tosi hankalalle. Kerro sitten mitä lääkäri sanoi. 😫❤️ Voi kunpa nyt apu löytyisi.

Onpa inhottavaa! Itsekin kärsinyt aikoinaan jatkuvista virtsatieinfektioista, ei tosin raskaana. Mutta todella inhottava vaiva. Tsempit sinne ja kerro mitä lääkäri vastaa :Grimacing Face:

Ei mitään hajua että mikä bakteeri. Aina vaan sama, bakteeri kasvanut floorassa ja penomax joka kerta. Viimeksi lääkäri sanoi että on vain kaksi antibioottia jotka tehoaa ja penomax on niistä ainut jota voi käyttää raskaana. Onneksi konsultoi nyt erikoislääkäriä äitiyspolilta. Kerran aikasemmin sitä konsultoinut ja tuli ohje tuohon estolääkitykseen mikä ei nyt kuitenkaan ole auttanut.

Todella ikävä vaiva. Kuulostaa siltä, että asia pitää hoitaa sairaalassa osastolla, jollakin toi pitää saada ratkaistua. En tietysti ole lääkäri.

Oletko jo hoidossa, olettehan kunnossa?

Mulla oli edellisessä raskaudessa oireeton vti, hoitui kyllä ab kuurilla hyvin. Mutta nyt terkkari teki neuvolasta suoraan kestolähetteen ja ohjeisti vähintään kerran kuussa viemään näytteen, että saadaan hoidettua jos on taas oireeton.

Mutta oletko kokeillut näitä perinteisiä karpalomehua tai c-vitamiinia? Joillakin ne auttavat happamoittamalla virtsaa, niin bakteerit ei siellä niin herkästi elele. Toki kannattaa lääkäriltä varmistaa voiko tuota c-vitamiinia miten raskausaikana käyttää. Mutta lasi tai kaksi karpalomehua päivässä tuskin haittaa. Itse olen välillä juonut sitä puolikin tölkkiä ihan vaan koska se on niin hyvää jääkylmänä 🙈

Tosi kurjalta kuulostaa sun tilanne! Itselläni ei ole samaa kokemusta, mutta tiedän, että joillakin raskausaikana VTI:t voivat olla itsepintaisia. Hienoa, että erityislääkäri on mukana – joskus voidaan käyttää vaihtoehtoisia antibiootteja tai tehdä tarkempia tutkimuksia bakteerista.

Ikävältä kuullostaa, toivottavasti hoidoista saatte apuja! Täällä raskaus alkanut myös sitkeällä vti, toinen antibioottikuuri menossa 3 viikon sisään. Lääkäri määräsi antibioottikuurin jälkeen estolääkkkeeksi antibiootin pariksi viikoksi . Kuulemma joskus näissä saatetaan määrätä myös estolääkitys antibiootti koko raskauden ajaksi.

Takaisin