Raskaus ja IBS

Hilu91

Vauhtiin päässyt keskustelija
Täällä aika paljon porukkaa nii aattelin kysellä että onko muita tän vaivan omaavia joukossa? Jos on niin onko tähän mennessä mitenkää vaikuttanu? Ite luulin että sais "nauttia" ummetuksesta mut riemuitsin liian aikasi..
 
Täällä kans ibs vaivannut jo monia vuosia! :mad: juu ei tietoakaan ummetuksesta, löysää/ripulia vaan tulee melkein päivittäin :smiley-angry017
Toki on hyvät ja huonot kaudet et en osaa vielä sanoa vaikuttaako tämä raskaus ibs:n, saa nähdä.
 
Oon ite yleensä aina ripulilla mut alussa pamahin ummelle. Tosin voi johtua siitäki et olin pussikeitolla aina plussaan saakka ja siitä sit tietty lopetin ja yhtäkkiä söin taas kiinteitä.
 
Mulla liippaa läheltä, ibd ja colitis. Vuonna 2000 todettu. Esikoisesta tosi rauhallinen suolisto, mutta nyt alkuraskaudesta menee azamun ja prednisolon, kun veri ja ripuli uhkaa lentää. Toivottavasti pian rauhottuisi, ettei tarttis kortisonia popsia koko raskausaikaa :sad001
 
Täällä! Kauhee olo kokoajan kun tuntuu että ummettaa ja turvottaa mut sit käynki vessassa n.100x päivässä. Oli jo melko rauhottunu maha mutta plussan jälkeen oikutellut oikein huolella. Ja kokoajan tekee mieli syödä ja syönkin. Nyt esim mennyt maitotuotteitaki niin ei ollut varmaan hyvä idea... Vaan kun kokoajan tekee mieli piimää! Mitä en ole vuosiin juonut :hungover::hilarious:
 
Tää mahan toiminta yhdistettynä etovaan oloon ja hajuherkkyyteen on kyl jotain niin hirveetä..
 
Mulla kans lievä ibs ollu jo vuosia, aiemmin oon kärsinyt enneminkin pahasta ummetuksesta, mutta raskauden jälkeen on ollut melko normaalia toimintaa, eikä oo tarvinnut turvautua mihinkään ummetuslääkkeisiin. Mutta nyt tässä raskaudessa on pari päivää ollut vatsa ihan ripulilla, ja otin alkuun tabletin lopexia mikä auttoi hyvin, mutta sitten älysin tarkistaa että saako sitä edes käyttää raskausaikana :nailbiting: No eipä tietenkään, eli mikäs tähän ripuliin ja vatsakramppeihin nyt sit auttaisi?? :confused:
 
Samaa mietin. Imodiumissa luki kans että ei saa käyttää.. Jotenki tuntuu et nää väänteet on vaan pahempia nyt raskauden aikana. Ja miks aina öisin pitää niihin herätä. :sad001
 
Multa onkin tämä ketju mennyt ohi, ilmottaudun minäkin mukaan! Ärtyvä suoli vaivannut jo vuosia, ruokavaliolla ja säännöllisellä ruokarytmillä pysyy aika hyvin kurissa, mitä nyt silloin tällöin iskee vatsakrampit ja kova ripuli. Olen tulkinnut että liittyy yleensä syömisiini, eli että olen syönyt jotain sopimatonta tai kerralla liikaa esim. sokeria. Lapsesta asti ollut taipumus ummetukseen myös ja se kiusasi viime raskaudessa vatsakramppien ja vesiripulin lisäksi.

Minulla selkeästi suoli herkistyy raskausaikana, tälle raskaudelle on jo ehtinyt olla yhdet kovat krampit ja ripulit (ja yöllä tietysti, kuinkas muutenkaan).

Mukava laukkoa vessassa ja kärvistellä just silloin kun esikko olisi antanut nukkua... :sad001

Edellisessä raskaudessa tuntui että vatsa meni herkemmin sekaisin, sitten taas esikoisen syntymän jälkeen ollut muistaakseni yksi tälläinen ripuli.
 
Mihinkähän seki perustuu et yöllä aina tulee krampit ja vessajuoksu? Toki päivälläki mut inhottavinta herätä.
Esikoisen vauva-ajassa muistam ku ne tuli sillon yöllä ku neiti heräs syömään. Siin sit raahata neiti sitterissä vessaan, ite pöntölle ja ruokkia nälkänen laps. Ehti sentää pullon tehä.. Ei ollu kivaa.
 
En tiedä, olen miettinyt itsekin tuota että miksi öisin! Minä aina pelkäsin että jos iskee esikoista syöttäessä kesken tissittelyn, mutta onneksi ei.
 
Hoh, ripuli vain jatkuu edelleen. Oli tuossa ehkä viikon verran jo taukoa, ja Precosaa oon käyttänyt päivittäin, mutta nyt on siitäkin huolimatta hirveä vesiripuli taas palannut :sad001 Vähän jo mietin, että en kai nyt listeriaa oo onnistunut saamaan, mutta se on kai erittäin epätodennäköistä ja oireita olisi muitakin kuin tää ripuli. Ehkä tää helle nyt tekee tätä. Tulee myös inhottavia vatsakramppeja melkein kaikesta mitä syön. :confused:

Mites muilla, onko vatsavaivat rauhoittuneet?
 
Ei enää ihan vesiripulia, mutta vatsa on löysällä. Välillä tosiaan ihan kunnon kramppeja ja vesiripulia. Joka aamu toimii useimmiten jo ennen aamupalaa ja yleensä päivän aikana pitää käydä vielä uudemman kerran.

Kai se on nämä helteet, muuta en keksi.
 
Mulla ei oo hetkeen ollu ripulia. Kovalle vetää ajoittain ja jumittaa sit. Mut muuten yllättävän hyvässä kunnossa
 
Takaisin
Top