Raskaus ja hoitoala(etenkin kotihoito)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nadamn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Nadamn

Vieras
Sunnuntaina tulee 14vk täyteen ja niin moni asia töistä mietityttää. Voinko jo nyt hieman jättää taka-alemmalle raskaita paikkoja? Esim paripaikkana mrsa-asiakas nenä-nielu (täydet suojat siis käytössä) joilla sisällä kokoajan +28. Paljon kyykistymistä jne. Asiakasta vessatetaan ahtaassa vessassa, vaihdetaan vaippa, pesut, tukisidosten laitto/poisto, sängystä nostettava ja sänkyyn laitettava. Kyseisessä paikassa mulla on alkanut tulla pää kipeäksi. Oonko ylireagoiva vai voinko tollasesta paikasta kieltäytyä pääkivun takia?

Ja missä mä käyn pissalla? :D moni asiakas on sellanen, jolta ei todellakaan voi kysyä vaikka syyksi sanoisi raskauden. Ja lähellä ei vessapaikkoja ole. Niin kotihoidossa olen siis itse töissä.

Ja onko sellasia paikkoja joita raskaana olevan tulisi välttää? Tää on tosiaan eka raskaus enkä tie mistään mitään. Tai missä kohtii täytyy ruveta himmaileen työtahdin kanssa? Omien tuntemusten mukaan vai?

Mä olen raskaana ja kans kotihoidossa töissä. Mrsa, esbl paikkoihin ei tarvi mennä! Mutta noita raskaampia paikkoja hoidan ja tiedän monen tehneen tätä työtä lähes loppuun asti. Sun olis hyvä keskustella esimiehen kanssa tästä. Meillä ei ainakaa työntekijöiden mielestä raskaus ole este tekemään työtä. :/ mutta tosiaan niihin paikkoihin ei tarvi mennä missä on tarttuva tauti!

Ja omien tuntemusten mukaan tietenki! Jos ei pysty mennä raskaampiin paikkoihin, nii sitte täytyy hakea saikkua(näin meillä) koska jos muut tekee raskaat työt ja rakaana oleva pääsee helpommalla, on se epäreilua jos raskaana oleva saa kuitenki saman palkan. :D

Itse jouduin raskaana töihin osastolle joka oli täynnä mrsa ja esbl asukkaita. Olin siis hoitolaitoksessa missä useampi osasto ja yksi pyhitetty noille pöpöille. Ei kuulemma ole este ennen kuin alkaa paikat pehmetä/aueta. Mulla vaan iho meni aina pahemmaksi siellä ollessa (atoopikko), joten sain sen perusteella vähemmän vuoroja sinne. En raskauden takia ois saanut..toimin siis eräänlaisena hyppyheikkinä, eli en vakinaisesti ollut "pöpöosastolla" :)

Mä oon ainaki luullu et mrsa ja esbl paikkoihin saa mennä kun eihän ne terveeseen ihmiseen tartu joka huolehtii suojauksesta?

Mut jos myöhemmäs vaihees alkaa supisteleen raskaimmissa paikoissa nii enhän mä nyt sen takia sairaslomaa voi ottaa, kun on mahdollisuus tehdä helpompia paikkoja joita on kumminki aika paljon :D mä en raskaana ole kuin vain mahdollisesti kerran tai 2 eikä niitä tilaisuuksia mun ajatusmaailmassa saa riskeerata. Eihän ne voi olettaa että mä "puolikuntosena" pystyn tekeen samoja paikkoja. En kai nyt ihan tyhmä oo ku näin ajattelen..? Töitä saan tehdä maailman tappiiin asti.

Mun mielestä se on niin, että toisten on vaan ymmärrettävä se asia. Ja jos ei ymmärrä nii äitiysloman jälkeen en samaan paikkaan takaisin tule..

Mä en itse raskausaikana hoitanut potilaita, joilta oli pienikin riski saada tartunta itselle, raskaana on muutenkin alttiimpi kaikelle. Ja meillä epämääräisillä oireilla tullutta potilasta ei raskausaikana tarvinnut hoitaa.
Myöskään kaikkein raskaimpia potilaita ei tarvinnut ensisijaisesti hoitaa.
Sairausloma on tietysti yksi vaihtoehto.
Meillä onneksi sai hyvin sovittua töistä.

Kotihoidossa en ole töissä, mutta muuten hoitoalalla.

Meillä vaan on semmonen porukka töissä joiden ajattelutapa on "raskaus ei ole sairaus" nii ku paikat jaetaan aamulla, siellä vähät välitetään onko raskasta vai ei. Joskus siitä puhuin töissä että mitäs sitten kun on iso maha ja on haavanhoidot sun muut raskaat asiakkaat, vastaus oli "hae saikkua". Tympeetä. Esimiehelle pitäis puhua joka vois sanoa työntekijöille, ettei päivän aikana annettais ainakaa montaa raskasta paikkaa. Sitte muut työntekijät ajattelee että raskaana saa helpompaa palkkaa. Eikö saa olla rauhassa edes raskaana?! Tyhmää porukkaa töissä meillä :/

Meillä kotihoidossa ei ole edes erityistä suojausta mrsa potilaista hoidettaessa. Neuvola ja äitipolikin sanonut et normi käslhygienia ja minut testataan kun jään äitiyslomalle. Loppuun asti en kyllä kykene olemaan töissä . Sen tiedän jo nyt.

Hö ikävää tollanen Ninni22, mutta mitäs naisvaltaselta alalta voi odottaa..
Ite kerroin nyt yhelle työkaverille, kun kyseisessä paripaikassa käytiin ja juteltiin hieman. Se sanoikin et rohkeesti vaan ilmottaa muille ja vaatia helpompia paikkoja jos sille tuntuu, raskaus pitää laittaa etusijalle. Mutta hän olikin 42v äiti itsekin, et varmasti ymmärtää :) ja sanoi et mrsa ja esbl paikoissa saa käydä, raskaus ei estä. Mutta clostridium paikkoihin ei sais mennä.

Siitä on kysytty terveyskeskustesta että saako raskaana mennä noihin esbl ym paikkoihin, nii sieltä sanoivat että saa mennä kun on asianmukaiset suojavarusteet. Pomo onneks on sitä mieltä että ei tarvi mennä. Yks esbl asiakas on lisäks todella raskas hoitaa, että ei haittaa ollenkaa ku ei tarvi sinne mennä :)

Mä olen töissä vanhainkodissa ja raskaus aikana olin osastolla jossa juuri kukaan ei kävellyt vaan siirrot tehtiin nostamalla (nostureita 2 ja asukkaita 24 että jep jep......) Itse kyllä jaksoin hyvin ja olinkin loppuun asti ja sairaspäiviä ei tullut yhtään. Paitsi jos oli kylpyvuorossa niin sen huomasi illalla selästä.. Mutta siis meillä ihan mahtava työyhteisö ja varmasti olis saanu joustoa asioihin jos olis tarvinnut. Kuhan vaan itse saa suunsa auki niin eiköhän kaikki ole keskusteltavissa :) eristys huoneissa kävin normaalisti.

Takaisin