Raskaus ja flunssa

Nautiskelija

Jostain jotain jo tietävä
Ou nou, just kun pahoinvointi alkoi helpottaa ja ajattelin, että vihdoin saan tehtyä kaikki rästiin jääneet työt niin enköhän saanut jonkun kesäflunssan -kurkku kipee, kuumetta ja nenä vuotaa.. Olen yrittänyt olla tosi varovainen ja käyttänyt usein käsidesiä, mutta tänään oli tuttuja kylässä ja heistä yhdellä flunssa päällä - toisaalta on varmaan aika todennäköistä että sain flunssan jo jostain aiemmin, sillä eikös flunssan itämiseen mene vähintään vuorokausi..? Sen tiedän, että ainoastaan Panadolia saa ottaa särkylääkkeeksi, mutta onko teillä jotain vinkkejä mitä kannattaa / ei saa tehdä kun on raskaana ja flunssassa? Ei kai tavallinen flunssa ole pikkuiselle vahingollinen?
 
Lepoa, lepoa, lepoa! Kaikki turha touhotus pois ja sohvalle löhöömään ja mies passaamaan! :D Ei oo tavallinen flunssa mun tietääkseni vaarallinen pikkuselle. Sen verran muistelisin, että niitä sellaisia finnrexin (vai mitä ne nyt on?) kuumia "lääkejuomia" ei saa raskaana eikä imettäessä ottaa. Että jos jotain kuumaa haluaa, niin ihan vaan lämmintä mehua sitten. Panadolia voi ottaa. Jos tosi kovaksi kuume nousee tai tulee lihassärkyä tms. niin sitten vissiin pitäis ottaa yhteyttä lääkäriin. En oo mikään terveysalan asiantuntija, joten en nyt ihan varmaksi näistä tiiä, mutta muistelen tuollaisia ohjeita neuvolasta saaneeni ekan raskauden aikana. :) Tietty aina voi soittaa neuvolaan/terveysneuvontapuhelimeen/lääkäriin, mä oon sitä mieltä, että raskausaikana ei turhia huolia olekaan, vaan pienistäkin asioista voi ja kannattaa kysyä.
 
Moikka!
Mullakin on tällä hetkellä kauhea flunssa. Tavallinen flunssa ei ole vaaraksi sikiölle. Vaikka itsekkin välillä sitä pelkäsin ku aivastutti pari päivää koko ajan ja vatsaan alkoi sattua. Lääkkeeksi suositellaan ensisijaisesti ihan yksinkertaisesti lepoa. Itsekkään en ole ottanut mitään lääkettä. Mutta jos nousee kunnon kuume niin voi ottaa panadolia tai parasetamolia. Mutta kun ostat lääkettä niin kannattaa vielä varmistaa apteekista. Mutta itse olen ainakin erittäin vahvasti sitä mieltä, että lepoa niin kauan ku tarve vaatii.
 
Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Onneksi mulla ei noussut kuume korkealle ja olen voinut hyvin olla ilman lääkkeitä. Ensimmäista kertaa maltoin olla koko päivän sisällä ja tekemättä mitään sairaana, yleensä olen niin kärsimätön että aina yritän jaksaa jotain. Nyt kuitenkin tein teidän kannustavien ohjeiden mukaisesti: lepäsin ja annoin miehen passata :) Pelkään vieläkin hirveesti, että jotain sattuu pikkuiselle ja en ole varmaan ikinä kiinnittänyt omaan kehoon näin paljon huomiota. Mulla on ollut myös vatsa ihan sekaisin pari päivää ja pelkään, että jos kysymyksessä onkin joku ruokamyrkytys kuten listeria... Ja mitä enemmän ajattelee sitä enemmän kaikkia mahdollisia tauteja keksii. Huhhuh, tulispa pian ens viikko jolloin on ultra ja näkis mitä sinne oikeasti kuuluu..
 
Arvasin etten säästyisi tältä.. huomaa että ilmat viilenneet. Nenä ollut muutaman päivän tukkoisempi kun normaalisti ja väsymys kovempi, töissä tänään mittailin kuumetta alku illasta ja näytti 37.4 ja kotia päästyä mittailin uudelleen niin 38.2.. Eli ilmeisesti otan kuuman suihkun ja painun peitonalle ja lepään.
 
Mä olen ollut jo viikon flunssassa :( Koko ajan saa niistää ja kauheen sitkasta limaa. Epäilen että on jo poskiontelotulehdus sekä tulehdus otsalohkossa kun on niin kipee. Noi mulla tulee yleensä aina flunssassa.. Oon yrittänyt juoda kovasti kuumaa ja hengittänyt höyryä. Jos tää vielä kovin pitkään jatkuu niin ei kai auta muu kun mennä lääkäriin. Panadolhot on sellaista kuumaa lääkejuomaa, mitä saa raskaana ottaa.
 
mä olen ehtinyt sairastaa kaksi kertaa flunssaa raskauden aikana. ekalla kerralla jäin heti kotiin lepäämään, kun tuli ekat flunssan oireet (kurkkukipu jne.) ja selvisinkin kahden päivän kotona makaamisella ja (80-luvun telkkarisarja-maratonilla :D). toisella kerralla oltiin reissussa ja kävelin sairaana pitkän matkaa sekä reissun päättyessä matkustin vielä lentokoneessa sairaana. olin silloinkin kaksi päivää poissa töistä ja makasin kotona, mutta se flunssa pitkittyi. käytin ennen nenäsumutteita, koska en ole kestänyt yhtään nenän tukkoisuutta, mutta kummallakin kerralla olen sitten valvonut yöllä, kun en ole uskaltanut käyttää nenäsumutetta eikä mikään muukaan keino auttanut siihen. join flunssan aikana teetä ja vettä sekä otin kuumeeseen ja särkyyn panadolia, muuta lääkitystä minulla ei ollut.
 
Flunssaa vastaan taistellaan. :( Kurkku ku kaktus ja nenätukkeessa ja kolottaa... Pitäs viel huominen töissä jaksaa ennen vapaita.. No C vitamiinia ja särkylääkettä niin eiköhän se siitä. :)
 
mulla on just nyt nenä niin tukossa, et nukkumisesta ei tuu mitään. taitaa tää saikkuilla huomenna :/
 
Mä selätin ton flunssa hyvin vitamiineilla. Mutta nyt on nuha tullu takasin eikä lähe kulumallakaan. :/
 
Mulle tuli jo kolmannen kerran 4-5 päivää kestänyt "flunssa". Vähän lämpöä/palelua, vähän kurkkukipua mutta poskiontelot ihan tukossa, mikään ei liiku ja väsyttää/pyörryttää. Eihän siinä auta muu kuin nukkua. Ärsyttävää olla pois töistä muutaman viikon välein mutta onneksi ei ole tullut kunnollista nuhaflunssaa.
 
Lepoa ja nestettä juoda. Minun mielestä parhaat ohjeet tuossa. Itse olen sairastanut kaksi flunssaaa kuumeen kera tälle syksyä ja olihan se raskasta! emoticon  Reilun vuoden ikäinen hoidettavana päivän kun mies töissä niin huh huh. Toivottavasti nyt pysyisin terveenä raskauden loppuun asti. Kuumeeseen tietty lääkettä, mutta vasta 38 asteeseen noustessa. Sellaisen ohjeen sain kun soittelin ohjeita.

Terveitä päiviä meille kaikille odottajille!
 
Takaisin
Top