Raskaus ja esteet työssä

Marsky

Oman äänensä löytänyt
Heippa!

Juuri sain kevääksi työpaikan sairaalan veritautiosastolta, en työhaastattelussa sanonut mitään raskaudestani, sillä se on vielä niin alussa.. Nyt kun sain perehdytysmateriaalia niin kauhistuin, että osastolla tehdään todella paljon sytostaattihoitoja, esim leukemioissa.. Vaikka en itse sytostaatteja käsittelisi, niin silti potilaista jää jäämiä esim vuodevaatteisiin yms joita sitten joutuu vaihtamaan.. Pakkohan minun on raskaudestani kertoa nyt, ja mietityttää voinko kyseiselle osastolle mennä ollenkaan.. :sad001

Pitäisikö työnantajan järjestää minulle silti sellaisia töitä joita voin tehdä? Sillä raskauden takiahan ei saa syrjiä.. Onko muilla työpaikkoja, joissa raskaus on huomioitava erityisjärjestelyin? Miten työnantaja suhtautunut raskauteen?
 
Mun mielestä perehdytysmateriaalissa tms. tulisi ilmoittaa mikäli raskaus on este työnteolle. Toki voit varmistaa asian luottamuksellisesti omalta työsuojeluasiamiehiltä, heillä tulisi olla tieto!

Itse työskentelen/-lin kemikaalien kanssa jossa sikiövauriot ovat mahdollisia. Tämän vuoksi osastollani EI SAA työskennellä raskaana. Kerroin esimiehelleni raskaudesta vko6, jolloin tein "muita töitä" välttääkseni omia töitäni. Tänään olin ar-ultrassa (8+2) ja tänään virallisesti jätän osastoni ja siirryn muualle töihin!
Jännittää itseäkkin näin aikaisessa vaiheessa vaihtaa työpistettä ja että työkaverini saavat tietää raskaudestani, mutta salailu ei ole sen arvoista että itse tietoisesti vahingottaisin lastani vain pitääkseni salaisuuteni muutaman viikon salassa.
 
Juu todellakin parempi olla ottamatta mitään riskejä vauvan suhteen! En itse ole vielä kirjoittanut työsopimusta, joten vähän jännittää haluavatko sittenkään ottaa minua töihin kun paljastan raskaudestani.. Haastattelussa en sanonut mitään ja pikkuisen noloa soittaa pari päivää haastattelun jälkeen. Toivotaan että osastolla voisi tehdä muitakin hommia ja minulle niitä järjestettäisiin. Raskaudesta ei missään perehdytysmateriaaleissa tai muissa mainittu sanallakaan, joka minusta pikkuisen outoa!
 
Mulle sanottiin ainakin harjoittelussa, että en saa olla sytostaattien kanssa missään tekemisissä jos olen raskaana. En ollu sillon, mutta varmisti vaan. Olisin siirtynyt siinä tapauksessa viereiselle osastolle harjoitteluun.
 
Kerro rohkeasti MariaB! Mun miehen sanoin "jokainen esimies ottaa riskin palkatessaan hedelmällisessä iässä olevan naisen". :)
Oma pomo otti asian hienosti, totes töiden olevan vaan töitä, jotka kyllä odottaa.
 
Soitin tänään töihin ja sanoivat, että voin työskennellä normaalisti, mutta sytostaattihoitoja en saa toteuttaa. Eli en saa valmistaa lääkkeitä tai antaa potilaille. Muuta työtä voi kuulemma tehdä normaalisti ja muutkin raskaana olevat ovat osastolla tehneet ennen minua. Pikkuisen mietityttää kuitenkin kun luin tutkimuksia aiheeseen liittyen ja näissä tutkimuksissa kävi ilmi, että sytostaattijäämiä on huoneiden pinnoilla, hoitajien toimistossa yms. Ilmeisesti kuitenkaan ei sen vertaa että sillä olisi merkitystä raskaudelle.

Kiitos kaikille vastauksista :) Jään punnitsemaan asioita ja menen töihin avoimin silmin. Jos tuntuu, että asiat ovat vaikeita raskauden takia tällä osastolla niin mielummin jään pois töistä!
 
Hei kuulkaas, mulla on pohdittavaa raskauteen ja työhön liittyen ja kaipaisin vähän tietoa/mielipiteitä. Hain tammikuussa (melkein kuukausi ennen plussaa) uutta virkaa nykyisen työpaikkani sisällä. Silloin en sitä saanut, mutta tänään sain puhelun, että paikka on auki ja jos olen kiinnostunut, se olisi mua varten odottamassa! Otin sen jo vastaan, mutta työsopimusta en ole allekirjoittanut vielä.

Työ olisi esimiessijaisuus lokakuun loppuun ja näillä näkymin mulla on LA 23.-26.10. Vanhaa työtä en irtisano, ja se odottaa mua sijaisuuden jälkeen (olen siellä tuntityöläisenä, uusi virka on kuukausipalkkainen). Onko tässä kuviossa pelkoa siitä, että joku menee pieleen eikä mulla olekaan työtä mammaloman jälkeen? Pitääkö mun vaatia jotain kirjallisena jostain?

Nyt taitaa käydä niin, että jään mammalomalle hieman ennen sijaisuuden loppumista. Vähän poden huonoa omatuntoa työnantajan puolesta, mutta en ihan niin paljon, ettenkö ottaisi duunia vastaan, tällaistahan sattuu :) Mutta siis toimiikohan tämä niin helposti, että suoritan sijaisuuden äitiyslomaan asti ja äitiysloman jälkeen palaan normaalisti vanhaan työhöni?

:anyone
 
Muokattu viimeksi:
Onko se sun vanha työpaikka vakituinen kuitenkin? Kaiken järjen mukaan ainakin omasta mielestäni sinun pitäisi pystyä palaamaan vanhaan työhösi normaalisti. Raskaushan ei saisi vaikuttaa näihin asioihin. Googlettamalla löysin työsuojelu.fi sivuilta tällaisen tekstin:

" Työhön paluu perhevapaiden päättyessä
Perhevapaiden päättyessä työntekijällä on oikeus palata ensisijaisesti aikaisempaan työhönsä. Jos tämä ei ole mahdollista, on työntekijälle tarjottava aikaisempaa työtä vastaavaa työsopimuksen mukaista työtä. Jos tämäkään ei ole mahdollista, on työntekijälle tarjottava muuta työsopimuksen mukaista työtä."

Varmasti asiat järjestyy :wink
 
Marsky, kiitos tuhannesti vastauksestasi :) Vanhaan työhön mulla on vakituinen, toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Tekisi mieli jutella tästä jo nyt esimiehen kanssa, mutten millään haluaisi vielä paljastaa raskautta. Pitänee koittaa vaivihkaa kysellä muualta varmistuksia asiaan. Eiköhän asia selviä vielä parhain päin :)
 
Takaisin
Top