Raskaus ja astma

mindiS

Kommentoinnin ninja
Joulukuunmammat 2015
Hei taas! Teen uuden ketjun,niin mahdollisesti helpompi löytää aihealueittain muidenkin nämä rupattelut.

Minulla on todettu astma viime syksynä, ja nyt en ole muistanut lääkärille soittaa astmalääkkeen ja raskauden sopivuudesta. Minulla on Alvesco ollut käytössä ennen raskautta ja nyt olen ollut ilman siitä asti kun plussa pärähti testiin. Tänään on ahdistanut henkeä todella paljon aamusta asti. Kuinka te astma äidit lääkitsette itseänne raskauden ajan tai oletteko edellisessä raskaudessa olleet raskaana? Jos olette aiemmassa raskaudessa olleet myös astmaatikkoja,niin miten astma vaikutti raskauteen tai syntyneeseen lapsukaiseen?
 
Moikka! Mulla ollu astma koko ikäni, niin pitkälle kun muistan. Mulla ollu kyllä iät ja ajat sama lääke symbicort ja ihan normaalisti sitä vetelin esikoisen raskauden aikana. Luulen kyllä että toi on vaarallisempaa että jätät lääkkeet ottamatta. Itellä ainakin helposti astma saa sitte yliotteen ja joutuu ottamaan kortisonia lisäks. Toki aina kannattaa tarkastaa lääkkeet kun raskaaksi tulee, joten nyt pian soittoaika lääkärille taikka sitten apteekkiin tai jonnekkin josta ne osaa neuvoa lääkkeen suhteen että onko sun ihan turvallista ottaa. Mulla oli esikoisen odotuksessa välillä vaikeampaa ja välillä helpompaa. Varsinkin loppua kohden oli muistaakseni vaikeeta, varmaan lisäs vielä se järkky maha joka jo ite paino niin et tuntu et henki kulkee vaikeammin. Esikoisella todettiin sit myös astma. Nyt jo 7v eikä oo menoo haitannu ku lääkkeet ottaa ajallaan, tietty flunssat yms aina vaikeampia. Sehän on mun tietääkseni perinnöllistä. Mun äidillä oli myös ja kummatkin lapset ollaan astmaatikkoja. Mutta en mä sitä sen enempää stressaisi, ei se ainakaan meidän elämää rajoita sen suuremmin :)
 
Yliopiston apteekilla on chat-palvelu 24/7, sieltä voi selvittää lääkkeiden sopivuutta vaikka heti :)
 
Takaisin
Top