raskaus ja allergia

Katskutti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukomammat 2016

miten teillä muilla on allergiaa nyt kun siitepölyt alkaa taas pöllyämään? Itse oon kaikenlaisille heinille ja puille ollut pienestä pitäen allerginen, mutta viime vuosina oireet on hellittäneet aika paljon, ettei juurikaan oo tarvinnut enää käyttää lääkkeitä. Mutta nyt tuli taas oireita. Uskaltaako sitä käyttää mitään suihkeita tms??  olo on ihan tukkoinen ja tukala :(

 
Heippa, tulin tuolta syyskuisista kurkkimaan ja pakko vastata tähän.
Itellä allergiaa kanssa ja tutkin noita lääkkeitä eikä niitä oikeen suositella.
Mutta mä käytän Nasalezeä (käytin jo viime vuonnakin) ja mulla se toimii hyvin, suosittelen :)
http://www.nasaleze.fi/
 
Katskutti, noita nenäsuihkeitahan ei suositella käytettäväks raskauden aikana.. Mulle apteekissa sanottiin että niillä ei oo kyllä reseptivapaana mitään suositeltavaa suihketta eikä allergialääkkeitä. Kannattaa kysyy lääkäriltä sillä markkinoilta kyllä löytyy lääkkeitä mitä saa käyttää..
Mulla kanssa ollut pienestä saakka allergiaa (olen siis myös allerginen kaikille puille ja heinille mitä tuolla kasvaa). Nyt en oo tarvinnu useempaan vuoteen mitään lääkkeitä/suihkeita ja pärjänny oikein hyvin, paitsi että nyt raskaus tuonu tullessaan allergiatkin.. Itse hankin sellasen nenäkannun (sarvikuonon). Sitähän suositellaan käytettäväksi vaikka minkälaisiin vaivoihin ja kyllä se vaan toimii kuhan vaan viittii päivittäin käyttää. Kyllä limat lähtee poskionteloista :) Sitä mulle neuvolakin suositteli ja mä tykkään kyllä. Ei oo nenu tukossa kun vaan muistaa käyttää :)
 

Mayday, kiitti vinkistä! tuosta nasalezestä en olekaan kuullut aiemmin, pitääpä heti huomenna mennä ostamaan! :) 

Ja Miiima, hyvä kuulla että sarvikuono toimii allergiaankin. Mulla se on tuolla kaapissa, pitääpä kaivaa esiin :)

 
Neuvolassa jo eka kerralla kysyin allergia lääkkeistä, antihistamiineista ainakin Heinix on luvallista käyttää ja sitä saa ilman reseptiä. Helmikuussa kaameassa flunssassa oli pakko hakea myös avaava nenäsumute, kun ei nukkumisesta tullut yhtään mitään. Lääkäri antoi luvan käyttää Nasolinia (saa ilman reseptiä), tosin apteekissa eivät ensin meinanneet sitä mulle suostua myymään.
 
Mä kysyin kanssa viimeksi noista allergialääkkeistä kun olin neuvolassa. Neuvolalääkäri sanoi mulle, että lääkeaineista setiritsiiniä ja loratadiinia saa käyttää raskauden aikana, eikä niissä oo todettu olevan mitään haittaa sikiölle. Joten niillä mennään. Mullekin tulee joka kevät niin pahat oireet, että jos en niitä hoida lääkkeillä, niin sitten on tiedossa monen kuukauden poskiontelotulehduskierre, koska poskiontelot ottaa niin pahasti tulehdustilan päälle. 
 
juu oon itekki kauhistellu noiden siitepölyjen kanssa, kun ei oikein sais ottaa noita lääkkeitä, auta armias kun paju pölyttää nyt ja sitten koivu... tsiiiih  :DD sarvikuonoo on kehuttanu hammaslääkäritkin käyttään kun mulla on aina tukkonen nenä johtuen kitarisasta :S    :DD
 
ennen raskautta tääläkin ollu kamala siitepöly allergia; mutta kun 
Turo-Eemiliä rupesin odottamaan, niin se vaan katos eikä ole onneksi takaisin tullutkaan! emoticon

Tsemppiä teille jotka allergian kanssa kamppailette !
 
Joo ei kai se oikeen suositeltavaa oo käyttää yhtikäs mitään, mutta kyllä täällä ainakin on pakko. Neuvolalääkäri kirjotti reseptin johonkin antihistamiiniin, tai siis en tiedä mitä se on mutta jotain tabuja kuitenkin. Aattelin yrittää olla ilman, mut haen sitten jos pakko. Nenäsumutetta oon käyttäny, silmätippoja kans. Ei ne ihan täysin auta, mut vähän oloa helpottaa. Ja neuvolalääkäri sano, että kun ne on aika paikallisia eikä hirveesti (ollenkaan?) pääse verenkiertoon niin ei niistä pitäisi haittaa olla...
 

Tosi paljon on kyllä ristiriitaista tietoa!!  Soitin aamulla neuvolaan, ja sieltä sanoivat, että zyrtec ja heinix ovat sellaisia joita voi käyttää. EIvät kuitenkaan osanneet sanoa flixonasesta mitään.(itse olen käyttänyt sitä ennen raskautta)

Apteekissa sanoivat että tällä hetkellä virallisten suositusten mukaan saisi käyttää ainoastaan lääkkeitä joissa on vaikuttavana aineena loratadin. Ja eivät siellä olleetkaan heinixin ja zyrtecin kannalla. Ostin sitten Clarity- nimisiä tabuja, joissa on tuota loratadinia. Mutta kun luin tuoteselostetta, niin siinä sanottiin että ei suositella raskauden aikana.

Siskoni taas sanoi käyttäneensä vuosi sitten raskausaikanaan flixonase-suihketta. Hänelle lääkäri oli sanonut tuolloin että sitä on turvallista käyttää, sillä paikallisesti käytettynä ei leviä niin verenkiertoon. Apteekissa minulle taas sanottiin että ei saa käyttää flixonasea. Flixonasen tuoteselosteessa taas ei niin suoranaisesti kielletä käyttöä raskaana.

otapa näistä nyt sitten selvää... :(

 
Moikka!

Mulla on samanlaisia onkelmia ja neuvolalääkäri totesi ettei suositella minkäänlaisia suun kautta otettavia lääkkeitä! Pelkästään nenäsuihkeita. Marssin sitten apteekkiin, jossa ystävällinen setä katsoi koneella nenäsuihkeita mitä saisin käyttää ja löytyi tasan yksi: Lomudal. Harmillisesti ei silmien kutinaan tämä nenäsuihke auta, piilareita kun käytän niin ei niitä tippojakaan sitten ostella. Joskus ärsytti niin paljon että meinasin suihkuttaa nenäsuihketta silmään....emoticon

Reseptivapaana tuo suihke maksaa ihan sikana...
 
Mä en toki rupea väittelemään asiantuntijoiden kanssa; mutta mun mielestä maalaisjärkeä kun käyttää niin hyvä tulee....

Vähän sama kun eihän raskaana oleva saisi meikatakkaan eikä värjätä hiuksia, koska se VOI vahingoittaa sikiötä....
 
Jepa, mä sain kans ristiriitaista tietoa apteekista ja netistä, mutta lääkärin sanaan uskallan nyt luottaa: Heinix & Lomudal sallittu.

Jennillä hyvä pointti tuossa, että johonkin se raja ON vaan vedettävä, tosiaan kun meikkaus ja muukin kosmetiikka on joidenkin mukaan nou-nou raskausaikana... Hmm.
Varmaan 20 vuoden päästä on taas paljon uusia juttuja kielletty, joita me NYT otamme/käytämme/syömme hyvillä mielin ja suositusten mukaan. Aina löytyy uutta infoa ja tieto menee eteenpäin. Tosiaan ei sekään ole hyvä, että odottava äiskä sitten kärvistelee hurjissa oireissa ja masentuu ja ties mitä...Ainakin itselläni oireilee silmät niin pahoin, että ilman lääkitystä voisin maata vaan pimeässä huoneessa silmätippojen kanssa.
 
Vielä yksi juttu tuosta sallituista ja ei-sallituista, kylläkin vähän asian vierestä mutta...mun mielestä ihan tarpeellinen homma ottaa esille.

ASPARTAAMI. Yleisen suosituksen mukaan sallittu, uusimman tiedon mukaan ehdottomasti ei. Satu Hassin euroblogista:
"Toinen tuore esimerkki ovat keinotekoiset makeutusaineet, kuten aspartaami, joita käytetään muun muassa ”kevytlimsoissa”.

Tanskassa tehdyn tutkimuksen mukaan kalorittomat makeutusaineet lisäävät keskenmenon riskiä. Jos kevytlimsaa juo tölkin päivässä, keskenmenon riski kasvaa 38 %. Jos juo päivittäin neljä tölkkiä tai enemmän, keskenmenon riski kasvaa peräti 78 % eli melkein kaksinkertaiseksi. Jos aine lisää keskenmenon riskiä niin en usko sen olevan terveellinen kenellekään."

Pisti miettimään, itse en enää noita juo, vaan jos mehua/limua haluan niin juon sokerilla tai hedelmäsokerilla makeutettuja. Se, että info yleisiin suosituksiin asti yltää niin vie kuulemma aikaa...melkoiset markkinakoneetkin noita paljon, paljon käytettyjä aineita suojelee.

 
Takaisin
Top