Raskaus ja alhaiset rautavarastot

Pöllömamma

Oman äänensä löytänyt
Heipsan!
Löytyisikö täältä kokemuksia alhaisista rautavarastoista eli ferritiiniarvoista? Mulla nyt rv 10+6 ja jäätävä väsymys on vaivannut jo monta viikkoa. Osasyyllinen on varmastikin alhainen ferritiini (mitattu arvo 11, viitearvo 15-125). Hb on kuitenkin hyvä (133). Neuvolasta kehotettiin aloittamaan rautavalmiste 100mg/pv. Ferrodania suositeltiin ja sitä nyt vatsakarrella olen ehtinyt muutaman päivän syödä. Eli käy vatsalle, kovettaa sekä aiheuttaa kipua. Mitä valmisteita te muut herkkävatsaiset olette käyttäneet? Ja miten nopeasti on odotettavissa rautavarastojen täyttyminen? Puhutaanko viikosta vai kuukausista? Jos väsymys ei tästä ala helpottamaan, on tää ”maailman paras aika” aika pitkäntuskainen ja paino ehtii nousta moninkertaisesti kun lenkkeilläkään ei yksinkertaisesti jaksa...
Mulla ensimmäinen raskaus ja ikää mittarissa 40-vee. Rautavarastot on huvenneet kuparikierukan myötä, joka poistettiin 10/2020 ja tää yllärivauva konkretisoi anemian oireet.
 
Ensinnäkin alkuraskaudessa tulee kyllä lähes kaikille totaaliväsymys. Se liittyy hormonivaihteluihin. Minulla se kesti kolmisen viikkoa.
Hemoglobiinilla ei ole mitään tekemistä varastorautojen kanssa. Hb voi olla tosi hyvä, vaikka varastoraudat ovat olemattomat (kuten sinun tapauksessasi). Raskaus ja synnytys (+ imetys) vaativat hyviä rautavarastoja. Huonot rautavarastot voivat "periytyä" vauvalle, koska mistä se sitä rautaa olisi saanut jos sinullakaan ei sitä ole? Se taas aiheuttaa vauvalle erilaisia oireita.
Tästä nyt ollaan montaa eri mieltä, riippuen siitä, keneltä kysytään. Viitearvo ei ole sama kuin tavoiteltava arvo. Käsittääkseni naisilla ferritiini alle 30 on erittäin vakava raudanpuutos. Alle 30-50 on selkeä raudanpuutos. Tavoiteltava arvo on jossain 75-100 tietämissä. Hyvä ferritiini taas yli 100.
Erilaisia rautatankkauksiakin tehdään, siis rautaa suoraan suoneen, mutta sitä en osaa sanoa, tehdäänkö niin raskaanaoleville. Facessa on oikein hyvä ryhmä (Raudanpuute).
 
Rautainfuusio on käsittääkseni myös raskaana vaihtoehto. Tuo tilanne kuullostaa jo todella vakavalta raudanpuutteelta. Kannattaa puhua lääkärille tosta olotilasta ja voimavaroista. Ei ole oikein, että olo on tuollainen ja jaksaminen koetuksella. Synnytyksessä lähtee vertakin sen verran, että arvot voi tippua entisestään. :Heartred
 
Obsidan Fe++ oli ensimmäinen rautavalmiste mitä koitin käyttää, mutta se aiheutti jäätävän pahoinvoinnin. Siirryin sitten nestemäisiin valmisteisiin ja hyväksi havaittuja ovat Ferroforte B+C ja Saluksen Floradix ja Floravital.
 
Mä en saanut rautavarastoja nousemaan millään rautalisillä ennen raskautta(kaan). Puoli vuotta kokeilin. Sain rautainfuusion nyt raskaana ollessa. Siitä on jo neljä viikkoa, sen pitäisi alkaa vaikuttaa hiljalleen. Jotkut päivät on parempia ja jaksan vähän enemmän, mutta mitään ihmeparantumista en ole kokenut.
Hurjasti tsemppiä sulle! Toivottavasti saat apua mahdollisimman pian!
 
Minullakin oli toisessa raskaudessa käytössä tuo Obsidian Fe++. Siitä tuli tosiaan hirveä olo, mutta onneksi sentään auttoi - noin kolmessa kuukaudessa. Eli mikään pikaratkaisu ei kyllä ollut.
 
Kiitos kommenteistanne! Joo sehän mietityttääkin Chandelier, että mistäpä varastoja vauvalle, jos itsellä niitä ei ole. Ja kiitos vinkeistä tavoitearvojen suhteen, niitähän ei oikein missään tule esille.

Kiva tietää, että rautainfuusiota on mahdollisuus saada raskaanaolevana. Tätä epäilenkin, että varastojen täyttymiseen menee oma aikansa, tablettimuodossa nautittuna vielä moninkertainen aika. Ja tarve raskauden jatkuessa vielä kasvaa... ehdottomasti täyttyy olla lääkäriin yhteydessä.

Kiitos kaikille tsempeistä! Yhtään ei ole tietoa miten yleistä tämä raskauden aikana on, kun lähtökohtaisesti ei ferrit-arvoja edes mitata, pelkkää hemoglobiinia vaan. Joten arvokasta kuulla kaikkien kanssasisarten kokemuksia!
 
Esim. Duodecim - Terveyskirjasto ilmoittaa näin:


"Ferritiini, plasmasta (P–Ferrit)

Laboratoriotutkimusten tulkinta
15.3.2019
Seija Eskelinen
Viitearvot (HUS) Viitearvojen tulkinta

  • Miehet, 18 v täyttäneet 20–195 µg/l
  • Naiset, 18 v täyttäneet 15–125 µg/l
Ferritiini on raudan ja valkuaisaineen (apoferritiinin) muodostama raudan imeytymis- ja varastoitumismuoto. Siksi se on hyvä elimistön rautavarastojen mittari, ja sen pitoisuuden pienuus on merkki raudanpuutteesta. Ehdotonta ferritiinipitoisuuden arvoa, joka aina sulkee pois raudanpuutteen, on vaikea asettaa. Kirjallisuudessa ferritiinin raja-arvo 30 µg/l on hyväksytty raudanpuutteen osoittajaksi."

Lisäksi eri sairaanhoitopiirit käyttävät eri raja-arvoja, eli mitään yhteisesti sovittuja raja-arvoja ei käytännössä ole.
Itse kun kävin raskaudenajan sokerirasituskokeessa, niin jos nämä samat tulokset olisi tulkittu toisen sairaanhoitopiirin käytössä olevilla lukemilla, ei minulla olisi todettu radia. Nyt todettiin.
 
Alottanu nyt Floravital 4 vk kuurin ja ollu ainakin itelle ihan hyvä valmiste. Ens kuun alussa on ois mittaus tuon kuurin jälkeen. Jatkan kyllä mielelläni pysyvänkin käytön et sais tason missä sen olla pitäs. Ekassa mittauksessa ferri 33.
 
Takaisin
Top