Raskaus- ja äitiysajan mammaseura ja harrastukset

Anskurai

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Onko teillä jotain raskausajan harrastuksia, tai aiotteko vauvan kanssa aloittaa jonkun harrastuksen? Asuuko lähistöllä muita äippälomalaisia (sisaruksia, kavereita, naapureita), keiden kanssa viettää aikaa?

Itse huomasin esikoisen synnyttyä - ja oikeastaan jo äitiysloman alettua, että äitiys voi olla myös vähän yksinäistä puuhaa, jos ei valmiiksi satu olemaan jotain lähellä asuvaa kaveria, joka on myös kotona. Olen luonteeltani aika sosiaalinen ja kaipaan paljon vuorovaikutusta toisten kanssa, vaikka välillä onkin mukava myös rauhoittua yksin. Toki vauvan kanssa ei sikäli ole yksin, mutta aikuinen keskusteluseura on kuitenkin asia erikseen :)

Vaikka minulla oli useampi tuttu, joilla oli lapsia, monet heistä oli jo palanneet tai palaamassa töihin tai asuivat turhan pitkän matkan päässä kotoamme. Elämän rytmi ja päivän rutiinit ovat myös kovin erilaisia esimerkiksi muutaman kuukauden ikäisen vauvan kanssa, kuin vuosikkaan taaperon kanssa.

Pian esikoiseni syntymän jälkeen löysin täältä vau.fi:n yleiseltä osiolta ketjun, jossa pk-seudulla asuvat vauvojen äidit sopivat lounas/kahvitreffejä porukalla. Lähdin mukaan, ja kahvittelimme yhdessä lähes viikottain ja tästä äitiporukasta tuli minulle tosi iso henkinen voimavara, ja treffipäivät olivat usein viikon kohokohtia. Yhdestä näistä äideistä muodostui minulle tosi läheinen ystävä ja muutaman muunkin kanssa pidämme edelleen yhteyttä.

Lapsen kasvaessa aloin sitten tutustua myös lähialueen äiteihin leikkipuistoissa, perhekahviloissa ja avoimessa päiväkodissa, sekä paikallisen mll:n vauva/taaperojumpassa. Nyt toisen lapsen myötä kahvitreffit Helsingin keskustassa eivät ehkä olisi ihan niin antoisia kuin yhden vauvan kanssa, joten jotain muuta on keksittävä tilalle, mutta onneksi esikoisen myötä tuttavapiirissäni on nykyään paljon enemmän pikkulasten äitejä kuin esikoista odottaessa. Yksi todella tärkeä yhteisö on itselleni muodostunut kantoliinailua harrastavista äideistä. Meillä on aktiivinen keskusteluryhmä, jossa jutellaan paljon myös kaikesta muusta elämäämme liittyvästä, kuin kantoliinailusta. Harrastuspiirit voivatkin olla hyvä paikka löytää samanhenkisiä äiti-ihmisiä, sillä vaikka äitiys on tosi suuri ydistävä tekijä, harvat tuntevat hengenheimolaisuutta kaikkien äitien kanssa.

Mun kummipojan äiti, eli mun kaveri on parhaillaan synnytyksen käynnistyksessä :) Eli niiltä ainakin saadaan lähellä asuva leikkikaveri meidän pojalle. Ja toisella kaverilla on 11kk ikänen poika ja miehen veljen tytöllä oli vasta ristiäiset, niin muutamia kavereita on jo odottamassa :D

Mutta olisi kyllä kiva osallistua sitten jossain vaiheessa perhekerhoon tai mitä tällä paikkakunnalla nykyään järjestetäänkään ihan pienille lapsille :) Mäkin oon niin sosiaallinen, että seuraa kaipaan vaikka aina!

Mäkin oon miettinyt tätä paljon.. Asun miehen kotipaikkakunnalla, omat kaverit on satojen kilometrien päässä. Nyt varsinkin on olo tuntunut todella yksinäiseltä, esikoista odotellessa. Olis ihanaa päästä juttelemaan muiden odottavien kanssa ja varmasti varsinkin syntymän jälkeen. Onneksi mulla on 2 karvaista "lasta", ne kyllä sujuvasti kuuntelee (tai ainaki esittää kuuntelevansa:) ). Aion kyllä osallistuu sit mahd. paljon kaikkiin taapero juttuihin mutta ei täällä tunnu olevan mitään että vois tutustuu jo ennakkoon tuleviin äiteihin ja leikkikavereihin. Pitänee kysyy neuvolassa jos niil olis tiedossa jotai. En ainakaa netistä löytäny eikä seurakunnallakaan ollu muuta kun vast sit kun lapsi on syntyny. :( hmph

Täälki välin tuntunu yksinäiseltä ku kavereilla niin eri elämän tilanteet. Muutamilla on muksuja mut ne on jo vähä vanhempii ja ei oo vauvaa kellekkää tulossa ainakaa vielä. Itekki haluisin kyl seuraa samassa tilassa olevilta ihmisiltä. Onneks tääl on saanu lukee ja kirjotella :happy: ja onneks mies on ollu tukena, vaikkakin se ei niinkää pysty samaistuu olotiloihin:hilarious:

Kannattaa tsekata esim paikallisen mll:n toiminta, niillä on usein vauvakerhoja ja perhekahviloita ym. Ja sitten täälläkin (oman kuukauden ja esim seuraavien ja edellisten kuukausien ryhmissä myös) voi huudella jos olisi porukkaa samalta paikkakunnalta, joiden kanssa voisi sitten tavata livenä.

Kiitti vinkistä Anskurai! Otin heti yhteyttä ja pääsenkin jo "kahviseuraan" ens viikolla :) :) Ihanaa! <3

Me käydään seurakunnan ja mll perhekerhoissa, muskarissa, uinnissa ja taaperotanssissa. Kaikista eniten tulee tutustuttua muihin juurikin noissa perhekerhoissa. Vauvamuskarista tuli monta tuttavuutta kerralla ja silloin tällöin nähtiin porukalla, nyt melkein kaikki on menny jo töihin. Yksinäisyyden tunteita täälläkin välillä, olis kiva vaan mennä jonkun luo kahville tai pyytää itse kylään.

Me käydään seurakunnan ja mll perhekerhoissa, muskarissa, uinnissa ja taaperotanssissa. Kaikista eniten tulee tutustuttua muihin juurikin noissa perhekerhoissa. Vauvamuskarista tuli monta tuttavuutta kerralla ja silloin tällöin nähtiin porukalla, nyt melkein kaikki on menny jo töihin. Yksinäisyyden tunteita täälläkin välillä, olis kiva vaan mennä jonkun luo kahville tai pyytää itse kylään.

Missä päin Helsinkiä omppolonen muuten asut (muistiin jäi jostain että sulla oli lyhyt matka kättärille)? Jos sua kiinnostaa niin vois olla kiva treffata joskus, meillä on vissiin esikoisetkin melko saman ikäiset (meidän typy täyttää parin viikon päästä 2v), niin niistäkin olis seuraa toisilleen. edit me asutaan puistolassa

Anskurai mekin asutaan tässä Puistolan vieressä :D Tapulin puolella nykyään :)

Ja olisi kiva tavata, ehkä ollaan törmättykin jossain kerhoissa aiemmin :)

Tätä oon vähän miettinykkin, että pitäis kai joku ryhmä löytää. Monet kertoo että vauvan synnyttyä tulee yksinäistä kun ei oo ystäviä samassa tilanteessa. Miun tilanne taas tuskin juuri muuttuu. Miulla ei oo ollu kavereita peruskoulun jälkeen, siis kohta kymmeneen vuoteen. Oon työtön ja päivät yksin on jo tarpeeks pitkiä nyt.
Ajattelin ehkä kysyä jos neuvola tietäis jostain ryhmistä. Oon katellu neuvolan ilmotustaulua aina siellä käydessä, mut sieltä en oo bongannu mitään.

Miki sama homma täällä. Muutin peruskoulun jälkeen pian turun seudulle, joten tähän yksinäisyyten tottuneena ei hirveästi muutosta tule sillä 10 vuoden kokemuksella. Että innolla odottelen josko tässä lähi etäisyydelle jotain toimintaa olis. Sosiaalisuudesta ei ole puutetta :p

Mie aloitin nyt raskausaikana äitiysjoogan ja yritän muitakin samantyyppisiä ryhmiä löytää, oli yllättävän mukava siellä jutella muiden pallomasujen kans. :)

Mut hieman kyllä jännittää tuo vauva-aika.. Silloin, kun esikoisen sain, ei kellään kaverilla ollut lapsia, eikä edes sen suuntaisia ajatuksia. Asuimme kuitenkin semmoisessa pienessä luhtitalossa, jossa oli yhteensä viisi asuntoa - neljään niistä syntyi puolen vuoden sisään vauva! :) Siinä oli kyllä aika tiivis yhteisö, kun kaikilla oli sama elämäntilanne..

Nyt sitten yksi kaveri on saanut viime elokuussa vauvan ja se on tietty kiva, että sieltä varmaan löytyy vielä tuoreesta muistista kaikki. Mutta olisihan se kiva, jos vauvat olisivat lähemmin syntyneet, 9kk on kuiten pitkä aika näin alussa. :grin Mut on meille sit veljelle tulossa esikoinen 6vk ennen meitä, välimatkaa on tosin 130km, mutta ei sekään tietty mahoton ole. Ja miehen sisko saapii kolmannen heinäkuussa. Et ehkä sitä seuraa löytyy vähän lähipiiristäkin.. Olisi tosi kiva, jos jotenkin vaikka saisi lähemmän suhteen luotua siihen miehen siskoon, ne asuu kuitenkin samassa kaupungissa.

Mut ajattelin sitten varmaan feispuukin mamma-ryhmiä katella ja ehotella tapaamisia ja vaunukävelyitä muille pikkuvauvojen mammoille. Ja oishan se kiva, jos vaikka tätä kauttakin löytyisi uusia tuttavuuksia. Esikoisen aikana kävin myös yhdellä mamma-foorumilla ja sieltä on kyllä jäänyt useampia suhteita elämään. :Heartpink

Harmi, jos jollain on vähemmän mammakavereita..

Mulla itellä on hyvä tilanne sen suhteen, että ystävän poika on kaks viikkoa vanhempi ku mun ja nyt meidän lasketut ajat on viikon sisällä. :) sitten mun miehen veljen vaimoilla on lapsia, viime vuotisia niinku mullaki ja toiselle syntyy n.kuukauden päästä siitä kun meille. Ja lisäks mun omat siskot on kaikki "lapsellisia", kahdelle synty viime vuoden puolella muksu. :) mun lähipiirissä on enemmän siis noita perheellisiä, kun sinkkuja. :) se on kyl mukava kun voi millon vaan soittaa jollekin että keitätkö kahvit. :)

Itsellä on esikoistytär 1vja 2kk ja itseasiassa vasta lapsen ollessa vähän "vanhempi" tajusin kuinka yksinäinen sitä välillä kotona ollessa onkaan. vauva-ajan alku meni niin kaikessa uuden opettelussa ja ihasteluissa, ettei edes nähnyt ympärilleen kunnolla.
Me käydään välillä avoimessa päiväkodissa ja muskarissa , sekä vauvauinnissa, mutta lähellä ei kunnolla äitiystäviä ja leikkikavereita juuri ole lähipiirissä :( Millaisia muuten seurakunnan kerhot on?

Elisabethh mun kokemus srk perhekerhoista on hyvä, aamupalaa ja sitten jotain kivaa ohjelmaa. Pieni hartaus yleensä jossain vaiheessa kerhoa, lauletaan lastenlauluja ja sanotaan kerhorukous. Askartelua ja leikkejä :) Harmi vaan, että meidän lähin perhekerho lopetetaan kokonaan keväällä :(

Itselläkin sellainen tilanne että kun reilu 10 vuotta sitten lähdin kotikylästä maailmalle, jäi kaikki kaverisuhteet taakse. Uusia kavereita tullut lähinnä vain työpaikkojen kautta mutta nekin vähän aikaa myöten jääneet..
Lapsellisia sukulaisia löytyy veljen perhe (300km päästä) ja mm.pikkuserkun perhe (350km päästä).
Toisaalta itse kyllä viihdyn hyvin omissa oloissakin, joten en tiedä iskeekö minuun sellainen ihmisen-ikävä äippälomalla. Miehen kanssa voidaan kuitenkin jutella kaikesta maan ja taivaan väliltä. Toisaalta toiselle naiselle voisi olla ehkä kertoa taas jostain ihan muusta, voisi löytyä ehkä jotain uusia näkökulmiakin..hmm..

Takaisin