Raskaus huolia????

MaHeJaJaMi

Silmät suurina ihmettelijä
Tämmöstä kysyisin että onko muila vastaavaa ollu... Mulla rv 29 ja lääkärin mukaan paikat jo todella pehmeät, kohdun kaulaa jäljellä 1-1.5cm ja auki n.2cm... Sairaslomaahan siitä tuli ja rauhallisesti pitäisi ottaa. Tilannettahan tosiaan kuulema pahentaa koska tämä on jo 4 raskaus ja viime synnytys kesti 2min.
Onko jollain samankaltaista kokemusta ja miten tilanne on päättynyt, tuliko vauva paljonki ennen aikojaan yms??? pitäisikö oikeasti ottaa tilanne vakavasti ja yrittää maata? sekin kyllä on käytännössä mulla mahdotonta, koska kolme lasta jaloissa jo pyörii :)
 
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kuullut olen paljon tällaisista tilanteista, tuolla meidän joulukuisissakin on ollut vähän tällaista meininkiä. Se mitä minä olen oppinut kuulemani perusteella: ota vakavasti! Lepo on oikeasti parasta mitä nyt voit tehdä ja sillä voit ehkäistä liian aikaista synnytystä. Jos tättärä sattuu huomaamaan tämän ketjun, niin osaa varmasti kertoa miten omalla kohdalla aikainen asiaan puuttuminen pelasti tilanteen.
 
Ei tässäkään ole kokemusta asiasta ja wow mikä nopea synnytys [:)]
Mutta kyllä lepo on parasta..itse olen joutunut ottamaan iisisti viikosta 23 lähtien..välillä ollut helpompaa olo ja välillä ollut paljonkin supistuksia..jaksuja sinulle..ja toivottavasti tilanne ei muuttuisi pitkä aika vielä!
 
mulla myöskin huolia raskauteni kanssa.. nyt rv 29+1 ja eilen alkanu tulla kipeitä supistuksia [&:] (tai ainakin luulen niiden olevan supistuksia kun niin nipistelee ja pistelee epämääräisesti ympäri masua + äitini mielestä myöskin supistuksia)

pelästyin ja mietin että mitä pitäisi tehdä.. supistukset alkoivat puolen päivän aikaan, niitä tuli ja meni ja kestivät sinne iltaan asti. ajattelin että johtuisiko ne siitä kun olen ollut niin kiireinen viime aikoina, ettei ole ollut aikaa lepäillä riittävästi.[&o]
ihan normaaleita kotitöitä tehdessä supistuksia tulee ja menee, mutta levossa/istuessa olo on normaali.
vaikka tunne on vahva, etten ole levännyt riittävästi, aion silti soittaa tänään neuvolaan ja kysellä heidän mielipidettään.

onko kellään muulla ollut tällaista?
 
LilMinni Täällä kans supistaa [&:] Nyt onneks vähenemään päin noi kivuliaat supistukset, mut loppuneet eivät ole vieläkään.. Olin muutaman yön sairaalassakin niiden takia, mutta koska supistukset eivät ole tehneet mitään kohdunkaulalle, niin ne eivät ole vaarallisia.. Tosin kontrollissa niiden vuoksi joudun käymään vielä ainakin huomenna..
Mulla supistaa milloin sattuu, yöllä levossakin..
Kannattaa olla yhteydessä neuvolaan! He osaavat sanoa pitäiskö sun mennä käymään lääkärin luona.. Kivuliaita supistuksia ei kuitenkaan pitäisi olla! (näin kertoi mulle lääkäri..) Vaikka ne mulla vaarattomia ovat olleetkin.. Koskaan kun en tiedä milloin ne rupeavat vaikuttamaan kohdunkaulan tilanteeseen..
 
rötkis: sen verran kivuliaita ovat mulla supistukset olleet, että on tullut semmonen epämukava olo, mutta ei kuitenkaan sietämätön. onneksi kuitenkin helpottuu ja loppuu siihen kun pääsen istumaan/makuulleni. mutta tosiaan en jää yksin miettimään että mistä johtuu, kun asiantuntijat osaavat kuitenkin paremmin kertoa mitä kannattaisi tehdä.

toivottavasti nyt pysyis meillä vauvat vielä matkassa, ettei liian aikasin syntyisi [:)]
 
LilMinni : Niimpä! Sitä varten siellä neuvolassa ne tädit on, et neuvovat meitä [:)] ja opastavat sit tarvittaessa lääkäriin.. Mäkin toivon, et meidän vauvat pysyvät kyydissä vielä monen monta viikkoa! [:)]
 
yritinpäs sinne neuvolaan juuri soittaa, kun se soittoaika olis klo 12-13.. no siellähän oli sitten automaattivastaaja kertomassa, että tän päivän soittoaika on peruttu ja että huomenna saa seuraavan kerran kiinni [:@] PRKL!!!!![:@]
 
Soita LilMinni äitiyspolille!

Lepo auttaa parhaiten harjotussupistuksiin ja ylipäätään vauhdin hidastaminen. Mulla oli riesana töissä aina se, että heti kun yritti kävellä reippaammin niin alko supistaa. Lopulta opin kävelemään tarpeeksi hitaasti huolimatta asiakkaiden kärsimättömistä katseista ja supistukset väheni huomattavasti.

Toi kivuliaisuuskin on mun mielestä hirveen suhteellista, koska ihmisillä on erilaisia kipukynnyksiä ja sekin vaikuttaa mihin sitten vertaa sitä kipua tai tuntemusta. Periaatteessa kivuton supistus voi jostain toisesta tuntua tavallaan kivuliaalta. Mä oon itelläni pitäny sellasta menkkatuntemusta vielä ihan normaalina. Yhtenä yönä oli kivuliaita supistuksia ja ne oli kyllä sitten todellakin kivuliaita, ei mitään jomotusta. Eihän noi menkkatuntemuksetkaan tunnu kivoilta, mutta ei ollut kyllä mitään verrattuna noihin yöllisiin.

Mutta AINA voi soittaa, ja etenkin suosittelen soittamaan tonne äippäpolille, koska niillä on sitten enemmän ammattitaitoakin kuin neuvolantädeillä, jotka kuitenkin yleensä on "vain" terveydenhoitajia. Sinne ä-polille pääsee sitten tarkistuttamaan paikatkin, että onko supistukset lähteneet pehmentämään ja avaamaan kohdunsuuta tms.
 
noista supistuksista... mulla on supistellut n. rv 10 asti, ihan päivittäin. joskus enempi, joskus vähempi, osa kivuttomia ja osa kivuliaampia. mulle ne ei vaan ole aiheuttaneet alapäähän mitään muutoksia. rv 37 oli paikat vielä kiinni ja kiinteet, kohdunkaula lyhentynyt pariin senttiin. eli ei ne supistelut aina ole pahasta. mä en edes kertaakaan joutunut saikulle ja töissäkin olin ihan loppuun asti. koiran kanssa käyn edelleen tunnin reippaalla kävelylenkillä päivittäin. alkaakin ihan ihmetyttämään et meinaako kaveri syntyä ollenkaan [;)] [:D]
 
Itsellä supistuksia välillä päivittäin, yleensä ei kivuliaita. Nyt 27+1 kohdun suu kiinteä ja kiinni. Kuitenkin lääkäri neuvoi ottamaan ne huomioon niin ettei rasita liikaa, kävely on turvallinen liikuntamuoto. Jos alkaa tulla kivuliaampina, niin sitten yhteys polille.
 
mulla kans supisteluja ollut. kakkosen synnytys meni tunnissa, ja nyt olivat myös äippäpolilla sitä mieltä, että jos paikat alkaa kypsyä niin käynnistävät, etteivät vauvat synny kotiin.
mun supparit tulee yleensä öisin tai levossa, ovat kipeitä vihloen reisien sisäosiin ja nivusiin. ens ti taas ultra joten sitten näkee mitä on tapahtunut. ÄP:ltä sanottiin,e ttä jos tulee useampi tunnissa niin pitää mennä tarkistuttamaan tilanne. kätilö sanoi että kaksosia odottaessa vauvojen vauhdikkaat liikkeet voivat myös aiheuttaa supistelua normaalista poikkeavalla tavalla, kun kohtu joutuu koville.
täytyy toivoa, ettei nyt mihinkään vuodelepoon joutuis. tosin alan kohta olee jo ihan hyvillä viikoilla kaksosraskauteen nähden. sekin helpottaa mielelnrauhaa.
 
Takaisin
Top