Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Evannu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Evannu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Missä vaiheessa aiotte kertoa raskaudesta ystäville ja läheisille?🙂 Entä milloin aiotte ilmoittaa asiasta työpaikalla?
Ja löytyykö teidän lähipiirissä raskauden haistavia henkilöitä, joka saattaisi tehdä salaamisen hankalaksi?😁

Me kerrottiin esikoisesta varhaisultran jälkeen omille vanhemmille, mutta pari hyvää ystävää sai tietää melkein heti. Työporukalle sitten vähän ennen nt-ultraa.
Jälkikäteen ajateltuna ollaan kyllä niin sokeasti luotettu esikoisen kohdalla, että kaikki menee hyvin🫣😅
Kesken menneestä raskaudesta kerrottiin vähän panikoiden (koska oli suunnittelematon) meidän läheisille, jotka sitten olivat kyllä myös tukena siinä menetyksen keskellä.
Nyt toivoisin, että voidaan pitää tämä salassa nt-ultraan saakka, mutta epäilen. Miehen äiti on kunnon haukka ja haistaa kyllä, ollaanko sitä pieniin päin. Nähdäänkin aika usein. Ja varmasti vatsa tulee esiin nyt aikaisemmin. Minimi kyllä että varhaisultra on tehty, siihen asti teen kaikkeni, ettei asia paljastuisi😉

Mä oon niin malttamaton, että kerroin heti about kaikille! 😭😂 Ja yhtä kummiakin oon jo pyytänyt…
Mutta yhden keskenmenon kokeneena koin, että oli myös tosi tärkeetä, että ihmiset ympärillä tiesi mitä kävin läpi ja oli tukena ❤️🫶🏼 Niin yhtälailla ilot ja surut.

Todennäköisesti kerrotaan lähimmille kun ollaan käyty ekassa ultrassa (noin viikolla 12). Lähipiirissä on yks joka arvaa kyllä ihan heti kun näkee edes 🙈 katotaan miten käy tällä kertaa!

Viimeks hän arvasi kun mua niin kovin paleli 🥶

En ole vielä juurikaan kertonut. Jotenkin ollut kiva pitää omana salaisuutena vielä. Varmaan nyt sunnuntaina kerrotaan mun puolen perheelle eli äiti ja sisko ja heidän puolisot kun satutaan saman katon alle. Ensi viikon la on sitten varhaisultra ja sunnuntaina käydään miehen äidillä eli sitten kerrotaan heillekin. Ja siitä eteenpäin pikku hiljaa ripotellaan tietoa.😊 Voi olla että jossain vaiheessa alkaa näkymään ulospäin. Oireet olleet onneksi niin mietoja ettei pahemmin ulkopuolisille näy😆

Mää oon kertonut yhdelle siskolle mutta en vielä muille. Ajattelen et kerron sitä mukaan kun joku kysyy että miten on hoidot mennyt tms. Kun oon niistä niin monille kertonut😊 oon kans sitä mieltä että haluan jakaa niin ilot kuin surut joten sen takia en aio salailla asiaa kovin pitkään.

Kummankaan vanhemmille ei aiota kertoa kyllä vielä, koska mun vanhemmat ei oo niin läheisiä ja miehen vanhemmat sekoaisi ihan kokonaan kun he on niin kauan jo odottanut lapsenlapsia😂 ongelmana on se et miehen äiti kyllä varmasti aistii et oon raskaana kun parin viikon päästä nähdään, se on kans sellainen raskaushaukka🤣

Lähimmille työkavereille kerron sitten kun palaan sairaslomalta töihin. Toki jos oksentelu alkaa niin aika nopeasti se kyllä siellä arvataankin😂

Mulla ois tosiaan aikomuksena töissä kertoa vasta vuodenvaihteen jälkeen, mutta kollegat vähän suunnitteli pikkujouluja.. Jos saadaan ne järkättyä niin varmaan helpompi vaan kertoa ennen sitä, jään kuitenkin kiinni juomattomuudesta ja herätän epäilykset😅 Katsotaan, katsotaan.

Viimeksi kerroin aikalailla kaikkialla vasta rakenneultran jälkeen. Vanhemmille olin kertonut jo alussa. Nyt ajattelin kertoa vanhemmille vasta vk 12 ultran jälkeen, töissä ja muualla mahdollisimman pitkään kertomatta 🤭 Paitsi esimiehelle voi olla pakko kertoa jos ultra menee työpäivän päälle ja tarvii vapaata. Yksi kaveri vaan tietää toistaiseksi 😁

Mulla ois tosiaan aikomuksena töissä kertoa vasta vuodenvaihteen jälkeen, mutta kollegat vähän suunnitteli pikkujouluja.. Jos saadaan ne järkättyä niin varmaan helpompi vaan kertoa ennen sitä, jään kuitenkin kiinni juomattomuudesta ja herätän epäilykset😅 Katsotaan, katsotaan.
Tää on kyllä paha, kun pikkujoulukausi lähenee. Oon aika huono juomaan holillisia muutenkin, että en ole niin huolissani. Mut ajattelin järjestää asian varmuudeksi siten, että olen autolla liikkeellä😁

@Maaretah @Adagio- Hyvä pointti tuo, että varhain kertomisella saa tukea läheisiltä, jos huonosti kävisi. Arvostin paljon sitä tukea myös. Mutta sitten huomasin, että liika pumpulissa pitäminen alkoi ärsyttää ja halusin siirtyä eteenpäin, kun muut jatkoivat voivottelua🥲 Sitä en jaksais toistamiseen.

Me ei olla kerrottu vielä kenellekään eikä olla edes pohdittu milloin kerrotaan, kun itsekin saatiin tietää vasta pari päivää sitten 😅

Töissä kertominen ahdistaa jonkin verran, ehkä sen takia, että palasin vasta 1.9. töihin edelliseltä perhevapaalta😆 ja heti 9kk päästä ois mahdollisesti uus edessä.. Teen pääosin etänä, et ehkä onnistun piilottelemaan pyöristymisen mut meillä on kans pikkujoulut lyöty lukkoon joulukuun alkuun 👀

Mää oon kertonut jo parhaille ystäville, kerroin heti kun plussasin 🥲 Musta on ihanaa voida kertoa jollekin ja he tietää miten iso juttu raskaus on mulle niin ovat mun puolesta iloisia 🥰

Kukaan muu ei sitten vielä tiedäkään... Nyt rv 5+4. Ens viikolla on varhaisultra ja jos siinä näkyy syke niin mun puolesta voi kertoa melkeinpä kelle vaan 😌

Tällä hetkellä on kerrottu sekä miehen että minun vanhemmille. Ensi viikolla varhaisultra, niin sen jälkeen varmaan muillekin perheenjäsenille/ läheisille ystäville. Itsellä aiemmissa raskauksissa paha oksentelu ja sairasloma ilmiantaa melko nopeasti tilanteen. Mutta keskenmenon kokeneena olen todennut, että niille joille haluaisin kertoa keskenmenostakin, niin voin hyvin kertoa raskaudestakin heti.

Ajateltiin pitää se mahdollisimman pitkälle salaisuutena, mutta varmaan ainakin oma perhe huomaa, kun alkaa maha kasvamaan 😂

Töistä en ole vielä varma. Teen niitä niin vähän/vaihtelevasti. Luultavasti viimeistään niihin aikoihin, kun on velvoite vapaiden osalta.

Parhaalle ystävälle kerroin melkein heti :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Muuten odotetaan siihen asti, kun tuntuu hyvältä. Itse haluaisin odotella perheille kertomista ehkä toisen kolmanneksen alkuun asti, mutta mennään fiiliksen mukaan. Töissä ajattelin kertoa esihenkilölle varhaisultran jälkeen, siitä seuraavalla viikolla on ensimmäinen neuvola ja saisi sitten neuvolakäynnit hoitaa palkallisesti työajalla. Työkavereille ajattelin kertoa vasta vuodenvaihteessa.

Tää on kyllä paha, kun pikkujoulukausi lähenee. Oon aika huono juomaan holillisia muutenkin, että en ole niin huolissani. Mut ajattelin järjestää asian varmuudeksi siten, että olen autolla liikkeellä😁

Mä en voi ees kuskina olemisen taakse piiloutua, jos ja kun mennään kuitenkin Helsingin keskustaan ja kaikki mun työkaverit tietää etten suostu siellä autoa ajamaan 😅 noo katsotaan.

Lähimmälle ystävälle jo kerroin kun tiesi yrityksestäkin. Muille mahdollisesti vasta sitten joulun aikoihin nt-ultan jälkeen. Esikoisesta askartelin tuleville isovanhemmille joulukortit ultrakuvasta johon liimasin vauvalle tonttulakin päähän😅

Olen laskenut että toinen kolmannes alkaa ennen jouluaattoa, eli jos vain pystytään miehen kanssa olemaan möläyttelemättä kenellekkään niin voitaisiin vanhemmille kertoa uutiset joululahjana :smiling face with heart-eyes: En ole edes parhaalle ystävälle kertonut vielä. On mukavakin nyt vain miehen kanssa jutella asiasta ja suunnitella tulevaisuutta. Ja kutkuttelevaa kun on yhteinen salaisuus :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin