Raskaudesta kertominen

JospaJoskus

Vauhtiin päässyt keskustelija
Maaliskuiset 2026
Missä vaiheessa aiotte kertoa vai joko olette kertoneet?

Me kerrottiin lapsille tänään varhaisultran jälkeen. Ovat 10 ja 13, joten osaavat vähän jo asiaa pitää itsellään pari viikkoa ja ymmärtävät miksi ei heti kaikille ihmisille kerrota.

Omille vanhemmille ja sisaruksille kerrotaan seuraavaksi jonka jälkeen sitten pyritään olla kertomatta kovin julkisesti vielä.

Me kerrottiin myös miehen pojalle tällä viikolla (13v) myös läheisille parille kaverille sanonut sekä vanhemmille sanoin eilen. Kertonut vähän niinkuin sitä mukaan jos olisi pitänyt muuten jokin valkoinen valhe sanoa tai selitellä jotain😂 esim kun on ollut jotain juhlia/kesä reissuja kavereiden kanssa. Niin pakko se on ollut sanoa. Se jos en viiniä hienolla dinnerillä ota edes lasillista lomalla niin arvaisi kuitenkin. Varmasti sitten samalla tavalla jatkossakin, kun näkee kavereit yms niin kertoo.. itse en ole sellainen että someeen päivittelisin yms☺️

Me kerrottiin ar-ultran jälkeen molempien perheille ja lähimmille ystäville. Varmaan sitten nt-ultran jälkeen tehdään julkista tietoa.

Mä kerroin raskaudesta samana päivänä kun tein positiivisen testin mun toisellekin kumppanille. Yhdelle lapsuuden ystävälle olen myös kertonut. Vähän ruvettiin leikkimään ajatuksella, ettei ehkä kerrottaisi kenellekään muulle mitään. Vaan katottaisiin sit missä vaiheessa raskaus huomattaisiin lähisuvun toimesta. En kyllä oo varma maltettaisiinko olla hiljaa vaiko ei, jos nt ultran jälkeen kaikki vaikuttaisi olevan ok.

Oisko kellään ideoita miten kertoa vauvauutisista somessa?

Oon koittanut miettiä hauskoja kuvausideoita, mutta en tunnu keksivän mitään. Valokuvan haluan meistä nyt, kun ensimmäinen on tulossa. Mietin sellaista kuvasarjaa raskauden aikana, että otetaan joka viikko vauvan kokoisen hedelmän tmv kanssa kuva. Ehkä jonkun niistä voisi julkaista?

Oisko kellään ideoita miten kertoa vauvauutisista somessa?

Oon koittanut miettiä hauskoja kuvausideoita, mutta en tunnu keksivän mitään. Valokuvan haluan meistä nyt, kun ensimmäinen on tulossa. Mietin sellaista kuvasarjaa raskauden aikana, että otetaan joka viikko vauvan kokoisen hedelmän tmv kanssa kuva. Ehkä jonkun niistä voisi julkaista?
Hauska idea tuommoinen hedelmäjuttu🥰
Mulla ei mitään sometilejä ole olemassa, mut oon ajatellut itse että sitten kun ollaan käyty ekassa ultrassa (oletus että kaikki hyvin❤️) niin otettaisiin miehen kanssa semmoinen kuva missä ollaan molemmat ja näytetään yhdessä ultrakuvaa, ihan vain muistoksi😊

Mä ajattelin tehdä videon, jossa lapsi tutkii ultrakuvia tai tekee jotain hänelle ultrakuvien kanssa😆

Kun lasta odotin, se oli joulun aivan jouluna nt-ultra. Silloin piilotin kuvat joulukuuseen ja laitoin videon kuusesta 🤣 Jouluaattona annettiin konvehteja, jonne väliin oltiin ujutettu ultrakuvat 🤭 Näitä ei siis someen laitettu, emmekä laita. Vaan näin ilmoitamme ystäville ja perheelle 😊

Muokattu viimeksi:
Mäkin oon jonkun verran pohtinu somepaljastusta, mutta eipähän sitäkään tartte miettiä mikäli päädytään säilyttämään salaisuus niin pitkään kuin mahdollista. Kun somen kautta tieto kuitenkin kiirisi lähisuvulle ja sitä myöten menisi yllätys pilalle.

Me pidetään raskaus salassa esikoisen synttäreihin asti (8-9.11) sillon tulee ekana päivänä mun läheiset ja seuraavana päivänä miehen läheiset juhlimaan. Aloitetaan juhlat sillä, että ennetaan meidän lahja (kirja, missä otsikkona ”(tytön nimi) on kohta isosisko”) ja isoin ylläri tulee ihmisille siinä kohtaa, kun kerrotaan, että ollaan melkein puolessa välissä raskautta sillon🙈

Me pidetään raskaus salassa esikoisen synttäreihin asti (8-9.11) sillon tulee ekana päivänä mun läheiset ja seuraavana päivänä miehen läheiset juhlimaan. Aloitetaan juhlat sillä, että ennetaan meidän lahja (kirja, missä otsikkona ”(tytön nimi) on kohta isosisko”) ja isoin ylläri tulee ihmisille siinä kohtaa, kun kerrotaan, että ollaan melkein puolessa välissä raskautta sillon🙈
Ihana 😍!

Me emme myöskään ole kertoneet kenelläkään vielä. Menetystaustalla olemme halunneet odottaa, että olemme turvallisemmillq vesillä, ja kertominen siirtyy koko ajan eteenpäin. Ehkä ihan synnytykseen asti ei kuitenkaan voi odottaa, joten jospa sitä neljän viikon päästä rakenneultran jälkeen uskaltaisi alkaa kertoa perheelle ja ystäville. 😁 Töissä pitäisi varmaan myös jossain vaiheessa mainita, koska vaikuttaa kevään suunnittelun. 🫣

Ihana 😍!

Me emme myöskään ole kertoneet kenelläkään vielä. Menetystaustalla olemme halunneet odottaa, että olemme turvallisemmillq vesillä, ja kertominen siirtyy koko ajan eteenpäin. Ehkä ihan synnytykseen asti ei kuitenkaan voi odottaa, joten jospa sitä neljän viikon päästä rakenneultran jälkeen uskaltaisi alkaa kertoa perheelle ja ystäville. 😁 Töissä pitäisi varmaan myös jossain vaiheessa mainita, koska vaikuttaa kevään suunnittelun. 🫣
Mä oon kertonu mun kahdelle ystävälle ketä näen enemmän, mut muuten kukaan ei tiedä. Tää ihan oman jaksamisen takia. Tiedän et siinä kohtaa ku ihmiset tietää raskaudesta, en saa hetken rauhas jatkuvilta kyselyiltä

Oltiin puolison kanssa Lapissa lomalla viime viikolla ja siellä ihanissa ruska maisemissa napattiin kuva pehmopupusta ultrakuvan kera. Kuva lähetettiin molempien vanhemmille, mutta käskettiin olla ihan hys vielä. Lisäksi oma sisko tietää. Muille kerrotaan huomattavasti myöhemmin.

Takaisin