Raskaudesta kertominen

problemsolved

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinäkuiset 2025
Kävin kurkkaan millaisia ryhmiä muilla on, ja pöllin idea. Toki tätä asiaa on sivuttu yleisellä osastolla, mutta oisko sille oma ketju aiheellinen?

Itsellä vahva ajatus perheelle kertomisesta jouluaattona, kun ollaan kaikki koolla. Luulen, että joillekin kavereille saatan kertoa aikaisemmin. En ole varma. Olen aika yksityinen ihminen. Töissä ajattelin kertoa vasta ensi vuonna/sitten kun raskaus alkaa näkymään. Sama harrastuksissa. Harrastan ratsastusta ja ratsutan muidenkin hevosia, joten se homma jossain kohtaa kuitenkin jää.

Hauskoja ideoita perheelle asiasta kertomiseen otetaan vastaan. Appi tykkää palapelistä, joten mietin semmosta heille, jossa kuva meistä ja koirista sekä jokin teksti "oisko se tällä kertaa tyttö", tms, tai vaikka jotku vauvan kengät siinä. Heillä siis toisella lapsella vain poikia.

Omallekin porukalle mietin palapeliä, mutta haluan että he saa sen tietää aattona. Mietin että jos ostan vauvan serkuille yhteisen palapelin ja sanon että se pitää koota heti.

Sitten mietin, että jos se meneekin joulun jälkee kesken ja kaikilla on tuommonen palapeli

Kiva ketju ja @problemsolved kivan kuuloisia ideoita❣️

Mulla on ollut pitkään haaveena kertoa omille vanhemmille siten että ostaisin heille isovanhempien kirjan ja laittaisin ultrakuvan sinne väliin. Sopivasti ennen joulua pitäisi varmaan olla ultra, joten ehkä se sopisi joululahjaksi. Miehelle ehdotin että hänen vanhemmilleen voitaisiin hankkia samanlainen, ei oikein innostunut ideasta, joten hänen vastuulla on päättää miten hänen vanhemmilleen kerrotaan. Haluaisin kuitenkin samoihin aikoihin kertoa kummankin vanhemmille ja joulu olisi kiva ajankohta 😊 Mies toki vähän oli sitä mieltä voisko siirtää kertomista myöhemmäksi, mutta se on kyllä tarpeeksi myöhä, nytkin tuntuu pahalta salailla. Ja joulupöydässähän kuitenkin epäilykset herää viimeistään 🙈 mahakin kivan turvonnut että saa nähdä miltä se jouluna näyttää 😅

Töissä joudun varmaan tammikuussa kertoa kun en aio samanlaista hullua ylityökevättä vetää niinkuin joka vuosi, työtaakkaa pitää pienentää ja etsiä tuuraaja ja opettaa hänet.

Kaverit on sitten varmaan kans siinä tammi-helmikuussa, varmaan sitä mukaa kun nähdään niin kerrotaan. Ja kaverit jotka asuu muualla ja harvoin nähdään niin ehkä niihin aikoihin voisi viestillä laittaa 🙈 äiti varmaan hoitaa sukulaisten tiedottamisen kunhan annan siihen luvan 😂😂

Someen en edes tiedä haluanko päivittää mitään ennen lapsen syntymää, olkoon se seuraajille pommi kun joskus paljastan 😂

Toki saa nyt nähdä, huomenna varhaisultra, nähdään asuuko mahassa edes kukaan ja muutenkin eihän sitä tiedä miten maha kasvaa että pystyykö noin pitkälle edes salata.

Kävin kurkkaan millaisia ryhmiä muilla on, ja pöllin idea. Toki tätä asiaa on sivuttu yleisellä osastolla, mutta oisko sille oma ketju aiheellinen?

Itsellä vahva ajatus perheelle kertomisesta jouluaattona, kun ollaan kaikki koolla. Luulen, että joillekin kavereille saatan kertoa aikaisemmin. En ole varma. Olen aika yksityinen ihminen. Töissä ajattelin kertoa vasta ensi vuonna/sitten kun raskaus alkaa näkymään. Sama harrastuksissa. Harrastan ratsastusta ja ratsutan muidenkin hevosia, joten se homma jossain kohtaa kuitenkin jää.

Hauskoja ideoita perheelle asiasta kertomiseen otetaan vastaan. Appi tykkää palapelistä, joten mietin semmosta heille, jossa kuva meistä ja koirista sekä jokin teksti "oisko se tällä kertaa tyttö", tms, tai vaikka jotku vauvan kengät siinä. Heillä siis toisella lapsella vain poikia.

Omallekin porukalle mietin palapeliä, mutta haluan että he saa sen tietää aattona. Mietin että jos ostan vauvan serkuille yhteisen palapelin ja sanon että se pitää koota heti.

Sitten mietin, että jos se meneekin joulun jälkee kesken ja kaikilla on tuommonen palapeli
Itse olen kertonut pari kertaa jouluna, kerran niin että esikoisella oli päällä paita jossa oli rinnassa tähti jossa luki ”isoveli elokuussa 2017”.

Toinen kerta oli niin, että annettiin isovanhemmille pieni pakettirasia, jossa oli pohjalla vain lappu, jossa oli ”Jos pysyy matkassa hän, on kesällä lapsenlapsia yksi enemmän” 😊 Laitettiin se lahja vielä nimettömänä niin mummu siinä sitten hämmentyneenä ihmetteli että keneltä paketti on. Ekana kysyi miehen siskolta, ja toisena minulta sitten jolloin myönsin.

Itse olen kertonut pari kertaa jouluna, kerran niin että esikoisella oli päällä paita jossa oli rinnassa tähti jossa luki ”isoveli elokuussa 2017”.

Toinen kerta oli niin, että annettiin isovanhemmille pieni pakettirasia, jossa oli pohjalla vain lappu, jossa oli ”Jos pysyy matkassa hän, on kesällä lapsenlapsia yksi enemmän” 😊 Laitettiin se lahja vielä nimettömänä niin mummu siinä sitten hämmentyneenä ihmetteli että keneltä paketti on. Ekana kysyi miehen siskolta, ja toisena minulta sitten jolloin myönsin.
Hauska idea tuo pakettirasia ja arvoitus että keneltä!😁 Siinä voisi olla vielä ultrakuva lisänä jos on ehtinyt ultrassa käymään🙂

Mä ajattelin kertoa myös jouluaattona, leivotaan pipareita ja pöytään laittaessa sanon, että siellä on jokaiselle nimikoitu pipari. Pipareihin on sitten koristeltu mm. Mummi x 7, Täti x 6, Eno x 7 jne.

Ihania ideoita teillä vauvasta kertomiseen! :smiling-eyes: Meillä ajatuksena kertoo vauvasta vasta nt-ultran jälkeen ensimmäisille (vanhemmat, sisarukset ja läheisimmät ystävät) ja sit siitä pikkuhiljaa muille kun nähdään. Joulu tulee nyt sinänsä vähän hankalasti väliin, että sitä on meillä aina juhlittu suvun kesken ja nyt sitten pitäs ruokailla huomiota herättämättä. Appiukko hommaa aina asiakseen miulle kylmäsavustettua haukea, niin en tiiä miten nyt ilman paljastumista selviin, kun jää kala maistamatta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Töissäkään en oo kertomassa ennen ultraa. Käydään joka päivä lounaalla työkavereiden kanssa, niin voi olla melko haastavaa nyt olla herättämättä epäilyksiä. Oon sushin ystävä ja aina valmis sitä lounaalla syömään niin huomasin jo epäileviä ilmeitä kun työkaverit halus sushille lähteä ja en ollu innoissani mukana vaan ehdottelin muita paikkoja.

Mä oon jo kertonut äidille ja parille kaverille. Muille en sitten haluisikaan edes kertoa kun tuo kolmaskin tuntui olevan niin kova järkytys joillekkin, varsinkin kun oli kolmas tyttö niin en jaksais sitä ”tuleeko nyt poika” ”yritittekö poikaa saada” tms. Mutta töissä tulee varmaan kerrottua ennen nt-ultraa, riippuu vähän oloista jäänkö siitä kiinni jos ravaan oksulla, meidän henksuvessa on samassa tilassa taukohuoneen kanssa 🥲

Mutta nt-ultran jälkeen varmaan pakko muillekkin sukulaisille kertoa, tavalla tai toisella. Jospa vaan läväytän facebookkiin ja pistän puhelinen kiinni :tears:

Täällä tulee kerrottua varmaan melkein kaikille ystäville, vanhemmille ei kerrota kun vasta nt-ultran jälkeen ainakaan näillä näkymin. Jotenkin kivempi etteivät mahdollisesti innostu turhaan, isovanhemmat. 🥺 Tässä raskaudessa jotenkin ajatuksissa tuntuu että tuo nt-ultra tulee kuitenkin tosi nopeasti, kun on "jo" tammikuun puolenvälin tienoilla. 😨😅 Varmaan kun on joulu ja vuodenvaihde välissä. Oikeastihan sinne on vielä pitkästi... 😅😂

Ei varmaan kerrota ennen nt-ultraa kenellekään. Aiemmin oon kertonut perheelle ton jälkeen ja sit rakenneultran jälkeen pikku hiljaa useammalle. Töissä esimiehelle ekasta kerroin heti ekan ultran jälkeen kun oli pakko puhua jonkun kanssa ja olla pois töistä. Nyt uudessa paikassa määräaikaisena niin ei oikein tiedä millon kertois ja pomokin vasta vaihtui.

Mutta katotaan tietääkö anoppi taas silti ennen sitä, viimeksi sanoi, että odotti jo milloin kerrotaan. En tiiä mistä se sen näki, nyt onneksi ei oo nähty niin usein ettei oo niin paljon mahdollisuuksia.

Ei varmaan kerrota ennen nt-ultraa kenellekään. Aiemmin oon kertonut perheelle ton jälkeen ja sit rakenneultran jälkeen pikku hiljaa useammalle. Töissä esimiehelle ekasta kerroin heti ekan ultran jälkeen kun oli pakko puhua jonkun kanssa ja olla pois töistä. Nyt uudessa paikassa määräaikaisena niin ei oikein tiedä millon kertois ja pomokin vasta vaihtui.

Mutta katotaan tietääkö anoppi taas silti ennen sitä, viimeksi sanoi, että odotti jo milloin kerrotaan. En tiiä mistä se sen näki, nyt onneksi ei oo nähty niin usein ettei oo niin paljon mahdollisuuksia.
Meillä anoppi sano suoraan että oli saanu etiäisen että oon raskaana ennen ku itekää tiesin 🤣 nillä on joku ihme taito haistaa miniän raskaus vissiin 😅

Mua ahdistaa ihan suunnattomasti ajatus siitä et pitäis kerto perheelle yms. Mun pari kaveria vaan tietää, jotka ties yritysajastakin. Yleensä oon huudellu raskauteni kaikille heti plussatestin jälkeen. No 1,5vko varhaisultraan ja jos siel kaikki hyvin niin sit vois alkaa kertomaan pikku hiljaa muutamille ja lopuille sitten nt-ultran jälkeen😁

Mulla ahdistaa kertoa kellekään 😅 ollaan seurusteltu toukokuusta asti, tämä ei ole ehkä oikein minun tyylistä edetä näin nopeasti. Mutta kaikki hänessä vaikuttanut toistaiseksi hyvältä ja molemmat haluaa lapsia ja molemmat tiedostaa että loputtomasti ei ole mahdollisuuksia. Joten voin kuvitella kavereiden, työnantajan ja perheen ilmeet, kun kerron, että lapsi kn tulossa 😅 tässä on tullu joidenkin kans usein puheeksi, kun mun toinen kaveri meni 2kk seurustelun jälkeen kihloihin ja siitä 3kk päästä ostivat talon. Että huh huh ku on nopeaa 😁 ite oon silloin, "no niinpä " ja kauhulla odotan hetken ku pitää kertoa 😅

@Charlottaa mulla on sama että ahdistaa kertominen, en tiedä miks. Kukaan ei vielä tiedä. Mulla on tunne tällä hetkellä että perheelle kerrotaan jouluna (vaikka sekin jännittää mutta salailusta on tosi paha mieli jo nyt) mutta kavereille ja muille sukulaisille pitkitetään kertomista mahdollisimman pitkään. En tiedä miks musta on tullut tällainen, olin vähän loukkaantunut aikoinaan kun paras ystävä ei kertonut raskaudestaan kun oletin että toisillemme kerrottais heti (ei vaan enää viettänyt mun kaa aikaa ja luulin ettei halunnut enää olla mun kaveri kunnes paljasti syyn 🥹💔), nyt ymmärrän häntä 😂❤️ haluaisin jopa pitkittää kertomista rakenneultraan asti mutta se taitaa olla mahdotonta kun uskon että maha ilmoittelee itsestään ennen sitä 😂 eli siihen asti ainakin haluaisin salata kunnes maha alkaa paljastaa 🙈

Mua ahdistaa myös kertominen. Oikeastaan en oo edes kauheasti ajatellut sitä, torstaina olis se varhaisultra niin tietää, et kasvaaks siellä enää mikään! Varmaan täytyis sitten kertoa mun äidille ja siskolle, kun he tietävät meidän lapsettomuushoidoista ja varmaan ihmettelee, kun aikoihin ei ole tapahtunut mitään 🤔

Muistan kyl elävästi sen kertomakierroksen töissä mikä oli just rakenneultran jälkeen ku näytin sit puhelimesta kuvaa että tämmönen tulossa. Jengin reaktiot oli kyl ihania 🤭 omituisin oli tosin se, että jouduin soittaa kans toimarille ja kertoo että tulevaisuuden projektit menee nyt jäihin mun osalta, koska persoonana hän on vähän kolkko, mutta onneks oli ite vastikään saanu kans lapsen niin luulen et osas paremmin iloita mun puolesta.

Valitettavasti yks kollega meni huutelee raskaudestani jossain viikkopalaverissa tiimiläisille, joita tuskin tunnen ja se oli outoa. Kannattaa sanoa heille kelle kerrotte, etteivät huutelis asiasta ympäri kyliä jos tiedätte että se tuntus epämukavalta. 😒

Nyt kertonen töihin päin kans vasta rakenneultran jälkeen jos sinne asti kyytiläinen pysyy matkassa. Hoitovapaalla kun oon niin ei kukaan voi epäillä mitään. 😅

Mietityttää lähipiirille kertominen täälläkin. Toisaalta tekisi mieli kertoa jo ennen joulua omille vanhemmille ja siskoille, en tiedä pystynkö pitämään salassa nt-ultraan asti. Oon vähän sellainen, että naamasta näkee, jos on jotain kerrottavaa. Vähän kyllä luulen etten pysty olemaan että ”ei tässä mitään”, jos joku perheenjäsenistä sattuu kysymään, että mikä on. Ja taas toisaalta mietityttää kertoa, kun raskaus on vielä niin alussa. Mutta muiden sukulaisten toivoisin tietävän vasta sen ekan ultran jälkeen aikaisintaan, en ole oikein muun suvun kanssa tekemisissä.

Joulu olis ihana hetki kertoa ainakin miehen vanhemmille, kun kyseessä heidän ensimmäinen lapsenlapsensa. Ja muutenkin varmaan ihmettelevät kun en ota tippakaan viiniä joulupöydässä. Nyt oviksen mukaan 3+6, menkkojen mukaan 3+3 eli kyllä tässä ennen joulua vielä varhaisultraan ehtisi. Mutta varmemmalta tuntuisi odotella sinne 12 viikon tienoille.

Lapselle kertominen jännittää eniten, hän on kuitenkin niin kauan ollut ainokainen ja ”joutuu” kulkemaan kahden kodin välillä toisin kuin tulokas. Mutta ihana oli tänään kuulla, kun hän sanoi että sisarus olis kyllä kiva kun sitten ei olis niin rauhallista 😄😍 Täytyy katsoa milloin olisi sopiva hetki kertoa hänelle.

Mää oon jo kertonut parille läheisimmälle ystävälle sekä muutamille työkavereille, jotka tiesivät, että ollaan aloteltu lapsettomuushoitoja. He kyselevät aina säännöllisin välein et mikä tilanne ja minusta ei ois ollu kiva alkaa siinä valehtelemaan.
Sukulaisista kukaan ei vielä tiedä, mutta varmaan varhaisultran jälkeen kerrotaan, kun hekin ovat olleet tietoisia hoidoista. Viimeistään joulupöydässä paljastuisin, kun en syö graavilohta, joka normisti mun lemppari joulupöydästä😅

Muutamille olen itse kertonut heti positiivisen testin jälkeen - hyvää vertaistukea saanut! Varhaisultran jälkeen sitten kerrotaan vanhemmille ja useammalle ystävälle, kun pikkujouluja tiedossa . Oli kaikki hyvin tai sitten ei :folded: Aika avoimesti olemme ystäväporukassa kertoneet toisillemme ja myös harmillisia tapauksia yhdessä käyty läpi

Olen kertonut jo äidille ja siskolle, jaetaan aina ilot ja surut raskauteen liittyen. Ajattelin myös lähimmille ystäville kertoa kunhan nähdään tässä lähiviikkoina, hekin tietävät esim aiemmat keskenmenot joten luonnollista kertoa näin aika alkuvaiheessa viikolla 6 😊 Miehen perheelle ajateltiin kertoa nt-ultran jälkeen tai jos oireista voi päätellä niin ehkä jo jouluna 😁

Takaisin