Raskaudesta kertominen

Raskauslaskurin mukaan viikkoja on kertynyt 8+5, samaa sanoi ultra :love017 . Emme ole kertoneet asiaa vielä kenellekään ja ajattelimme pitää asian mieheni kanssa salassa vielä jonkin aikaa. Esikoinen on teini, joten hänelle tulemme kertomaan uutisen ensimmäisenä. Ekasta raskaudesta on tosi pitkä aika, joten tämä tuntuu ihan uudelta jutulta.

Vuoden sisällä on ollut kaksi keskenmenoa. Joku teistä kirjoitteli, että kkm:n jälkeen vanhempien surun näkeminen oli kova pala: sama täällä. Nyt päätimme pitää jutun salassa erityisesti heiltä. Ehkä paljastamme asian seuraavan ultran jälkeen...katsotaan.

Pahoinvoinnin salaaminen on ollut hankalaa. Tästäkin aiheesta on ollut hyviä kommentteja täällä. Mä olen tekaissut tarinan pilaantuneesta lomaruoasta, joka pisti mahani sekaisin. Se on osittain totta. Toistaiseksi se on mennyt vielä läpi, mutta en usko, että toimii enää kauaa.

Ensi viikonloppuna on tiedossa juhlat, jossa sukulaismuorit tarkkailevat jokaista hedelmällisessä iässä olevaa suurennuslasilla. "Olisi niin kiva saada pieniä vauvoja sukuun". Kaikki epäilyttävät liikeet tai liikkumatta jättämiset poikivat kysymyksen "jokos teille on vauva tulossa". Julma ja ajattelematon kysymys. Tuota juhlaa varten pitää miettiä jokin lyhyt ja ytimekäs, uskottava kommentti: miksi herkkujen suurkuluttajalle eivät herkut maistukaan, tai kahvi, tai mausteinen ruoka, tai moni muukin ruokalaji...laughing7
 
Oon kertonut miehen lisäksi parhaalle kaverille sekä yhdelle naapurin äitikaverille joka kysyi ihan suoraan. Ollaan hänen kanssaan nähty ehkä pari kertaa vuodessa joten ajattelin että on kiva kertoa kasvotusten ja jos seuraavan kerran nähdäänkin vaikka vasta talvella. No en ois kertonut vielä mutta en kieltänytkään kun kerran kysyi.

Viikon päästä on eka ultra ja vietetään sopivasti sen jälkeen viikonloppu meidän molempien vanhempien kanssa joten silloin ajateltiin kertoa. Toivottavasti on hyviä uutisia. En vaan vielä tiedä miten sen tekisi. Myöskään esikoinen (kohta 3v) ei tiedä, ei haluta kertoa ennen ultraa mutta en tiedä ehtiikö uutista kertoa ultran jälkeenkään ennen isovanhempien läsnäoloa. Vai kerrotaanko sit samalla kertaa kaikille. Ja ymmärtääköhän tuon ikäinen edes kerrasta. Voi olla että vaatii vähän toistoa. En tiiä. Jänniä aikoja.
 
Kävin tänään apteekissa ja halusin varmistua yhden lääkkeen soveltuvuudesta raskausaikana. Kassaneiti ei osannut neuvoa, mutta kävi pyytämässä, että farmaseutti tulee auttamaan kun saa asiakkaan hoidettua. No, ensin heilahti paikalle eräs tuttu, joka jäi juttelemaan kanssani. Niin eikös farmaseutti juuri silloin vapaudu, tule mun luo ja kysy tarvitsenko kysymästä tuotteestani lisätietoja. Vastasin kyllä ja farmaseutti jatkoi, "niin ja olet siis raskaana?" :mad::BangHead

Kyseiselle tutulle olisin halunnut kertoa vasta viimeisten joukossa :shifty:
 
Ilmoitin heti plussattuani niille kaikkein läheisimmille eli siskolle ja vanhemmilleni että meille tulee EHKÄ keväällä yksi joukon jatkeeksi lisää, järjestyksessään viides napero. Reaktiot vaihteli laidasta laitaan.
Lapsille ei olla kerrottu ja ajateltiin antaa heidän itse hoksata asia, eiköhän se tässä syksyn/loppuvuoden aikana selviä :grin Saattavat muuten lörpötellä asian liian aikaisin myös sellaisille joiden en välttämättä halua tietävän ollenkaan. .
Edellisessä raskaudessa lapset ihmettelivät kerran saunassa että miksi äidillä on niin pullea masu, taisi silloin olla rv 18-20 menossa. Tällä kertaa ei kyllä niin pitkälle ehditä kun huomaavat. Sen verran järkyttävä turvotus on jo nyt, voisi luulla että ollaan lähempänä puolta väliä :rolleyes:
 
Mun tekis niin mieli jo kertoa lapsille, mutta täälläkin on vaarana, että tieto leviää kulovalkean tavoin sen jälkeen. :hilarious:
No jos nyt vielä malttais ainakin nt-ultraan asti ja päästäis sitten pienet tietotoimistot vauhtiin. :grin
 
Mies oli kertonut äidilleen, tai äitinsä oli kysyny suoraan mieheltä että oonko raskaana. Meillä oli viime viikonloppuna miehen siskon tytön ristiäiset ja oli siellä kattonu mun mahaa. Kiva kun niitä viikkoja ei tosiaan ollu kasassa sillon kun 9+4 :joyful:
Mut tää turvotus on vaan ihan jäätävää..
 
Argh. Kohta joudun paljastamaan tuttavaperheelle asian. Kovin kauaa en voi keksiä "tekosyitä" (virallisesti siis syyt on ihan oikeita) miksi en jaksa lähteä lenkille tai kyläilemään saati ottaa muutamaksi tunniksi heidän lapsia meille hoitoon :sorry: En todellakaan halua kertoa vielä, virallisessa ultrassakaan (np-ultra) kun ei olla käyty ja raskaus on vasta näin alussa. Onneksi lapsia pystyy vielä hämäämään ja neuvolakäynnit saa järjestettyä sopivasti kouluaikaan.
Julkisesti ei kyllä huvita kylällä liikkua tämän turvonneen pallon kanssa, alkaa huhut äkkiä pyörimään vaikka itselle on yksi ja sama mitä muut ajattelevat mutta silti mieluummin julkistaisin itse asian kun se on ajankohtaista :shifty:
 
Me kerrottiin nyt myös miehen isälle ja veljelle ja paikalla samalla oli myös miehen setä, täti ja serkkuja. Kaikki oli ihan innoissaan ja onnitteli paljon! :happy: Olin ajatellut että olisi vägän nuiva vastaanotto, mutta kaikki oli iloisen yllättyneitä :grin Muutama kommentoi että luulivat että kerrotaan että mennään naimisiin eikä vauvauutista että hyvin oli pysynyt salassa :p
 
Kerrottiin miehen ja mun äidille nyt nt-ultran jälkeen kun ollaan vietetty viikonloppua yhdessä. Olivat innoissaan ja kommentoivat että onhan tämä vähän ollut ilmassakin. Olivat odottaneet siis uutista. Mutta koska meillä on jo tuo esikoinen niin ymmärrettävästi tämä ei ollut niin suuri uutinen kuin viime kerralla. Omakin suhtautuminen on niin arkipäiväistynyt jo ja välillä unohdan koko asian. Hauskaa huomata että muilla on sama.
 
Olisin mieluummin odottanut kertomisen kanssa, mutta oltiin anopin kanssa viikonloppu mökillä ja oli pakko kertoa pahoinvoinnin syy. Tiesi kyllä jo meidän hoidoista ja kohteliaasti ei ole jatkuvasti tentannut että joko nyt. Ensi viikonloppuna nähdään mun vanhempia, kaipa pitää tasapuolisuuden vuoksi kertoa niillekin. Ei tunnu reilulta että he joutuisivat odottamaan np-ultraan asti. Sisaruksista en vielä tiedä milloin kerrotaan. Ehkä jo ennen ultraa, mutta muille en haluaisi. Jotenkin kun raskaaksi tulon tie oli niin pitkä ja kivinen, tuntuu etten kestäisi ihmisten onnitteluja. Kun itsellä on olo että "jos tämä jatkuu". Ehkä ultran jälkeen on parempi fiilis.
 
Me ollaan Epätasapuolisia. Miehen äiti ja sisko tietää, mun puolelta ei tiedä ketään :D
 
Meidän molempien äitien lisäksi raskaudesta tietää mun paras kaveri jolle kerroin samana päivänä kun tein plussan. Ja sit yks kaveri joka kysyi suoraan enkä alkanut kieltämään. Nyt tekis mieli kertoa sitä mukaa kun nään kavereita. Ja töissä pitäis varmaan pomolle sanoa yhden työtehtävän vuoksi johon lupauduin mutta jäänkin sitten jo talvella äitiyslomalle. Silti tuntuis reilummalta kertoa ensin kaikille meidän vanhemmille jne mut en tiiä koska nähdään kaikki loput... Eikai se niin tarkkaa ole.
 
Meillä mies ei kerro ikinä mitään sukulaisilleen. Itse olen kertonut sukulaisista äidille, siskolle ja mun vanhimmalle lapselle. Kerroin myös miehen siskolle.:angelic: Miehen isälle voisin myös ehkä kertoa NT-ultran jälkeen. Enempää meillä ei tulevia isovanhempia sitten olekaan.
 
Joo, ymmärrän kyllä että kertominen riippuu monesta asiasta; kuinka läheinen on/ millaiset välit, kuinka kaukana asuu ja haluaako kertoa kasvotusten jne.

Töissä varmaan kerron ekana pomolle, niin tietää miksi olen poissa kun on np-ultra. Hän on tosi ymmärtäväinen ja olen muutenkin kertonut hänelle hoidoista.
 
Meillä kerrottiin 8 viikon paikkeilla molempien vanhemmille. Omalle siskolle ja kaverille kerroin jo heti plussaamisen jälkeen.
 
Nyt ei enää salailla! En tiedä laittaako mies tällä kertaa someen ultrakuvaa, viimeksi laittoi nt-ultran jälkeen.
 
Kerroin tänään pomolle. Otti asian hyvin ja kertoi että oli vähän jo arvannutkin. Mietin jos laittaisi osalle kavereista tekstarin ja vaikka ultrakuvan kun ei nyt ehkä ihan lähiaikoina nähdä kaikkien kanssa. Mua myös jotenki jostain syystä jännittää kauheesti se kertominen niin tuntuu et puhelimen välityksellä olis helpompaa.
 
Mä kerroin viime viikolla työkavereille. Pomolle en tiiä missä vaiheessa kerron, kun ei samassa työpisteessä ole ja nähään varmaan kolmen viikon välein. Toisaalta mietin että laittaisko pomolle vaan tekstiviestin sitten np-ultran jälkeen :joyful:
 
Kaikki tärkeimmät läheiset tietää meillä sekä töissä olen kertonut koska raskaus vaikuttaa jo heti alussa työni luonteeseen. Kaikki ovat olleet innoissaan asiasta mikä on ollut tosi kivaa.
 
Takaisin
Top