Raskaudesta kertominen

Oisko kellään mitään kivoja ideoita miten kertoa raskaudesta vanhemmille/sisaruksille? Haluisin keksii jonkun kivan ja nokkelan jutun. Miehen ja mun puolella on ollut tapana soittaa ja kertoa uutinen (vähä kauempaa asuvat), mutta ite mietin jotain kivaa kuvajuttua tai jotain.. hhmm.. ideoita? :D

Odotan esikoista, joten mieli tekisi kuuluttaa koko maailmalle :D yhdelle läheiselle ystävälle olen kertonut, mutta muille olemme päättäneet kertoa ultran jälkeen..

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

T_ me tehtiin anopille äitienpäiväkortti. Terveisin-kohtaan ei kirjotettukaan nimiä, vaan piirrettiin siihen meidän perhe tikku-ukkoina, ja mulle iso maha jossa vauva sisällä :D Meidän mielestä oli hauskaa, ja niin oli anopistakin!

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

• Tykkään
Reaktiot: T_
Me ollaan kerrottu tuleville isovanhemmille, kun oltiin kerrottu yrittämisestäkin jo. Että ei tullu kauheen suurena yllärinä sitte niille. Töissä olen kertonu esimiehelle, kun jouduin olemaan pari päivää pois töistä ja mun mielestä se tuli sitten siinä kohtaa luonnollisesti kerrottua. Sit jos jatkossa tulee jotain, niin ei tarvi keksiä mitään selityksiä vaan voi suoraan kertoa, mitä tapahtuu ja missä mennään.

Inhottaa olla näin pessimistinen! Kateellisena luen teidän tapoja kertoa uutisesta. Kun vielä raskaus oli vain haave niin ajattelin, että kerrotaan jollain jännällä tavalla esim. lähettämällä ultrakuva nimettömänä vanhemmille. Asuvat niin kaukana, että kasvotusten on vaikeaa hoitaa asioita. Ajattelin myös, että hihkun onnesta. Viimein kun raskaus tuli niin hirveät keskenmenopelot puski päälle ja hoidin sitten asian kliinisesti puhelimessa ja pyysin olemaan vielä liikaa innostumatta. Missäköhän vaiheessa sitä antaisi itselleen (ja muille) luvan iloita...Ehkä jossain vaiheessa ostan jotain mummula-kamaa kunhan ollaan varmemmilla vesillä. Kaikille ensimmäinen lapsenlapsi, joten tuskin pysyvät henkseleissään...

Tuolta tän vuoden maaliskuisista huutelen.

Me kerrottiin mun porukoille niin, että ostettiin niille Isovanhmpien muistot -kirja. Oli ikimuistosta nähä, ku he sen aukaisivat ja miettivät kovasti, miksi heille on semmonen kirja ostettu :D

Mä kerroin mun äidille tänään ja kun vähä jänskätti niin tein kuva- arvoituksen... Kyllä ilme oli niin mahtava kun tajusi ♡

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Muutamalle ystävälle olen kertonut heti raskaustestin tehtyäni. Vanhemmille ajattelin kertoa heti ekan neuvolan/ultran jälkeen eli kun varmistuu, että siellä tosissaan on asukki matkassa. Tosin mahaa turvottaa ja väsymys niin totaalinen, joten voi olla, että arvaavat ennen kuin kerron. Mulla meni kesken ennen esikoista hyvin varhaisessa vaiheessa eli hädin tuskin raskaustestiä ehtiny tehdä (rv 6+). Olin kertonut parille kaverille ja hyvä niin, koska oli helppo puhua heidän kanssaan asioista myös vuodon alettua. Ja ihan vaan ajattelin tylsästi sanoa, että meidän pikkuneiti saa pikkusisaren, ellei neiti sano ite, että äitillä vauva mahassa (jospa se hoksais "möläyttää", jos sille siitä asiasta puhuis ennen mummmolaan menoa). Jokainen tyylillään. Mun sisarukset kertoneet äidille ja isälle lähettämällä tekstarilla / näyttämällä ultrakuvan eli se idea ei tuntunut mitenkään erikoiselta esikoisenkaan kohdalla. :) Tikku-ukkopiirros kortissa oli kiva idea!

Muokattu viimeksi:
Äidille ja isälle oon kertonu heti plussan tultua, molemmissa raskauksissa. Lisäksi yhdelle kaverille. Muille kerron kunha np ultrassa käyty =)

Kerrottiin mun äidille juuri. Sillä on parin viikon päästä kuuskymppiset, ja olishan se siellä tajunnut kun en edes alkumaljaa olis juonut. Eikä haluttu että se joutuis kesken omien juhliensa pysyyn mekossaan tällasen uutisen kanssa. Nyt oli äiti kylässä ja esikolla oli nimpparit niin kakkukahvipöydässä oli jotenkin sopiva hetki. :)

Meillä on heinäkuussa kesäjuhlat, joten lähimmille ystäville kerrotaan ennen sitä jotta ovat juonessa mukana mun mehuboolin kanssa. Varmaan myös anopille kerrotaan ennen juhlia. Muuten sitten aina sopivan tilaisuuden tullen siinä rv15 jälkeen.

Ei hyvänen aika, nyt vasta luin että mistä tässä ketjussa puhutaan, vaikka ihan suvereenisti vastasinkin jo! :D

Mutta siis, esikoisen kohdalla kävi niin että mun äiti oli käyny vanhainkodilla kattomassa meidän höperöitynyttä mummia, ja naureskeli että se oli kertonut mun olevan kuulemma raskaana. En voinut olla kertomatta että niinhän se oli, ihme mummi! Viikkoja oli tuolloin varmaan jotain 7.

Miehen isälle ja sen vaimolle vietiin kyläileen mennessä kirjekuoressa koirasta uusia kuvia (oli silloin pentu) ja väliin oltii sujautettu ultrakuva.:)

Anopille vietii kukkia ja kortissa luki jotain paljastavaa, en kylläkään muista mitä.

Omalle isälle kerroin puhelimessa muutamaa päivää ennen kuin se oli tulossa kylään. On sen verran juro luonteeltaan ettei osaa käsitellä tällasia uutisia heti niin sai muutaman päivän miettimisaikaa. Tää osottautui hyväks ratkasuks meidän isän kohdalla kun ei se oikeen puhelimessa osannut sanoo yhtään mitään, mutta kylään tullessaan sitten onnitteli ja kyseli yksityiskohtia.

Mä olen kertonut kolmelle luottoystävälleni ja tänään kerrottiin miehen äidille joka asuu kauempana ja on vähän muusta suvusta erillään. Mun vanhemmille ajateltiin kertoa ensimmäisen ultran jälkeen isäni synttäripäivänä (toivotaan että ultra ei mene siis kovin myöhään koska jos on ajallaan niin ehtis). Ajattelin kirjoittaa isälle runon jonka viimeisessä lauseessa asia paljastettaisiin. Tiedän että mun vanhemmat tulee yllättymään tosi paljon, esikoisemme oli jo totaaliyllätys ja ovat täysin siinä uskossa että hän jää ainoaksemme. Ai että odotan että päästään paljastamaan! Ovat mummin ja vaarin rooleistaan jo nyt ihan sekaisin :D

Muille sukulaisille ja läheisille aletaan kertomaan varmaan pikkuhiljaa, sopivien tilaisuuksien tullessa ensimmäisen ultran jälkeen. Toki kaikki tämä riippuu myös siitä kuinka nopeasti maha päättää alkaa näkyä liian selvästi..

Meillä tietävät vasta molempien vanhemmat, mutta muille kertominen ollaan vielä jätetty tuonnemmaksi. Sit kyl paljastetaan, kun eka ultra on takana ja toivottavasti kaikki on hyvin.

Itse en uskalla kamalsti hehkuttaa vielä tätä, pelkään niin keskenmenoa. Kahdelle sydänystävälle kerroin kun ovat tukenani kävi miten kävi ja äidilleni en voinut olla kertomatta. Isännän vanhemmille ja minun isälle kerrotaan ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen 10.6 ja lopuille ruvetaan kertomaan ensimmäisen kolmanneksen jälkeen vähitellen :)
Ukolle kerroin niin että löin raskaustestin kouraan ja kysyin miltä tuntuisi jos rupeisin kutsumaan sitä isukiksi. Oli hiukan pihalla hetken. Samoin kysyi äidiltäni puhelun alussa että mitäs mummolle kuuluu. Voi sitä kiljuntaa kun hoksasi :D

Itse kerroin äidille heti kun tällä hetkellä asutaan pari viikkoa tässä kun meillä on omassa talossa remontti niin vaikea olis salailla saman katon alla pahoinvoinnit yms. Yhdelle luottoystävälle kerroin myös.Muille aateltiin kertoa sitten pikkuhiljaa rv 12 eteenpäin :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Kahdelle läheiselle ystävälle kerroin ja siskolle <3 muille vasta rv12 jälkeen :)

Me ajateltiin kertoa molempien vanhemmille ekan ultran jälkeen kasvotusten. Meidän mummoille ja ukeille laitetaan postikortit (jotka itse teen) ja niissä korteissa on joku runo tms josta selviää uutinen :)

Koitetaan ajoittaa nämä kaikki suurinpiirtein samalle ajankohdalle, sillä tiedän sen takuuvarmaksi, että kun minun äidilleni kertoo jotain, niin koko suku tietää heti olipa lupa kertoa tai ei...

Mä kerroin heti mun siskolle, joka kertoi aikoinaan ensin mulle, ennenkuin uskalsi paljastaa raskaudes edes miehelleen. Parille tuttavalleni kerroin olosuhteiden pakosta ja tänään mun äiti arvasi itse o_O Meidän oli tarkoitus pantata tietoa vielä molempien vanhemmilta, kunnes eka ultra on käyty, mutta nyt mun äiti tietää.. Onneksi lupasi pitää suunsa supussa vielä :) Töissä mä kerron vasta kun on melkein pakko.. Voi olla että jo piankin, ettei mun tarvi nostella kovin raskasta.

Me ei olla kerrottu ku kahdella kaverille... Ei jotenkaa uskalla vielä kun 6+4 vasta. Ens viikolla olis rippijuhlia tulossa ja matka mamman luo vähän pidemmällä niin ehkäpä silloin sais kasvotusten kerrottua :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä tietää nyt lähes kaikki ku oltii eilen häissä niin oli vaikee salata :D

Takaisin