Raskaudesta kertominen 💬

Däumeline

Asioista perillä oleva
Elokuiset 2024
Vielä on toki aikaista, mutta oletko silti kertonut jollekulle raskaudestasi? Kenelle? 💬

Kyllä olen, miehen lisäksi lähimmille ystävilleni (6 hlö), jotka olivat tukenani myös keskenmenon yhteydessä ja sit hetken mielijohteesta omalle äidilleni, kun olin siellä käymässä ja en keksinyt tekosyytä punaviiniglögistä kieltäytymiselle. 😁 Onpahan sit heistä kaikista tukea jos taas tulee keskenmeno ja/tai muuta murhetta raskaudessa...

Minäkin olen kertonut miehen lisäksi jo 7 kaverille, joiden kanssa kirjoittelen päivittäin äippäarjesta :Hugging Face:
Olleet tukena kaikessa tänävuonna tapahtuneessa.
Appivanhemmille pitäis kai kertoa jossain vaiheessa, viimeistään jouluaattona :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Edellisen raskauden aikana esikoisen piti olla heillä aina hoidossa, kun mulla oli gynetapaaminen, niin oli pakko kertoa heti. Nyt vähän pelivaraa, koska esikoinen on päiväkodissa niin voin koittaa saada gynekäynnit niihin aikoihin.

Mun muutama ystävä, jotka tiesi meidän yrityksestä tietävät. Ei kerrota perheille vielä jouluna, vasta lähempänä nt ultraa tai sen jälkeen. 😊

En ole vielä kertonut. Tai no mies toki tietää. Miten olette kertoneet? Tuntuu vähän ehkä vaikealta itselle, mutta kertokaa jotain hauskoja ideoita miten asian voisi paljastaa?

Kerroin pomolle heti, kun teen sellaista riskialtista työtä. Meidän molempien vanhemmille on myös kerrottu juuri, käytännön syistä. Mutta on ollut ihanaa jakaa tätä äitini kanssa 🥰

En tiedä vielä milloin kerrotaan lapsille. Jos kärsin taas pahasta ja pitkittyneestä pahoinvoinnista niin voi olla aika vaikea pitää salassa nt-ultraan asti. Lapset ovat siis sen ikäisiä että saattavat huomata jotain. Katsotaan sitten varmaan tilanteen mukaan.

Esikoisesta kerrottiin isovanhemmille vasta NIPT:in ja nt-ultran jälkeen, ja muille rakenneultran jälkeen, mutta oli helppoa korona-aikana kun ei ollut niin paljoa illanistujaisia yms.

Nyt ollaan varattu varhaisultra just ennen joulua, jos siellä on kaikki hyvin kerrotaan mun vanhemmille. Mielenkiintoista pystyykö mun äiti pitämään sit pokkaa…

Mä oon kertonut sekä siskoille että kahdelle hyvälle ystävälle, joista toinen äiti-ihmisenä ollut heti siitä hetkestä lähtien valtava tuki näissä kaikissa tunnemyllerryksissä. Ja onko ehkä mitään parempaa kuin se että joku itkee sun puolesta onnesta? ❤️

Muut läheisimmät ystävät saa myös tietää sitä tahtia, kun vaan heitä nään.

Mun vanhemmat saa kuulla viimeistään jouluaattona. Aion heille paketoida avaimenperät, joissa lukee isovanhemmaksi ylentämisestä ja sinne kans ultrakuva ja ehkä jotain muuta mukaan 🤔

Siskoille lähti kuva ekasta haamun hailurasta, jossa toinen ei edes nähnyt mitään. Miehellekin kerrottiin vasta pari päivää sen jälkeen, kun tikussa oli selvä viiva :tears:
Muille kertomista en ole ajatellut, ehkä ultran jälkeen tai jos tulee sopiva puheenaihe jonkun kanssa.
Vanhimmalle lapselle kertomisesta pitää oikein miettiä, että milloin. Tykkää vauvoista ja on multa kysellyt usein, että millon meille tulee uusi vauva :rolling: ilmeisesti ei ole tullut ajatelleeksi että ne saattaa viedä häneltä myös huomiota joksikin aikaa vähemmäksi:No Evil Monkey: ehkä ekan ultran jälkeen tai joskus 16 viikon jälkeen, kun alkaa enemmän luottamaan raskauden jatkumiseen. Milloin muut aikoo kertoa tuleville isosisaruksille?

@Jannie Vasta rakenneultran jälkeen ajattelin kertoa meidän melkein 3v:lle. Meillä tosiaan kävi viimeksi niin, että ostin 98-koon isosiskopaidan alkuvuonna, joka ei koskaan päässyt päälle, tuolla se on yhä kauniisti paketoituna, mutta liian pieni jo kai, käytössä nyt 104-vaatteet. Onneksi ei ehditty kertomaan esikoiselle edellisestä vauvasta, joka nyt nukkuu hautausmaalla. Trisomia-13 takia meille sanottiin ettei vauva tulisi hengittämään kehoni ulkopuolella, aivot ei kehittynyt ja sydän oli viallinen, kuolisi synnytykseen joka tapauksessa, siksi käynnistettiin synnytys jo rv15. Mulla oli silloin ihan kamala raskauspahoinvointi, mut onneks näin pieni ei vielä tajua miks äiti ei jaksanut leikkiä.

@Jannie Vasta rakenneultran jälkeen ajattelin kertoa meidän melkein 3v:lle. Meillä tosiaan kävi viimeksi niin, että ostin 98-koon isosiskopaidan alkuvuonna, joka ei koskaan päässyt päälle, tuolla se on yhä kauniisti paketoituna, mutta liian pieni jo kai, käytössä nyt 104-vaatteet. Onneksi ei ehditty kertomaan esikoiselle edellisestä vauvasta, joka nyt nukkuu hautausmaalla. Trisomia-13 takia meille sanottiin ettei vauva tulisi hengittämään kehoni ulkopuolella, aivot ei kehittynyt ja sydän oli viallinen, kuolisi synnytykseen joka tapauksessa, siksi käynnistettiin synnytys jo rv15. Mulla oli silloin ihan kamala raskauspahoinvointi, mut onneks näin pieni ei vielä tajua miks äiti ei jaksanut leikkiä.
Teillä on ollut raskas polku kuljettavana :red-heart:
Mä niin toivon, että tällä kertaa kaikki menee hyvin ja saatte terveen lapsen sylin asti:folded:

Teillä on ollut raskas polku kuljettavana :red-heart:
Mä niin toivon, että tällä kertaa kaikki menee hyvin ja saatte terveen lapsen sylin asti:folded:
Kiitos :crying-face:🌈 Eipä sitä osannut odottaa et niin kävisi, esikoisen raskaus oli täydellinen. Ja näistä trisomioista puhutaan vanhempien odottajien riskeinä, itse olin 30v, eli en nyt sanoisi itseäni vanhaksi.
Ei ole perinnöllistä, ei ole mitään syytä miksi niin kävi, se on vain erittäin huonoa tuuria; kaksi kertaa suurempi mahdollisuus saada kolmoset kuin trisomia-13 vauva.
Meni vähän offtopiciksi, mutta tosiaan, haluan rohkeasti nauttia tästä raskaudesta, mutta en pysty täysin uskomaan mihinkään, kun tiedän tämän vuoden kokemuksella, et mitä vain voi tapahtua kenelle tahansa.

Mä mietin, et esikoiselle vois laittaa paidan päälle missä lukee ”isosisko” ja katsoa, kauan kestää isovanhemmilla huomata asia 😁
Tää kuulostaa kyl niin hauskalta! Esikoinen nyt käyttää kokoa 92, mut just joulukauluspaidan tms oon ottanut jo 98 et menisi ensi vuodelle. niin kai tämmösen paidan uskaltaa tehdä 98 koossa kohta jo :) Osa esikoisen vaatteista on vielä 86, et menee kyl pitkään :D

Kerrotaan kaikille läheisille kyllä heti jouluna (kuten esikoisenkin kanssa, samat viikot menossa). Mutta esikoiselle varmaan hyvä kertoa vasta myöhemmin, varmaan NT-ultran jälkeen. Hän on vasta 2v 3kk, niin kerrotaan "kevyesti" ja vasta rakenneultran jälkeen vasta aletaan konkretisoimaan sitä että perheeseen tulee uusi vauva.

Viimeksi kerrottiin vanhemmille niin, että olin neulonut minivillasukat lasipallon sisälle tälleen:
1702293924350.png

Kuva mukana, Jos joku innostuu tämmösestä! Mulla ois näitä pari vielä extraa tallessa helsingissä jos joku haluaa halvalla. Näin näitä myös yksittäin myynnissä Søstrene Grenessä.

Milloin ja miten mietitte SoMeen laittaa julki jos ollenkaan, miksi?

Tää kuulostaa kyl niin hauskalta! Esikoinen nyt käyttää kokoa 92, mut just joulukauluspaidan tms oon ottanut jo 98 et menisi ensi vuodelle. niin kai tämmösen paidan uskaltaa tehdä 98 koossa kohta jo :) Osa esikoisen vaatteista on vielä 86, et menee kyl pitkään :D

Kerrotaan kaikille läheisille kyllä heti jouluna (kuten esikoisenkin kanssa, samat viikot menossa). Mutta esikoiselle varmaan hyvä kertoa vasta myöhemmin, varmaan NT-ultran jälkeen. Hän on vasta 2v 3kk, niin kerrotaan "kevyesti" ja vasta rakenneultran jälkeen vasta aletaan konkretisoimaan sitä että perheeseen tulee uusi vauva.

Viimeksi kerrottiin vanhemmille niin, että olin neulonut minivillasukat lasipallon sisälle tälleen:
View attachment 128560

Kuva mukana, Jos joku innostuu tämmösestä! Mulla ois näitä pari vielä extraa tallessa helsingissä jos joku haluaa halvalla. Näin näitä myös yksittäin myynnissä Søstrene Grenessä.

Milloin ja miten mietitte SoMeen laittaa julki jos ollenkaan, miksi?

Ihana idea teilläkin! 😍

Esikoisesta julkaisin someen pienesti nt ultran jälkeen, tästä en tiedä julkaisenko ollenkaan. Somessa ei tule julkaistua hirveästi mitään muutenkaan. Katsotaan 😅

Me kerrottiin viimeksi aika avoimesti kaikille, ketä sen parin kuukauden mittaisen odotuksen aikana ehdittiin nähdä. Toisaalta koin, että sitten keskenmenostakin tuli puhuttua paljon, mikä oli mulle hyvä keino purkaa tunteita.

Nyt mies haluaisi olla varovaisempi ja kertoa vasta myöhemmin ja ensin olin samaa mieltä. Nyt huomaan kuitenkin, että olen lipsauttanut taas samoille läheisille ystäville ja siskolle, jotka olivat viimeksi tukena hyvässä ja pahassa 🥰 Mun mies ei ole mikään ihan mestari tunteista puhumisessa ja taidan pelätä, että jäisin yksin jos tämä ei päätykään onnellisesti 😅🙈

Samoin kun Hilma_, mäkin kerroin ekasta keskenmenneestä aika avoimesti. Tokasta kerrottiin varhaisultran jälkeen, mutta sekin meni kesken viikolla 11.

Nyt sovittiin, että kerrotaan vasta kun ollaan vähän selvemmillä vesillä. En kuitenkaan malttanut olla kertomatta äidille, vaikka kuinka yritin 😂.

Someen julkaisemisesta: lähdin IG:stä kun kkm todettiin (aivan liian triggeröivää nähdä fiidissä raskausuutisia jne aina yllättäen) enkä ole vieläkään palannut, joten uskon että en mitään julkaise raskausaikana. Ehkä voisi jotain julkaista jos vauva syliin saadaan. 🌈

Takaisin