Raskaudenkeskeytyksen selviytymiskeinot?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja JUUSTO
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

JUUSTO

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Ellen väärin muista tein lääkkeellisen raskauden keskeytyksen syyskuussa tai lokakuun alussa.
Muistaakseni olin menossa raskausviikolla 11 tarkkaan en muista, mikä mielestäni on ihan hyvä, vaikka haluaisinkin.
Ja hyvä pelkästään sen takia, etten pääsisi murehtimaan asiaa vieläkin enemmän.

Haluaisinkin kysyä tässä minkälaisia tuntemuksia keskeytys on teissä saanut aikaan? Te, jotka sen olette kokeneet.
Itselläni keskeytyksen jälkeen olo oli hyvin sekava ja hämmentynyt. Hieman itkuinenkin ja alakuloinen.
Ei sen vakavampaa noin alussa, koska tuskin ymmärsin täydellisesti tapahtunutta vielä silloin. Mutta tässä ajan mittaan olen huomannut todella rajua mielialan laskua, ahdistuneisuutta, häpeeä, alemmuuden ja arvottomuuden tunnetta, itseinhoa.. Lista on pitkä.
Ja nämä ovat todella rajuja.

Tuntuu vain ettei pääkoppa enää kestä kun on niin paljon mielessä kaikenlaisia negatiivisia tuntemuksia jotka varmasti johtuu tekemästäni keskeytyksestä.
Tässä kohtaan ihmiset varmasti kehottaa jo menemään terapiaan, puhumaan ammattihenkilölle.
Mutta itseäni asia hävettää niin, että sen häpeän takia yrittää sinnitellä. Ja myöskin se on syy etten osaa puhua omista ongelmistani edes siellä terapiassa (Olen käynyt pitkiä terapiajaksoja) vaan puhun oikeastaan vain niitä näitä ja sivutan hetkeksi pahan oloni.

Ajatukseni itseäni kohtaan ovat aivan kamalat, suorastaan järkyttävät jos joku muu niitä pääsisi kuuntelemaan.
Olen aika paljon kotona, oikeastaan kokoajan. Sisällä. Minua ei huvita käydä enää ulkona, kaupassa tai liikkua ylipäätään julkisilla paikoilla.
Häpeän itseäni, ja näin ollen oletan myöskin muiden häpeävän.
Kuin otsassani lukisi että olen oman lapseni tappanut.
Sillä MINÄ ITSE ajattelen niin. Ajattelen myöskin etten saa haluta tulevaisuuteen omia lapsia, en saa koska en ansaitse. Ja en ansaitse, koska olen päästänyt irti omasta lapsestani ennenkuin se olisi kerinnyt nähdä hetkeäkään tätä maailmaa.

Minulla oli syyni miksi sen tein, ei ainoastaan oma vikani, mutta siitä en ketään muuta syytä kuin itseäni.

Ei tule päivääkään ettenkö ajattelisi koko asiaa, itseasiassa mennyt taas jonkin aikaa ettei ole pystynyt muuta ajattelemaankaan kuin sitä millainen hirviö minä olen.
Tuon tekoni johdosta pidän itseäni niin arvottomana että näin paha tilanne ei koskaan itselläni ole ollut, vaikka on rankkaa masennushistoriaa takana päin. (Tai en tiedä enää niinkään takana päin, liekkö pahin tulossa :D)

Minä vaan tekisin ihan mitä tahansa, ihan mitä tahansa että saisin peruuttaa tekoni ja ottaa kaiken pahan pois.
Palata siihen hetkeen kun sain tietää olevani raskaana.
Minä tekisin toisin, minä pitäisin pienokaiseni.
Minä olisin ollut hyvä äiti, minä olisin ollut kykeneväinen lapseni hoitoon ja osallistumaan hänen elämäänsä aivan varmasti. Olisin onnistunut - mutta enää, en todellakaan ole varma, sillä ajattelen etten ansaitse lapsia tai ettei minusta äitiä koskaan saadakkaan.

Minä en tiedä, kokeeko kukaan minkä asteista tuskaa siitä, että on omasta tahdostaan (tai jonkun muun 'pakottamana' eniveis..) päättänyt raskautensa mutta minä tiedän ainakin omasta tilanteestani sen verran, että tämän asian kanssa eläminen on todella raskasta.
Niin raskasta, että kuvittelin suoriutuvani tästä paremmin. Mutta olin väärässä, yllättäen.

Olen yrittänyt kieltää negatiiviset ajatukset, ja sen kaipuun, syyllisyyden, häpeän.. Kaiken mikä on jälkiseurauksena tästä tullut, muttei se onnistu.
Ei onnistu, ei vaikka kuinka yrittää.
Tämän kanssa on elettävä, tämä on kestettävä.
Mutta enää en kuuntele keneltäkään tosi elämässä niitä että 'Kyllä se siitä, ei se niin paha voi olla..' joita muutamilta ihmisiltä on sadellut.

Elämään tämä tulee vaikuttamaan hyvinkin radikaalisti ja onhan tämä ollut tähänkin asti yhtä ponnistelua ja taistelua, eikä varmasti vielä loppua näy.
Enkä usko että koskaan lopettaa ikävöimästä, ehkä se helpottaa muttei tuskaa kokonaan pois saa eikä sitä todellakaan unohda.

Mutta varmaankin se tärkein kysymys tähän lopuksi kun innostuin vähän kirjoittamaan. :)
Eli kuinka te olette selvinneet raskaudenkeskeytyksestänne?
Tai ehkä parempi olisi kysyä kuinka olette helpottaneet omantunnon tuskia tms. jos sellaisia löytyy? :)

Kiitos!
Kaikki kommentit sallittuja, myöskin negatiiviset jos siltä tuntuu.

Hei. Ja iso halaus sulle. Toivon ettei negatiivisia kirjoituksia tulisi, sillä olet itse jo niin kovin armoton itseäsi kohtaan.

Haluan kirjoittaa muutaman asian, jotka tulivat mieleeni.

Sinulla oli syysi päätyä keskeytykseen. Uskon että harkitsit vastuullisesti sitä mikä olisi paras ratkaisu. Joskus keskeytys on vastuullista vanhemmuutta. Näin minä uskon.

Uskon myös että syntymätön lapsi antaa sinulle anteeksi. Hänen sielunsa ei kuole vaan löytää kyllä uuden reitin maanpäälle. Anna itsellesi anteeksi.

Ole yhteydessä paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, akuuttipol. tms, myös useilla gyn.pol on oma psykologi/mielenterveyshoitaja nimenomaan auttamaan selviämään keskeytysten ja keskenmenojen jälkeisistä tunteista. ( Itseäni harmitti vuosien terapian jälkeen etten ollut puhunut vielä suorempaa, olisin voinut ratkaista asioita nopeammin. Itseni vuoksihan olin siellä käynyt ja maksanut.)

Yritä muistaa että tulet selviämään tästä. Kokemasi suru on varmasti tarpeellista, mutta toivottavasti pystyisit lisätä armollisuutta itseäsi kohtaan. En tiedä onko muuta keinoa selvitä. Yritä hyväksyä nykyhetki ja tapahtunut. Älä lähde menneisyyteen tai tulevaisuuteen, paitsi suunnittelemalla jotain positiivista sinne. Jos sinua auttaa, ajattele että olet sen velkaa että pidät huolta itsestäsi. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Lähetän paljon lempeyttä sinulle. <3

Kiitos kun jaoit tarinasi, itselläni ei ole kokemusta asiasta, mutta suuri tuska välittyi viestin välityksellä. Aiheesta tulisikin puhua tällä tavalla suoraan useammin, että ihmiset paremmin ymmärtäisivät, kuinka tuollainen voi vaikuttaa. Toivon kovasti, että pystyt pääsemään asian yli. Elämässä kaikki tekevät joskus virheitä, mutta myöhemmin niitä ei voi tehdä tekemättömiksi. Auttaisiko, jos tekisit jotain hyvää jonkun toisen hyväksi? Ehkä löytäisit uuden syyn välittää itsestäsi. Tai ehkä jo teitkin hyvää jakamalla tämän tarinan. Tsemppiä!

Pakko tulla jakamaan tarinani sun kanssa!
Ensiksi paljon voimia! 2011 aloimme mieheni kanssa odottamaan 2 lastamme ja hän oli sairas päädyimme keskeytykseen viikolla 13. Minun piti siis hänet synnyttää, kuollut lapseni:( pelkkä asian ajattelu saa minut itkemään, edelleen! Tuskin tästä surusta ja kaipuusta koskaan pääsee täysin irti mutta kyllä se helpottaa, ajan kanssa!

Itsekin tunsin häpeää siitä että en ollut tarpeeksi vahva lastani ottamaan vastaan vaan otin "helpomman" reitin, makasin vaan sängyssä peiton alla itkemässä... Vaikka ei tämäkään helppoa ole! Terapiassa olen asian takia käynyt kun keskeytys johti masennukseen joka oli lähellä tuhota koko perheeni! Vuoden kävin viikottain juttelemassa ja asiaa puimassa... Siellä terapeutti sanoi ihanasti, että vaikka ruumis kuoleekin henki jatkaa eloaan, sydämmessä, aina! Siihen uskon ja siitä pidän kiinni, pieni poikani on sydämmessäni aina!

Nyt tästä siis se 5 vuotta ja kaipuu ja suru edelleen läsnä mutta ei häpeä, tein ratkaisun ja se mun pitää kantaa aina, nyt meillä on 4 ihanaa tyttöä ja 1 aivan ihana suojelusenkeli sydämessämme! Ehkä tulee päivä kun en enää asiaa ajattele ja olo on "helpompi" mutta sitä vielä odotellaan!

Suosittelen sinulle suuresti että hakeudut juttelemaan esim vertaistuki ryhmään tms ja lopetat itsesi syyttämisen, sinulla oli syysi ja lapsesi tietää sen! Anna itsellesi anteeksi ja ole itsellesi armollinen! Saat varmasti uuden mahdollisuuden, kun olet siihen valmis! Muista että et ole huono ihminen tms ja lopeta itsesi syyllistäminen ja älä hautaudu kotiin vaan ulos ihmisten ilmoille, tekemään jotain mikä saa sinut nauramaan! Suru helpottuu kyllä, kaipuu vähenee mutta tuskin poistuu koskaan! Voimia!

Kiitos kun jaoit tarinasi, itselläni ei ole kokemusta asiasta, mutta suuri tuska välittyi viestin välityksellä. Aiheesta tulisikin puhua tällä tavalla suoraan useammin, että ihmiset paremmin ymmärtäisivät, kuinka tuollainen voi vaikuttaa. Toivon kovasti, että pystyt pääsemään asian yli. Elämässä kaikki tekevät joskus virheitä, mutta myöhemmin niitä ei voi tehdä tekemättömiksi. Auttaisiko, jos tekisit jotain hyvää jonkun toisen hyväksi? Ehkä löytäisit uuden syyn välittää itsestäsi. Tai ehkä jo teitkin hyvää jakamalla tämän tarinan. Tsemppiä!

Kiitoksia tsempeistä!
Hyvä jos mielestäsi oli oikein puhua suoraan, sillä ajattelin onko tämä sellainen teksti jonka tälle foorumille voi julkaista, ja ajattelin näin tietenkin heti sen jälkeen kuin olin julkaisun suorittanut ja kun teksti oli jo kaikkie nähtävillä! :)

Ei tämän kanssa helppoa ole, ja tuska todella on suuri.
Minä olin vähän tyhmä, ja ajattelin että selviäisin helpommalla vaikkakin tiesin että varmasti tulee vaikuttamaan pitkään ja pahasti.
Mutten kuitenkaan arvannut kuinka pahalta tämä voikin tuntua.

Olen yrittänyt ajatella, että meillä oli syymme miksi sen tein. Mutta silti, silti minä jatkan itseni syyttämistä ja vellon tässä pahassa olossa pahojen ajatuksien kanssa.
Minusta tuntuu ettei ole enää edes voimia yrittää kavuta ylös pohjalta minne olen päätynyt.
Moni osaa ajatella asioista 'selkeämmin' ja selkeämmällä tarkoitan että osaa ohittaa syytökset ja painaa mieleensä miksi se oli oikea ratkaisu, miksi siihen päädyttiin.
Minulla se on vaikeaa, mutta apua täytyy saada.
Kiitos vielä viestistäsi :)

Pakko tulla jakamaan tarinani sun kanssa!
Ensiksi paljon voimia! 2011 aloimme mieheni kanssa odottamaan 2 lastamme ja hän oli sairas päädyimme keskeytykseen viikolla 13. Minun piti siis hänet synnyttää, kuollut lapseni:( pelkkä asian ajattelu saa minut itkemään, edelleen! Tuskin tästä surusta ja kaipuusta koskaan pääsee täysin irti mutta kyllä se helpottaa, ajan kanssa!

Itsekin tunsin häpeää siitä että en ollut tarpeeksi vahva lastani ottamaan vastaan vaan otin "helpomman" reitin, makasin vaan sängyssä peiton alla itkemässä... Vaikka ei tämäkään helppoa ole! Terapiassa olen asian takia käynyt kun keskeytys johti masennukseen joka oli lähellä tuhota koko perheeni! Vuoden kävin viikottain juttelemassa ja asiaa puimassa... Siellä terapeutti sanoi ihanasti, että vaikka ruumis kuoleekin henki jatkaa eloaan, sydämmessä, aina! Siihen uskon ja siitä pidän kiinni, pieni poikani on sydämmessäni aina!

Nyt tästä siis se 5 vuotta ja kaipuu ja suru edelleen läsnä mutta ei häpeä, tein ratkaisun ja se mun pitää kantaa aina, nyt meillä on 4 ihanaa tyttöä ja 1 aivan ihana suojelusenkeli sydämessämme! Ehkä tulee päivä kun en enää asiaa ajattele ja olo on "helpompi" mutta sitä vielä odotellaan!

Suosittelen sinulle suuresti että hakeudut juttelemaan esim vertaistuki ryhmään tms ja lopetat itsesi syyttämisen, sinulla oli syysi ja lapsesi tietää sen! Anna itsellesi anteeksi ja ole itsellesi armollinen! Saat varmasti uuden mahdollisuuden, kun olet siihen valmis! Muista että et ole huono ihminen tms ja lopeta itsesi syyllistäminen ja älä hautaudu kotiin vaan ulos ihmisten ilmoille, tekemään jotain mikä saa sinut nauramaan! Suru helpottuu kyllä, kaipuu vähenee mutta tuskin poistuu koskaan! Voimia!

Voi ei!!
Harmi että myöskin sinä joudut elämään tuon asian kanssa, toivotaan että tilanne helpottaa molemmilla.
Olisi kiva saada vähän helpotusta tuskaan ja saada taakkaa keveämmäksi.

Vaikka syyllisyyteni sanoo minulle että ansaitsen kaiken tämän, ja vielä pahempaakin, koska olen luovuttanut lapseni pois jostain syystä.. Äh..

Tässä on pakko mennä puhumaan jolle kulle, joka saattaisi kuunnella valitustani, en tiedä onko siitä tälläkään kertaa apua, mutta varmaan pakko yrittää.
Pelottaa vaan että senkin asian kanssa tulee takapakkia, ja harmittaa enemmän.
Aika näyttää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Sinulle myöskin paljon voimia ja tsemppiä elämään asian kanssa! <3
Toivotaan että helpottaa!

Ps. Kun oloni keskeytyksen jälkeen hieman helpottui, menin ulos parvekkeelle haukkaamaan happea, kuulin kuinka kirkonkellot soi. Ajattelin pikkuiseni viestittävän äidilleen, että on kunnossa, turvassa ja päässyt taivaaseen. <3
Minun pienokaiseni, minun oma pienokaiseni.

Hei. Ja iso halaus sulle. Toivon ettei negatiivisia kirjoituksia tulisi, sillä olet itse jo niin kovin armoton itseäsi kohtaan.

Haluan kirjoittaa muutaman asian, jotka tulivat mieleeni.

Sinulla oli syysi päätyä keskeytykseen. Uskon että harkitsit vastuullisesti sitä mikä olisi paras ratkaisu. Joskus keskeytys on vastuullista vanhemmuutta. Näin minä uskon.

Uskon myös että syntymätön lapsi antaa sinulle anteeksi. Hänen sielunsa ei kuole vaan löytää kyllä uuden reitin maanpäälle. Anna itsellesi anteeksi.

Ole yhteydessä paikkakuntasi mielenterveystoimistoon, akuuttipol. tms, myös useilla gyn.pol on oma psykologi/mielenterveyshoitaja nimenomaan auttamaan selviämään keskeytysten ja keskenmenojen jälkeisistä tunteista. ( Itseäni harmitti vuosien terapian jälkeen etten ollut puhunut vielä suorempaa, olisin voinut ratkaista asioita nopeammin. Itseni vuoksihan olin siellä käynyt ja maksanut.)

Yritä muistaa että tulet selviämään tästä. Kokemasi suru on varmasti tarpeellista, mutta toivottavasti pystyisit lisätä armollisuutta itseäsi kohtaan. En tiedä onko muuta keinoa selvitä. Yritä hyväksyä nykyhetki ja tapahtunut. Älä lähde menneisyyteen tai tulevaisuuteen, paitsi suunnittelemalla jotain positiivista sinne. Jos sinua auttaa, ajattele että olet sen velkaa että pidät huolta itsestäsi. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Lähetän paljon lempeyttä sinulle. <3

Voi kiitos! <3
Anteeksi etten osaa vastata näihin kovinkaan järkevästi tai etten osaa luoda tekstiä kuin muutaman rivin. Ajatus ei kulje ja mieli niin sekaisin niin vaikealta tuntuu :)
Kiitoksia sinullekkin viestistä! <3

Voin vain kuvitella tuskasi <3

Mitä sinulle kuuluu tänään?

Itse vaivuin synkkyyteen keskenmenon jälkeen. En siis olisi voinut vaikuttaa asiaan. Nyt on uusi raskaus liki puolessa välissä, mutta en pääse kiinni siihen tunteeseen joka edellisissä raskauksissa on ollu läsnä. Syyllisyys kalvaa. Miksi en vain voi iloita!? Pelottaa kai.

Tiedän siis mitä on omien tunteiden hallitsemattomuus. Sen, kun ei järjellä ole mitään tekemistä asioiden kanssa. Tunnen myös turhan syyllisyyden tuskan!! Koen, etten tahdo kuormittaa ketään tympeydelläni.. Hetkittäin olisin valmis katoamaan maan päältä (kauniisti sanottuna) jotten olisi muille vaivaksi. Kuinka voikin pitää itseään huonona, turhana, arvottomana.

Näistä tunteista huolimatta olen päättänyt tarttua järkeen siellä missä tunteet hipoo mahdottomuutta. Vaikka järki yksin ei pääse ohi tunteiden, päättäväisyydellä pääsee vähän eteenpäin. Jääräpäisellä itsensä kannustamisella.. Niinkin pieneltä vaikuttavassa asiassa kuin: "Olen oikeutettu käymään kaupassa kuten muutkin."

Minulla kuin myös sinulla on oikeus jatkaa elämää tässä ja tänään! Pieninä paloina astua eteenpäin sinne missä voi kokea pienintäkään onnustumista. Joku päivä se on se toinen pesty pyykkikoneelinen. Olen näet päättänyt, että yksikin riittää :-)

Löysitkö terapeutin? Niitäkin kannattaa rohkeasti kokeilla! Huonojenkin kokemusten jälkeen voi jonain päivänä löytyä se joka osaa auttaa juuri sinua.

Voimia tähänkin päivään*

:Heartred

Halaus, oikea rutistushalaus!

Olet toiminut sen hetkisen parhaan tietosi mukaan. Siksi syyllisyyden tunteminen on turhaa ja perusteetonta.

Voimia!! :Heartred:Heartred

Itse en tunnu tulevan raskaaksi millään, joten välillä vaikeaa lukea keskeytyksiä ja raskauksista. Tuskansa kullakin. Sinuna ajattelisin positiivisesti että tiedät tulevasi raskaaksi suhteellisen helposti. Abortti ei ole mitenkään häpeällistä ja jokaisella on siihen oikeus. Ehkä et olisi muuten koskaan tajunnut kuinka tärkeä asia lapset ovat sinulle? Voihan sitä olla että olisit voinut saada keskenmenon stressistä ym.. Toivottavasti löytäisi tasaisen parisuhteen ja sitä myöten onnellisen perheen.

Juusto, syyllisyytesi kuulostaa todella raskaalta kantaa! Tsemiä!

Olet luonut itsellesi imaginaarisen lapsen, jonka niin monet odottajat luovat. Nyt koet syyllisyyttä, kun tämä imaginaarilapsi ei tullutkaan olevaksi. Mutta muista että kyseessä on mielikuvituslapsi. Oikeaa lasta ei vielä ole ollut. Ei ole ollut ajatuksia, ei tunteita, ei siis lastakaan. On ollut vasta mahdollisuus lapsesta.

Yhtä lailla hedelmöittymätön munasolu on mahdollisuus lapsesta. Yhtä lailla voisi ajatella, että jos ei jokaisella kierrolla yritä tulla raskaaksi, murhaa näitä mahdollisia lapsia. Tämä on tietenkin ihan älytön ajatus (vaikka toki on näinkin älyttömästi ajateltu historian saatossa, esimerkiksi, ettei mies saa runkata, koska hän tappaa lapsia tuhlaamalla siittiöitään ei-lisääntymistarkoituksessa).

Minusta et ole syyllinen mihinkään, vaan pikemminkin päinvastoin. Ihmisen on hyvä tunnustaa omat resurssinsa ja todeta sitten onko elämäntilanne sopiva lapselle. Olisiko oikein hankkia väärään elämäntilanteeseen lasta? Voisiko silloin olla hyvä vanhempi? Olet varmasti harkinnut tilannettasi ja päätynyt aborttiin hyvästä syystä. Se on oikeaa vastuunkantamista, että tunnustaa oman tilanteensa!

Hyvä lukea, että muilla on samoja ajatuksia kuin itselläkin.
Itse päädyin keskeytykseen "muutamia" vuosia sitten. Tai jälkeepäin olen ajatellut, että eipä tuota minulta juurikaan kysytty, kun äitini varasi ajan keskeytykseen. Oma päätöshän se on, mutta silti ärsyttää ajatella nyt, ettei koskaan edes puhuttu siitä toisesta vaihtoehdosta. Olin tuolloin tosi nuori ja elämään ei olisi ehkä mahtunut ketään kenestä kantaa huolta, kun en osannut vielä itsestänikään. Nykyisin harvemmin, mutta aina silloin tällöin se tulee mieleen, että minkälainen ja minkä ikäinen olisi nyt. Itkuhan siinä tulee joka kerta. Nyt alkuvuodesta tulin uudelleen raskaaksi, mutta se päätyi keskenmenoon rv8. Olen senkin ajatellut/syytellyt, että sen täytyy johtua tuosta keskeytyksestä. Tiedä tuota. En tiedä pääseekö siitä koskaan yli, mutta sen kanssa oppii elämään.

Mä päädyin keskeytykseen reilu 15v sitten. Kun tein raskaustestin olin hämilläni mutta kuitenkin onnellinen. Olin aina halunnut nuoreksi äidiksi. Jotenkin vaan lähipiiri oli sitä mieltä etten olisi pärjännyt. Mun isä petti mun luottamuksen, poikaystävä ilmoitti ettei rakasta eikä ole sitä ikinä tehnyt, mummo haukkui huoraksi...joten päädyin muitten painostama keskeytykseen uskoen siihen etten pärjäisi lapsen kanssa.
Päädyin kuitenkin terapiaan muista syistä 10v myöhemmin. Diagnoosina masennus, ahdistus ja paniikkihäiriö. Kuitenkin huomasin terapiassa ottavani esille keskeytyksen melkein joka kerta. Ymmärsin että se oli ollut iso peikko jota olin yrittänyt piilottaa. En silloin keskeytyksen jälkeen ymmärtänyt kuinka suuresti se muhun vaikutti ja kuinka katkera olin ettei päätös oikeastaan ollut mun.
Mun pointti tässä on se et hoida itsesi nyt kuntoon, mene terapiaan, ota lääkitys jos se on tarpeen. Mä hukkasin mun elämästä ne 10vuotta kun yritin hukuttaa suruani pulloon ja paskoihin ihmissuhteisiin. Siitä tuli vaan entistä huonompi olo. Tsemppiä ihan hirveästi ja toivottavasti sulla on nyt jo parempi olla.

Ps. Nyt kun ajattelee järjellä niin se oli oikea ratkaisu, siis keskeytys. Se ei tarkoita ettenkö edelleen katuisi sitä mutta tiedän että näin sen piti mennä. Nyt mulla on kolme ihanaa lasta ja odotan neljättä. Sydämessä kuitenkin kannan mukana mun enkeliä.

Takaisin