Raskaudenaikainen diabetes

Melela, ootko miettiny voisko sulla johtua aamun korkeat lukemat stressistä? Kun sulla on mies sielä intissä ja muutto edessä? Jos sie illalla niin kovasti ikävöit et se vaikuttaa. Tuleeko sulla yön aikana nälkä, tai heräätkö aamulla isoon nälkään?
 
Mulla on kyllä ollu melkeen alusta asti välillä liian korkeita paasto arvoja. Että en usko sen stressin ja ikävän vaikuttavan niihin sillälailla. Mutta mene ja tiedä siitäki sitte.. :)
Ei tuu yön aikana nälkä eikä aamullakaan oo kovin kauhee nälkä. joskus ehkä vähän isompi. yön aikana ei edes janota niinku esikoisesta.. :O illalla ei oo nälkä... omituista. ehkä tää meijän tilanne vaikuttaa siihen että ruokahalu kavonnu...
 
Kyllähän se on iso tekiä ettei ruoka maistu. Yritä tehdä sun lempiruokia, ja illalla koita syödä jotain missä ei ole hiilareita mut jotain mikä sulaa hitaasti. Pihvi salaattipedillä Mie oon suosinu kasviksia ja proteiinia ympäri päivän, mut kyllä se on välillä pakko vetää kunnon pottumuussit kun alkaa tuntuu siltä et on pakko saada kunnon hiilareita. Mulla ei tuon paaston kanssa ole ollu koskaan ongelmia, se on aina vaan se ensimmäisen tunnin jälkeinen luku mikä on noussu testissä. Kotona oon saanu pysyyn kurilla just sillä että oon "riisunu" annoksesta liiat ja turhat hiilarit. Mut on se ihme jos ne huomauttaa sulle neuvolassa tosta paasto arvosta, mut sit eivät neuvo mitä tehdäemoticon
 
Itsellä pitemmän paaston jälkeen sokerit on korkeammalla mitä iltapalan syötyäni lähempänä nukkumaanmenoa. Pitkän paaston jälkeen maksa alkaa tuottamaan sokeria ja täten voip nostella sokeria, vaikkei suuhunsa mitään laitakaan.

Eilen minulla oli älyttömän huono omatunto lounaan jälkeen sokereista. Söin vaaleaa uunituoretta valkosipulipatonkia monta palaa muuten melko hiilarittoman pääruuan kanssa ja sokerit huitas 9 pintaan. Nolotti ja ärsytti. Piti ootella pitkään ja seurata, että sai sokerit niin alle, että uskalsi seuraavaa välipalaa edes ajatella..

No noista huiteluista oppii, mitä milloinkin kannattaa oikeasti syödä ja että hiilaripommit pitäisi oikeasti jakaa pienempiin kerta-annoksiin.. aina ei vain jaksaisi.. :P

Miten on, heikkeneekö sokerinsieto tästä kaiken aikaa vai oletteko pärjännyt tällä ruokavaliohoommalla? Milloin insuliinit on mukana jos sellaiseen joutuu?
 
Mulla ekassa raskaudessa tosiaan meni vkolle 30 ihan loistavasti, ja arvot oli priima kunnossa siihen saakka. Pikkuhiljaa paasto alko olla aina koholla vaikka mitä tein. Siltikään inskaa ei alotettu. Mulla pieni kutina, että jossain vaiheessa mun kohtaloksi koituu se piikittely.
 
Ei se kesää tee jos silloin tällöin, tietoisesti syö niin että nousee verensokerit. Pitää muistaa herkutellakkin. Mut jos joka päivä alkaa nouseen yli rajojen niin sitten se alkaa jo vaikuttaan vauvaankin. Jos ruokavaliosta huolimatta verensokerit menee yli viitearvojen, niin silloin aletaan miettimään sitä insuliinia. Mut sekään et menee yli ei automaattisesti tarkoita sitä että siirryttäisiin insuliinille. Insuliini kasvattaa väkisinkin vauvaa ja sitähän ei haluta. Siinä katsotaan millä raskausviikoilla on, että onko mahdollista jo käynnistää synnytys, ja ensin seurataan tietty sitä että lähteekö vauva kasvamaan nopeammin. Ja siinäkin kuinka pitkään menee sokerit yli, oli joku raja. Parista päivästä ei vielä tuu lähetettä äpolille. Mulla meni esikoisen kanssa koko ajan hyvin. Yli meni, mut ne oli kaikki tietoisia hölmöilyjä. Tällä kerralla on tähän mennessä menny kerran yli, sekin oli tietoista herkuttelua. Loppu raskaudesta esikoisen kanssa toki piti olla tarkempana, ei voinut hiilareiden kanssa "liikkua lähellä rajoja", vaan piti laskea reippaammin alle sen suositus grammamäärän. Ei kai tähän oo mitään selkeetä nyrkkisääntöä kun jokaisen elimistö pelaa niin eritavalla insuliinin tuoton kans, eteenkin raskausdiabeteksessä.
 
Täällä on sokerit pysynyt aisoissa. Ruokavalio ei päivien mittaan paljoa muutu niin olen otellut satunnaisemmin sokereita. Eiköhän tämä siis tästä. :)
Tässä kyllä oppinut säännöllisemmäksi ruokailujen suhteen. Tuleva isukki vain jaksaa kiusata sillä, kun mamma syö syö ja syö.. Tuo ukko ei tajua mittää!! :P <3
 
Sokerirasituskokeessa kävin ja paastoarvo meni just ja just yli rajan, mutta muut arvot oli sitten erinomaisia. En ois koskaan uskonut että mulla vois olla mitään vikaa niissä... No nyt alkaa sitten sokereiden mittailu, onneksi vaan 3 päivää. Toivottavasti ois normaalit. En ymmärrä yhtään miten se paastoarvo heittää jos se glokoosi ei sitten kuitenkaan arvoja nosta :/
 
Heippa, ootteko muut rd:stä kärsivät saanet painoarvioita? Mulla olis huomenna ultra ja jänskättää kovasti, kun tuo sf-mittakin menee yläkäyrällä. Sokerit oon saanu pidettyä aisoissa tarkalla ruokavaliolla. 
 
Painoarvioaikaa on tulossa n. viikolle 36. Minuakin jänskättää, että mimmoinen tonttu massussa pyörii.. Maha on kasvanut kovasti muutamassa viikossa ja kauhunsekaisin tuntein seuraan, miten paljon tuo vielä venyy! :D Meillä sf-mitta ollut lähellä keskikäyrää, tosin viime viikkojen hemmotteluhetket(=herkuttelu) on varmasti kostautunut.
 
Painoarvio oli eilen ultrassa 1900g. Ihan normaalin kokoinen käyrien mukaan. Kohdunsuulla olikin sitten supistukset (kivuttomat) aiheuttaneet pehmenemistä. Nyt vaan lepoa kotona. Olisi ollut mukava päästä vielä kävelylenkelle niin olisi helpompi pitää sokerit hallinnassa.
 
Mulla on alusta alkaen sf-mitta menny yläkäyrällä ja välillä jopa yläkäyrän yläpuolella
Vauvan paino-arvio tällä hetkellä 2,3kg (rv33+2 ultrassa) eli keskikäyrällä kasvaa vauveli hienosti.
Oon siis insuliinilla ja käyn äitipolilla ultrassa 2 viikon välein. Kiva maksella noita vajaa 30e laskuja niin usein :P
 
Mäkin oon nyt rampannu tuolla äitipolilla milloin verenpaineiden takia ja milloin sokeriarvojen.. Tänään viimeksi kävin ja pääsin oikeen ylilääkärin vastaanotolle. Sokrut pysyny hyvinä ja samoin paineet. Vauvan painoarvio 2,260kg ( 33+5 ) ja ei merkkejä makrosomisesta kasvusta. Lääkäri veikkasi meille 3,5kg vauvaa. Se passaa mulle oikeen hyvin! :) 
 
Takaisin
Top