Raskauden suunnittelu ja korona

  • Ketjun aloittaja Hööpöö
  • Aloituspäivämäärä
H

Hööpöö

Vieras
Olemme mieheni kanssa suunnitelleet jättävämme ehkäisyn nyt pois ja toiveena saada lapsi.
Nyt kuitenkin itseä on alkanut huolettaa korona ja koronarokotukset.
Pitäisikö yrittämistä siirtää kunnes on saanut rokotteen? Olemme kummatkin perusterveitä joten saisimme rokotteen vasta viimeisten joukossa.
Pitäisikö nyt vaan aloittaa yritys ja toivoa ettei sairastu koronaan? Todennäköisyys on aika suuri se saada töidemme puolesta.
Pitäisikö aloittaa yritys ja ottaa jossain vaiheessa rokote ennen kun on raskautunut?
Pitäisikö aloittaa yritys ja ottaa rokotus kun on raskaana?
Vaikea olla mitään mieltä kun uutisissa ja internetissä pyörii laidasta laitaan tietoa ja mielipiteitä. Jotenkin ahdistaa, kun ei tiedä mitä kannattaisi tehdä...
Kuulemma rokotetta ei suositella otettavan kahteen kuukauteen ennen raskauden yrittämistä. Myöskään ei tiedetä tekeekö rokotteen ottaminen raskausaikana hallaa sikiölle. Korona voi olla vakavampi raskaana olevalle kun immuunipuolustus on heikentynyt. Ei tiedetä miten vakavan koronan sairastaminen voisi vaikuttaa sikiöön.
Onko kellään samoja mietteitä? Tuntuu ettei kukaan mieti näitä ja on ajatusten kanssa ihan yksin.
 
Kyllä näitä varmasti monet pohtii, mutta jokainen tekee päätöksensä kuitenkin itse ottaako rokotetta vai ei. 2kk tosiaan on yrityskielto mikäli rokotteen aikoo ottaa.
Enpä tiedä miten itse toimisin jos olisi suurempi riski sairastua, nykyisessä työssäni mun on helppo eristäytyä kotiin joten olen päättänyt jättää rokotteen ainakin toistaiseksi ottamatta.
 
Raskaana oleville ei tällä hetkellä kai edes pistetä, ei ainakaan suositella, koska ei ole tietoa. Muuta en osaa sanoa, jokaisella oma ajatuksensa.
 
Näin minäkin olen ymmärtänyt ja kuullut lähipiirissä olevilta terveydenhuollon ammattilaisilta, että rokotusta ei kyllä suositella raskaana oleville. Varmaan neuvolassa tästä ollaan parhaiten kartalla, mutta oon myös ymmärtänyt että raskaana olevilla toki hieman suurempi riski toi korona. Jos rokotteen saisin ja yritys olisi päällä, odottaisin varmaan tuon suositellun ajan, koska en kyllä kestäisi jos itse aiheuttaisi malttamattomuudella jotain :nailbiting:

Kyllähän tuo korona välillä mietityttää, varsinkin kun ei ole vielä (luonnollisesti) oikein tietoa miten mahdollinen sairastuminen vaikuttaa sikiöön. Mutta, ei auta kuin tehdä se mitä itsellä tehtävissä on ja olla varovainen :confused005
 
me aloitettiin yritys huhtikuussa 2020 just kun korona oli alkanut jylläämään. silloin hetken pohdin pitäisikö yrittää vähän myöhemmin, tällä hetkellä ei kaduta yhtään että aloitettiin heti, sillä edelleen yritys on päällä tuloksetta. me mennään raskaustoive edellä koska aika kuluu vauhdilla ja tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa. kuulutaan joka tapauksessa rokotteen saavien vikaan ryhmään, eli uskon sen koittavan aikaisintaan syksyllä, joten tässä teoriassa vois ehtiä aika pitkällekin raskaudessa jos joskus vaan tärppäisi. en haluaisi enää tässä vaiheessa taukoa yritykselle, kun takana on jo tarpeeksi monta kuukautta muutenkin... meilläkin pitkälti mahdollisuus etätöihin ja varovaisuuteen, joten helpottaa sikäli kun riskit ovat pienemmät kuin vaikkapa terveydenhuollon henkilöstöllä tai suoran kontaktin palveluammateissa.
 
Vuosi sitten kun korona tuli Suomeen, ajattelin, etten taatusti yrittäisi juuri silloin, kun kaikki oli epävarmaa, ei ollut tietoa taudin vaikutuksista ja rokote oli kuvitelmaa vain. Esim. raskauden aikana sairastettu zika-virushan voi aiheuttaa sikiölle vakavia epämuodostumia ja kehitysvammoja, eikä sitäkään tiedetty ennen kuin ensimmäiset zika-vauvat syntyivät. Nyt kuitenkin vaikuttaisi siltä, että korona ei aiheuta ainakaan noin vakavia ongelmia vauvalle, jos mitään, koska nyt koronaa on päästy seuraamaan jo yli vuoden ajan.

Rokotusten kannalta tilanne näyttää edelleen huonolta. Rokotteita valmistetaan niin hitaasti, ettei niitä ehdi kovin moni saada, ja toisaalta virus muuntuu sellaista vauhtia, että nyt yksi testattu ja tehokkaaksi havaittu rokote ei enää tehoakaan sitä muunnosta vastaan. Meille perusterveille ei minkäänlaisia rokotuksia tipu ennen ensi syksyä, ja voi olla, että riskiryhmäläiset tarvitsevatkin silloin jo uuden rokotuksen paremmalla rokotteella, koska virus on siihen mennessä muuntunut liikaa. Eli rokotuksilla ei tätä virusta nujerreta vielä tämänkään vuoden aikana. Varmuutta tilanteen turvallisuudesta ei välttämättä saada moneen vuoteen.

Kysymys onkin siis: kuinka kauan olette valmiita vielä odottamaan yrityksen aloitusta? Joillain tärppää heti, toisilla tulee ensin vuosi yritystä, sen jälkeen jonoon lapsettomuushoitoihin ja hups, kohta onkin 3 vuotta tuloksetonta yritystä takana, ja sitten vasta onnistuu. Pystyttekö minimoimaan riskejä jäämällä molemmat etätöihin ja tekemällä ostokset noutotilauksina? Varmuutta mistään ei tule olemaan pitkään aikaan. Minä yrittäisin minimoida riskit, mahdollisesti aiheuttaen isojakin elämänmuutoksia ja aloittaisin yrityksen (tosin meidän perheen lapsiluku on jo täynnä), koska ikuisesti ei voi odottaa, jos lapsia tahtoo saada.
 
Näissä on aika vaihtelevat ohjeet. CDC jenkeissä ei enää velvoita 2kk taukoon ja Suomessa se perustuu valmistajan (luoja yksin tietää minkä niistä, kun täällä pistetään nyt ainakin kolmen valmistajan tekeleitä) suositukseen.

Esimerkiksi lapsettomuushoidoissa edellytetään 2 viikkoa pistoksesta insseissä, IVF:ssä ja siemennesteanalyyseissa ainakin TAYS ja HUS alueella.

Jenkeissä pistetty jo paljon enemmän kuin meillä, mutta sielläkään ei suositella jo raskaana oleville, ellei tartunta ole hyvin todennäköinen (sairaanhoitajana ensiavussa tai koronaosastolla) tai mahdollinen tartunta todennäköisesti tappava odottajan omien perussairausten takia.
 
Esimerkiksi lapsettomuushoidoissa edellytetään 2 viikkoa pistoksesta insseissä, IVF:ssä ja siemennesteanalyyseissa ainakin TAYS ja HUS alueella.
HUSin käytännöistä en tiedä, mutta TAYSissa on 2kk kielto insseihin jos käy pistoksen ottamassa. Ellei nyt ole vajaa kuukauden sisällä käytäntö muuttunut. Vielä viimekuussa mulle lahjasoluhoitaja erikseen täsmensi asiaa että jos haluan rokotteen ottaa niin se tarkoittaa automaattisesti ehdotonta 2kk taukoa hoidoista.
 
HUSin käytännöistä en tiedä, mutta TAYSissa on 2kk kielto insseihin jos käy pistoksen ottamassa. Ellei nyt ole vajaa kuukauden sisällä käytäntö muuttunut. Vielä viimekuussa mulle lahjasoluhoitaja erikseen täsmensi asiaa että jos haluan rokotteen ottaa niin se tarkoittaa automaattisesti ehdotonta 2kk taukoa hoidoista.

Tays on muuttanut ohjeistusta 21.1 ja nyt näköjään vaaditaan vaan viikon tauko viimeisimmästä pistoksesta.
 
Aa no se sitten selittää koska mä kävin taysissa viimeksi 18.1 :)

Mut joo, joka tapauksessa oon vielä kahden vaiheilla mitä tehdä rokotuksen kanssa :nailbiting: "Helpointa" olis vaan olla raskaana, niin ei tarvis miettiä. Mutta sitä nyt ei ole hetkeen näköpiirissä :banghead:
 
Mut joo, joka tapauksessa oon vielä kahden vaiheilla mitä tehdä rokotuksen kanssa :nailbiting: "Helpointa" olis vaan olla raskaana, niin ei tarvis miettiä. Mutta sitä nyt ei ole hetkeen näköpiirissä :banghead:
Mä en ajatellut sitä itse ottaa, ainakaan ennenku on vauva ulkona. Vaikka raskautumisessa menisi oma aikansa niin en silti koe että haluaisin sitä ottaa juuri tässä kohtaa. Se ois toki eri asia jos mulla ei olisi mahdollisuutta eristäytyä kotiin :bag:
 
Mä en ajatellut sitä itse ottaa, ainakaan ennenku on vauva ulkona. Vaikka raskautumisessa menisi oma aikansa niin en silti koe että haluaisin sitä ottaa juuri tässä kohtaa. Se ois toki eri asia jos mulla ei olisi mahdollisuutta eristäytyä kotiin :bag:

Näin ajattelin myös. Itse käyn töissä ja tulee päivittäin tavattua töiden puolesta tuntemattomia ihmisiä :nailbiting: En kuitenkaan ole tyyliin terveydenhoitoalalla. Itsellä on tutkimukset käynnissä ja endokrinilogille aika pään magneettikuvan jälkeen (epäilevät prolaktinoomaa) maaliskuun alussa. Voi siis olla, että piikki tulee sen suurempia miettimättä jos lisämunuaisista tai päästä löytyy jotain. Sen näkee sitten.

Muuten olen 30v ja perusterve, tärkeintä olisi saada hoitoalalla oleva äiti ja sisko rokotettua! Sitten voisi heitäkin nähdä paremmalla omallatunnolla :)
 
Näin ajattelin myös. Itse käyn töissä ja tulee päivittäin tavattua töiden puolesta tuntemattomia ihmisiä :nailbiting: En kuitenkaan ole tyyliin terveydenhoitoalalla. Itsellä on tutkimukset käynnissä ja endokrinilogille aika pään magneettikuvan jälkeen (epäilevät prolaktinoomaa) maaliskuun alussa. Voi siis olla, että piikki tulee sen suurempia miettimättä jos lisämunuaisista tai päästä löytyy jotain. Sen näkee sitten.

Muuten olen 30v ja perusterve, tärkeintä olisi saada hoitoalalla oleva äiti ja sisko rokotettua! Sitten voisi heitäkin nähdä paremmalla omallatunnolla :)

Toivottavasti ei löydy mitään vakavia juttuja, niiden myötä varmasti piikkiä sulle suositeltaisiin vahvasti!
 
me aloitettiin yritys huhtikuussa 2020 just kun korona oli alkanut jylläämään. silloin hetken pohdin pitäisikö yrittää vähän myöhemmin, tällä hetkellä ei kaduta yhtään että aloitettiin heti, sillä edelleen yritys on päällä tuloksetta. me mennään raskaustoive edellä koska aika kuluu vauhdilla ja tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa. kuulutaan joka tapauksessa rokotteen saavien vikaan ryhmään, eli uskon sen koittavan aikaisintaan syksyllä, joten tässä teoriassa vois ehtiä aika pitkällekin raskaudessa jos joskus vaan tärppäisi. en haluaisi enää tässä vaiheessa taukoa yritykselle, kun takana on jo tarpeeksi monta kuukautta muutenkin... meilläkin pitkälti mahdollisuus etätöihin ja varovaisuuteen, joten helpottaa sikäli kun riskit ovat pienemmät kuin vaikkapa terveydenhuollon henkilöstöllä tai suoran kontaktin palveluammateissa.
Näinpä. Ei se plussa tule ekasta eikä tokasta kierrosta. Tai voi olla että tuleekin mutta se voipi mennä kesken yms. Eli en lopeta tai lykkää kaikkea normaalia elämistä koronan takia, hyvänen aika. Vauva tulee jos on tullakseen, rokote tulee joskus tulevaisuudessa, ja tn siinä on vähän varoitusaikaa ennen kuin sen saa.

...just näin jonkun tekstin tyyliin v.2030 joka neljäs on eläkeläinen... Kuulosti ihan hurjalta, en ole varma luinko oikein kun se vain vilahti ohi...
 
Me ei välitetty koronasta ja lapsi sai alkunsa viime kesänä. Nyt kainalossa tuhisee 2kk vanha käärö :Heartred . Ite ajattelen et ei lapselle ole oikea aikaa, se tulee kun on tullakseen jos tulee. Neljä lasta tässä on maailmaan saatettu, kaikki syntyneet erilaisiin elämäntilanteisiin. Niin se elämä vaan alkaa muokkauta kun raskaudesta kuulee. 9kk on pitlö aika saada kaikki kuntoon. Enkä itse keksinyt miten korona estäisi lapsi haavetta. Ainut mitä mietin oli se, jos puoliso ei olisi päässyt mukaan synnytykseen. Onneksi pääsi kuitenkin. Omalla paikkakunnalla saa oma ikäluokkani alkaa varata korona rokote aikoja tällä tai ens viikolla. Huomenna kyselen neuvolan kantaa voiko sitä imettäessä heidän mielestä ottaa.
 
Takaisin
Top